5 Tips Berpuasa Yang Tidak Lesu Di Siang Hari



Ketika berpuasa, perubahan dalam pola makan dan penurunan aktiviti fizikal adalah perkara biasa. Oleh itu, anda perlu membuat beberapa penyesuaian, agar kesihatan fizikal anda terjaga sepanjang bulan Ramadhan.  Terdapat beberapa tips berpuasa yang boleh anda lakukan untuk tidak lesu di siang hari. Tips, bermula dari subuh hingga berbuka puasa.
1. Jangan Miss Sahur

Sama seperti sarapan pagi, waktu subuh juga sangat mustahak untuk dilakukan. Semasa berpuasa, makanan akan membantu mengekalkan tahap cairan tubuh, dan memberi tenaga dan nutrien yang diperlukan oleh tubuh untuk melakukan aktiviti, sehingga anda berbuka puasa.

Makan subuh juga dapat mengelakkan anda makan berlebihan ketika berbuka puasa kerana terlalu lapar. Makanan yang sihat harus memperhatikan pengambilan nutrien yang seimbang, dan mengandungi karbohidrat kompleks, makanan yang tinggi serat, dan makanan yang tinggi protein.


Karbohidrat Kompleks
Karbohidrat kompleks yang anda dapat dari oat, kacang, dan oat. Karbohidrat kompleks memerlukan masa lebih lama untuk dicerna oleh badan, jadi anda boleh kenyang lebih lama.


Makanan Serat Tinggi
Makanan yang tinggi dan juga memakan masa lebih lama untuk mencerna badan, sehingga mereka dapat membuat anda kenyang lebih lama. Anda boleh makan kurma, sayur-sayuran dan buah-buahan, biji-bijian, kentang, hingga biji-bijian.


Makanan Berprotein Tinggi
Makanan yang tinggi protein, seperti telur, keju, yogurt, atau daging, juga dipercayai dapat membantu memberi tenaga kepada tubuh untuk bergerak sepanjang hari, walaupun ketika berpuasa.

2. Minum Air secukupnya

Anda dapat memenuhi keperluan cairan tubuh anda dengan minum air dan makan makanan yang mengandungi banyak cecair seperti sup, buah-buahan, dan sayur-sayuran. Anda dapat memenuhi keperluan cecair badan anda pada waktu subuh dan berbuka puasa, untuk menggantikan cecair yang hilang semasa berpuasa.

3. Lakukan Sukan pada Masa Yang Tepat

Untuk mengelakkan dehidrasi , anda disarankan untuk menangguhkan latihan sehingga tiba masanya untuk berbuka puasa. Dengan cara itu, badan akan berada di tahap terbaik dan anda dibenarkan minum.

Tunggu 2-3 jam selepas makan, untuk mula bersenam . Ini juga memberi masa kepada tubuh untuk mencerna makanan ini dengan sempurna. Jangan lupa minum banyak air semasa atau selepas bersenam, untuk menggantikan cecair badan yang hilang.

4. Jangan Makan Terlalu Banyak Ketika Berbuka

Walaupun ketika memecahkan semua makanan kelihatan menggoda, anda harus ingat untuk tidak makan berlebihan atau minum ketika berbuka. Anda boleh mula berbuka puasa dengan makan makanan ringan seperti kurma dan air, sebelum memakan makanan berat.

Kurma adalah sumber tenaga yang baik untuk tubuh. Buah ini juga membantu mengeluarkan enzim pencernaan, sebagai persediaan untuk memasukkan makanan ke dalam badan. Anda juga disarankan untuk tidak makan terlalu cepat dan memberi masa kepada tubuh untuk mencerna makanan yang masuk.

5. Pengambilan Makanan Sihat di Sahur dan Berbuka Puasa

Anda juga dapat memberi ganjaran kepada diri anda dengan makanan manis dan berlemak. Jangan terlalu banyak mengambil makanan.

Perlu diingat, anda hanya mempunyai sedikit masa untuk makan dan minum pada bulan puasa. Jadi, anda juga mempunyai lebih sedikit masa untuk menyediakan pengambilan yang sihat dan mengandungi nutrien seimbang, untuk tubuh.

Ini menjadikan pengambilan makanan dan minuman yang sihat sangat penting ketika anda berpuasa.

Menjaga diet yang dilakukan ketika berpuasa bukan sahaja dapat memberi kesan jangka pendek kepada kesihatan. Kebiasaan ini juga dapat memberikan manfaat dalam jangka panjang, kerana dapat membantu tubuh menghindari berbagai penyakit seperti diabetes , penyakit jantung, dan kegemukan.

Oleh itu, anda boleh menggunakan petua berpuasa yang sihat di atas setiap hari, selain di bulan Ramadhan. Selain itu, jangan lupa bersenam secara teratur, untuk menjaga kecergasan fizikal.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ohzarina.blogspot.com/2020/04/5-tips-berpuasa-yang-tidak-lesu-di.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
6 Tips Hilangkan Moody Di Pagi Hari

6 Tips Hilangkan Moody Di Pagi Hari

papar berkaitan - pada 13/4/2020 - jumlah : 292 hits
Bangun pagi dah masam mencuka tambah tambah musim cuti kan memang lesu nak bangun pagi Ini da beberapa tips untuk naikkan mood di waktu pagi Tips Hilangkan Moody Di Pagi Hari 1 SIAPKAN PAKAIAN Sebelum tidur siap sediakan pakaian yang bakal ...
Perkara Yang Membatalkan Puasa Siang Hari Di Bulan Ramadhan

Perkara Yang Membatalkan Puasa Siang Hari Di Bulan Ramadhan

papar berkaitan - pada 26/4/2020 - jumlah : 821 hits
Ada beberapa perkara yang membatalkan puasa yang harus diketahui oleh semua orang Islam yang berpuasa agar ibadah di bulan Ramadhan ini akan lebih sempurna serta diterima Allah SWT serta kita akan diberikan ganjaran pahala Sesiapa pun kita ...
Lesu Ketika Bulan Puasa Semasa Pkp Ini 5 Tip Mudah Untuk Kekal Segar Sepanjang Hari Bulan Puasa

Lesu Ketika Bulan Puasa Semasa Pkp Ini 5 Tip Mudah Untuk Kekal Segar Sepanjang Hari Bulan Puasa

papar berkaitan - pada 23/4/2020 - jumlah : 523 hits
Ahlan Wa Sahlan Ya Ramadhan Esok merupakan hari pertama untuk umat Islam mengerjakan ibadah puasa Tidak seperti ramadhan sebelum ini dengan pelaksanaan PKP suasana menyambut ramadhan tidak semenarik seperti tahun lepas Memandang PKP memaksa...
Ragam Hari Pertama Berpuasa

Ragam Hari Pertama Berpuasa

papar berkaitan - pada 25/4/2020 - jumlah : 511 hits
Ragam Hari Pertama Berpuasa Alhamdulillah berjaya lepas satu hari puasa tanpa sebarang drama air mata anak bujang Tidak la dia menitis air mata minta nak buka puasa Hari pertama berpuasa tahun ni sedikit berbeza berbanding tahun lepas yelah...
6 Tips Nggak Telat Bangun Sahur Di Hari Pertama Puasa Teruntuk Kamu Yang Tinggal Sendirian

6 Tips Nggak Telat Bangun Sahur Di Hari Pertama Puasa Teruntuk Kamu Yang Tinggal Sendirian

papar berkaitan - pada 24/4/2020 - jumlah : 325 hits
Kamu yang belum bisa kumpul bareng keluarga di rumah tetep semangat bangun sahurnya nanti ya
Tips Mengatasi Ketidakselesaan Semasa Berpuasa

Tips Mengatasi Ketidakselesaan Semasa Berpuasa

papar berkaitan - pada 24/4/2020 - jumlah : 257 hits
Malam ini kita dah mula bertarawih di rumah masing masing Sofia ingin mengucapkan Selamat Menyambut Ramadan buat semua umat Islam Semoga wabak yang melanda pergilah secepat mungkin Sama sama kita jaga kita di rumah ye Baca Promosi Set Ramad...
Tips Didik Anak Berpuasa

Tips Didik Anak Berpuasa

papar berkaitan - pada 24/4/2020 - jumlah : 249 hits
Tips didik anak berpuasa Hai korang alhamdulillah Ramadhan ke 8 dah kita kan Bila ada anak yang sudah mula nak berpuasa ni seronok Tapi The post appeared first on
Tips Makanan Sahur Untuk Anak Yang Pertama Kali Berpuasa Ibu Bapa Perlu Tahu

Tips Makanan Sahur Untuk Anak Yang Pertama Kali Berpuasa Ibu Bapa Perlu Tahu

papar berkaitan - pada 24/4/2020 - jumlah : 340 hits
Ramadan sudah tiba Ibu bapa yang mempunyai anak yang masih kecil pasti resah bagaimana caranya untuk mengajar anak berpuasa untuk pertama kali Selain boleh membiasakan mereka berpuasa sedikit demi sedikit hidangan sahur menjadi satu perkara...
Azmin Pledges To Tell All On May 11

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Berebut Kasih

Reaching Out

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Sayur Tauge Masak Lemak Putih Untuk Lunch

Sungai Muda Sempadan Pulau Pinang Kedah

Makanan Perlis Paling Popular

Tafsir Mimpi Gajah

Panduan Produk Kesihatan

Grab Nanyang Siang Pau 27 04 2024