5 Teknik Extra Income Bila Buat Bisnes Homestay


Orang yang buat bisnes homestay, sebenarnya boleh tambahkan lagi pendapatan ataupun buat extra income melalui bisnes yang sedang dijalankan.
 
Ini boleh dilakukan dengan menawarkan servis tambahan yang memang diperlukan dan dicari-cari oleh penyewa.
 
Sekiranya anda sudah muat turun panduan Bisnes Homestay yang ditulis oleh saudara Faridil Atras, anda juga akan dapat sesalinan ebook yang menerangkan tentang cara-cara untuk dapatkan pendapatan tambahan melalui bisnes homestay anda.
 
Ini dia ebook yang saya maksudkan.

Saya pun sebenarnya masih belum lagi baca isi kandungan ebook ini. Walaupun begitu, saya rasa saya boleh teka apa sebenarnya lima teknik tambahan untuk dapatkan extra income melalui bisnes homestay ini.
 
Jadi, apa yang saya bakal kongsikan disini, adalah hasil daripada tekaan saya sahaja. Kalau sama, ia mungkin cuma kebetulan. Kalau tak sama, anggap sahajalah point yang saya nyatakan dalam posting ini adalah info tambahan dari apa yang bakal anda baca dari penulis ebook tersebut yang merupakan seorang Jutawan Homestay nanti.
 
Apakah dia cara atau teknik untuk dapatkan income yang lebih banyak daripada bisnes homestay yang sedang dijalankan sekarang ini? Ini dia jawapan saya.

 
(1) Khidmat tour guide Sesuai untuk pengunjung yang baru kali pertama datang ke tempat anda, dan mereka mungkin tak biasa dengan keadaan persekitaran.
 
Ataupun khidmat tour guide ini boleh juga bawa tetamu anda untuk buat aktiviti mendaki gunung, masuk dalam hutan, dan sebagainya.

Lihat contoh dekat atas ini.
 
Caj untuk tawarkan khidmat seperti diatas ditawarkan dari harga RM149 – RM200 untuk seorang peserta. Boleh tahan mahal dan tinggi juga income yang boleh dihasilkan, kan?
 
(2) Perkhidmatan kereta sewa Perkhidmatan ini lebih mudah untuk ditawarkan apabila pengunjung yang datang check in ke tempat anda perlu menggunakan pengangkutan awam.
 
Misalnya pengunjung yang datang menggunakan khidmat kapal terbang, feri, tren dan sebagainya. Bagi memudahkan pergerakkan sepanjang berada ditempat anda, anda boleh tawarkan khidmat kereta sewa.
 
Tak semestinya kereta sewa sahaja. Boleh juga luaskan lagi tawaran kepada motosikal, dan juga basikal. Kalau anda tak tawarkan khidmat seumpama ini, boleh jadi tetamu anda ini akan sewa ditempat lain.
 
(3) Jual pakej aktiviti Jika homestay anda terletak dikawasan percutian, ini satu lagi yang anda boleh tawarkan kepada mereka yang menginap di homestay milik anda.
 
Sekarang ini, memang mudah untuk beli pakej aktiviti. Misalnya, kalau nak beli secara online boleh layari laman web Travelog.
 
Tapi kalau anda ada kenalan yang boleh tawarkan harga lebih murah, walaupun cuma berbeza RM1 atau RM5 sekalipun, ini boleh buatkan tetamu anda berkenan untuk beli pakej aktiviti melalui anda.
 
(4) Buat kejutan dan dekorasi sempena hari jadi, ulangtahun perkahwinan dan sebagainya Untuk point yang ini, anda kena tahu apa sebenarnya tujuan penginapan tersebut. Adakah sebab nak sambut hari lahir, ulangtahun perkahwinan dan sebagainya.
 
Kalau untuk acara sambutan khas boleh tawarkan kepada penginap untuk anda siap sedia dengan dekorasi yang sesuai dan juga boleh sediakan kek. Sudah tentu, ada bayaran yang akan dikenakan.
 
(5) Penyediaan makanan Anda sediakan menu, dan jika ada tetamu yang minat nak buat tempahan boleh hubungi anda.
 
Set makanan ini pula anda boleh tawarkan mengikut set sarapan pagi, makan tengahari ataupun makan malam. Siap sedia dengan menu.
 
Kalau boleh masak sendiri, anda masak. Kalau tak boleh masak, anda order sahaja dari restoran berdekatan yang anda yakin rasanya sedap.

Kadang-kadang bila dah check in, kita rasa agak malas nak keluar dan cari tempat makan. Especially sarapan pagi. Kalau boleh, bangun pagi tu sarapan dah tersedia atas meja.
 
Jadi pertimbangkanlah lima kaedah ini, untuk dapatkan extra income dari bisnes homestay anda.
 
Info tambahan Kalau anda menggunakan laman web Airbnb untuk dapatkan pelanggan, dua kaedah ini boleh digunakan.
 
(6) Extra caj untuk tetamu tambahan Anda tetapkan, homestay anda hanya sesuai untuk 6 orang tetamu sahaja. Jika ada tetamu tambahan, anda kenakan caj tambahan sebanyak RM20 untuk seorang tetamu bagi penginapan semalaman.
 
Namun anda perlulah pastikan, caj tambahan yang dikenakan tu berbaloi. Misalnya, anda akan sediakan bantal, tilam dan selimut tambahan.
 
(7) Caj untuk pembersihan (cleaning fee) Ini juga merupakan caj tambahan yang akhirnya akan jadi extra income kepada anda.
 
Kalau anda tak sempat nak bersihkan homestay anda dan terpaksa upah orang untuk buat kerja pembersihan, duit ini boleh digunakan untuk bayaran kerja-kerja tersebut.
 
Tapi kalau anda boleh buat sendiri, duit untuk cleaning fee tu nanti boleh jadi extra income untuk anda.
 
Agak-agak ada lagi tak cara untuk tambahkan pendapatan melalui bisnes homestay ini? Saya rasa pasti ada. Kalau anda ada idea lain, sudi-sudikan lah untuk kongsi dibahagian komen ya.
 
 
The post 5 Teknik Extra Income bila buat bisnes Homestay appeared first on Blog Sabree Hussin.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.sabreehussin.com/5-teknik-extra-income-bila-buat-bisnes-homestay/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pemilihan Lokasi Yang Strategik Untuk Bisnes Homestay

Pemilihan Lokasi Yang Strategik Untuk Bisnes Homestay

papar berkaitan - pada 27/6/2019 - jumlah : 362 hits
Faktor pemilihan lokasi yang strategik merupakan salah satu faktor yang akan menjadi penentu sama ada perniagaan homestay yang anda jalankan bakal mencapai kejayaan atau sekadar suam suam kuku Saya percaya bagi mereka yang bercadang untuk m...
Cabaran Menjalankan Bisnes Homestay Yang Anda Perlu Tahu

Cabaran Menjalankan Bisnes Homestay Yang Anda Perlu Tahu

papar berkaitan - pada 30/6/2019 - jumlah : 300 hits
Orang lain kita pun terinspirasi nak ikuti jejak langkah yang sama Sebelum pergi lebih jauh atau terus terjun dalam bidang ini apa salahnya kita pertimbangkan dan fikirkan dulu apa sebenarnya cabaran yang bakal dihadapi apabila menjalankan ...
Panduan Bisnes Homestay Delima Pengusaha Dan Penyewa

Panduan Bisnes Homestay Delima Pengusaha Dan Penyewa

papar berkaitan - pada 29/6/2019 - jumlah : 300 hits
Homestay pekara asas yang perlu ada dari sudut penyewa yang biasa biasa Setakat ada set sofa dengan TV dah ok kot Nak best sikit ada wifi Lagi kalau nak Homestay tu lagi ohsem kena letak jugalah PS4 Mahu ada yang tak tidur gamaknya Lagi kep...
3 Strategi Bisnes Ikut Teknik Micheal Porter

3 Strategi Bisnes Ikut Teknik Micheal Porter

papar berkaitan - pada 5/7/2019 - jumlah : 339 hits
Sebagai pelanggan mana satu pilihan anda mengembara dengan MAS Airline atau AirAsia Lebih suka makan roti The Loaf atau makan roti Gardenia sahaja Dalam kehidupan seharian sebagai pelanggan kita ada banyak pilihan sebelum membeli atau
Ketahuilah 4 Langkah Hendak Memulakan Bisnes Di Ebay

Ketahuilah 4 Langkah Hendak Memulakan Bisnes Di Ebay

papar berkaitan - pada 26/6/2019 - jumlah : 464 hits
Apa yang perlu orang baru tahu pasal belajar bisnes ebay Saya terima banyak soalan dari orang baru yang masih belum faham macam mana nak mulakan bisnes di ebay Soalan yang selalu ditanya Bagaimana hendak menjual di ebay Berapa modal permula...
Panduan Untuk Bisnes Tudung

Panduan Untuk Bisnes Tudung

papar berkaitan - pada 26/6/2019 - jumlah : 1533 hits
Memang terdapat banyak tips dan juga panduan bagaimana untuk bermula di dalam perniagaan tudung secara kecil kecilan Untuk berjaya di bisnes tudung ini Sesetengah dari mereka memulakan perniagaan tudung dengan modal kecil kecilan dan memula...
Bacalah 8 Nasihat Henry Ford Ini Jika Mahu Berjaya Dalam Bisnes

Bacalah 8 Nasihat Henry Ford Ini Jika Mahu Berjaya Dalam Bisnes

papar berkaitan - pada 26/6/2019 - jumlah : 621 hits
Kereta pertama telah dicipta sebelum Henry Ford tetapi dia tidak pernah berputus asa dan mengimpikan bahawa sebuah kereta mampu digunakan oleh semua orang dan dia tidak pernah berhenti bergerak maju ke hadapan apabila akhirnya berjaya menci...
3 Bisnes Paling Mudah Dan Menguntungkan

3 Bisnes Paling Mudah Dan Menguntungkan

papar berkaitan - pada 27/6/2019 - jumlah : 319 hits
Ramai yang cuba untuk berniaga ataupun menjalankan bisnes tetapi buntu dari segi idea Bagi wanita misalnya mereka selalunya memilih menjadi agen atau stokis produk kosmetik dan untuk lelaki ramai buat perkhidmatan freelance cuba cuba masuk ...
Tips Langkah Penting Menjalankan Bisnes Bundle Secara Online

Tips Langkah Penting Menjalankan Bisnes Bundle Secara Online

papar berkaitan - pada 26/6/2019 - jumlah : 305 hits
Bundle bukan pakaian tidak bermutu cuma kualitinya berkurang sedikit Saya dan famili antara peminat pakaian bundle Kami tak kesah memakai pakaian kategori pakaian bundle ini apatah lagi bila ianya pakaian yang agak sukar ditemui di kedai da...
Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Effective Market Research On A Budget

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Pengalaman Menginap Di Grand Court Hotel Teluk Intan Dekat Dengan Menara Condong Teluk Intan

Dap Leader Unsurprised By Mca S Decision To Not Campaign For Its Candidate



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Tukar Kanta Mata Untuk Melihat Seni Politik Anwar

Don T Dim Your Dreams Let Integrity Electrical Illuminate Your Vision

Specialization And Excellence Headwater Health S Crna Focus

Ipr Lonjak Pendapatan Peniaga B40

Perintah Berkurung Untuk Kanak Kanak Bawah 13 Tahun

Wee Mca Not A Hypocrite