5 Tips Memilih Peguam Hartanah Di Malaysia


Setiap daripada kita menyimpan impian untuk memiliki rumah. Tidak kiralah sebuah rumah yang besar, sederhana atau pun kecil. Membeli rumah bukanlah seperti membeli sebuah kereta atau pun benda lain. Ianya komplikated berbanding membeli benda lain. Jika tiada ilmu, pastinya akan melibatkan kos-kos tersembunyi lain yang pasti memberi tekanan lebih untuk memiliki sebuah rumah.
Bagi yang pertama kali membeli rumah, pelbagai benda yang perlu difikirkan terutamanya melibatkan buy windows 10 key urusan jual beli dan juga pihak yang terlibat dalam menguruskan urusan ini. Salah satu pihak yang terlibat dalam urusan jual beli adalah pihak peguam.
Peguam Hartanah dan Urusan Jual Beli Rumah.
Kalau melihat kepada peranan peguam dalam sesuatu transaksi jual beli hartanah amatlah penting kerana hampir keseluruhan urusan akan diuruskan oleh mereka. Di dalam artikel ini, saya ingin kongsikan beberapa tip yang diperlukan untuk memilih peguam yang dapat menguruskan dan membantu melicinkan urusan jual beli hartanah anda.
1. Rujuk Peguam Yang Pakar Dalam Menguruskan Urusan Jual Beli Hartanah(Conveyancing)
Jika anda membeli rumah, jangan pergi kepada peguam yang menguruskan hal-hal sivil atau syariah, sebaliknya teruslah merujuk kepada peguam yang memang mengkhusus dalam urusan Jual Beli Hartanah atau pengurusan pinjaman hartanah. Pelbagai cara untuk mendapatkan maklumat berkenaan peguam ini salah satunya adalah dengan bertanya dengan perunding hartanah berdaftar ataupun boleh merujuk terus ke website Majlis Peguam Malaysia.
2. Melakukan Kaji Selidik Ke Atas Latar Belakang dan Rekod Peguam Yang Bakal Dilantik
Pertama, kita perlu mengetahui jika dia masih seorang ahli Majlis Peguam Malaysia (“Bar”) atau Bar Council. Bagi peguam yang “sah” dalam amalan perkhidmatan undang-undang, dia mesti memegang sijil amalan yang sah (“PC”), yang mana PC ini adalah tertakluk kepada pembaharuan setiap tahun. Untuk tujuan ini, anda boleh sama ada menghubungi Peguam di talian telefon 03-2050 2050 atau menyemak namanya di laman web rasmi Majlis Peguam untuk melihat jika dia memegang PC yang sah atau tidak.
Kedua, melakukan “sifat atau cek tauliah” kepadanya untuk menentukan jika dia dipercayai, atau telah atau sedang tertakluk kepada tindakan disiplin yang timbul daripada pelanggaran mana-mana peraturan etika profesional dan lain-lain Anda boleh melakukan ini dengan merujuk kepada laman web Peguambela & Peguamcara Lembaga Tatatertib (ASDB) mengenai langkah-langkah dan prosedur-prosedur untuk pengesahan tersebut.
Yang terakhir sekali, melakukan pemeriksaan rekod terdahulu dan rekod beliau dalam mengendalikan kerja yang dipertanggungjawabkan oleh anda. Kaji latar belakang pendidikan dan pengalaman kerja yang ditulis pada laman web atau profil firma itu yang dia kini jalankan untuk menentukan pengetahuan dan kecekapan dalam mengendalikan kes-kes tersebut.
 3. Bertemu Peguam Secara Bersemuka
Tidak kira betapa mengagumkan rekod prestasi peguam berkenaan, anda masih perlu mengambil cuti untuk bertemu beliau secara peribadi. Langkah ini membolehkan anda untuk membina kepercayaan kepada-nya, yang akhirnya membawa kepada hubungan kerja yang baik terutama jika anda bercadang untuk melantik beliau dalam menguruskan urusan jual beli hartanah anda  kerana ia akan menjadi satu proses yang panjang dan  meletihkan di masa hadapan sekiranya peguam berkenaan tidak melaksanakan tugas yang diberikan seperti yang kita jangkakan.
4. Sentiasa Meminta Sebut Harga atas Perkhidmatan Yang Diminta Sebelum Pelantikan
Adalah bijak, walaupun menyusahkan, untuk mengetahui sebut harga  atas perkhidmatan yang bakal disediakan sebelum melantik peguam pilihan anda. Anda harus berjumpa dengan peguam untuk memeriksa sama ada bayaran yang dikenakan kepada anda setimpal dengan skop kerja, kerumitan perkara itu dan sebagainya. Berdasarkan kepada sebut harga yang diterima, anda boleh merujuk kepada saudara atau rakan anda yang terilbat dalam urusan peguam bagi memastikan caj yang dikenakan tidak terlalu melampau.
5. Kebolehcapaian Kepada Peguam Bertanggungjawab Dan Kakitangan Sokongan
Salah satu hak anda sebagai pengguna perkhidmatan peguam berkenaan adalah anda boleh meminta peguam terbabit menyediakan senarai no telefon yang boleh dihubungi sepanjang urusan perjanjian jual beli ini berjalan. Di samping itu, peguam juga seharusnya memaklumkan kepada pembeli atau penjual berkenaan status transaksi berkenaan. Banyak kes terjadi di mana pihak pembeli atau penjual tidak dapat menghubungi pihak peguam secara peribadi kerana peguam berkenaan menguruskan kes lain dalam masa yang sa,a seperti berada di bilik mesyuarat. Dalam kes ini, pihak peguam boleh menyediakan no telefon alternatif kepada pihak klien dimana kakitangan sokongan akan membantu menjawab segaka persoalan yang akan ditanya.
Kredit: Hartanah Bangi


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ohsempoi.com/5-tips-memilih-peguam-hartanah-di-malaysia/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
11 Tips Kritikal Memilih Servis Vpn Terbaik Tingkatkan Privasi Dan Sekuriti

11 Tips Kritikal Memilih Servis Vpn Terbaik Tingkatkan Privasi Dan Sekuriti

papar berkaitan - pada 9/12/2018 - jumlah : 307 hits
Kami pernah menerbitkan artikel bagaimana hendak memilih servis VPN yang terbaik buat diri anda Cuma disebabkan ia sudah lama maka setiap yang lama adalah perlu untuk diperbaharui dengan penambahbaikan Terdapat berbagai sebab mengapa seseor...
Tips Memilih Burung Kenari Yang Bagus Untuk Kontes Lomba

Tips Memilih Burung Kenari Yang Bagus Untuk Kontes Lomba

papar berkaitan - pada 25/11/2018 - jumlah : 282 hits
Tak sedikit penghobi burung memilih kenari sebagai burung untuk perlombaan dan tak sedikit pula yang merawat burung kenari hanya sekedar hobi biasa dan menjadikannya sebagai hewan peliharaan yang didengar suaranya serta dilihat keindahan be...
5 Tips Penting Dalam Memilih Nursing Bra Baju Dalam Menyusu Ibu Ibu Jangan Sampai Tersalah Beli

5 Tips Penting Dalam Memilih Nursing Bra Baju Dalam Menyusu Ibu Ibu Jangan Sampai Tersalah Beli

papar berkaitan - pada 5/12/2018 - jumlah : 1121 hits
Bagi bakal ibu atau first time mom mesti tak tahu apa itu nursing bra kan Nursing bra merupakan pakaian dalam khas dicipta bagi memudahkan ibu ibu menyusukan baby Rekaan klip bukaan khas di bahagian depan dapat memudahkan penyusuan berlangs...
Tips Memilih Warna Kereta Untuk Dibeli Tips Untuk Yang Keliru

Tips Memilih Warna Kereta Untuk Dibeli Tips Untuk Yang Keliru

papar berkaitan - pada 10/12/2018 - jumlah : 1843 hits
Tips memilih warna kereta yang sesuai Teringat dulu waktu aku mula mula bekerja Pergh Pening wei nak buat pilihan Pertamanya confuse nak beli kereta apa kalau ikutkan hati nak beli je yang paling maximum kita boleh bayar bulan bulan Last la...
Tips Memilih Pencuci Muka Yang Sesuai Mengikut Jenis Kulit

Tips Memilih Pencuci Muka Yang Sesuai Mengikut Jenis Kulit

papar berkaitan - pada 24/11/2018 - jumlah : 473 hits
Mencuci muka adalah langkah pertama dalam rutin penjagaan kulit wajah Tetapi untuk memilih jenis pencuci muka yang betul betul serasi dengan kulit muka agak mencabar kerana terlalu banyak pencuci muka di pasaran Jadi tips memilih pencuci mu...
Separuh Akhir Pertam Piala Aff 2018 Malaysia Seri Tanpa Jaringan Menentang Thailand

Separuh Akhir Pertam Piala Aff 2018 Malaysia Seri Tanpa Jaringan Menentang Thailand

papar berkaitan - pada 2/12/2018 - jumlah : 555 hits
Semalam skuad Harimau Malaya yang dalam perjalanan untuk mengejar cita cita memenangi Piala AFF 2018 telah menentang pasukan pilihan Thailand Dalam aksi yang berlangsung di Stadium Nasional Bukit Jalil itu skuad negara hanya mampu terikat t...
Bolehlah Pas Terajui Malaysia Rakyat Sedang Menilai

Bolehlah Pas Terajui Malaysia Rakyat Sedang Menilai

papar berkaitan - pada 2/12/2018 - jumlah : 281 hits
KEMAMAN PAS boleh memberi harapan baharu sebagai peneraju pemerintahan Malaysia selepas Pilihan Raya Umum ke 15 apabila parti parti lain memerintah negara hari ini gagal menunjukkan prestasi cemerlang Justeru PAS perlu menunaikan tanggungja...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan


Karakteristik Generasi Z Memahami Cara Mereka Mendapatkan Informasi

Pertama Kali Guna Servis Cuci Karpet

Kmum Dakwa Insiden Syarahan Pro Israel Disengajakan

Kronologi Serangan Israel Terhadap Iran

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City