5 Resepi Cara Masak Nasi Ayam


Cara masak nasi ayam ni, macam senang . Tapi, entahlah...kadang-kadang bila buat nasi ayam . rasa macam nasi ayam kami tu kurang kick ! Erm...banyak kali juga kena try and error cara masak nasi ayam sampai kena dengan selera kami sekeluarga. 


Nasi Ayam Chinese Style


Contents 5 Resepi Cara Masak Nasi Ayam
Resepi cara masak nasi ayam ni, ada macam-macam cara masak. Kalau nak tahu mana satu yang sedap dan kena dengan selera korang. Jom cuba 5 Resepi Cara Masak Nasi Ayam ni .
Resepi Cara Masak Nasi Ayam Simple

Berikut adalah resepi mudah untuk masak Nasi Ayam Simple

Bahan-bahan:2 cawan beras, basuh dan toskan
4 cawan air
1 sudu besar minyak sayuran
1 sudu teh garam

Ayam

Bahan-bahan:500g ayam, dipotong kecil
2 ulas bawang putih, cincang halus
1 inci halia, cincang halus
Garam dan lada hitam secukupnya
2 sudu besar minyak sayuran

Kuah Kicap:

Bahan-bahan:1/2 cawan kicap manis
2 sudu besar sos tiram
1 ulas bawang putih, cincang halus
1 sudu kecil gula
1 cawan air

Cara-cara:

Masak Nasi:1. Panaskan minyak sayuran dalam periuk.
2.Tumis beras dalam minyak selama beberapa minit sehingga berbau wangi.
3. Masukkan air dan garam. Biarkan mendidih.
4. Adjust api kepada perlahan, tutup periuk, dan biarkan beras masak selama kira-kira 15-20 minit atau sehingga air diserap sepenuhnya dan beras menjadi lembut.


Masak Ayam:1. Panaskan minyak dalam kuali.
2. Tumis bawang putih dan halia hingga harum.
3. Masukkan potongan ayam, garam, dan lada hitam. Goreng hingga ayam masak sepenuhnya dan berwarna keemasan. Angkat dan toskan.


Kuah Kicap:1. Dalam kuali yang bersih, campurkan kicap manis, sos tiram, bawang putih, gula, dan air.
2. Panaskan campuran ini hingga mendidih. Biarkan mendidih selama beberapa minit sambil kacau perlahan. Angkat dari api.

Untuk hidangan yang lengkap, hidangkan nasi ayam dengan potongan ayam goreng dan tuang kuah kicap di atasnya. Boleh tambahkan sayuran hijau atau telur rebus sebagai hiasan.


Resepi Cara Masak Nasi Ayam Hainan
Berikut adalah resepi mudah untuk masak Nasi Ayam Hainan dalam :


Bahan-bahan:
Ayam:1 ekor ayam kampung (berat kira-kira 1.5kg), cuci bersih2 liter air1 inci halia, diketuk dan dipotong kecil3 ulas bawang putih, diketukGaram secukupnya
Nasi:2 cawan beras, basuh dan toskan4 cawan air ayam (dari rebusan ayam)2 sudu besar minyak sayuran1 inci halia, dicincang halus2 ulas bawang putih, dicincang halusGaram secukupnyaDaun pandan (opsional)
Sos Cili:10 biji cili padi, diketuk2 ulas bawang putih1 sudu teh garam2 sudu besar air jeruk limau atau air asam jawa1 sudu besar gula
Cara-cara:
Rebus Ayam:1. Rebus ayam dalam air yang mencukupi hingga empuk. 2. Buang buih yang terbentuk pada air rebusan.3. Tambahkan halia, bawang putih, dan garam ke dalam periuk. 4. Biarkan ayam masak hingga benar-benar empuk. 5. Angkat ayam dan toskan. 6. Simpan air rebusan sebagai stok untuk nasi.

Nasi:1. Panaskan minyak dalam kuali.2. Tumis halia dan bawang putih hingga harum.3. Masukkan beras dan kacau rata dengan minyak.4. Pindahkan beras dan campuran minyak ke dalam periuk nasi. 5. Tambahkan 4 cawan air ayam (dari rebusan ayam) dan garam secukupnya. 6. Jika suka menggunakan daun pandan, boleh tambahkan .7. Masak nasi seperti biasa dalam periuk nasi.

Sos Cili:1. Blender cili padi, bawang putih, garam, air limau atau air asam jawa dan gula sehingga menjadi sos yang halus. 2. Tuangkan dalam bekas dan hidangkan sebagai sos sampingan.

Hidangkan:1. Potong ayam menjadi bahagian-bahagian yang sesuai.2. Sajikan nasi dengan potongan ayam di atasnya.3. Hidangkan dengan sos cili dan beberapa hiris timun serta daun ketumbar jika suka.
Nasi Ayam Hainan yang sedap dan harum kini siap untuk dinikmati. Selamat mencuba!




Resepi Cara Masak Nasi Ayam Che Nom
Resepi Cara Masak Nasi Ayam Che Nom
Bahan-bahan:
Bahan untuk ayam (direbus) :1 ekor ayam dipotong 82 ulas bawang putih, ditumbuk halus2 cm halia, ditumbuk halus1 kiub ayam
Bahan untuk ayam (diperap) :1 sudu besar kicap pekat1 sudu besar sos tiram1 cm halia, ditumbuk halus2 ulas bawang putih, ditumbuk halus1 sudu besar kicap cairSedikit madu untuk sapuan
Bahan untuk nasi:3 cawan beras4 cawan air rebusan ayam2 sudu besar butter1 cm halia ditumbuk halus3 ulas bawang putih ditumbuk halusSedikit garam2 bunga lawang*4 buah pelaga*1 kayu manis*1 batang serai ketuk2 helai daun pandanSedikit kunyit untuk warna dan aroma
Bahan untuk sos:5 biji cili merah3 ulas bawang putih2 cm halia1 sudu besar cuka1 sudu teh garam1 sudu teh gula1/2 cawan air rebusan ayam
Bahan untuk sup:Air rebusan ayam1 biji bawang besar, dikisarRempah sup bunjutGaramDaun sup dan daun bawang yg dihiris
Bahan untuk kuah kicap:Kuah kicap perapan ayam di atasKicap manis cap kipas udangSedikit garamAir rebusan ayam

Cara Penyediaan:
Cara untuk ayam:Bersihkan ayam, toskan air dan lumurkan dgn 2 ulas bawang putih dan halia yg diketuk.Rebus ayam bersama 1 kiub ayam sehingga empuk.Angkat ayam dan perap dengan bahan perap selama 1/2 jam (rujuk bahan perap untuk ayam)Kemudian goreng dalam kepanasan api sederhana seketika, angkat dan sapukan dengan madu.
Cara untuk memasak nasi:Basuh beras dan tos air.Panaskan butter lalu tumiskan rempah tumis(*), daun pandan, serai, halia serta bawang putih hingga garing. Masukkan beras dan masak seketika sehingga naik aroma dan bau. Masukkan air rebusan ayam, garam dan kunyit secukupnya. Masak nasi seperti biasa.
Cara untuk memasak sup:Rebus air rebusan ayam bersama rempah sup bunjut, bawang besar, dan masukkan garam secukup rasa. Taburkan dengan bawang goreng dan hirisan daun sup.
Cara untuk memasak sos:Kisarkan semua bahan di atas.Boleh juga dimasak sebentar untuk menaikkan aroma.
Cara untuk memasak kuah kicap:Campurkan semua bahan untuk kicap dan masak seketika. Sejukkan sebelum dihidang.

Tip:
Pastikan ayam tidak direbus terlalu lama kerana nanti apabila di rebus terlalu lama isi ayam akan mudah hancur ketika menggoreng.



Resepi Nasi Ayam Khairul Aming
Cara Penyediaan:Rebuskan 1 ekor ayam.Masukkan halia sebesar ibu jari dan juga 3 ulas bawang putih.Bila ayam sudah separuh masak, bawa keluar dahulu ayam dan letak ketepi.Lepas itu, air rebusan kita akan guna untuk dua benda:
Nasi Ayam:
Untuk masak nasi. Cairkan 2-3 sudu marjerin. Masukkan kulit kayu manis dengan bunga lawang. Lepas itu, masukkan bawang merah atau bawang besar pun boleh. (*bahan tumisan).
Basuh beras dan level 1 jari dekat atas beras. Masukkan air rebusan sampai level itu. Masukkan bahan-bahan tumisan tadi dan letakkan daun pandan. Garam sedikit, dan pewarna kuning telur (untuk bagi warna kuning). Masak nasi dalam periuk nasi macam biasa. Dan sedia untuk dihidang.
Sup:
Lebihan air rebusan, kita tambahkan lagi air. Letakkan sup bunjut. Letakkan kaki ayam atau bahagian ayam yang lebih. Masukkan garam, gula, serbuk perasa. Masukkan daun sup dan masak sehingga mendidih sekejap dan sedia untuk dihidang. Untuk sup senang dan simple sangat.
5. Untuk sos cili: Blend dalam 7 biji cili besar, 4 biji cili kecil dan dua sudu cuka, Dua sudu gula. Garam, air sikit dan blend. 
Jika raw, flavour dia lagi strong. Kalau nak masak atas kuali pun boleh. Masak sekejap, lepas itu dah siap.


6. Untuk sos kicap, senang sahaja: Ambil sedikit sup ayam yang dah siap tadi. Campurkan dengan kicap manis. Dalam sup tadi ada halia dan bawang putih, ambil sedikit, tumbuk dan kacau dengan sos kicap. Taara~ siap!
7. Untuk ayam: Gaulkan ayam dengan garam. Letakkan sos tiram dan kicap manis. Minyak masak sedikit. Biasanya digoreng, tetapi nak elakkan minyak meletup, letakkan dalam air fryer je. Bakar dalam suhu 200 celcius selama 2 minit. Jangan lama sanggat, sebab sayam dah separuh masak. Boleh dihidang dengan nasi dan sayur-sayur, sos kicap dan cili diatas. Dan dimakan dengan sup yang panas-panas. Selamat mencuba!
Resepi Cara Masak Nasi Ayam Azie Kitchen
Resepi Cara Masak Nasi Ayam Azie Kitchen
1 ekor ayam2 inci halia4 ulas bawang putih5-6 ulas bawang merah
Bahan perap:1 sudu besar sos tiram1-2 sudu besar kicap cair1 sudu besar kicap manis1-2 sudu besar madu1 sudu besar minyak bijan
Kisar halia dan bawang putih dan bawang merah. Perap ayam dengan bahan kisar selama 30 minit. Ini cuma anggaran. Kalau belum cukup kerana saiz ayam besar, boleh tambah.
Didihkan air di dalam periuk dan masukkan ayam tadi dan perlahankan api sehingga ayam setengah masak. Selepas itu angkat ayam tadi dan perapkan dengan bahan perap seketika. Lumur rata dan gantungkan ayam sekurang kurangnya satu jam.
 Goreng ayam secara deep fry atau di dalam periuk yang dalam sehingga minyak menenggelami ayam. Untuk lebih mudah, sangkutkan ayam dengan besi penyangkut ditepi periuk agar mudah mengangkatnya setelah masak.
Setelah ayam masak angkat dan gantung untuk toskan minyak. Potong ayam dan hidang.
Nota:Ayam jangan dipotong, biarkan seekor. Setelah digoreng atau dipanggang barulah dipotong agar ayam masak cantik. Tapi kalau susah untuk menggoreng, bolehlah dipotong 2 atau potong 4 sahaja.

Nasi Ayam:2 sudu besar mentega 5 ulas bawang merah - tumbuk3 ulas bawang putih - tumbuk2 inci halia - tumbuk2 helai daun pandan1 helai daun salam (bay leave)1/4 cawan susu full cream1/2 - 1 kiub serbuk pati ayam1 sudu kecil garamSecubit gula
Rempah penumis - 3 bunga lawang, 4 buah pelaga, 2 kulit kayu manis
Basuh beras wangi, tos dan masukkan ke dalam rice cooker.
Di dalam kuali masukkan mentega (saya guna minyak ayam), tumis bawang putih, bawang merah dan halia yang telah ditumbuk, bunga lawang, buah pelaga, kayu manis, daun pandan dan daun salam.
Setelah naik bau masukkan separuh daripada air rebusan ayam tadi, susu full cream, garam, serbuk pati ayam dan secubit gula.
Biarkan mendidih dan tutup api. Tuang ke dalam beras tadi jika air tidak cukup tambah air biasa dan masak seperti biasa. Sukatan air ikut sukatan untuk jenis beras masing masing.Setelah nasi masak, tabur bawang goreng dan daun bawang atau daun sup dan hidang.
Sambal Cili5 tangkai cili padi merah siam 5 ulas bawang putih2 inci halia 1 sudu kecil cuka1 sudu kecil garam atau secukup rasa1 sudu kecil gula atau secukup rasa
Blend cili padi merah siam dengan halia dan bawang putih. Masak di dalam kuali. Masukkan gula, garam dan cuka secukup rasa. Tambah sedikit air rebusan ayam. Masak dengan api kecil sehingga likat.
Sambal KicapAir kicap lebihan perapan ayam tadi dimasak di dalam kuali sehingga mendidih. Sesuaikan rasa garam dan gula. Angkat.
Kuah SupJeruk kubisGaramSerbuk pati ayamDaun bawang - taburBawang putih goreng - taburSeparuh air rebusan ayam dimasak semula dan campurkan jeruk kobis, garam dan serbuk pati ayam.Tabur potongan daun bawang dan bawang putih goreng ketika menghidang.
Kredit: Nasi Ayam Azie Kitchen
Selamat mencuba !



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.azlindaalin.com/2023/08/5-resepi-cara-masak-nasi-ayam.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Resepi Nasi Lemak Mudah Dan Senang Masak

Resepi Nasi Lemak Mudah Dan Senang Masak

papar berkaitan - pada 7/8/2023 - jumlah : 265 hits
Kita mak mak ni kerja tau tak kerja Masak tu wajib Kali ini mummy terajin nak masak Nasi Lemak Nasi lemak ini lain orang lain cara masaknya Kita masak Nasi Lemak resepi mudah dan senang masak je Hehehe Contents RESEPI NASI LEMAK MUDAH DAN S...
Resepi Sambal Bilis Nasi Lemak Yang Sedap

Resepi Sambal Bilis Nasi Lemak Yang Sedap

papar berkaitan - pada 26/7/2023 - jumlah : 254 hits
Nasi lemak ni memang bergantung kepada kesedapan sambal tumis Terutama resepi sambal bilis Ada dua jenis sambal kita selalu buat untuk nasi lemak satu sambal kosong dan dihidangkan dengan ikan bilis goreng garing Dan satu lagi sambal tumis ...
Nasi Ayam Penyet Special Di Suliana Cafe Kampung Jalan Kebun Klang Selangor

Nasi Ayam Penyet Special Di Suliana Cafe Kampung Jalan Kebun Klang Selangor

papar berkaitan - pada 26/7/2023 - jumlah : 208 hits
Nasi ayam adalah satu menu hidangan makanan yang cukup sinonim apabila kita gagal untuk melebihkan pemikiran dalam memilih makanan Nasi Ayam Penyet Suliana Cafe Jalan KebunCukup mudah dengan adanya ayam yang diperap sehingga perang kehitama...
Resepi Ibu Berpantang Sup Ayam Berempah Sup Daging Berempah

Resepi Ibu Berpantang Sup Ayam Berempah Sup Daging Berempah

papar berkaitan - pada 29/7/2023 - jumlah : 233 hits
BAHAN BAHAN2 ketul ayamSekeping halia dihiris2 ulas bawang putih dihiris2 ulas bawang kecil dihirisSebatang kulit kayu manis4 biji buah pelaga4 kuntum bunga cengkihSekuntum bunga lawangSesudu teh lada hitam ditumbukSesudu teh biji ketumbarS...
Cara Mudah Buat Telur Setengah Masak Dengan Betul

Cara Mudah Buat Telur Setengah Masak Dengan Betul

papar berkaitan - pada 13/8/2023 - jumlah : 243 hits
Cara Mudah Buat Telur Setengah Masak Dengan Betul Setiap pagi bila rasa nak makan telur setengah masak mesti buat atau bila ke kedai mamak mesti order telur setengah masak Sedapnya bila dapat telur setengah masak yang putihnya masak lembut ...
Masak Lemak Cili Padi Ayam

Masak Lemak Cili Padi Ayam

papar berkaitan - pada 1/8/2023 - jumlah : 212 hits
Alhamdulillah kita bertemu lagi Haa dah klik iklan yang keluar di blog ke belum Dah klik follow blog ke belum Kalau belum boleh lah support blogger macam saya dengan klik apa apa yang patut Terima kasih atas kerjasama anda semua Sebenarnya ...
Cara Masak Mi Maggi Cepat Dimasak Sedap Dimakan

Cara Masak Mi Maggi Cepat Dimasak Sedap Dimakan

papar berkaitan - pada 5/8/2023 - jumlah : 132 hits
Mi maggi cepat dimasak sedap dimakan Tagline mi segera yang tak boleh disangkal lagi kesedapannya Tiba tiba tengah malam rasa teringin nak makan mi maggi kari Nasib baiklah ada stok dalam kabinet Kalau tidak kempunan Pernah sekali tu tering...
Ayam Masak Kicap

Ayam Masak Kicap

papar berkaitan - pada 13/8/2023 - jumlah : 249 hits
Bahan bahan untuk menumis Ayam dibasuh bersih dan digaulkan dengan kunyit dan garam Goreng ayam tersebut Kentang 2 biji di potong dan di goreng Bawang besar 1 biji Bawang merah 5 biji Bawang putih 3 biji Halia 1 inci Cili hijau dan merah 1b...
Keracunan Makanan Part 1 Ayam Masak Merah Di Kenduri Kampung Sha

Keracunan Makanan Part 1 Ayam Masak Merah Di Kenduri Kampung Sha

papar berkaitan - pada 6/8/2023 - jumlah : 159 hits
ayam masak merah atau nama lainnya sambal ayamPernah sakit perut atau keracunan makanan Sha pernah alaminya Paling ingat semasa umur 9 10 tahun circa 1994 1995 masa tu Makan sambal ayam di majlis kenduri kahwin dalam kampung Rumah sape dah ...
Hiburan Gagal Bayar Tunggakan Rm4 96 Juta Untuk Pesanan Pelitup Muka Jovian Apparel Disaman Pembekal

T18c24 Bayi Aina Muntah Susu Beku Macam Keju

Gulai Udang Nenas

Road And Track A Lithe Bmw R80 Restomod By 46works

Govt To Continue Using E Jamin Bail System

Harris Alif Dari Idola Kecil Ke Selebriti Serba Boleh

Kerajaan Pahang Sumbang Rm8 000 Kepada Keluarga Allahyarham Konstabel Muhamad Syafiq

Article 153 Of The Federal Constitution Does Not Bar Opening Uitm To Non Bumiputera



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Diet Suku Suku Separuh Jom Amalkan

Majlis Perkahwinan Anak Saudara

From Smoke To Pet Dander Bnx Filter Traps Microscopic Airborne Contaminants

Pas Dikecam Balun Polis Bukan Fahaman Ekstremis

Kelahi Selepas Kemalangan Lelaki Bawa Kereta Lawan Arus

Lirik Luqman Faiz Bahagiamu Tujuanku