6 Perkara Yang Anda Perlu Tahu Sebelum Beli Kereta


6 Perkara Yang Anda Perlu Tahu Sebelum Beli Kereta | Assalamualaikum dan salam sejahtera semua.
Baru-baru ini kereta kesayangan Sha telah membuat sedikit kejutan pada Sha apabila tidak dapat dihidupkan ketika mahu pulang ke rumah dari tempat kerja. Nasib baik ketika kejadian Sha masih berada di kawasan pejabat, jika diluar agak susah tambah pula jika berseorangan. Tambah nasib baik lagi suami Sha pun belum balik kerja.
Akhir-akhir ini agak kerap kereta buat hal, tetapi hal-hal kecil yang boleh diselesaikan segeralah. Bila kereta buat hal kali ini suami suarakan supaya Sha jual sahaja kereta yang ada dan beli kereta lain yang lebih baharu. Idea yang agak menarik kerana kereta ini telah berkhidmat lebih daripada 10 tahun.
Tapi keputusan untuk membeli kereta lain bukanlah sesuatu keputusan yang mudah. Banyak juga yang perlu dipertimbangkan sebelum membeli sesebuah kereta. Bukan apa, kalau boleh tidak mahu berlaku pembaziran memandangkan kereta sedia ada tidaklah terlalu membebankan.




Perkara Yang Anda Perlu Tahu Sebelum Beli KeretaMembeli kereta adalah menjadi setiap orang terutama bagi graduan dan individu yang baru mendapat kerja. Tapi sebelum membeli anda perlu sedar bahawa membeli kereta memerlukan pertimbangan yang serius.
Memiliki kereta membuatkan anda perlu bersedia dengan kos harian dan juga kos penyelenggaraan. Jom kita tengok apa yang anda perlu pertimbangkan sebelum membeli sebuah kereta ;

1. Kereta baru atau kereta terpakaiSebelum membeli kereta anda boleh memilih sama ada membeli kereta baru atau kereta terpakai. Semua ini mengikut kemampuan bulanan anda. Memiliki kereta terpakai juga tidak salah kerana ada kereta yang berbaloi untuk dimiliki.
Kadang keinginan juga menjadi pendorong untuk memiliki kereta idaman tetapi dengan harga yang lebih rendah. Cuma untuk mendapatkan kereta terpakai anda perlu lebih teliti dan mungkin perlukan pendapat orang berpengalaman.

2. Kenali kereta secara fizikalSha sendiri sebelum membeli kereta semestinya berdasarkan sifat luarannya. Mungkin menjadi fitrah kita sebagai manusia dari mata turun ke hati. Masing-masing juga mempunyai citarasa yang berlainan.
Fizikal kereta seperti bentuk dan keluasan sudah menjadi ukuran biasa. Hal ini kerana ada yang mengukur saiz keluarga dan kekerapan perjalanan jauh yang memerlukan kereta yang sesuai dan selesa.

Boleh lihat di kedai untuk uji pandu atau kereta kawan-kawan mungkin.

3. Pertimbangan keperluan atau kehendakUntuk memilih sesuatu yang agak penting dalam kehidupan kita terutamanya di zaman yang ekonominya agak mencabar kini agak sukar.
Sebelum membuat keputusan anda boleh pertimbangan sama ada kereta ini adalah keperluan atau kehendak. Terdapat perbezaan dalam pilihan jika anda membeli mengikut kehendak atau keperluan. Ini penting untuk memastikan komitmen anda adalah  yang terbaik.

 
4. Ketahui kos penyelenggaraanMemilih jenama kereta yang gah dipasaran mungkin anda mampu miliki. Tetapi anda juga perlu tahu kos pada masa hadapan yang perlu anda tanggung. Hal ini untuk memastikan kereta anda dapat berfungsi dengan baik.

Anda perlu sedikit rajin membuat risikan akan kos-kos  atau harga barangan kereta untuk penyelenggaraan nanti. Maklumlah kadang harga tayar atau spare part pun boleh tahan harganya. Biasanya kos penyelenggaraan perlu dilakukan setiap 5,000 km atau 10,000 km jarak perjalanan.

5. Menjimatkan minyakAntara faktor yang biasa Sha dengar bila kawan-kawan nak beli kereta adalah kereta yang menjimatkan minyak. Kos minyak atau bahan api adalah kos kedua tertinggi dalam penggunaan kereta.


Contoh Sha sendiri akan memilih kereta yang menjimatkan minyak bagi jarak jauh kerana biasa balik ke kampung yang jauh. Jadi keperluan setiap orang tidak akan sama kerana kegunaan setiap orang juga berbeza. Tapi anda boleh sahaja membuat pengiraan kos minyak kereta setiap bulan.



6. Buat Kira-Kira BulananPenggunaan kereta adalah antara kos kedua paling tinggi dalam kehidupan Sha jadi untuk mendapatkan sesebuah kereta Sha rasa anda patut membuat bajet kiraan bulanan yang anda mampu keluarkan.
Bukan apa, hal ini sangat penting untuk memastikan perbelanjaan bulanan anda lebih teratur. Anda perlu senaraikan komitmen bulanan terlebih dahulu supaya anda tidak sakit di kemudian hari.


Kepentingan Tahu Komitmen Sebelum Membeli KeretaSemua orang mahu yang terbaik tetapi dalam setiap tindakan kita perlulah mengukur baju di badan sendiri bukannya orang lain. Bukan sedikit kes tarik balik kereta akibat tidak mampu meneruskan pembayaran kereta.
Jadi janganlah memilih dengan mengikut nafsu kerana kelak akan merugikan diri sendiri. Ada rezeki mungkin kereta seterusnya bolehlah naik taraf ke arah yang lebih baik. Pening kepala ke nak pilih kereta apa? Jom hilangkan tekanan sekejap dengan main game go chicken go dulu.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.shalimaryusof.com/2022/07/6-perkara-yang-anda-perlu-tahu-sebelum-beli-kereta.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Macammana Cara Nak Trade In Kereta Lama Untuk Beli Kereta Baru

Macammana Cara Nak Trade In Kereta Lama Untuk Beli Kereta Baru

papar berkaitan - pada 6/7/2022 - jumlah : 245 hits
Cara Trade in Kereta Lama Alkisahnya kereta pertama yang saya beli tahun 2010 dulu kini dah berusia 12 tahun Kereta yang diberi nama Sophie ini masih elok dan selesa digunakan untuk ambil dan hantar anak ke sekolah atau untuk dibawa pulang ...
Hasil Penat Lelah Bersama Akhirnya Alieff Irfan Dapat Beli Kereta Sport Mclaren 720s Bernilai Rm2 Juta

Hasil Penat Lelah Bersama Akhirnya Alieff Irfan Dapat Beli Kereta Sport Mclaren 720s Bernilai Rm2 Juta

papar berkaitan - pada 5/7/2022 - jumlah : 227 hits
Personaliti media sosial yang berjaya iaitu Alieff Irfan atau nama sebenarnya adalah Mohd Alieff Irfan Aziki menganggap rezeki yang diperolehnya selama ini adalah hasil usaha dirinya selama beberapa tahun menjadi You Tuber Impian bagi Alief...
Pernah Nangis Lihat Kereta Arwah Abam Kini Hidayah Beli Vellfire Hasil Usahanya

Pernah Nangis Lihat Kereta Arwah Abam Kini Hidayah Beli Vellfire Hasil Usahanya

papar berkaitan - pada 16/7/2022 - jumlah : 305 hits
Betullah orang kata semangat seorang wanita ni kuat Walaupun diuji dengan pelbagai dugaan namun berkat kesabaran itu akhirnya pasti dapat kemanisan dipenghujungnya Tambah pula bila dah ada anak ia menjadi sumber kekuatan buat wanita bergela...
Carsome Malaysia Panduan Pengalaman Jual Beli Kereta Terpakai

Carsome Malaysia Panduan Pengalaman Jual Beli Kereta Terpakai

papar berkaitan - pada 17/7/2022 - jumlah : 342 hits
Sekiranya anda sedang mencari kereta terpakai untuk dibeli atau menjual kereta anda sebagai kereta terpakai anda pastinya akan perasan iklan iklan oleh pihak Carsome Malaysia Tahukah anda bagaimanakah cara untuk menggunakan aplikasi ini dan...
Perfgg Warga Emas Beli Kereta Mahal Secara Tunai

Perfgg Warga Emas Beli Kereta Mahal Secara Tunai

papar berkaitan - pada 30/6/2022 - jumlah : 253 hits
TANGKAP layar memaparkan senario seorang lelaki warga emas membeli kereta mahal secara tunai InstagramShare on telegramJAKARTA Sebuah klip video tular di media sosial Indonesia kerana memaparkan aksi seorang lelaki warga emas membeli kereta...
Dulu Sewa Rumah Biasa Guna Peti Ais Burvk Usia 26 Tahun Dah Mampu Beli Kereta Mewah Banglo 2 Tingkat Hasil Jual Kasut

Dulu Sewa Rumah Biasa Guna Peti Ais Burvk Usia 26 Tahun Dah Mampu Beli Kereta Mewah Banglo 2 Tingkat Hasil Jual Kasut

papar berkaitan - pada 15/7/2022 - jumlah : 157 hits
BANYAK dugaan terpaksa ditempuhi dalam kehidupan berumahtangga terutama sekali bagi pasangan yang baru berkahwin Turut merasai pengalaman ini Amirul Apeez 26 dan isteri yang disatukan pada 2019 namun hidup dalam serba kekurangan di rumah se...
Tukar Beli Kereta Kini Lebih Mudah

Tukar Beli Kereta Kini Lebih Mudah

papar berkaitan - pada 11/7/2022 - jumlah : 250 hits
Tukar Beli Kereta Kini Lebih Mudah Assalamualaikum seperti yang kita tahu semasa COVID 19 2 tahun lepas kebanyakan memberikan kesan kepada kita dari segi pekerjaan dan pengangkutan Situasi ini banyak kita perlu fikir untuk mempertimbangkan ...
Ini Caranya Tips Berguna Beli Kereta Second Hand

Ini Caranya Tips Berguna Beli Kereta Second Hand

papar berkaitan - pada 29/6/2022 - jumlah : 352 hits
Tak semua orang mampu nak beli kereta baru jadi pilihan lain yang ada ialah beli kereta terpakai atau lagi senang faham beli kereta second hand Lagi lagi time Covid 19 lepas ramai yang hilang pekerjaan dan tahun 2022 adalah fasa pemulihan s...
Periksa Eks Dirut Pertamina Dan Pln Kpk Tanya Soal Jual Beli Lng

Periksa Eks Dirut Pertamina Dan Pln Kpk Tanya Soal Jual Beli Lng

papar berkaitan - pada 3/7/2022 - jumlah : 101 hits
Komisi Pemberantasan Korupsi memeriksa mantan Direktur Utama PT Pertamina Dwi Soetjipto dan mantan Direktur Utama PT PLN Nurpamudji Kamis
Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Cara Memasarkan Homestay Anda

Dapatkan Porsche Design Honor Magic6 Rsr Di Honor Experience Store Terpilih Pada 5 Mei

Overcoming Funding Challenges

Samsung Knox Empowering Consumer Security In The Galaxy A55 5g

Dr Zaliha Terus Kunci Mulut Berkaitan Titah Adendum Minta Rujuk Ulasan Pm

Moisturizer Terbaik 2024 Tekstur Water Based 9 Kebaikan Yang Sesuai Untuk Semua Jenis Kulit



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Nostalgia Bedak Sejuk

Lima Gandingan Makanan Hebat Untuk Pemakanan Sihat Dari Susan Bowerman

Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Experience The Bee Heat Ac Difference Experience Superior Comfort

Dua Lelaki Warga Asing Empat Lari 70 Meter Sahaja

Bekas Pemain Import Liga M Antara Ditahan Dalam Op Kutip