5 Makanan Best Kegemaran Ramai Rakyat Malaysia Yang Patut Dicuba


5 Makanan Best Kegemaran Ramai Rakyat Malaysia Yang Patut Dicuba 
Malaysia dengan makanan memang sudah tidak dapat dipisahkan lagi. Makanan di Malaysia ini tersangat banyak hingga kadangkala rasa tak tahu nak nikmati menu makanan apa hari ini. Usahkan nak fikir tentang makan malam, menu sarapan pun sudah boleh bikin rasa pening kepala. 

Kepelbagaian makanan di Malaysia diperkuatkan lagi dengan adanya berbilang kaum yang hidup bersama. Menu makanan masyarakat Melayu, Cina dan India berada seiring dan terpulang ingin nikmati menu yang mana. 

Disebabkan itu terjadilah pilihan menu kegemaran yang berbeza untuk setiap individu. Yang pasti, menu-menu itu semua InshaAllah sedap dan sesuai untuk dinikmati pada bila-bila masa. 

Antara menu makanan best yang berjaya menjadi antara makanan favourite rakyat Malaysia ini adalah seperti yang tertera di bawah ini. 

No.1 - Nasi Ayam



Nasi ayam bermula dari masyarakat cina. Buat masa ini banyak restoran menjual nasi ayam dan setiap nasi ayam itu sendiri ada pelbagai jenis. Sebagai contoh ada nasi ayam hainan, nasi ayam madu, nasi ayam penyet dan bermacam jenis lagi.

Setiap menu nasi ayam ini boleh dikategorikan sebagai salah satu makanan yang sememangnya paling digemari oleh masyarakat tanpa mengira  bangsa, malah terdapat juga pelancong dari luar negara yang juga meminati hidangan ini. Hidangan ini biasanya dinikmati pada waktu tengahari berikutan masa yang diperlukan untuk menyediakannya yang singkat.


No.2 - Nasi Lemak



Bukan rakyat Malaysia namanya jika tak kenal apa itu nasi lemak dan tak pernah merasa makan nasi lemak. Nasi Lemak merupakan hidangan makanan Melayu yang sudah sebati dengan jiwa rakyat Malaysia. Kerana itu nasi lemak diangkat sebagai salah satu makanan kebangsaan Malaysia. 

Bahan yang diperlukan untuk membuat hidangan ini tidak begitu banyak seperti beras, santan kelapa, halia, dan juga daun  pandan. Cuma sambal bilisnya akan memberi impak kepada rasa keseluruhan nasi lemak itu sendiri. Nasi lemak kini sudah semakin banyak pilihan dengan bermacam jenis lauk sambal. Antaranya ada nasi lemak sambal kerang, nasi lemak sambal sotong, nasi lemak ayam goreng, telur goreng, rendang dan banyak lagi. 

No.3 - Teh Tarik


Teh tarik merupakan salah satu minuman yang sememangnya terkenal di restoran mamak dan ianya diperkenalkan oleh masyarakat India di Malaysia. Kini ia juga boleh didapati di mana-mana restoran dan kedai yang biasa. Minuman ini sememangnya digemari oleh hampir seluruh masyarakat Malaysia termasuk lah kanak-kanak. 

Bahan yang diperlukan untuk membuat hidangan ini sangatlah ringkas. Dan bahannya ialah serbuk teh yang telah dimasak terlebih dahulu sebelum dibancuh bersama susu pekat dan susu sejat. Buih yang terhasil dari teh yang ditarik menggunakan koleh merupakan salah satu keistimewaannya yang membuatkan ramai orang yang terpikat. 


 No.4  - Milo Kepal



Hampir semua orang sukakan makanan yang manis. Lagi-lagi jika dapat dinikmati selepas makan sebagai salah satu menu pencuci mulut. Untuk Malaysia, turut ada pelbagai jenis pencuci mulut yang bersifat tradisional. Walaupun agak berbeza dengan pencuci mulut di negara barat tetapi rasanya tetap juga enak dan tidak mengecewakan. Soal harga sudah tentulah murah dan berbaloi. 

Antara menu pencuci mulut yang sering menjadi kegemaran rakyat Malaysia adalah ABC (singkatan kepada ais batu campur) dan juga ais kepal. Ais kepal lebih simple dengan pelbagai topping. Paling best sekali ais kepal milo. 

Milo kepal pada asalnya merupakan ais kepal yang biasa tetapi diubah suai bahannya supaya sesuai dengan cita rasa masyarakat sekarang.


No.5 - Lok-Lok



Untuk menu masakan ala chinese pula, terdapat satu menu yang dikenali sebagai Lok-lok. Lok-lok merupakan hidangan steamboat versi Cina yang tidak kurang hebatnya berbanding steamboat lain yang ada di Malaysia. 

Walaubagaimanapun hidangan ini agak berbeza kerana dihidangkan dalam bentuk makanan yang dicucuk dengan lidi, kemudiannya direndam dalam air rebusan sup yang sedang mendidih. 

Lok-lok di Malaysia terdiri daripada pelbagai jenis ramuan seperti kepah, telur puyuh, sosej, kerang, bebola ikan, bebola daging, bebola sotong, udang, sayuran dan banyak lagi. Ia turut sedap dinikmati bersama wantan dan juga tauhu. 

Nak makan menu apa saja, boleh order terus secara atas talian. Tak perlu nak bersusah payah untuk terus ke premis kerana tempahan online jauh lebih mudah. 

Servis penghantaran makanan begini secara tidak langsung dapat membantu kita dari membahayakan nyawa sendiri. Nak makan menu apa saja, boleh order food hanya dengan menggunakan hujung jari.Salah satu servis yang boleh digunakan adalah Foodpanda. 




Di Malaysia, nama Foodpanda memang sudah sinonim dengan kita. Dah tak perlu nak diperkenalkan lagi. Kecil besar tau apa itu Foodpanda. 

Dengan Foodpanda pelanggan bebas untuk membuat pesanan makanan pada bila-bila masa yang diperlukan. Pelanggan juga boleh membuat pesanan seberapa banyak yang mahu. Sudah semestinya ada caj servis penghantaran makanan tetapi ia masih di tahap berbaloi untuk di bayar.

Itulah serba sedikit info mengenai makanan kegemaran rakyat Malaysia. Lain-lain orang lain makanan kegemaran, yang penting kita Malaysia serumpun dan terpulang pada citarasa masing-masing. 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.azlindaalin.com/2021/02/5-makanan-best-kegemaran-ramai-rakyat-malaysia-yang-patut-dicuba.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Lelaki Ini Kongsi Bagaimana Rakyat Malaysia Berpakat Belanja Frontliner Makan

Lelaki Ini Kongsi Bagaimana Rakyat Malaysia Berpakat Belanja Frontliner Makan

papar berkaitan - pada 9/2/2021 - jumlah : 225 hits
Masyarakat kita sememangnya terkenal dengan sikap pemurah terutamanya buat mereka yang memerlukan dan juga kepada orang yang mereka terhutang budi Walaupun ada ketikanya bantuan itu tidak diminta namun orang kita pasti saja akan mencari jal...
9 Sebab Kenapa Jenama Perodua Disukai Rakyat Malaysia

9 Sebab Kenapa Jenama Perodua Disukai Rakyat Malaysia

papar berkaitan - pada 8/2/2021 - jumlah : 165 hits
Kenapa Rakyat Malaysia Suka Perodua Kita mula berbangga apabila akhir 80 an Malaysia mula mengeluarkan kereta jenama sendiri Menjadi kebanggaan apabila sebuah negara membangun mampu memiliki kereta jenama sendiri Perodua Jenama Kegemaran Ma...
Walaupun Dilabel Sop Bebal 76 Rakyat Malaysia Menyokongnya

Walaupun Dilabel Sop Bebal 76 Rakyat Malaysia Menyokongnya

papar berkaitan - pada 10/2/2021 - jumlah : 188 hits
Biarpun SOP untuk PKP semasa perayaan Tahun Baharu Cina diselar sebagai cela bodoh dan seumpamanya oleh Pemimpin politik baik Kerajaan mahupun Pembangkang namun 76 daripada rakyat Malaysia menyokong SOP tersebut menurut satu kaji selidik Da...
Kerajaan Malaysia Kini Sama Seperti Myanmar Tidak Hormat Mandat Rakyat

Kerajaan Malaysia Kini Sama Seperti Myanmar Tidak Hormat Mandat Rakyat

papar berkaitan - pada 10/2/2021 - jumlah : 276 hits
February 10 2021 Presiden Parti Amanah Negara Mohamad Sabu berpendapat Malaysia tidak boleh mengikut tindakan New Zealand yang memutuskan hubungan peringkat tertinggi dengan Myanmar Ahli Parlimen Kota Raja itu berkata kerajaan pada masa ini...
Ds Najib Pernah Tawarkan Malaysia Yang Gah Dan Makmur Cuma Rakyat Yang Memilih Malaysia Seperti Yang Ada Hari Ini

Ds Najib Pernah Tawarkan Malaysia Yang Gah Dan Makmur Cuma Rakyat Yang Memilih Malaysia Seperti Yang Ada Hari Ini

papar berkaitan - pada 12/2/2021 - jumlah : 274 hits
RAKYAT TIDAK MELIHAT APA YANG ADA JAUH DI HADAPAN DS NAJIB TETAPI HANYA MEMILIH UNTUK MELIHAT DAN MENILAI APA YANG ADA DI SEKELILINGNYA Salah satu keistimewaan bekerja dengan perdana menteri adalah berpeluang untuk mendengar dengan telinga ...
Parti Gerakan Rakyat Malaysia Sah Sertai Gabungan Perikatan Nasional Hari Ini

Parti Gerakan Rakyat Malaysia Sah Sertai Gabungan Perikatan Nasional Hari Ini

papar berkaitan - pada 11/2/2021 - jumlah : 217 hits
KUALA LUMPUR Parti Gerakan Rakyat Malaysia sah menjadi parti politik terbaharu diterima menyertai gabungan Perikatan Nasional hari ini Presidennya Datuk Dr Dominic Lau berkata perkara pihaknya menerima surat pengesahan yang ditandatangani P...
Rakyat Malaysia Tunjuk Inspirasi Luar Biasa Sanggup Berjuang Habis Habisan Demi Masyarakat Terima Kasih Wira Bersama

Rakyat Malaysia Tunjuk Inspirasi Luar Biasa Sanggup Berjuang Habis Habisan Demi Masyarakat Terima Kasih Wira Bersama

papar berkaitan - pada 6/2/2021 - jumlah : 251 hits
Rakyat Malaysia tunjuk inspirasi luar biasa Sanggup berjuang habis habisan demi masyarakat terima kasih Wira BERSAMA Sabtu 06 Februari 2021 10 30 AM Foo dan Dr Anand antara 30 individu yang terpilih sebagai wira menerusi kempen BERSAMA 2 0 ...
50 Rakyat Malaysia Bakal Dapat Vaksin Covid 19 Secara Percuma Perutusan Khas Perdana Menteri

50 Rakyat Malaysia Bakal Dapat Vaksin Covid 19 Secara Percuma Perutusan Khas Perdana Menteri

papar berkaitan - pada 5/2/2021 - jumlah : 210 hits
Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin telah menyampaikan perutusan khas berkenaan situasi semasa negara dalam melawan penyakit berjangkit Covid 19 Tan Sri Muhyiddin Yassin telah mengumumkan bahawa kerajaan berjaya menempah vaksin penghat...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

Diabetes Bayi Pun Boleh Kena Jenis Penyakit Yang Tak Kenal Usia

How Did Afif Know Of Alleged Rm100m Payment For Pjd Link Asks Pj Mp

Memikirkan The Unknown

Produk Nestle Naik Harga Harga Milo Dan Nescafe Akan Meningkat Ikuti Senarai Produk Nestle Malaysia

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman



Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik

Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi


Warrant Woes In El Paso An Attorney Can Help You Get Back On The Road

Media Orang Ramai Diingatkan Tidak Sebar Video Nahas Helikopter Tldm

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Tak Perlis Lah Kalau Tak Makan Harumanis

Helikopter Terhempas 10 Dilaporkan Terkorban

Resepi Tortilla Wrap