5 Tips Berpuasa Yang Tidak Lesu Di Siang Hari



Ketika berpuasa, perubahan dalam pola makan dan penurunan aktiviti fizikal adalah perkara biasa. Oleh itu, anda perlu membuat beberapa penyesuaian, agar kesihatan fizikal anda terjaga sepanjang bulan Ramadhan.  Terdapat beberapa tips berpuasa yang boleh anda lakukan untuk tidak lesu di siang hari. Tips, bermula dari subuh hingga berbuka puasa.
1. Jangan Miss Sahur

Sama seperti sarapan pagi, waktu subuh juga sangat mustahak untuk dilakukan. Semasa berpuasa, makanan akan membantu mengekalkan tahap cairan tubuh, dan memberi tenaga dan nutrien yang diperlukan oleh tubuh untuk melakukan aktiviti, sehingga anda berbuka puasa.

Makan subuh juga dapat mengelakkan anda makan berlebihan ketika berbuka puasa kerana terlalu lapar. Makanan yang sihat harus memperhatikan pengambilan nutrien yang seimbang, dan mengandungi karbohidrat kompleks, makanan yang tinggi serat, dan makanan yang tinggi protein.


Karbohidrat Kompleks
Karbohidrat kompleks yang anda dapat dari oat, kacang, dan oat. Karbohidrat kompleks memerlukan masa lebih lama untuk dicerna oleh badan, jadi anda boleh kenyang lebih lama.


Makanan Serat Tinggi
Makanan yang tinggi dan juga memakan masa lebih lama untuk mencerna badan, sehingga mereka dapat membuat anda kenyang lebih lama. Anda boleh makan kurma, sayur-sayuran dan buah-buahan, biji-bijian, kentang, hingga biji-bijian.


Makanan Berprotein Tinggi
Makanan yang tinggi protein, seperti telur, keju, yogurt, atau daging, juga dipercayai dapat membantu memberi tenaga kepada tubuh untuk bergerak sepanjang hari, walaupun ketika berpuasa.

2. Minum Air secukupnya

Anda dapat memenuhi keperluan cairan tubuh anda dengan minum air dan makan makanan yang mengandungi banyak cecair seperti sup, buah-buahan, dan sayur-sayuran. Anda dapat memenuhi keperluan cecair badan anda pada waktu subuh dan berbuka puasa, untuk menggantikan cecair yang hilang semasa berpuasa.

3. Lakukan Sukan pada Masa Yang Tepat

Untuk mengelakkan dehidrasi , anda disarankan untuk menangguhkan latihan sehingga tiba masanya untuk berbuka puasa. Dengan cara itu, badan akan berada di tahap terbaik dan anda dibenarkan minum.

Tunggu 2-3 jam selepas makan, untuk mula bersenam . Ini juga memberi masa kepada tubuh untuk mencerna makanan ini dengan sempurna. Jangan lupa minum banyak air semasa atau selepas bersenam, untuk menggantikan cecair badan yang hilang.

4. Jangan Makan Terlalu Banyak Ketika Berbuka

Walaupun ketika memecahkan semua makanan kelihatan menggoda, anda harus ingat untuk tidak makan berlebihan atau minum ketika berbuka. Anda boleh mula berbuka puasa dengan makan makanan ringan seperti kurma dan air, sebelum memakan makanan berat.

Kurma adalah sumber tenaga yang baik untuk tubuh. Buah ini juga membantu mengeluarkan enzim pencernaan, sebagai persediaan untuk memasukkan makanan ke dalam badan. Anda juga disarankan untuk tidak makan terlalu cepat dan memberi masa kepada tubuh untuk mencerna makanan yang masuk.

5. Pengambilan Makanan Sihat di Sahur dan Berbuka Puasa

Anda juga dapat memberi ganjaran kepada diri anda dengan makanan manis dan berlemak. Jangan terlalu banyak mengambil makanan.

Perlu diingat, anda hanya mempunyai sedikit masa untuk makan dan minum pada bulan puasa. Jadi, anda juga mempunyai lebih sedikit masa untuk menyediakan pengambilan yang sihat dan mengandungi nutrien seimbang, untuk tubuh.

Ini menjadikan pengambilan makanan dan minuman yang sihat sangat penting ketika anda berpuasa.

Menjaga diet yang dilakukan ketika berpuasa bukan sahaja dapat memberi kesan jangka pendek kepada kesihatan. Kebiasaan ini juga dapat memberikan manfaat dalam jangka panjang, kerana dapat membantu tubuh menghindari berbagai penyakit seperti diabetes , penyakit jantung, dan kegemukan.

Oleh itu, anda boleh menggunakan petua berpuasa yang sihat di atas setiap hari, selain di bulan Ramadhan. Selain itu, jangan lupa bersenam secara teratur, untuk menjaga kecergasan fizikal.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.ohzarina.com/2020/04/5-tips-berpuasa-yang-tidak-lesu-di.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Candi Prambanan Dan Ratu Boko Dibuka Hari Ini Wisatawan Luar Daerah Harus Bawa Surat Sehat

Candi Prambanan Dan Ratu Boko Dibuka Hari Ini Wisatawan Luar Daerah Harus Bawa Surat Sehat

papar berkaitan - pada 2/7/2020 - jumlah : 201 hits
Kalau syaratnya ribet banget begini mending tunggu ntar dulu aja deh liburannya ya Hehehe
Misi Baru Kkm Kekalkan Sifar Jangkitan Tempatan Bagi Tempoh 28 Hari Akan Datang

Misi Baru Kkm Kekalkan Sifar Jangkitan Tempatan Bagi Tempoh 28 Hari Akan Datang

papar berkaitan - pada 2/7/2020 - jumlah : 210 hits
Misi Kementerian Kesihatan ketika ini adalah mengekalkan sifar jangkitan tempatan COVID 19 untuk tempoh 28 hari akan datang kata Ketua Pengarahnya Datuk Dr Noor Hisham Abdullah Beliau berkata hari ini adalah permulaan hebat untuk Malaysia k...
Resepi Durian Crepe Versi Suami Masak Apa Hari Ini

Resepi Durian Crepe Versi Suami Masak Apa Hari Ini

papar berkaitan - pada 1/7/2020 - jumlah : 524 hits
Rasa jemu makan durian Kita cuba buat durian crepe Part paling leceh bila nak buat kulit Kene gelek kuali Salah gelek tak menjadi Kulit crepe 3 sudu besar tepung gandum3 sudu besar tepung jagung4 sudu besar tepung ubi kayu3 sudu besar tepun...
Terkini Covid 19 Sejarah Tercipta Tiada Kes Tempatan Dilaporkan Hari Ini Kkm

Terkini Covid 19 Sejarah Tercipta Tiada Kes Tempatan Dilaporkan Hari Ini Kkm

papar berkaitan - pada 1/7/2020 - jumlah : 315 hits
Putrajaya 1 Julai Hanya satu kes baru COVID 19 dilaporkan hari ini kata Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah Hingga 1 Julai 2020 jam 12 tengah hari terdapat hanya 1 kes baru dilaporkan menjadikan 8 640 kes Oleh itu jumlah ...
Terima Kasih Rakyat Malaysia Dr Noor Hisham Tersenyum Bahagia Umumkan Kejayaan Hari Ini

Terima Kasih Rakyat Malaysia Dr Noor Hisham Tersenyum Bahagia Umumkan Kejayaan Hari Ini

papar berkaitan - pada 1/7/2020 - jumlah : 575 hits
Hari ini merupakan hari bersejarah bagi seluruh rakyat Malaysia berikutan tiada kes baru COVID 19 melibatkan penularan tempatan kata Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah Berikutan itu beliau menzahirkan rasa bersyukur dan ...
Covid 19 Kejayaan Hari Ini Kerana Kerjasama Semua Tapi Jangan Leka Kkm

Covid 19 Kejayaan Hari Ini Kerana Kerjasama Semua Tapi Jangan Leka Kkm

papar berkaitan - pada 1/7/2020 - jumlah : 211 hits
Walaupun kes baharu COVID 19 hari ini merupakan yang paling rendah dalam sejarah negara namun orang awam diseru untuk tidak mudah leka dengan kejayaan tersebut Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah berkata pencapaian hari i...
Beli Novel 7 Hari Mencintaiku 2 Novel 7 Hari Mencintaiku Karya Siti Rosmizah

Beli Novel 7 Hari Mencintaiku 2 Novel 7 Hari Mencintaiku Karya Siti Rosmizah

papar berkaitan - pada 2/7/2020 - jumlah : 687 hits
Beli Novel 7 Hari Mencintaiku 2 Novel 7 Hari Mencintaiku Karya Siti Rosmizah Dua novel ini akan menghiasi slot akasia terbaru Terdahulu Drama 7 Hari Mencintaiku telah menjadi trending suatu ketika dulu Dan mulai esok 02 Julai 2020 drama kes...
Psbb Di Jakarta Dilanjutkan 14 Hari Kes Covid 19 Berterusan Meningkat

Psbb Di Jakarta Dilanjutkan 14 Hari Kes Covid 19 Berterusan Meningkat

papar berkaitan - pada 2/7/2020 - jumlah : 193 hits
JAKARTA 1 Julai Pembatasan Sosial Berskala Besar bagi fasa transisi atau pemulihan di provinsi Jakarta dilanjutkan untuk tempoh 14 hari lagi Gabenor Jakarta Anies Baswedan pada sidang media menerusi laman web rasmi pemerintah Jakarta berkat...
Tutorial Video Cara Menganyam Ketupat Daun Palas Untuk Meraikan Hari Raya

Tutorial Video Cara Menganyam Ketupat Daun Palas Untuk Meraikan Hari Raya

papar berkaitan - pada 2/7/2020 - jumlah : 500 hits
Tutorial Video Cara Menganyam Ketupat Daun Palas Untuk Meraikan Hari Raya Bulan Syawal dah lama berlalu Hari Raya pun dah lama lepas tapi video dah lama up kat youtube tapi entri tertinggal dekat draf akhirnya berjaya di post hehe Sejak ber...
Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Effective Market Research On A Budget

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Pengalaman Menginap Di Grand Court Hotel Teluk Intan Dekat Dengan Menara Condong Teluk Intan

Dap Leader Unsurprised By Mca S Decision To Not Campaign For Its Candidate



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Pilihan Allah Pasti Terbaik Kita Tidak Bisa Memaksa Pilihan Kita Kepada Allah

True Wallet Live22 Top 53 By Nellie Live22slot Fun 29 Jun 2024

Konfflik Irael Iran 3 Suasana Terkini

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Bercakap Dengan Jun

Tukar Kanta Mata Untuk Melihat Seni Politik Anwar