Anak Kerap Sakit Mungkin Disebabkan Oleh Kekerapan Makan Makanan Ringan Jom Ketahui Puncanya


Sistem pertahanan tubuh bayi dan kanak-kanak belum matang sepenuhnya. Ia berkembang selari dengan tumbesaran masing-masing. Jika kanak-kanak kecil sering mengalami demam dan selesema mahupun batuk sehingga sehingga 5 – 6 kali setahun, ia masih dianggap normal.
Namun yang demikian, pasti anda susah hati bukan apabila anak terlalu kerap jatuh sakit. Jom periksa 6 perkara ini terlebih dahulu untuk mengetahui jika ia ada kaitan dengan masalah yang dihadapi oleh anak anda.
Dalam pada itu, anda perlu berikan yang terbaik untuk mengekalkan kesihatan anak. Biasanya penyakit anak akan baik sendiri dengan penjagaan rapi. Jika penyakit berlarutan agak lama, segera dapatkan pemeriksaan doktor.
1. Selalu makan makanan ringan Makanan ringan bukan sahaja tidak berkhasiat. Lebih daripada itu, anak anda lebih cenderung dijangkiti penyakit. Kuatkan sistem imuniti anak dengan memberikannya makanan kaya phytonutrien. Makanan ini dikenali melalui warnanya yang terang. Antara buah dan sayur yang kaya phytonutrien ialah beri biru, keledek, tomato dan bayam.
Selain itu, lebihkan pengambilan makanan yang kaya dengan vitamin C seperti oren, vitamin D yang boleh didapati daripada ikan tuna dan bijirin serta probiotik yang terdapat dalam yogurt untuk sistem imuniti yang lebih kuat.
2. Terdedah kepada virus di Taska Pusat penjagaan kanak-kanak iaitu Taska boleh diibaratkan sebagai lubuk virus dan bakteria yang boleh menyumbang kepada penyakit seperti selesema dan penyakit tangan, kaki dan mulut.
Kanak-kanak masih kecil dan sering lupa untuk menutup mulut dan hidung ketika bersin atau batuk. Oleh itu, kuman lebih mudah tersebar. Apabila bergaul bersama, mereka lebih mudah dijangkiti kuman. Oleh itu, ingatkan anak anda untuk basuh tangan selepas pulang daripada Taska dan segera tukar baju.
3. Berkongsi barang Anak kecil suka menerokai dunia sekeliling dengan menyentuh objek dan berinteraksi dengan orang lain. Dia juga suka berhubung dengan kanak-kanak lain dengan berkongsi mainan dan makanan.
 
Biasakan anak untuk selalu membasuh tangan selepas bermain. Bekalkan dia dengan hand sanitizer jika perlu. Ingatkan dia untuk tidak menyentuh muka sendiri jika tangannya tidak bersih. Virus lebih mudah masuk ke dalam tubuh badan melalui mata, hidung dan mulut. Latihlah anak anda untuk tidak berkongsi cawan, penyedut minuman dan berus gigi.
4. Tidak cukup tidur Jangan biasakan anak tidur lewat malam. Kanak-kanak yang tidak cukup tidur menyebabkan aktiviti sel darah putih yang melawan penyakit hilang kesannya. Corak tidur yang konsisten dapat menguatkan sistem imuniti dalam badannya.
5. Kurang bergerak aktif Bersukan adalah cara terbaik untuk memastikan tubuh kekal sihat bertenaga. Usah terperap sahaja di rumah tanpa melakukan aktiviti fizikal bersesuaian. Ajaklah anak anda ke taman permainan atau keluar bersiar-siar. Apabila anak lebih aktif bermain, sistem imunitinya menjadi lebih aktif bagi melawan jangkitan virus.
6. Asap rokok Anda mungkin terlepas pandang hal ini. Asap rokok memberi bahaya kepada bayi dan kanak-kanak. Tidak kiralah sama ada ada individu merokok di hadapan atau di belakang anak, situasi secondhand smoker boleh menjejaskan tahap kesihatannya.
Anak kecil memiliki organ dan sistem pernafasan yang sangat sensitif. Dilaporkan, kanak-kanak yang tinggal bersama perokok lebih berisiko mengalami jangkitan kuman pneumonia dan kematian mengejut.
The post Anak Kerap Sakit Mungkin Disebabkan Oleh Kekerapan Makan Makanan Ringan. Jom Ketahui Puncanya appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://majalahpama.my/anak-kerap-sakit-mungkin-disebabkan-oleh-kekerapan-makan-makanan-ringan-jom-ketahui-puncanya/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kenapa Anak Kerap Demam Batuk Dan Selesema Doktor Kongsikan Ini Antara Puncanya

Kenapa Anak Kerap Demam Batuk Dan Selesema Doktor Kongsikan Ini Antara Puncanya

papar berkaitan - pada 17/11/2018 - jumlah : 348 hits
Kenapa anak kerap demam batuk dan selesema Persoalan ini selalu bermain di kalangan para ibu bapa Kadang tu ibu bapa pun jadi buntu Bukan apa sebab apabila anak anak jatuh sakit kitalah insan yang paling sibuk bekerja memastikan anak anak b...
Dari Awal Suka Makanan Ringan Dan Tinggi Msg Anak Sukar Dikawal Dan Hiperaktif

Dari Awal Suka Makanan Ringan Dan Tinggi Msg Anak Sukar Dikawal Dan Hiperaktif

papar berkaitan - pada 20/11/2018 - jumlah : 449 hits
Bila diberi makanan ringan semua kanak kanak teruja Bagi sesetengah ibu bapa makanan ringan antara salah satu cara mudah nak tenangkan anak yang mengamuk atau menangis Ibaratnya senjata dalam diam Tapi tahukah yang makanan ringan ini mengan...
4 Atau 6 Bulan Pertama Boleh Beri Makanan Pepejal 7 Petunjuk Ini Menunjukkan Bayi Anda Bersedia Untuk Makan

4 Atau 6 Bulan Pertama Boleh Beri Makanan Pepejal 7 Petunjuk Ini Menunjukkan Bayi Anda Bersedia Untuk Makan

papar berkaitan - pada 7/11/2018 - jumlah : 408 hits
Memberi makan bayi baru lahir adalah cabaran besar kerana keperluan pemakanan mereka berubah mengikut masa Anda perlu memberi perhatian kepada setiap perubahan kecil dalam bayi anda dan memastikan bahawa makanan yang anda sediakan untuknya ...
Pallas Hitam Kasut Sekolah Berkualiti Dan Ringan Untuk Anak Kami Di Sessi Persekolahan 2019

Pallas Hitam Kasut Sekolah Berkualiti Dan Ringan Untuk Anak Kami Di Sessi Persekolahan 2019

papar berkaitan - pada 23/11/2018 - jumlah : 1576 hits
PALLAS HITAM KASUT SEKOLAH BERKUALITI DAN RINGAN UNTUK ANAK KAMI DI SESSI PERSEKOLAHAN 2019 Tahun 2019 masih belum lagi berkuatkuasa untuk menggunakan kasut sekolah berwarna hitam Ada sekolah yang menggunakan kasut sekolah berwarna putih da...
Setelah Membaca Ini Mungkin Kamu Akan Berhenti Makan Permen Gummy

Setelah Membaca Ini Mungkin Kamu Akan Berhenti Makan Permen Gummy

papar berkaitan - pada 14/11/2018 - jumlah : 207 hits
Kalian suka makan permen gummy Biasanya anak anak suka tuh makan permen yang teksturnya kenyal dan berbagai bentuknya Ada yang berbentuk cincin beruang dan cacing dengan berbagai macam rasa Mulai dari rasa buah sampai rasa cokelat Tapi tahu...
Hari Ni Saya Tak Makan Lagi Anak Asyik Menangis Nak Berteman Tanpa Banyak Soal Lelaki Ni Terus

Hari Ni Saya Tak Makan Lagi Anak Asyik Menangis Nak Berteman Tanpa Banyak Soal Lelaki Ni Terus

papar berkaitan - pada 14/11/2018 - jumlah : 685 hits
Hari ni saya tak makan lagi anak asyik menangis nak berteman Tanpa banyak soal lelaki ni terus Perkahwinan bukan sahaja penyatuan cinta dan kasih sayang malah perkahwinan menuntut kepada tanggungjawab dan juga toleransi di antara pasangan W...
Pertama Kali Makan Makanan Korea Di Dubuyo Dan Kek Second Cup Di Sunway Putra

Pertama Kali Makan Makanan Korea Di Dubuyo Dan Kek Second Cup Di Sunway Putra

papar berkaitan - pada 26/11/2018 - jumlah : 403 hits
Assalamualaikum dan Hai Sebelum cerita panjang Cik Renex belanja dulu sekeping gambar di depan DubuYo sebab itu cerita utama entri kali ini Awal bulan baru ni iaitu 10 November 2018 CR dan kawan kawan plan nak ke rumah kawan kami di Kajang ...
Apa Yang Boleh Dan Tak Boleh Mama Buat Semasa Menyediakan Makanan Anak Wajib Tahu

Apa Yang Boleh Dan Tak Boleh Mama Buat Semasa Menyediakan Makanan Anak Wajib Tahu

papar berkaitan - pada 21/11/2018 - jumlah : 421 hits
Apabila bayi sudah mencapai usia enam bulan bermula fasa peralihan untuk si kecil menikmati makanan Bagi yang baru kali pertama bergelar ibu sudah pasti tiada pengalaman menyediakan makanan buat si comel Ada beberapa perkara yang perlu dibe...
Nak Bagi Ke Tak Jangan Sampai Abang Makan Anak Perempuan Kita Sendiri Suami Durjana

Nak Bagi Ke Tak Jangan Sampai Abang Makan Anak Perempuan Kita Sendiri Suami Durjana

papar berkaitan - pada 11/11/2018 - jumlah : 923 hits
Nak Bagi Ke Tak Jangan Sampai Abang Makan Anak Perempuan Kita Sendiri Suami DurjanaNak Bagi Ke Tak Jangan Sampai Abang Makan Anak Perempuan Kita Sendiri Suami Durjana
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Masdo Perih Jerih Chord

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Saat Jenazah Berada Di Liang Lahad

The Evolution Of Adult Entertainment