6 Cara Mengetahui Keikhlasan Calon Pasangan Hidup Anda


6 Cara Mengetahui Keikhlasan Calon Pasangan Hidup Anda || Perjalanan hidup berpasangan dan berkeluarga bermula sejurus dua insan disatukan melalui tatacara agama dan kepercayaan masing-masing serta ditulis secara rasmi mengikut aturan undang-undang yang telah ditetapkan di satu-satu tempat.
Pelbagai pendekatan harus diusahakan untuk memilih pasangan hidup yang ikhlas agar kita tidak dibebani oleh risiko permasalahan yang mungkin timbul di masa akan datang iaitu setelah berkahwin.

Pentingnya mengetahui keikhlasan bakal pasangan hidup anda kerana anda perlu memastikan kehadirannya dalam hidup anda untuk tujuan apa sebenar-benarnya. 
Terdapat banyak faktor dan kemungkinan yang harus diambil perhatian sebelum keputusan diambil. Seandainya satu-satu pasangan berkahwin atas sebab harta, rupa paras dan kepentingan tertentu, ianya tidak mungkin menjurus kepada pasangan suami isteri yang berkekalan.


Bak kata pepatah, "cinta itu buta" sebenarnya adalah gambaran menyakitkan apabila pasangan suami isteri itu gagal menemui keserasian hidup mereka kerana seandainya hubungan itu terpadam sebelum di penghujung episod barulah menyedari bahawa sebenarnya cinta itu punya hati dan perasaan yang inginkan kesempurnaan untuk terus menyala.

Maka, sebaiknya tidak perlu diragu untuk berusaha mengetahui sejauh mana keikhlasan calon pasangan anda tanpa tertunda ke alam selepas berkahwin kerana ketika itu bukanlah waktu yang sesuai untuk memikirkan kesilapan memilih pasangan hidup anda.

Namun, sebahagian pasangan hidup kekal bahagia hingga ke akhir hayat tanpa perlu melalui pelbagai kesulitan. Tahniah diucapkan!!

Berikut adalah idea 6 cara mengetahui sejauh mana keikhlasan calon pasangan hidup anda
1. Anda Menjadi Pendengar Yang Setia Tetapi Perhati tingkah lakunya bukan kata-katanya.
Sememangnya seseorang itu begitu meminati pendamping yang mampu menjadi pendengar setia tentang kisah dan peristiwa yang dialaminya kerana naluri adalah sifat semulajadi untuk menggambarkan kejadian mahupun bebanan fikirannya melalui kata-kata yang disambut baik oleh si pendengar. 
Namun itu bukanlah masalah yang harus di persoalkan tetapi situasi tersebut akan memberi peluang kepada si pendengar (anda) untuk langkah awal mengenali calon pasangannya.

Jadilah pendengar yang setia dan jadilah pengulas yang tidak berat sebelah untuk mendalami raut wajahnya tatkala memberi respon kepada anda.

Dia sudah bercerita dan anda sudah mendengar. Maknanya anda sudah mempunyai asas penilaian melalui kata-katanya. 
Kini anda perlu lakukan perhatian melalui pelbagai sudut tentang tingkah lakunya. Anda hanya perlu peruntukan masa kepada diri anda untuk melakukannya dan anda tidak perlu terburu-buru. 
Akhirnya dua hasil penilaian iaitu antara kata-kata dengan tingkah laku diselarikan untuk membayangkan ketelusan kata-katanya.

2. Kenali Dirinya Melalui Sumber Maklumat Dari Orang Lain
Anda boleh mengenali secara mendalam keikhlasan seseorang samaada menurut penilaian daripada pemerhatian anda sendiri ataupun melalui pengakuan bakal pasangan hidup anda. 
Selain itu, anda juga harus mendapatkan maklumat tentang dirinya melalui sumber lain seperti rakan-rakannya, keluarganya ataupun sesiapa yang tahu tentang dirinya.

Namun anda tidak perlu mempercayai sepenuhnya maklumat yang datang melalui pihak pihak-pihak tersebut sebelum anda menjalankan siasatan anda sendiri dan selarikan dengan apa yang anda tahu tentangnya.

3. Perkenalkan dan Biasakan Calon Pasangan Dengan Keluarga Anda
Kebiasaannya keluarga terdekat adalah pihak yang sesuai untuk menilai keikhlasan dan sifat seseorang yang berkepentingan dengan anda.

Tanpa disedari sebenarnya cara ini telah membantu untuk membetulkan pemerhatian anda malah mampu untuk merungkai sesuatu yang tidak anda perasan (telepas pandang). 
Maklumlah kalau anda adalah insan belum berpengalaman menghadapi situasi ini dan sudah pasti anda perlukan pendapat dan penilaian daripada keluarga terdekat anda.

Selain keluarga terdekat, anda juga mungkin boleh mendapatkan idea dan pandangan daripada rakan rapat yang benar-benar anda percayai. 
Cara ini digalakkan untuk anda usahakan kerana keluarga dan rakan karib adalah orang-orang yang ingin melihat anda bahagia dan tidak menghadapi masalah di masa akan datang.

4. Selidik Kisah hidupnya
Anda harus menjadi penyiasat senyap untuk menjalankan misi ini. Dari masa ke semasa anda harus berusaha mengetahui kisah hidup dan sejarah yang telah dilalui oleh bakal calon pasangan anda.

Di alam perkenalan, anda sebenarnya mempunyai banyak peluang untuk mengenalinya lebih lanjut melalui kisah hidupnya, cerita tentang dirinya dan keluarganya.

Walaupun peristiwa ataupun perilaku terdahulu tidak semestinya menyamai keadaan di masa akan datang, namun sekurang-kurangnya anda mengenali sifat dan cara dia berfikir.

5. Perhatikan Reaksinya Pada Kelebihan Dan Kekurangan Dirimu
Komunikasi dua hala memberikan peluang untuk bercerita tentang diri anda. Sudah pasti calon bakal pasangan anda juga ingin mendengar kisah dan tentang dirimu. 
Dan mungkin dia juga sedang setia mendengar dan berusaha untuk tujuan menilai kejujuranmu.

Caranya ialah anda perlu ceritakan tentang kekurangan dan kelebihan yang ada dalam diri anda. Kebiasaannya, keminatan terhadap sesuatu oleh seseorang itu dapat dilihat dari raut wajah ataupun gerak gerinya di saat dia mengetahuinya. 
Oleh itu, cuba perhatikan dan bandingkan keadaannya disaat anda menceritakan tentang kekurangan dan kelebihan tentang diri anda.

6. Selidik Latar Belakang Amalan Agamanya
Penilaian dari segi amalan agama adalah yang paling utama harus diusahakan. Ini kerana ajaran keagamaan adalah yang paling sempurna dan tidak menjurus kepada kepentingan duniawi.

Seseorang yang taat pada amalan agama akan mempunyai sifat untuk patuh kepada ajaran agama yang dianutinya dan ini juga mengajar dia untuk membentuk seorang insan yang bertanggungjawap dan tidak cenderung kepada kepentingan diri sendiri.

Diharap idea asas di atas mampu membantu anda untuk memulakan langkah sebagai usaha mengetahui keikhlasan calon pasangan anda untuk menempuh masa depan bersama. 
Mudah-mudahan usaha dan kreativiti anda akan membantu dalam menilai dan memilih seseorang yang benar-benar ikhlas untuk bergelar pasangan rasmi sekaligus akan bersama-sama menempuh suka duka hidup sebagai pasangan suami isteri yang bahagia dan kekal hingga akhir hayat. Insya Allah.
Enable GingerCannot connect to Ginger Check your internet connection
or reload the browserDisable in this text fieldEditEdit in GingerEdit in Ginger×
Ini hanyalah perkongsian pendapat peribadi sendiri. Sekiranya anda punya pendapat yang lain, silakan berkongsi di ruang komen

Semoga kita semua bertemu dengan pasangan hidup yang sentiasa mengasihi kita sepanjang hayat bersama

cheers



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.mrspip.com/2021/03/6-tips-pilih-pasangan-hidup.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed:+blogspot/eyYzxh+(MrsPipDotCom)

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tak Ada Mainan Barang Mahal Pun Mahu Maream Hidup Sederhana Cara Farah Lee Didik Anak

Tak Ada Mainan Barang Mahal Pun Mahu Maream Hidup Sederhana Cara Farah Lee Didik Anak

papar berkaitan - pada 15/3/2021 - jumlah : 99 hits
Anak anak sememangnya harus dididik hidup bersederhana sejak kecil agar mereka lebih tahu erti kesusahan dan berjimat cermat Inilah yang cuba dikongsikan oleh Farah Lee dalam mendidik anak tunggalnya Maream Isabelle Kata Farah menerusi Inst...
Pemerintah Upayakan Percepatan Implementasi Kartu Prakerja Bagi Calon Pengantin

Pemerintah Upayakan Percepatan Implementasi Kartu Prakerja Bagi Calon Pengantin

papar berkaitan - pada 4/3/2021 - jumlah : 70 hits
Pemerintah lintas kementerian dan lembaga sedang mengupayakan percepatan implementasi program Kartu Prakerja bagi calon pengantin di tahun 2021 Hal tersebut sebagaimana arahan Menteri Koordinator Bidang Pembangunan Manusia dan Kebudayaan Mu...
Nama Anindya Bakrie Masuk Bursa Calon Ketua Umum Kadin

Nama Anindya Bakrie Masuk Bursa Calon Ketua Umum Kadin

papar berkaitan - pada 4/3/2021 - jumlah : 46 hits
Saat ini Anindya Bakrie mendapat dukungan dari Ketua Kamar Dagang dan Industri Jawa Tengah Kukrit Suryo Wicaksono yang datang langsung menemui Anindya Bakrie
Calon Spm Disaman Ketika Sedang Berpesta Atas Jalan

Calon Spm Disaman Ketika Sedang Berpesta Atas Jalan

papar berkaitan - pada 5/3/2021 - jumlah : 77 hits
89 total views 89 views today Gara gara terlalu seronok Berpesta meraikan kemerdekaan selepas selesai menduduki kertas terakhir peperiksaan petang semalam 63 calon Sijil Pelajaran Malaysia berkenaan ditahan dan dikenakan saman dalam satu op...
Video Scorpion Kick Pemain Ini Adalah Calon Puskas Paling Utama

Video Scorpion Kick Pemain Ini Adalah Calon Puskas Paling Utama

papar berkaitan - pada 1/3/2021 - jumlah : 92 hits
Gol ini mungkin akan menjadi pemenang Puskas yang akan datang Malah ramai yang menyatakan bahawa pemenang Puskas sudah ditemui Elisha Sham melakukan scorpion gol yang tak masuk akal ketika aksi Notts County menentang Oxford United Dan ianya...
Dugaan Calon Spm Terkejut Balik Rumah Satu Keluarga Kena Kuar4ntin Agak Tertekan Saya Perlu Fokus Sepenuhnya

Dugaan Calon Spm Terkejut Balik Rumah Satu Keluarga Kena Kuar4ntin Agak Tertekan Saya Perlu Fokus Sepenuhnya

papar berkaitan - pada 27/2/2021 - jumlah : 70 hits
SEORANG calon Sijil Pelajaran Malaysia mencvri perh4tian ramai selepas memuat naik tweet foto kesemua ahli keluarganya memakai gelang berwarna merah jambu pada Sabtu Kisah tersebut mengundang simpati kerana pada masa itu hanya tinggal dua h...
Calon Spm Tak Sempat Tatap Arwah Bapa Sejak Minggu Lalu

Calon Spm Tak Sempat Tatap Arwah Bapa Sejak Minggu Lalu

papar berkaitan - pada 25/2/2021 - jumlah : 52 hits
Oleh Calon SPM Muhammad Haikal 18 menatap jenazah bapanya yang dibawa ke sekolahnya di SMK Simpang Beluru Kuala Kangsar menaiki van jenazah ketika dia sedang menduduki SPM kertas mata pelajaran Sejarah 2 Foto NSTP KUALA KANGSAR Sebelum dima...
Video Pemuda Tulis Al Quran Yang Kemas Cantik Sebagai Hadiah Buat Calon Isteri

Video Pemuda Tulis Al Quran Yang Kemas Cantik Sebagai Hadiah Buat Calon Isteri

papar berkaitan - pada 26/2/2021 - jumlah : 76 hits
JAKARTA Seorang pemuda di Indonesia mencair hati netizen apabila klip video dia sedang menulis ayat suci al Quran tular di media sosial lapor Suara com semalam Lelaki dikenali sebagai Awwaludin Fajri itu memberitahu al Quran tulisan tangann...
Calon Bebas Prk Dun Chini Nyatakan Hasrat Mungkin Akan Aktif Semula Politik Selepas Ini

Calon Bebas Prk Dun Chini Nyatakan Hasrat Mungkin Akan Aktif Semula Politik Selepas Ini

papar berkaitan - pada 6/3/2021 - jumlah : 72 hits
KUANTAN Bekas calon bebas pilihan raya kecil DUN Chini Mohd Shukri Mohd Ramli hari ini menyatakan beliau kemungkinan akan kembali menyertai salah sebuah parti politik di negara ini Kenyataan itu diluahkan selepas genap 10 tahun beliau bereh...
Sudahlah Didirikan Secara Haram Dapat Tempat Ganti Baharu Pula

P Mau Main Main Arhh 4 Lelaki Ditahan Kerana Pukul Samun Pemandu Myvi

Mitos Saka Keturunan Dalam Lagu Nenek Si Bongkok Tiga

Kerajaan Gagal Tok Mat Andaikan Dapat Pulih Umno

Kelemahan Kerajaan Bukan Covid Punca Gaji Graduan Rendah

Lirik Ramadhan Zizi Kirana Feat Hafiz Hamidun

Pakej 2021 Buffet Ramadhan Dan Sea Life Di Legoland Johor Baharu

Microsoft To Set Up First Datacentre Region In Malaysia Train 1m People



Lina Medina Ibu Paling Muda Dalam Dunia

Bateri Berlian Dari Sisa Radioaktif Ini Mampu Bertahan 28 Ribu Tahun

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Ramadani TV3

Kisah Gadis Colombia Yang Tidur Selama 2 Bulan Secara Berterusan Sleeping Beauty

Berapa Harga Sebenar Kereta Recond Popular Jepun Yang Dijual di Malaysia


Resepi Masak Lemak Cili Padi Kulat Sisir Dengan Isi Kerang Yang Menyelerakan

Kedah Percutian Bersama Family

7 Ramadan Berbuka Bersama Rakan Kerja

Pelaburan Masih Ada Keyakinan Melabur Di Malaysia Azmin

Apakah Kj Maksudkan Juga Penjenayah

Awani Ringkas Kadar R Naught Meningkat Semula Masih Ada Keyakinan Melabur Di Malaysia