6 Tempat Menarik Di Brunei Yang Patut Anda Lawati Selepas Covid 19 Berakhir


Kenapa Riss kerap kongsikan tentang Brunei. Salah satunya sebab Brunei seperti rumah kedua Riss selain dari negaranya yang damai, tenang dan bersih. Ramai yang tanya, Riss pergi Brunei tak bosan ke? Brunei ada tempat yang menarik ke? Setiap negara sudah pasti mempunyai tempat yang menarik dan mempunyai value yang tersendiri. Brunei tidak terkecuali. So, hari ini Riss nak kongsi antara tempat-tempat menarik di Brunei bahagian pertama.
1. Istana Nurul Iman
Pasti ramai yang tahu, Istana ini merupakan istana yang terbesar di dunia. Maka tidak hairan la istana ini menjadi salah satu destinasi yang paling ramai pengunjung. Apa yang menariknya, istana ini akan dibuka kepada orang awam pada hari raya Aidilfitri selama 3 hari berturut-turut. Jadi, kalau anda nak masuk ke dalam istana dan menikmati makanan yang lazat, anda boleh la berkunjung pada hari raya Aidilfitri. 

Tapi, jika anda datang selain dari hari raya Aidilfitri, anda boleh melihat kemegahan Istana Nurul Iman dengan menyusuri Sungai Brunei. Impian Riss tercapai ingin membawa kawan Riss ke istana ini walaupun hanya di pintu gerbang istana. 
2. Masjid Sultan Omar Ali Saifuddin
Satu keterujaan bagi Riss pabila dapat melihat masjid yang bertahtakan emas. Kalau anda masih tak tahu, biar Riss terangkan. Kubah Utama Masjid Sultan Omar Ali Saifuddin ini diselaputi dengan emas tulen. Masjid ini juga kelihatan begitu “gah” kerana terletak di antara sungai dan taman bunga selain emas yang memancar di seluruh Bandar Seri Begawan. 
Cumanya, sayang seribu kali sayang. Riss tak dapat ambik gambar di bahagian dalam. 
3. Masjid Hassanal Bolkiah
Seperti Masjid Sultan Omar Ali Saifuddin, Masjid Hassanal Bolkiah pun tidak kurang hebatnya. Seni bina yang terukir di Masjid ini membuatkan Riss betul-betul terpersona. Riss bersyukur kerana dapat menjejakkan kaki ke Masjid ini. 
Terima kasih kepada kawan Riss, Jolean (chiness Brunei) sebab bawa Riss pertama kali ke sini. Di sini juga tak boleh snap picture ye..
4. Pantai Tungku
Kali pertama Riss jejakkan kaki pantai ini, Riss berkata dalam hati “Subahannallah, cantiknya”. Lagi-lagi bila Riss melihat sendiri matahari terbenam. Dan kali ni betul-betul Riss bersyukur di hadirkan kawan yang baik ketika di Brunei walaupun dia seorang artis di Brunei (masa ni Riss belum kenal dengan si dia). Udara di pantai sangat-sangat segar. Terasa ketenangannya. 
5. Pantai Seri Kenangan (Pantai Tutong)
Siapa yang tak teruja bila melihat keciptaan ALLAH kan? Kiri sungai, kanan laut dan lalu bercantum. Ketenangan. Ye! Itu gambaran Riss bila berada di situ. Walaupun hadir untuk family day keluarga si dia, tapi dalam masa yang sama riss dapat rasakan keindahan dan ketenangan. 
Dengan angin sepoi-sepoi Bahasa ditambah lagi udara yang segar. Kalau nak tahu, walaupun waktu tengah hari masa Riss pergi tu, udara dia sejuk ya amat. Menyesal tak bawa baju sejuk. Balik je dari pantai, terus demam. Nak-nak lagi time tu covid da mula ada. Risau gila. Syukur hanya demam pantai sahaja.
6. Jerudong Park
Siapa kata Brunei taka da taman tema? Tampar nak tak? Walaupun tak sebesar taman tema di negara kita, tapi ianya menyeronokkan. Apatah lagi kalau pergi Bersama keluarga ataupun orang yang kita sayang. 
Macam-macam permainan yang ada dekat taman tema ni tau. Salah satunya ferris wheel. Dekat sini anda boleh lihat Kawasan sekitar taman tema ini selain menaiki roller coaster yang menjadi kegemaran Riss. Harga pun berbaloi. 
Sebenarnya banyak lagi tempat yang menarik seperti Temburong, Kuala Belait yang belum Riss terokai di Brunei. Mudah-mudahan bila Covid-19 da berlalu pergi, Riss dapat jelajahi keindahan negara Brunei. Sekali gus, Riss dapat berkongsi tempat menarik yang patut anda pergi bila menjejakkan kaki di sini. 



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.kisahrissaziela.com/2021/06/6-tempat-menarik-di-brunei-yang-patut.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
6 Lokasi Menarik Di Negeri Selangor Yang Boleh Korang Lawati Selepas Pkp

6 Lokasi Menarik Di Negeri Selangor Yang Boleh Korang Lawati Selepas Pkp

papar berkaitan - pada 6/6/2021 - jumlah : 500 hits
6 DESTINASI MENARIK DI NEGERI SELANGOR YANG MUNGKIN TIDAK DIKETAHUI RAMAI Sudah setahun lebih dunia diserang wabak pandemik Covid 19 dan menyebabkan kita tidak dapat bergerak bebas apatah lagi untuk keluar bercuti Mesti ramai yang merinduka...
Operasi Ketupat Berakhir Polisi Tetap Sekat Kendaraan Terutama Zona Merah Covid 19

Operasi Ketupat Berakhir Polisi Tetap Sekat Kendaraan Terutama Zona Merah Covid 19

papar berkaitan - pada 4/6/2021 - jumlah : 203 hits
Pengendalian Covid 19 selepas masa Operasi Ketupat itu sesuai dengan Instruksi Mendagri Nomor 12 Tahun 2021 tentang Perpanjangan PPKM Mikro hingga 14 Juni
Bekas Pesakit Covid 19 Boleh Derma Darah Selepas Pulih

Bekas Pesakit Covid 19 Boleh Derma Darah Selepas Pulih

papar berkaitan - pada 4/6/2021 - jumlah : 248 hits
HARAKAH DAILY KOTA BHARU Bekalan darah di Hospital Raja Perempuan Zainab II kini hampir kritikal yang dianggap hanya mampu bertahan beberapa hari sahaja lagi Pengarah HRPZ II Datuk Dr Selasawati Ghazali berkata ketika Perintah Kawalan Perge...
Wagub Dki Keterisian Tempat Tidur Pasien Covid 19 53 Dan Icu 52

Wagub Dki Keterisian Tempat Tidur Pasien Covid 19 53 Dan Icu 52

papar berkaitan - pada 9/6/2021 - jumlah : 217 hits
Berdasarkan data tersebut ketersediaan tempat tidur isolasi pasien Covid 19 tersisa 47 persen dan ICU tersedia sebanyak 48 persen
Tanggapan Wagub Dki Soal Tempat Isolasi Covid 19 Dekat Permukiman Warga

Tanggapan Wagub Dki Soal Tempat Isolasi Covid 19 Dekat Permukiman Warga

papar berkaitan - pada 9/6/2021 - jumlah : 162 hits
Dia meminta masyarakat memahami dan mengerti perlu kerja sama yang baik serta tidak perlu khawatir berlebihan selama protokol kesehatan atau prokes dijalankan dengan ketat dan baik
Selamatkah Tempat Kerja Daripada Covid 19 Bawaan Udara

Selamatkah Tempat Kerja Daripada Covid 19 Bawaan Udara

papar berkaitan - pada 8/6/2021 - jumlah : 139 hits
BH ONLINE Foto hiasan KUALA LUMPUR Bilakah kali terakhir sistem pengudaraan dan pendingin hawa di tempat kerja anda diselenggarakan Tidak kisahlah sama ada peralatan berkenaan berada di dalam pejabat pasar raya kilang atau di mana mana saja...
6 Sebab Covid 19 Di Brunei Terkawal

6 Sebab Covid 19 Di Brunei Terkawal

papar berkaitan - pada 11/6/2021 - jumlah : 318 hits
Covid 19 Dengar sahaja perkataan ini pastinya satu dunia mengeletar badan Setakat 14 11 2020 jumlah yang telah dijangkiti di Malaysia sebanyak 46 209 kes dan membabitkan 306 jumlah kematian di seluruh Malaysia Brunei Boleh dikatakan keadaan...
Alaska Tawarkan Vaksin Gratis Dan Tes Covid 19 Demi Menarik Wisatawan

Alaska Tawarkan Vaksin Gratis Dan Tes Covid 19 Demi Menarik Wisatawan

papar berkaitan - pada 13/6/2021 - jumlah : 218 hits
Demi menarik minat wisatawan di masa pandemi ini pemerintah setempat menawari wisatawan yang berkunjung ke Alaska vaksin Covid 19 gratis Penawaran itu berlaku mulai 1 Juni 2021
Icu Bed Usage For Covid 19 Patients At 104 Says Noor Hisham

Icu Bed Usage For Covid 19 Patients At 104 Says Noor Hisham

papar berkaitan - pada 10/6/2021 - jumlah : 216 hits
The usage of beds by Covid 19 patients in the ICUs of government hospitals nationwide increased from 96 on May 24 to 104 on June 6 says health director general Dr Noor Hisham Abdullah He said the usage of more than 100 of ICU beds was a wor...
The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Fahmi Fadzil Perlu Beri Penjelasan Bukan Beri Alasan

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Apabila Sang Profesor Datang Melawat



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Brauninhas House By Pablo Lanza Arquitetura In Itu Brazil

Banteras Isu 3r Manivanan Cadang 10 Langkah Percepat Siasatan Polis

Analysis Harapan S Uphill Battle To Defend Kuala Kubu Baharu

Kkb By Election Will Be A Confidence Vote For The Anwar Administration

Azmin Pledges To Tell All On May 11