Ragam Hari Pertama Berpuasa



Ragam Hari Pertama Berpuasa
Alhamdulillah berjaya lepas satu hari puasa tanpa sebarang drama air mata anak bujang. Tidak la dia menitis air mata minta nak buka puasa. Hari pertama berpuasa tahun ni sedikit berbeza berbanding tahun lepas, yelah dengan keadaan PKP ni memang agak sedikit lain rutin harian.

Maksud aku berbeza dari segi penyediaan dan beli barang dapur. Kalau tahun lepas agak-agak tak cukup bahan last minute boleh je suruh suami keluar beli barang, tapi tahun ni memang kena beli awal dan redha je barang tak cukup. Kena jadi lebih kreatif dari biasa. Banyak juga barang aku nak beli tak cukup stok dekat pasaraya. Nak beli buah koktel dari hari tu tak jumpa.

Sesungguhnya memang sangat penting merancang menu dari awal. Setakat ni aku dah readykan senarai menu berbuka untuk seminggu. Alhamdulillah walau sedikit lari dari plan asal tapi sangat membantu otak aku bekerja. Tak lah penat berfikir. Buang masa.



Menu Berbuka Hari Pertama
Memang jadi kebiasaan hari pertama berbuka aku cuba untuk sediakan ayam bakar. Bagi aku menu Ayam bakar ni mengimbau semangat bazar Ramadan. Tahun lepas aku buat ayam golek, tahun ni malas nak cucuk ayam dengan besi jadi masak dalam bekas kaca je senang. Menu paling senang bagi aku.

Oleh sebab bazar Ramadan dah tiada baca dengan nada sedih dan malas nak beli di bazar Ramadan online jadi aku rajinkan diri buat kuih. Sekadar meriahkan meja di samping gembirakan hati suami dan anak-anak.

Pertama kali aku buat Apam Balik dan menjadi. Perasaan gembira tu tak terkata. Rupanya senang je nak buat. cis. Modal pon murah je aku rasa tapi apesal harga Apam balik semakin mahal orang jual eh. Suami pun puji kata macam dekat pasar malam. Bangga sekejap. Lol.



Cabaran Ramadan Tahun 2020
Kalau difikirkan dari sudut kesusahan dan cabaran yang datang memang sedih tapi cepat-cepat aku fikir dari sudut yang positif. Kalau tiada COVID-19 pasti bulan puasa aku tak meriah sebab suami akan bekerja dan anak bujang habiskan masa puasa di sekolah. Bersyukur sangat masa kami satu keluarga lebih banyak, memang meriah dengan adegan gaduh-gaduh anak-anak. Sesekali keluar juga perangai Singa aku tu.

Cabaran lain adalah kawalan emosi dan rasa bosan terperap duduk rumah. Macam tak percaya aku tak keluar ke pasaraya lebih dari sebulan. Syabas diri sendiri. Kalau ikut hati memberontak boleh je aku ingkar ikut suami beli barang sebab suami kata semakin ramai ingkar arahan PKP keluar suami isteri. Tapi, kena la jujur. Memang polis tak tangkap tapi dosa tu, untuk yang keluar tu aku husnuzon lah ada urusan yang penting korang nak buat.

Rindu suasana nak berbuka dekat kampung dengan mak, tapi terpaksa rela terpaksa la konsepnya untuk tahun ni. Seronok tengok muka mak ceria bila buat video call. Meriah sebab ada cucu-cucu teman puasa. Kebetulan akak aku balik bercuti masa cuti sekolah yang lepas, tak lama tu PKP dilaksanakan. Sampai sekarang lah tak boleh balik.  

Ucapan Ramadan

Di kesempatan ini, aku ambil peluang untuk ucapkan selamat berpuasa kepada semua, pembaca-pembaca blog, kawan-kawan di alam maya, saudara mara dan umat Islam yang sama-sama puasa dan berjuang melawan COVID dan juga diri sendiri. Apa yang berlaku ada hikmahnya. Esok lusa boleh ulang kembali kenangan dan bercerita dengan anak cucu apa yang jadi. Salam sayang dari aku. jaga diri dan selamat berbuka.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.rodiahamir.com/2020/04/ragam-hari-pertama-berpuasa.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
6 Tips Nggak Telat Bangun Sahur Di Hari Pertama Puasa Teruntuk Kamu Yang Tinggal Sendirian

6 Tips Nggak Telat Bangun Sahur Di Hari Pertama Puasa Teruntuk Kamu Yang Tinggal Sendirian

papar berkaitan - pada 24/4/2020 - jumlah : 328 hits
Kamu yang belum bisa kumpul bareng keluarga di rumah tetep semangat bangun sahurnya nanti ya
Masjidil Haram Sepi Di Hari Pertama Ramadan

Masjidil Haram Sepi Di Hari Pertama Ramadan

papar berkaitan - pada 24/4/2020 - jumlah : 372 hits
Masjidil Haram Sepi di Hari Pertama Ramadan Pemerintah Arab Saudi masih memberlakukan lockdown akibat wabah pandemi Covid 19 di hari pertama bulan suci Ramadan di Kota Makkah
Hari Pertama Ramadan Bagi Tahun 2020

Hari Pertama Ramadan Bagi Tahun 2020

papar berkaitan - pada 25/4/2020 - jumlah : 391 hits
DAY 38 Sambungan kisah semalam di Ibu dalam bilik tu Nuha punya kan ibu Bukanlah itu orang lain punya Alah Nuha tahulah itu Nuha punya Hadiah dari mak saudara dia a k a mama1 Ramadan 1441 HijrahSalam Ramadan buat semua Cabaran Ramadan buat ...
5 Tips Berpuasa Yang Tidak Lesu Di Siang Hari

5 Tips Berpuasa Yang Tidak Lesu Di Siang Hari

papar berkaitan - pada 26/4/2020 - jumlah : 923 hits
Ketika berpuasa perubahan dalam pola makan dan penurunan aktiviti fizikal adalah perkara biasa Oleh itu anda perlu membuat beberapa penyesuaian agar kesihatan fizikal anda terjaga sepanjang bulan Ramadhan Terdapat beberapa tips berpuasa yan...
Hari Pertama Pemeriksaan Kendaraan Di Palembang Banyak Penumpang Tidak Bermasker

Hari Pertama Pemeriksaan Kendaraan Di Palembang Banyak Penumpang Tidak Bermasker

papar berkaitan - pada 23/4/2020 - jumlah : 137 hits
Pemerintah Kota Palembang mulai menerapkan pemeriksaan kendaraan di pintu masuk kota itu Kamis Di hari pertama masih banyak ditemukan penumpang yang tidak mengenakan masker dan menjaga jarak
Ketua Rt Pelaku Penolakan Jenazah Perawat Corona Ditahan 20 Hari Tahap Pertama

Ketua Rt Pelaku Penolakan Jenazah Perawat Corona Ditahan 20 Hari Tahap Pertama

papar berkaitan - pada 16/4/2020 - jumlah : 219 hits
Senyumperawat com Direktorat Reserse Kriminal Umum Polda Jawa Tengah menetapkan tiga orang yang diduga menolak The post appeared first on
Tips Makanan Sahur Untuk Anak Yang Pertama Kali Berpuasa Ibu Bapa Perlu Tahu

Tips Makanan Sahur Untuk Anak Yang Pertama Kali Berpuasa Ibu Bapa Perlu Tahu

papar berkaitan - pada 24/4/2020 - jumlah : 342 hits
Ramadan sudah tiba Ibu bapa yang mempunyai anak yang masih kecil pasti resah bagaimana caranya untuk mengajar anak berpuasa untuk pertama kali Selain boleh membiasakan mereka berpuasa sedikit demi sedikit hidangan sahur menjadi satu perkara...
Pengalam Malam Pertama Berpuasa Selepas Hubungan S Ks Bersama Pasangan Tanpa Mandi Wajib

Pengalam Malam Pertama Berpuasa Selepas Hubungan S Ks Bersama Pasangan Tanpa Mandi Wajib

papar berkaitan - pada 25/4/2020 - jumlah : 491 hits
Ketika orang junub di malam hari ramadhan baik karena mimpi basah maupun karena hubungan badan atau karena onani kemudia belum mandi hingga masuk subuh apakah puasanya sah Kasus yang sering terjadi mereka junub di malam hari dan ketiduran k...
Hari Pertama Qhaliff Di Alam Persekolahan

Hari Pertama Qhaliff Di Alam Persekolahan

papar berkaitan - pada 15/4/2020 - jumlah : 312 hits
Hari Pertama Qhaliff Di Alam Persekolahan Ya ampun Anak aku dah besar rupanya Dah masuk 5 tahun menjelangnya tahun 2020 Pejam celik pejam celik dah pun menempuh alam persekolahan 02hb Januari 2020 aritu Qhaliff mula bersekolah di Pasti Al A...
5 Sekawan Dipenjara 36 Tahun 12 Sebatan Kerana Bunuh

Eugene Levy S Toronto

Ptptn Invites Stakeholders To Collaborate In New Scheme

Ringgit Opens Lower Ahead Of Bnm S Opr Release

Ge14 S Impact On State Federal Relations

Ringgit Has Been Unfortunate Unfairly Assessed Vs Us Dollar Bnm

Kaya Raya Bayar Rm17 Juta Secara Tunai Rumah Mewah Jennie Bp Didedahkan

Jangan Pandang Belakang 2



Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal


Bolehkah Nak Henti Ambil Ubat Tidur Lor Azepam

Kenapa Muhyiddin Kluster Mahkamah Mudah Dapat Passport

Unleashing The Miracle Of Retinol For Your Skin

Elak Menyerabutkan Fikiran Sendiri Dengan Mengamalkan 7 Perkara Ini

Lumira Eka Heights Epitome Of Contemporary Living

The Houston Hemp Flower Community Connecting With Like Minded Users