5 Punca Dan Gejala Jerawat Batu Beserta Cara Menghilangkan Jerawat Batu


5 Punca dan Gejala Jerawat Batu Beserta Cara Menghilangkan Jerawat Batu 8 Jerawat batu adalah sejenis jerawat yang paling menyakitkan daripada jenis jerawat lain. Ianya juga boleh berikan kesan yang amat mendalam pada kulit kita. Kadang jerawat batu boleh menjejaskan atau merosakkan rutin seharian kita.
Jadi kali ini, dikongsikan maklumat tentang jerawat batu supaya anda tahu apa itu punca, gelaja dan cara merawat jerawat batu ini.
Pengenalan Asas Kepada Jerawat Batu Apa Itu Jerawat Batu 5 Punca dan Gejala Jerawat Batu Beserta Cara Menghilangkan Jerawat Batu 9 Cystic atau cystic acne adalah jenis jerawat batu yang paling serius dan memerlukan rawatan perubatan segera. Gangguan ini berlaku apabila sista terbentuk di bawah kulit. Pencetusnya adalah gabungan bakteria, minyak dan sel kulit mati yang terperangkap dalam pori-pori.
Jerawat boleh berlaku kepada sesiapa sahaja, tetapi jerawat kistik cenderung berlaku pada orang yang mempunyai kulit berminyak. Gangguan ini juga cenderung berlaku pada remaja, wanita, dan orang yang mengalami ketidakseimbangan hormon.
Jerawat kistik akan bertambah baik dengan usia. Walau bagaimanapun, ketulan yang muncul di permukaan kulit tidak boleh hilang dengan sendirinya. Oleh itu, masalah ini perlu dirawat menggunakan isotretinoin, antibiotik oral, atau krim retinoid.
Punca Terjadinya Jerawat Batu 5 Punca dan Gejala Jerawat Batu Beserta Cara Menghilangkan Jerawat Batu 10 Orang yang mempunyai masalah kulit ini mengalami sista berisi nanah di bawah permukaan kulit. Terasa pedih dan membuatkan tekstur kulit tidak sekata. Berikut ini beberapa punca munculnya jerawat batu yang perlu anda pahami, antaranya ialah:
PuncaPenerangan1. Pengeluaran Minyak BerlebihanSalah satu penyebab utama jerawat batu adalah produksi minyak yang berlebihan oleh kelenjar minyak di kulit. Kelenjar minyak memproduksi sebum, zat alami yang melindungi dan melembabkan kulit. Namun, jika kelenjar minyak menghasilkan terlalu banyak sebum, pori-pori kulit dapat tersumbat dan menyebabkan jerawat batu.2. KeradanganKeradangan juga memainkan peranan penting dalam perkembangan jerawat kistik. Apabila pori tersumbat, bakteria Propionibacterium acnes (P. acnes) yang biasanya hidup pada kulit boleh membiak dan menyebabkan keradangan. Keradangan ini menyebabkan kulit merah, bengkak dan benjolan yang menyakitkan.3. Faktor GenetikFaktor genetik juga dapat mempengaruhi kemungkinan seseorang untuk mengalami jerawat batu. Jika ada riwayat keluarga dengan jerawat batu, kemungkinan Anda juga akan lebih rentan terhadap kondisi ini.4. HormonHormon berperan dalam mengatur produksi minyak di kulit. Ketika seseorang mengalami pubertas, maka produksi hormon androgen akan meningkat, sehingga mampu memicu kelenjar minyak memproduksi lebih banyak minyak. Kondisi hormon yang tidak seimbang, seperti sindrom ovarium polikistik (PCOS) atau perubahan hormon selama siklus menstruasi, juga dapat menyebabkan jerawat batu.5. Faktor Persekitaran dan Gaya HidupBeberapa faktor persekitaran dan gaya hidup juga boleh menyumbang kepada kemunculan jerawat batu. Pencemaran udara, pendedahan kepada bahan kimia tertentu, tekanan, diet tidak sihat, dan penggunaan produk kosmetik yang banyak boleh mencetuskan jerawat batu. Gejala Jerawat Batu Terbentuk 5 Punca dan Gejala Jerawat Batu Beserta Cara Menghilangkan Jerawat Batu 11 Apabila jerawat batu ini berlaku, bengkak atau ketulan pada lapisan tengah kulit (dermis) akan muncul. Inilah yang dipanggil jerawat kistik. Gangguan biasanya muncul pada muka, punggung, dada, leher dan bahu.
Ciri-ciri fizikal jerawat batu terdiri daripada:
Benjolan merah di bawah kulit. Terasa pedih apabila disentuh. Saiz kecil seperti kacang. Kepala benjolan berwarna kuning keputihan. Nanah keluar apabila kepala ketulan pecah. Tekstur pejal apabila disentuh. Kaedah Perubatan Untuk Menghilangkan Jerawat Batu Faktor Risiko Jerawat Batu 5 Punca dan Gejala Jerawat Batu Beserta Cara Menghilangkan Jerawat Batu 12 Risko untuk mendapat jerawat batu adalah tiga kali lebih tinggi sekiranya kedua-dua ibu bapa mengalami masalah jerawat. Jerawat boleh terjadi sekiranya individu menggunakan kosmetik jenis comedogenic yang boleh menyumbat pori rambut pada kulit.
Dengan mengetahui faktor risiko ini, diharap bahawa orang ramai akan lebih arif dan mendapatkan rawatan awal untuk mengatasi masalah jerawat justeru mengelakkan komplikasi parut. Antara beberapa faktor pencetusjerawat batu, seperti:
Remaja atau awal 20-an. Mengalami tekanan yang berpanjangan. Penggunaan dadah, seperti kortikosteroid, litium, fenitoin, dan isoniazid. Makan jenis makanan tertentu, seperti coklat, kekacang, dan makanan berminyak atau pedas. Cara Hilangkan Jerawat Batu dan Tips Secara Semula Jadi 5 Punca dan Gejala Jerawat Batu Beserta Cara Menghilangkan Jerawat Batu 13 Langkah-langkah praktikal dalam usaha mengelakkan jerawat daripada bertambah buruk seperti di bawah juga berguna bagi sesiapa yang mengalami masalah akne, antaranya:
1. Bawang putih
Kandungan antiseptik dalam bawang putih boleh melawan bakteria penyebab jerawat cyst di pipi hingga ke lapisan kulit muka yang paling dalam. Cara penggunaan: hanya hancurkan bawang putih, kemudian sapukan pada jerawat di pipi kanan atau kiri. Tunggu beberapa minit sehingga ia diserap dan kering. Selepas itu, bilas muka anda dengan air suam dan keringkan menggunakan tuala bersih.
2. Air perahan lemon
Dalam air lemon, terdapat asid sitrik yang berguna sebagai pembasmi kuman (mencegah jangkitan). Bahan ini juga berkesan dalam mengeringkan jerawat. Langkah pertama, sediakan jus lemon dan sekeping kapas. Celupkan kapas dalam air lemon, kemudian sapukan pada bahagian muka yang berjerawat. Biarkan selama 10-15 minit, kemudian bilas dengan air suam sehingga bersih.
3. Baking soda
Cara seterusnya untuk menghilangkan jerawat cyst di pipi adalah dengan menggunakan baking soda. Bahan ini boleh dikatakan berkesan untuk menghilangkan jerawat cyst dan parutnya. Bukan itu sahaja, baking soda juga menawarkan manfaat untuk mengekalkan kulit yang sihat. Untuk melakukan ini, ambil 8-10 sudu teh baking soda dan campurkan dengan 4-5 sudu air suam. Sapukan campuran ini ke seluruh muka anda, kemudian tunggu selama 15 minit sebelum membilasnya.
4. Teh hijau
Kandungan antioksidan dalam teh hijau boleh mengurangkan keradangan jerawat cyst pada pipi. Untuk menggunakannya, hanya bancuh teh hijau dahulu, kemudian sapukan pada muka menggunakan kapas. Biarkan selama 10-15 minit, kemudian bilas dengan air suam sehingga bersih.
5. Tea tree oil
Kebaikan minyak pokok teh sebagai cara untuk menghilangkan jerawat cystic di pipi telah menjadi sangat popular. Kerana, bahan semulajadi ini mengandungi terpinene yang mempunyai sifat anti-radang dan antibakteria. Kedua-duanya sangat berkesan untuk mengurangkan keradangan pada muka di samping menghalang penampilan bakteria penyebab jerawat.
6. Tomato
Tomato juga merupakan bahan semula jadi yang berkesan untuk menghilangkan jerawat kistik berkat kandungan vitamin Enya. Selain daripada menghilangkan jerawat, buah ini juga berkesan dalam membantu menjadikan kulit kelihatan lebih cerah. Caranya cuma sapu hirisan tomato pada bahagian muka yang berjerawat. Biarkan selama 5-10 minit, kemudian bilas muka anda dengan air suam.
Disini dikongsikan beberapa tips untuk menjaga kesihatan muka anda:
Jangan cuci muka terlalu kerap: 2 kali sehari sudah cukup, gunakan sabun atau pembersih yang ringan dan selamat bersama air suam. Jangan menggosok muka dengan kasar semasa pencucian: Elakkan penggunaan sabun yang mengandungi banyak bahan kimia, astringen, atau agen pengelupasan. Jangan picit jerawat: Memicit atau menekan jerawat hanya akan memburukkan lagi masalah dihadapi. Elakkan penggunaan alat solek yang tebal: Semasa menggunakan alat solek, pilih formulasi berasaskan air, bukan komedogenik, elakkan juga formulasi berminyak, dan pastikan untuk menanggalkan makeup sebelum tidur. Rawatan Khas Untuk Jerawat Batu 5 Punca dan Gejala Jerawat Batu Beserta Cara Menghilangkan Jerawat Batu 14 Dalam kebanyakan kes jerawat batu, anda perlu bertemu dengan pakar dermatologi untuk merawatnya. Sama ada diberikan ubat preskripsi atau terpaksa menjalani pembedahan, doktor kulit adalah sumber terbaik yang dapat menawarkan jalan penyelesaian.
Jerawat batu juga sangat sukar dirawat di rumah kerana berisiko meninggalkan kesan parut yang ketara! Sebagai tambahan kepada rawatan perubatan, pakar dermatologi anda juga dapat bantu mencegah potensi jerawat daripada berulang. Berikut adalah beberapa rawatan yang boleh dilakukan di klinik kecantikan untuk merawat jerawat kistik:
1. Perawatan dengan Laser
Laser dapat digunakan untuk mengurangi peradangan dan merangsang regenerasi kulit. Perawatan laser dapat membantu mengurangi ukuran jerawat batu, meratakan warna kulit, dan mempercepat penyembuhan bekas jerawat.
2. Terapi Cahaya Biru
Terapi cahaya biru menggunakan sinar biru dengan panjang gelombang tertentu untuk membunuh bakteri P. acnes yang menyebabkan peradangan pada jerawat batu. Terapi ini dapat membantu mengurangi jumlah jerawat batu dan mengontrol peradangan.
3. Mikrodermabrasi
Mikrodermabrasi adalah prosedur non-invasif yang menggunakan alat khusus untuk menghilangkan lapisan atas kulit yang mati. Ini membantu memperbaiki tekstur kulit, mengurangi penampilan bekas jerawat, dan mempromosikan regenerasi kulit baru.
Berikut adalah Rawatan Jerawat Batu dari channel Dr Nadzirah Abdullah yang boleh kita ikuti:


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.sistemguruonline.my/2024/01/jerawat-batu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Gejala Dan Punca Sakit Dada Sebelah Kanan

Gejala Dan Punca Sakit Dada Sebelah Kanan

papar berkaitan - pada 13/1/2024 - jumlah : 89 hits
Adakah anda mengalami sakit dada sebelah kanan Ia boleh berlaku disebabkan oleh beberapa masalah kesihatan Walaupun sesetengahnya boleh diatasi dengan rawatan minimum namun ia tidak boleh dipandang remeh Ayuh ikuti perkongsian kami untuk ke...
Punca Lipas Boleh Berada Di Dalam Kereta Dan Cara Aku Hapuskan Lipas

Punca Lipas Boleh Berada Di Dalam Kereta Dan Cara Aku Hapuskan Lipas

papar berkaitan - pada 10/1/2024 - jumlah : 95 hits
Lipas merupakan serangga yang biasa ditemui di bagunan seperti rumah kedai makan pejabat dan sebagainya Namun adakalanya lipas boleh berada di dalam kereta dan ini boleh menjadi masalah yang menjengkelkan Apa sebenarnya punca lipas berada d...
Cara Hilangkan Jerawat Di Belakang Badan Jangan Dibiar Takut Makin Melarat

Cara Hilangkan Jerawat Di Belakang Badan Jangan Dibiar Takut Makin Melarat

papar berkaitan - pada 26/1/2024 - jumlah : 97 hits
Kalau nak hilangkan jerawat di belakang badan anda kena pastikan bersihkan diri dan waspada dengan bahan sabun yang anda gunakan Ada banyak faktor yang menjadi punca jerawat antaranya hormon terutama perempuan dalam lingkungan umur subur Se...
Himpunan Resepi Nasi Lemak Dan Cara Masak Nasi Lemak Beserta 7 Tips Agar Nasi Lemak Tahan Lama Dan Tidak Mudah Basi

Himpunan Resepi Nasi Lemak Dan Cara Masak Nasi Lemak Beserta 7 Tips Agar Nasi Lemak Tahan Lama Dan Tidak Mudah Basi

papar berkaitan - pada 21/1/2024 - jumlah : 151 hits
Nasi lemak sememangnya merupakan juadah ikonik Malaysia yang digemari semua kaum sama ada Melayu Cina mahupun India Pada pandangan kasar nasi lemak nampak senang untuk dihidang hanya perlu masak nasi dan buat sambal Namun bila cuba sendiri ...
Karang Gigi Ketahui Punca Dan Cara Mengatasi

Karang Gigi Ketahui Punca Dan Cara Mengatasi

papar berkaitan - pada 18/1/2024 - jumlah : 138 hits
Karang gigi atau plak gigi merupakan lapisan lemak bakteria dan sisa makanan yang menumpuk di permukaan gigi Ia boleh menjadi punca kepada pelbagai masalah kesihatan mulut jika tidak diurus dengan baik Penyebab Karang GigiKarang gigi bukan ...
Tanda Tanda Insomnia Punca Jenis Dan Cara Rawat Insomnia Agar Cepat Tidur

Tanda Tanda Insomnia Punca Jenis Dan Cara Rawat Insomnia Agar Cepat Tidur

papar berkaitan - pada 8/1/2024 - jumlah : 112 hits
Pernah tak anda alami Insomnia Mesti pernah kan susah nak tidur malam ia dicirikan berkaitan dengan satu penyakit yang diberi nama sebagai jadi hari ini kita akan explore apa itu tanda tanda insomnia jenis tahap dan cara rawatannya Umum dik...
Punca Bisul Dan Cara Merawat Bisul Yang Belum Pecah 12 Tips Ini Sangat Berkesan Kecutkan Bisul Dengan Cepat

Punca Bisul Dan Cara Merawat Bisul Yang Belum Pecah 12 Tips Ini Sangat Berkesan Kecutkan Bisul Dengan Cepat

papar berkaitan - pada 20/1/2024 - jumlah : 200 hits
Penyakit walaupun sering dianggap remeh memainkan peranan yang signifikan dalam kesihatan kulit Oleh itu pengetahuan mendalam tentang bisul penting bagi kesedaran umum Dengan menyoroti aspek aspek seperti punca gejala rawatan dan pencegahan...
5 Cara Capai Matlamat Hidup Dengan Bergaya

5 Cara Capai Matlamat Hidup Dengan Bergaya

papar berkaitan - pada 15/1/2024 - jumlah : 154 hits
Apa cara capai matlamat hidup untuk tahun baru ni Saya bukan lah pakar motivasi atau influencer yang boleh memberi kata kata semangat untuk anda tetapi saya share cara bagaimana saya kekal consistent dalam kehidupan seharian saya untuk menc...
Cara Jual Emas Untuk Dapat Duit Tunai Dengan Harga Tinggi

Cara Jual Emas Untuk Dapat Duit Tunai Dengan Harga Tinggi

papar berkaitan - pada 15/1/2024 - jumlah : 156 hits
Nak tahu cara jual emas untuk dapat harga tinggi Dulu ada masa harga emas semasa melambung tinggi sejak kesan BREXIT pada akhir bulan Jun 2016 Pada 17 9 2016 harga emas terendah telah dikesan pada awal bulan September serendah RM182 00 g Pa...
Isu Isteri Cikgu Buang Hadiah Rm2 Pemberian Murid

Syafiq Kyle Transisi Dari Ustaz Adam Ke Meth Killer

Apa Jadi Serangan Balai Polis Johor S Pura Ini Komen Pas

Drama Mihrab Cinta Zulaikha Lakonan Elisya Sandha Azrel Ismail

Tahniah Izzat Upkk

Apa Itu Kwsp Akaun 3

15 Breathtaking Mediterranean Powder Room Ideas From Classic To Modern

Lirik Lagu Satu Selamanya Twins



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Rahsia Solat 5 Waktu Sehari Semalam Yang Ramai Tak Tahu

Skandal Kawan Sekerja

Student Black Shirt Campaign Not Protest Shows Uitm Identity Vc

Menyamar Polis Samun Warga Asing Penjawat Awam Antara 4 Ditahan

Iranian President Raisi Feared Dead As Helicopter Wreckage Found

Man City Lakar Sejarah Raih Gelaran Epl Keempat Berturut Turut