6002 Arak Kerajaan Tidak Boleh Dipersalahkan Malaysia Dateline 22 10 2021


 

Sepatutnya isu yang berlegar sejak minggu lalu itu ditangani dan dipandang serius oleh pihak kerajaan. Walaupun ia bukan soal politik, tetapi ia melibatkan soal sensitiviti yang serius.
Sebagaimana diketahui, kerajaan yang bertemakan ‘Keluarga Malaysia’ ini yang majoritinya dibarisi oleh Melayu Islam, hendaklah bersikap tegas berkaitan isu-isu yang menyentuh tentang agama dan kaum. Bukan sahaja bangsa India, Cina dan lain-lainnya, tetapi agamaIslam dan bangsa Melayu juga hendaklah dipedulikan.
Dalam isu yang tular, pihak kerajaan seakan tidak sigap dan tegas dengan apa yang digusarkan rakyat, terutamanya yang berbangsa Melayu dan beragama Islam.
Lagi menyakitkan, apabila ada Menteri yang mengatakan, kerajaan tidak boleh dipersalahkan dengan pengeluaran arak baru jenama tempatan itu. Sedangkan dalam segala hal sebelum ini, ketika menjadi parti yang tidak berkuasa, banyak sungguh mereka menuding itu ini, menyalahkan pihak kerajaan (pada waktu itu) walaupun ia bukanlah melibatkan kerajaan pun.
Lain dengan isu penjualan arak keluaran tempatan, jenama Timah yang diluluskan nama dan operasi penjualannya pada 5 Jun 2020 telah dilancarkan di media sosial pada 7 Oktober lalu.
Isu ini perlu dipandang serius kerana melibatkan soal sensitiviti agama dan kaum khususnya Melayu Islam. Apalah yang perlu dibanggakan hasil keluaran tempatan seperti ini jika ia sesuatu yang haram dan merosakkan bagi mereka yang beragama Islam.
Sangat bersetuju dengan kenyataan yang dikeluarkan oleh Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) yang membidas tindakan itu kerana menyifatkan penggunaan nama berkenaan menyinggung perasaan umat Islam sambil menggesa penjualannya diharamkan.
Dr Zaharuddin Abd Rahman menerusi kenyataannya berkata, arak terbaru dikeluarkan dengan nama Timah perlukan tindakan segera pihak berkuasa kalau boleh menghalang pengeluaran dengan nama dan gambar seolah-olah orang berkopiah itu.
“Walaupun bukan, tapi boleh misleading, khususnya di musim ada minuman tanpa alkohol yang guna botol ala-ala botol arak, malah ada juga syarikat yang keluarkan tanpa alkohol…”
Tambahnya, apa rasionalnya mereka menggunakan nama-nama ala imej Melayu? Biasanya arak nama Perancis, Inggeris dan lain-lain.
“Letak la nama Speedy sempena nama pemilik gambar itu dan ambil gambar Captain Speedy tanpa penutup kepala tu, ada banyak boleh dijumpai. Kenapa ambil yang Captain Speedy bertutup kepala?” soalnya.
Macam ada niat kurang bagus oleh pengeluar. Normalisasi arak?
“Ini bukan isu politik kepartian, ini isu kita kena tegas dengan percubaan menghampirkan masyarakat kita dengan apa saja melibatkan arak kerana semua yang terlibat dengan arak menanggung dosa serta arak tidak membawa kecuali mudarat sahaja,” tegas Dr Zaharuddin.
Katanya lagi, tidak perlu sangka baik dalam hal arak, ia perlu segara halang (jika ada kuasa) bagi sadd al-zara'i (menyekat kerosakan). Jika ia keluaran luar negara, barulah boleh kita beralasan kerana di luar kuasa sepenuhnya.
Berikutan itu, baru-baru ini, Mufti Pulau Pinang, Dato’ Dr Wan Salim Mohd Noor telah mencadangkan agar arak itu ditukar nama kepada ‘Captain Speedy’ yang merujuk kepada gambar lelaki berjanggut dan slogan ‘1871 – The Legend of Captain Speedy’.
“Kerajaan perlu menyekat penggunaan nama Timah serta imej lelaki berkopiah itu, berikutan ia tidak sesuai digunakan dan sememangnya boleh mengelirukan umat Islam. Tidak kira apa pun makna di sebalik imej serta nama Timah itu, ini tidak sepatutnya dibiarkan!” kata Ketua Aktivis Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Datuk Nadzim Johan.
Tegas beliau lagi, kerajaan perlu lebih tegas dan ada kesungguhan untuk membanteras isu ini dengan mengawal pengeluaran dan penjualan arak ini kerana ia akan memberi implikasi buruk selain mengelirukan pengguna khususnya anak muda beragama Islam.
Walaupun kononnya syarikat pengeluar arak tersebut telah menyatakan jenama Timah itu merujuk kepada bijih timah yang banyak di negara ini suatu ketika dulu, namun kenyataan itu perlu dibidas dengan serius dan tegas.
Seperti mana umat Islam selalu diingatkan agar peka dengan keadaan bangsa dan agama lain, sama ada dengan penggunaan bahasa atau perilaku, sewajarnya bangsa dan agama lain juga wajiblah berbuat demikian.
Sinonimnya, Timah adalah nama kepada orang Melayu dan Islam. Maka, hormatilah dan jangan sewenang dan semudahnya menggunakan untuk sesuatu yang tidak baik apalagi yang diharamkan seperti jenama arak ini.
Kerajaan tidak peka sentimen Melayu Islam?
Ada juga yang mengatakan, arak itu bukan hasil produk daripada kerajaan, arak itu sudahnlama wujud, arak itu diluluskan oleh pihak berkuasa tempatan (PBT) dan kerajaan negeri, arak itu untuk bukan Muslim, kenapa nak kalut?
Ternyata rakyat dapat melihat bahawa mereka mahu melepas tangan sahaja terhadap isu yang serius dan penting ini. Jawapan yang dilontarkan itu tidak sedikit pun memujuk reda perasaan bangsa Melayu dan umat Islam di negara ini.
Bahkan ia sedikit pun tidak menyelesaikan masalah penjualan arak yang semakin berkembang sehingga imej Malaysia sebagai negara Islam tercemar dengan adanya arak produk tempatan yang dibawa ke peringkat antarabangsa, hingga memenangi anugerah arak terbaik 2020 dan 2021.
Tertarik dengan komentar Muhamad Nur Ismail menerusi Facebooknya, yang menggambarkan bahawa banyak isu yang bukan ‘produk’ kerajaan digunakan untuk menyalahkan kerajaan terdahulu (PH) termasuk isu arak yang sudah dijual kepada bukan Muslim sejak zaman Barisan Nasional (BN) lagi.
Tapi katanya, sentimen agama dan isu-isu itulah yang dimainkan supaya mereka dilihat seolah-olah mereka sahajalah pejuang Islam, manakala yang lain dianggap liberal dan barua DAP.
“Sekarang, Allah pulangkan balik satu persatu isu-isu yang dimainkan ke atas muka hangpa, supaya rakyat sedar, depalah yang duk lagakan orang Melayu dengan bukan Melayu, orang bukan Muslim dengan Muslim, sentimen kaum dan agama dimainkan selama 22 bulan,” luahnya.
Dalam pada itu menurutnya, rakyat khususnya umat Islam Malaysia ingin melihat apa perbezaan dan pendekatan kerajaan sekarang dalam menangani isu berkenaan.
“Kalau tak mampu nak robohkan kilang arak yang dah lama wujud sejak zaman Umno perintah, paling kurang, berilah arahan menteri berkaitan supaya produk dan jenama arak yang bernama Timah dan label lelaki yang seakan berkopiah dan berjambang (apa pun alasan tersurat dan tersirat) yang ada pada botol arak itu ditarik balik lesen penjualan, barulah ada beza. Setakat desak dan menggesa, baik jadi pembangkang balik,” tegasnya lagi.
Terus perjuangkan
Kerana ini sesuatu yang serius, sebagai rakyat yang peduli dan peka, kita perlu menggesa pihak kerajaan supaya menangani isu ini sehingga nama dan gambar pada botol itu ditukar.
Pihak kerajaan hendaklah bertegas dalam isu ini, bukan sekadar melepaskan batuk di tangga. Bertindaklah dengan sesungguhnya sebagaimana sering dikatakan pihak tertentu ‘Islam Terancam’ dengan berkuasanya DAP.
Tetapi dalam kerajaan kini yang majoritinya adalah daripada parti-parti Melayu Islam, maka segeralah lakukan sesuatu demi menjaga maruah agama Islam dan bangsa Melayu.


Artikel oleh: Malaysia Dateline
ARAK: KERAJAAN TIDAK BOLEH DIPERSALAHKAN?
https://malaysiadateline.com/arak-kerajaan-tidak-boleh-dipersalahkan/


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://ppim4u.blogspot.com/2021/10/6002-arak-kerajaan-tidak-boleh.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
5990 Arak Cap Timah Kerajaan Perlu Sekat Penggunaan Nama Harian Metro 18 10 2021

5990 Arak Cap Timah Kerajaan Perlu Sekat Penggunaan Nama Harian Metro 18 10 2021

papar berkaitan - pada 20/10/2021 - jumlah : 278 hits
Kuala Lumpur Kelemahan penguatkuasaan menjadi punca isu penjualan arak yang mengelirukan umat Islam semakin berleluasa Ketua Aktivis Persatuan Pengguna Islam Malaysia Datuk Nadzim Johan berkata kerajaan perlu menyekat pengunaan nama Timah s...
6000 Arak Timah Status Negara Islam Malaysia Diperlekeh Ismaweb 23 10 2021

6000 Arak Timah Status Negara Islam Malaysia Diperlekeh Ismaweb 23 10 2021

papar berkaitan - pada 26/10/2021 - jumlah : 415 hits
BANGI 16 Rabiulawal 1443H Sabtu Status negara Islam akan diperlekehkan sekiranya kerajaan tidak bertegas dalam menangani isu arak yang menggunakan jenama Timah Ketua Aktivis Persatuan Pengguna Islam Malaysia Datuk Nadzim Johan berkata ini s...
Arak Timah Kerajaan Harus Menjaga Nama Baik Islam

Arak Timah Kerajaan Harus Menjaga Nama Baik Islam

papar berkaitan - pada 20/10/2021 - jumlah : 242 hits
1 Persoalan arak dalam kerangka sebuah pemerintahan perlu dilihat dari sudut hukum Syara dan panduan Siyasah Syari eyah Siyasah Syarieyah adalah dasar pemerintahan yang digerakkan mengikut keadaan semasa dan peruntukan perundangan terkini d...
Arak Timah Dulu Pas Sedap Tibai Kerajaan Sekarang Terdiam

Arak Timah Dulu Pas Sedap Tibai Kerajaan Sekarang Terdiam

papar berkaitan - pada 19/10/2021 - jumlah : 401 hits
Kontroversi arak buatan Malaysia berjenama Timah yang popular di luar negara dan dianggap memalukan kerajaan Melayu Islam Perikatan Nasional boleh dielakkan sekiranya parti agama yang menjadi tunjang kerajaan itu berusaha mengurangkan aktiv...
Benarkah Arak Timah Diluluskan Oleh Kerajaan Pakatan Harapan

Benarkah Arak Timah Diluluskan Oleh Kerajaan Pakatan Harapan

papar berkaitan - pada 19/10/2021 - jumlah : 406 hits
Isu arak berjenama TIMAH terus menjadi polemik di media sosial Terbaru cybertroopers penyokong kerajaan khususnya Pas mendakwa arak keluaran tempatan itu diluluskan di zaman Pakatan Harapan Benarkah dakwaan ini pakatanharapan
Pandora Papers Mengapa Kerajaan Malaysia Takut

Pandora Papers Mengapa Kerajaan Malaysia Takut

papar berkaitan - pada 15/10/2021 - jumlah : 277 hits
Saya ikut kenyataan Perdana Menteri mengenai integrity transparency semua dalam ucapan yang cukup hebat dirangka Tetapi bila minta soal integriti dicampak pula ke Bakul sampah kata Anwar Rakyat kelaparan ada yang mengangkat bendera putih Pu...
Pesawat Pejuang Singapura Terbang Rendah Diruang Udara Pasir Gudang Kerajaan Malaysia Diam

Pesawat Pejuang Singapura Terbang Rendah Diruang Udara Pasir Gudang Kerajaan Malaysia Diam

papar berkaitan - pada 20/10/2021 - jumlah : 171 hits
Kenyataan MediaAhli Parlimen Pasir GudangIsu Pesawat Terbang Tentera Udara Singapura terbang rendah di Ruang Angkasa Pasir Gudang Saya telah menerima banyak aduan dari orang ramai penduduk setempat dalam bulan Oktober 2021 dari Rakyat di da...
Pas Kerajaan Arak Judi Mcam Itu Juga

Pas Kerajaan Arak Judi Mcam Itu Juga

papar berkaitan - pada 20/10/2021 - jumlah : 198 hits
Hikmah PAS dalam Kerajaan Kilang arak masih beroperasi boleh dijual masa PKPCabutan judi tak berhenti siap naik dari 8 ke 22 kaliPemandu mabuk masih berleluasa tiada hukuman matiSajat masih LGBT ke Australia dia lariPeramugari pakai lagu tu...
5998 Kempen Ppim Kibar Panji Hitam Dapat Reaksi Positif Waraganet Utusan Malaysia 23 10 2021

5998 Kempen Ppim Kibar Panji Hitam Dapat Reaksi Positif Waraganet Utusan Malaysia 23 10 2021

papar berkaitan - pada 25/10/2021 - jumlah : 238 hits
PUTRAJAYA Walaupun tiada publisiti usaha Persatuan Pengguna Islam Malaysia mengajak umat Islam mengibarkan Panji Hitam mula mendapat reaksi positif warganet Inisiatif berkenaan terbukti apabila hantaran pertubuhan bukan kerajaan terkenal it...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Drama Anggun Mikayla

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Arul Rasheed Feat Shana Abella Gemersik Aidilfitri Chord

Hukum Berbuka Puasa Di Bulan Ramadhan Dan Cara Bayar Fidyah

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Di Ambang Inflasi Bagaimana Dow Jones Dan S P Bertindak Untuk Sesi Ketiga Berturut Turut



Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik

10 Fakta Biodata Siti Khadijah Halim Pelakon Drama Berepisod Wanita Syurga TV3 Gandingan Redza Rosli


Ceo Flutter 2023

Hari Ini 3 Lucu Di M Sia K Jaan Gagal Sayur Kisah Cinta

Boikot Kk Mart Bukan Speedmart

Bersahur Dengan Sup Ayam Simple Tapi Sedap

The Ultimate Home Cycling Adventure Beaches Mountains And Music

Potong Ikan Keluar Api