5g Sampai Kereta Boleh Terbang Jangan Nak Mengarut La


Berikutan kes Huawei baru-baru ni muncul la pelbagai tanggapan kenapa ini boleh berlaku. Ada yang salahkan Apple yang perlukan pertolongan kerajaan US untuk menyekat kemaraan Huawei dari segi jualan, ada juga yang katanya disebabkan 5G race dimana Huawei merupakan pemain utama dalam membekalkan teknologi dan peralatan di seluruh dunia.
Tapi menurut kerajaan Amerika Syarikat “aka” Donald Trump, Huawei telah membenarkan data spying dilakukan kerajaan China melalui backdoor pada equipment 5G mereka. Walaupun masih tak dapat buktikan kenyataan ini, menurut US ini adalah national threat dan Huawei patut dihentikan untuk berurusan dengan mana-mana syarikat berpengkalan di US. Jadi macam sekarang apabila Huawei dimasukkan kedalam Entity List.
Admin taknak sembang panjang tentang ni lagipun sumber admin dalam CIA dah pencen sekarang. Katanya dia tengah sembunyi somewhere di Moscow sekarang ni. Tapi yang admin nak cakap hari ni pasal mesej viral baru-baru ni yang bagi admin over sangat tentang bahana dan kehebatan 5G yang akan merubah dunia sampai kereta pun boleh terbang. Jadi terpanggil pulak untuk betulkan tanggapan netizen-netizen terhadap 5G ni. Jangan risau admin tak tulis panjang, lagipun membaca amalan mulia, kan.
Ok, ringkasnya 5G adalah successor kepada 4G yang kita guna sekarang ni. Ia generasi kelima teknologi selular yang secara ringkasnya sambungan selular dari tower ke smartphone pengguna. Ia jauh lebih laju dari 4G dan masa latency yang sangat-sangat rendah iaitu 1-4ms berbanding 4G sekarang yang biasanya 30ms.
Speed “menakutkan” di demontrasi oleh Maxis -Gambar oleh TechnaveJadi sebab laju dan stabil, terjadilah satu kejadian dimana seorang doktor berjaya melakukan pembedahan dengan cara mengawal robot arm secara real-time yang berada pada jarak 5km dari tempat doktor tersebut berada. Dengan stabiliti dan kelajuan 5G, yang dapat membawa kualiti imej dan input control, pembedahan tersebut dilakukan dengan jayanya. Jadi part yang crucial disini adalah sambungan komunikasi diantara doktor dan peralatan pembedahan tersebut sebab itu 5G diangkat sebegai penyebab semua ini berjaya. Tapi kena ingat, robot arm, kamera dan segala peralatan perubatan pembedahan tersebut bukan 5G, ok.
5G boleh buat kereta jadi auto-pilot??? Ok, agenda utama syarikat automotif sekarang adalah autonomous driving. Ia bukan baru bahkan Tesla telahpun mengeluarkannya kepada umum. Seterusnya sekarang adalah untuk membuatkan setiap kereta di jalanraya berhubung dan boleh berinteraksi sesama sendiri melalui capaian internet dan untuk tujuan keselamatan jalanraya serta kecerdasan AI melalui hubungan ke cloud.
Syarikat automotif Continental juga bekerjasama dengan Huawei untuk sambungan 5G ke connected vehicle merekaJadi peranan 5G disini hanya untuk membolehkan komunikasi ini dilakukan. Sekali lagi, speed dan stability. Dan satu lagi komponen utama 5G, kebolehan membolehkan hubungan ke lebih sejuta devices per kilometer. Oleh sebab makin banyak “benda” yang bersambung, bukan lagi hanya sekadar telefon, network 5G ini memang sangat-sangat diperlukan untuk membolehkan ini semua berlaku.
Jadi kalau nak cakap kereta terbang, robot bercakap macam manusia bagai semua tu, ia bukan 5G yang buat. Tapi 5G cuma boleh sediakan komunikasi data yang pantas dan cukup stabil diantara device dan tower sahaja dan kebolehan jumlah sambungan yang jauh lebih tinggi berbanding 4G. Dimana tower masih bersambung ke network utama sama-ada melalui fiber atau wireless backhaul connection.
Jadi kenapa Huawei?Selain Huawei, antara syarikat lain yang juga mengeluarkan equipment 5G termasuk ZTE, Nokia, Samsung dan Ericsson. Standard 5G itu sendiri bukan direka oleh Huawei, tapi ITU (International Telecommunication Union) iaitu badan antarabangsa yang menyelenggara standard telekomunikasi dunia.
Tapi berbanding pesaingnya, Huawei adalah satu-satunya pembekal yang mempunyai portfolio produk lengkap end-to-end dari server ke cell towers dan seterusnya ke device. Juga yang paling cost-effective. Menurut pengasas Huawei sendiri Mr. Ren, tiada siapa yang dapat mengejar teknologi 5G mereka dalam masa terdekat ini.
Disebabkan 5G beroperasi pada wave spectrum yang lebih tinggi, ia memerlukan cell tower 5 kali lebih banyak berbanding 4G. Maksudnya kalau di Malaysia ada 20 ribu cell tower, 5G memerlukan tambahan lagi 80 ribu cell tower untuk 5G. Teknologi milik Huawei mempunyai cell site antenna yang 50% lebih kecil dan cumar berat 30kg setiap satu. Dengan equipment Huawei, telco cuma memerlukan 2 orang pekerja tanpa crane yang mahal untuk upgrade ke 5G. Bayangkan kalau jimat RM50,000 per tower untuk upgrade, 20 ribu tower tak ke RM1 bilion !!!
Gambar sumber CNNJadi disebabkan ini Huawei jadi pilihan utama setiap telco di dunia. Sedangkan pembekal lain belum ada teknologi yang betul-betul mampu bersaing dengan Huawei.
Disebabkan inilah, US tak senang duduk. Atas sebab yang jauh lebih besar berbanding bisnes.
Disclaimer: Yang kat bawah ni lebih kepada rumor dan tanggapan ok.
Seperti didedahkan oleh Snowden, CIA atau kerajaan Amerika Syarikat mempunyai akses untuk “spy” ke seluruh device pengguna. Namun mereka mempunya masalah dengan Huawei apabila syarikat itu tidak betul-betul transparent dengan badan “polis dunia” itu. CIA mungkin ada masalah untuk tap kedalam network Huawei jadi secara tak langsung mereka tak berjaya melakukan data spying ke network 5G Huawei, ingat tak tadi saya cakap network 5G Huawei adalah end-to-end.
Atas kegagalan melakukan intipan ini, CIA jadi buta la. Bayangkan kalau 80% telekomunikasi dunia menggunakan equipment Huawei, CIA terus tak dapat “lihat” dan pantau apa yang berlaku dalam dunia digital. Itu yang membimbangkan Trump.
Jadi untuk menyekat kemaraan Huawei, mereka menuduh setiap equipment Huawei ada “backdoor” untuk membolehkan kerajaan komunis China masuk dan pantau seperti yang mereka lakukan selama ini.
MUNGKIN memang betul kerajaan China lakukan perkara itu sebab itu Huawei tak transparent dengan US tentang source code mereka. Yang kuatkan dakwaan ini adalah founder Huawei Mr. Ren sendiri adalah ahli Parti Komunis China dan ahli Tentera Pembebasan Rakyat. Namun US sehingga hari ini belum dapat buktikan dakwaan mereka.
Bagi kita, it’s a matter of sama ada US atau China. Apa pun Huawei P30 Pro memang best.
The post 5G Sampai Kereta Boleh Terbang? Jangan Nak Mengarut La appeared first on Lepak CC.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.lepakcc.com/5g-sampai-kereta-boleh-terbang-jangan-nak-mengarut-la/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bang Ada Kucing Bawah Kereta Awas Jangan Terperdaya Ini Taktik Penjenayah Nak Curi Kereta Anda

Bang Ada Kucing Bawah Kereta Awas Jangan Terperdaya Ini Taktik Penjenayah Nak Curi Kereta Anda

papar berkaitan - pada 15/5/2019 - jumlah : 385 hits
The ReporterKejadian jenayah kini semakin berleluasa tidak mengira tempat dan keadaan Pelbagai taktik yang digunakan oleh penjenayah untuk mengaburi mangsa dan untuk itu mereka sanggup melakukan apa sahaja Lelaki ini mendakwa dia hampir dis...
Nak Surprise Kan Isteri Tak Perlu Tunggu Hari Istimewa Bila Bila Masa Teddyprank Boleh Tolong

Nak Surprise Kan Isteri Tak Perlu Tunggu Hari Istimewa Bila Bila Masa Teddyprank Boleh Tolong

papar berkaitan - pada 28/5/2019 - jumlah : 397 hits
Kejutan atau surprise setiap kali menyambut hari istimewa adalah normal bagi setiap pasangan Hari Jadi ke hari ulangtahun perkahwinan ke aktiviti sebegini memang menjadi kebiasaan kan Mungkin jawapan kau orang YA atau mungkin juga tidak ber...
Tun M Jangan Sakitkan Hati Peneroka Felda Bawa Balik F1 Boleh Takkan Bagi Duit Raya Tak Boleh

Tun M Jangan Sakitkan Hati Peneroka Felda Bawa Balik F1 Boleh Takkan Bagi Duit Raya Tak Boleh

papar berkaitan - pada 29/5/2019 - jumlah : 570 hits
Jawapan Perdana Menteri Tun Mahathir Mohamad sama ada peneroka Felda patut diberi duit raya atau sebaliknya pada tahun ini tidak lebih hanya menambahkan lagi sakit hati peneroka terhadap kerajaan Katanya beliau tidak tahu sama ada wang inse...
Dia Keluar Kereta Kata Natey Mu Nak Gapo Buat Orang Ramai Geram Anak Dakwa Pemandu Camry Hampir Langgar Ibunya

Dia Keluar Kereta Kata Natey Mu Nak Gapo Buat Orang Ramai Geram Anak Dakwa Pemandu Camry Hampir Langgar Ibunya

papar berkaitan - pada 27/5/2019 - jumlah : 358 hits
Baru baru ini viral di media sosial sekumpulan peniaga dan pengunjung bazar di Kota Bharu merosakkan kereta seorang wanita yang melalui laluan di bazar tersebut Menurut pemandu itu dia meminta peniaga di situ mengalihkan barang dan khemah n...
Jangan Ajar Anak Tak Boleh Makan Dan Minum Je Masa Puasa Rugi Besar Kita

Jangan Ajar Anak Tak Boleh Makan Dan Minum Je Masa Puasa Rugi Besar Kita

papar berkaitan - pada 19/5/2019 - jumlah : 595 hits
Selalu bila nak didik anak berpuasa mama papa selalu beritahu mengenai tak boleh makan dan minum sahaja kan Hakikatnya ada banyak lagi kita patut ajar dan beritahu secara perlahan lahan Jangan paksa Perkongsian lima tip oleh Dr Taufiq Razif...
Jangan Terkejut Ada Orang Tak Tahu Apa Perkara Yang Boleh Membatalkan Puasa

Jangan Terkejut Ada Orang Tak Tahu Apa Perkara Yang Boleh Membatalkan Puasa

papar berkaitan - pada 15/5/2019 - jumlah : 1547 hits
Jangan Terkejut Ada Orang Tak Tahu Apa Perkara Yang Boleh Membatalkan Puasa Assalamualaikum dan salam sejahtera Memandangkan tak ada idea nak kongsi apa dengan korang jadi hari ini Sha cuma nak kongsi pasal dunia kerja Sha Sempena bulan pua...
Jangan Suka Ambil Produk Mengarut Rosak Buah Pinggang Buruk Padahnya

Jangan Suka Ambil Produk Mengarut Rosak Buah Pinggang Buruk Padahnya

papar berkaitan - pada 15/5/2019 - jumlah : 399 hits
Oleh Post emotional sikit Nak kacak nak ringan badan nak buang angin sanggup minum air jenama Ixxxxx Tak sampai sebulan minum dari bacaan buah pinggang bawah 90 datang hospital muntah muntah loya tak larat sebab tak lalu makan Bila periksa ...
Pesawat 737 Max Tak Boleh Terbang China Eastern Tuntut Kompensasi Pada Boeing

Pesawat 737 Max Tak Boleh Terbang China Eastern Tuntut Kompensasi Pada Boeing

papar berkaitan - pada 22/5/2019 - jumlah : 198 hits
Beberapa unit pesawat 737 Max milik China Eastern di antara 371 pesawat Max secara global yang diparkirkan menyusul terjadinya dua peristiwa kecelakaan fatal pesawat jenis tersebut di Ethiopia pada 10 Maret 2019 dan di Indonesia pada 20 Okt...
Dalam Pantang Mama Boleh Tetapkan Tidur Bayi Jangan Agah Keterlaluan Bawah 3 Bulan

Dalam Pantang Mama Boleh Tetapkan Tidur Bayi Jangan Agah Keterlaluan Bawah 3 Bulan

papar berkaitan - pada 1/6/2019 - jumlah : 441 hits
Baru nak lelap mata anak bangun dan ajak main Masa ni nak marah ke nak layan sama banyak Ibu bapa dah penat seharian tapi nak tak nak terpaksa la juga layan hingga anak tidur semula Bila dah macam ni bangun pagi nak pergi kerja pun dah tak ...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Tips For Achieving Your Saving Goals



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Lindungi Peranti Galaxy Anda Dengan Samsung Care

Khutbah Jumat Jika Seorang Muslim Memperhatikan Shalat Asalnya Agama Dia Itu Baik

Adab Apabila Menghadiri Majlis Kenduri Kahwin

Menjadi Kesalahan Dan Teladan Buruk Jika Kerajaan Tidak Akur Dekree Ydpa

Bicara Profesional Pengarah Pendidikan Negeri Johor Bersama Pengetua Sekolah Negeri Johor 2024

Beyond The Pew The Bridal Heart Guides Your Daily Walk With Christ