6 Fakta Yang Dirahsiakan Oleh Amerika Tentang Pendaratan Apollo 13 Yang Mungkin Anda Tidak Tahu Hingga Sekarang



Apollo 11 adalah ekspedisi angkasa lepas pertama yang membuatkan manusia mendarat di Bulan. Kru-kru yang terlibat termasuklah Neil Armstrong dan Edwin "Buzz" Aldrin, yang menjadi manusia pertama yang berjalan di Bulan.
Ia merupakan fakta yang diketahui oleh semua orang di seluruh dunia. Walau bagaimanapun, terdapat fakta-fakta yang aneh dan pelik tentang ekspedisi Apollo 11 yang tidak diberitahu dan tidak diketahui secara meluas.
1. Presiden Richard Nixon disediakan ucapan sekiranya angkasawan gagal pulang ke Bumi

Presiden Amerika Syarikat ketika ekspedisi ke Bulan dilakukan, Richard Nixon telah disediakan ucapan sekiranya kru Apollo 11 tidak berjaya pulang ke Bumi, terutamanya jika Neil Armstong dan Buzz Aldrin terperangkap di Bulan.
NASA mempunyai keyakinan tinggi terhadap kapal angkasa Apollo 11 namun mereka tak yakin dengan lunar modul yang digunakan ketika pendaratan di Bulan.
NASA bimbang lunar modul mungkin gagal untuk berfungsi atau rosak ketika digunakan serta meletup di Bulan.

Mereka juga risau bahawa ia mungkin tidak dapat berhubung semula dengan "command module" yang akan membawa kru Apollo 11 pulang ke Bumi.
Bergantung kepada apa yang berlaku, kru-kru Apollo 11 boleh terbunuh dengan serta-merta, mati kelaparan atau membunuh diri. Dan ucapan yang disediakan untuk Presiden Richard Nixon merupakan idea daripada NASA.
Ia diberikan kepada penulis ucapan Rochard, William Safire, melalui angkasawan dan penghubung Nasa ke White House iaitu Frank Borman, sebulan sebelum Neil Armstrong dan Buzz Aldrin menjejakkan kaki di Bulan.


Malah, mereka masih berada di Bumi ketika ucapan ini ditulis.
Jika mereka benar-benar tidak berjaya pulang ke Bumi, para isteri angkawasan tersebut akan dihubungi dan dimaklumkan mengenainya.
Kemudian, Richard Nixon akan membaca ucapan yang bermula dengan ayat, "Nasib telah menetapkan bahawa mereka yang pergi ke Bulan untuk meneroka secara aman akan tinggal di sana untuk berehat dengan damai selamanya,".
2. Neil Armstrong membuang sampah di Bulan

Buzz Aldrin dan Neil Armstrong kekal di dalam lunar modul untuk beberapa minit selepas mendarat di Bulan.
Ketika itu, Aldrin memberikan beg sampah yang dipenuhi dengan pembalut makanan dan bekas najis kepada Neil.
Neil kemudiannya membuang beg sampah tersebut ke permukaan Bulan apabila beliau turun daripada lunar modul.
Gambar pertama Bulan yang diambil oleh beliau jelas sekali menampakkan beg sampah tersebut.
Para angkawasan ini kemudiannya membuang lebih banyak sampah dan alatan untuk memberikan ruang di dalam beg untuk diisi dengan batu dan debu yang diambil dari Bulan.

Banyak daripada alatan tersebut masih berfungsi dengan baik dan sesetengahnya sangat penting untuk kejayaan misi ini.
Antara alatan tersebut termasuklah penimbang, tukul dan pemantul laser yang digunakan untuk mengukur jarak di antara Bumi dan Bulan.
Kedua-dua angkasawan ini juga meninggalkan tangga untuk menuruni lunar modul yang hanya berguna ketika pendaratan.
Malah, mereka menambah plak sebagai mercu tanda di situ yang tertulis, "Di sini manusia dari planet Bumi pertama kalinya menjejakkan kaki di Bulan. Julai 1969. Kami datang dengan damai untuk semua manusia,".
Sampah, alatan dan sebahagian daripada lunar modul tersebut masih terdapat di Bulan.
3. Terdapat hanya satu gambar memaparkan keseluruhan badan Neil Armstong berjalan di Bulan

Neil Armstrong adalah wakil pendaratan Bulan Apollo 11. Namun, kebanyakan daripada gambar yang diambil semasa ekspedisi ini memaparkan Buzz Aldrin.
Neil adalah pengendali kamera utama dan beliau menggunakannya untuk mengambil gambar Buzz Aldrin. Buzz juga mempunyai kamera namun beliau diarahkan untuk mengambil gambar-gambar lain.
Gambar terbaik Neil Armstrong tidak memaparkan dirinya dengan begitu jelas. Beliau sedang melakukan sesuatu berhampiran dengan lunar modul, membelakangkan kamera.
Tiada gambar yang memaparkan Neil Armstrong berjalan di Bulan. Namun, Neil muncul dalam satu gambar Buzz Aldrin yang diambil oleh dirinya sen diri. Pantulan Neil kelihatan pada visor Buzz Aldrin.
4. Angkasawan Apollo 11 ketiga tak menjejakkan kaki atau berjalan di Bulan

Telah diterangkan di atas bahawa satu ucapan telah disediakan untuk Presiden Richard Nixon sekiranya lunar modul yang dinaiki Neil Armstrong dan Buzz Aldrin meletup, gagal berfungsi atau tidak dapat berhubung dengan Command Module, membuatkan mereka tak dapat pulang ke Bumi.
Command Module ketika itu sedang mengorbit Bulan manakala lunar modul berada di Bulan. Di dalam command module adalah Michael Collins, angkasawan ketiga. 
Michael tidak mendarat di Bulan kerana seseorang perlu mengawal command module. Ketika mana Neil dan Buzz mengambil gambar, membuang sampah dan mengumpulkan sampel tanah dan batu, Michael pula mengambil gambar Bulan.

Beliau kekal di dalam command module lebih daripada 20 jam. Dan jika Neil dan Buzz terperangkap di Bulan, Michael akan pulang ke Bumi bersendirian.
Ini disebabkan namanya tidak dimasukkan ke dalam ucapan yang disediakan untuk Presiden Richard Nixon. Kebarangkalian untuk meninggalkan kedua-dua angkasawan itu di Bulan bergantung kepada Michael.
Malah, Michael sangat risaukan perkara ini sekurang-kurangnya untuk 6 bulan. Ketika mengorbit Bulan, beliau menulis bahawa beliau akan dihantui sepanjang hidupnya jika ia benar-benar berlaku.
5. Kru Apollo 11 tak diberikan insurans nyawa tetapi mencari jalan sendiri

Seperti yang dijelaskan, kru-kru Apollo 11 mungkin berhadapan dengan kemungkinan bahawa mereka tak akan dapat pulang dari Bulan. Para angkasawan sepatutnya mengambil insuran nyawa namun ia tersangatlah mahal. 
Jadi, kru-kru Apollo 11 menandatangani banyak autograf agar ahli keluarga mereka boleh menjualnya selepas kematian mereka. Para angkasawan Apollo 11 sudah lama terkenal, sebelum mereka meninggalkan Bumi lagi.
Mereka mempunyai ramai peminat yang meminta tandantangan. Malah, kru-kru ini menandatangani beribu-ribu autograf selepas misi ini, yang mana sesetengah daripada peminat menjualnya dengan harga yang agak tinggi.
Walaupun autograf mereka mungkin bernilai tinggi, namun ia boleh melonjak lebih mahal jika mereka tidak berjaya pulang ke Bumi, dengan kata lain terbunuh di angkasa lepas.
6. Kru Apollo 11 dikuarantin sebaik sahaja pulang ke Bumi

Angkasawan pada hari ini agak beruntung kerana mereka boleh bergaul dengan orang di Bumi sejurus selepas mendarat dan keluar daripada kapal angkasa. Namun ia tidak berlaku kepada ketika zaman Apollo 11.
Selepas misi ke bulan, para angkasawan Apollo 11 dikuarantin selama 3 minggu sebelum dibenarkan untuk bercampur dengan orang lain. Ia merupakan langkah berjaga-jaga.
NASA tidak pasti sama ada Bulan mempunyai mikroorganisma yang boleh membunuh.
Jadi adalah disyorkan untuk mereka ini dikuarantin, bersama-sama sampel Bulan dan sut angkasa untuk diperiksa jika terdapat kehadiran mikroorganisma. Anak-anak kapal diawasi jika terdapat jangkitan baru.
Krew-krew Apollo 12 dan 14 juga dikuarantin. Walaubagaimanapun, NASA tidak lagi meneruskannya ketika Apollo 15 mendarat kerana telah disahkan bahawa kawasan-kawasan di Bulan yang diterokai bebas daripada mikroorganisma.
Sumber : Iluminasi

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.blogjohanharith.com/2018/11/6-fakta-yang-dirahsiakan-oleh-amerika.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Fakta Menarik Yang Mungkin Anda Belum Tahu Tentang Jambatan Kedua Pulau Pinang

Fakta Menarik Yang Mungkin Anda Belum Tahu Tentang Jambatan Kedua Pulau Pinang

papar berkaitan - pada 27/11/2018 - jumlah : 374 hits
Jambatan Sultan Abdul Halim Muadzam Shah atau dikenali juga sebagai Jambatan Kedua Pulau Pinang telah siap sepenuhnya pada Februari 2014 Ia menghubungkan area Batu Kawan ke Batu Maung Jambatan yang menelan kos RM 4 5 bilion ini mempunyai pa...
5 Fakta Tersangka Pembunuhan Satu Keluarga Di Bekasi Motif Terungkap Hingga Bunuh Pakai Linggis

5 Fakta Tersangka Pembunuhan Satu Keluarga Di Bekasi Motif Terungkap Hingga Bunuh Pakai Linggis

papar berkaitan - pada 17/11/2018 - jumlah : 298 hits
Polisi memastikan menangkap satu orang pelaku pembunuhan satu keluarga di Bekasi pada Kamis Pelaku berinisial HS langsung diperiksa intensif oleh penyidik Hal ini pun dibenarkan oleh Kabid Humas Polda Metro Jaya Kombes Pol Argo Yuwono Kemud...
Anak Kerap Sakit Mungkin Disebabkan Oleh Kekerapan Makan Makanan Ringan Jom Ketahui Puncanya

Anak Kerap Sakit Mungkin Disebabkan Oleh Kekerapan Makan Makanan Ringan Jom Ketahui Puncanya

papar berkaitan - pada 19/11/2018 - jumlah : 394 hits
Sistem pertahanan tubuh bayi dan kanak kanak belum matang sepenuhnya Ia berkembang selari dengan tumbesaran masing masing Jika kanak kanak kecil sering mengalami demam dan selesema mahupun batuk sehingga sehingga 5 6 kali setahun ia masih d...
10 Fakta Unik Tentang Sistem Kekebalan Tubuh Manusia

10 Fakta Unik Tentang Sistem Kekebalan Tubuh Manusia

papar berkaitan - pada 21/11/2018 - jumlah : 259 hits
10 Fakta unik tentang sistem kekebalan tubuh Antara lain fakta bahwa sistem imun didukung oleh lima liter darah dan getah bening Kadang kekebalan juga bisa menyerang jaringan tubuh dan menyebabkan penyakit
Mitos Vs Fakta Tentang Menstruasi

Mitos Vs Fakta Tentang Menstruasi

papar berkaitan - pada 22/11/2018 - jumlah : 212 hits
Biar nggak tersesat sama mitos mitos mending baca artikel ini aja buat tahu kebenarannya
Kalau Bermimpi Tentang 13 Hal Ini Itulah Tanda Anda Sedang Diganggu Oleh Jin Dan Syaitan Rileks Media

Kalau Bermimpi Tentang 13 Hal Ini Itulah Tanda Anda Sedang Diganggu Oleh Jin Dan Syaitan Rileks Media

papar berkaitan - pada 28/11/2018 - jumlah : 279 hits
Tulisan saya kali ini sebenarnya sudah pernah saya bahas dan banyak sekali mendapat respon dari pembacanya Respon ini tentu tidak terlepas dari masalah yang saya bahas iaitu masalah mimpi Semua orang pasti pernah bermimpi dan hampir setiap ...
4 Fakta Tentang Sejarah Pesawat Merpati

4 Fakta Tentang Sejarah Pesawat Merpati

papar berkaitan - pada 13/11/2018 - jumlah : 288 hits
Namun karena terlilit utang dan bangkrut di tahun 2014 maskapai ini terpaksa berhenti beroperasi dan menjual semua asetnya demi menyelamatkan Merpati Namun Merpati siap bangkit dan mengudara kembali setelah mendapatkan suntikan dana
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar

Filem Sheriff

Sustainable Weekend Villa By Kanopea Architecture Studio And T3 Architects In Vietnam

Senarai Wakil Piala Thomas Uber Cup Finals 2024 Chengdu



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Lirik Lagu Sio Ado Mnukwar

Merarau Di Richiamo Coffee Laman Gentam Kuala Pilah

Fed Dan Ketidakstabilan Global Tamparan Berganda Kepada Pasaran Amerika

Pinky Haurabelle For Today S Look

Lunch Di Ayam Penyet Ap Express Nusentral

Ultimate Guide To Ghibli Park