Kerajaan Malaysia Kini Sama Seperti Myanmar Tidak Hormat Mandat Rakyat


 

Oleh FAZLI RADZIFebruary 10, 2021 
Presiden Parti Amanah Negara (AMANAH), Mohamad Sabu berpendapat Malaysia tidak boleh mengikut tindakan New Zealand yang memutuskan hubungan peringkat tertinggi dengan Myanmar.
Ahli Parlimen Kota Raja itu berkata, kerajaan pada masa ini tidak layak berbuat demikian bagi membantah kudeta kerana Perikatan Nasional (PN) juga membelakangi mandat rakyat kepada Pakatan Harapan (PH).
“Malaysia tidak boleh melakukan hal yang sama kerana mereka sama seperti Myanmar tidak menghormati mandat rakyat,” katanya di Twitter hari ini.
Bekas Menteri Pertahanan itu berkata demikian mengulas keputusan New Zealand yang menjadi negara asing pertama semalam memutuskan penggantungan hubungan tentera dan politik peringkat tertinggi dengan Myanmar bagi membantah rampasan kuasa tentera.
Sementara itu, Amerika Syarikat (AS) mengulangi gesaan agar jeneral tentera Myanmar melepaskan kuasa ekoran tindakan polis menggunakan peluru getah dan gas pemedih mata bagi menembak ribuan penunjuk perasaan yang menentang rampasan kuasa oleh tentera itu.
Pada 12 Februari ini, Majlis Hak Asasi Manusia Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UMHRC) dijadualkan akan mengadakan mesyuarat khas bagi membincangkan krisis di Myanmar.
Pihak tentera juga sebelum ini cuba menyekat akses kepada internet termasuk platform media sosial seperti Facebook dan Twitter susulan penggulingan Aung San Suu Kyi pada 1 Februari lalu.
Walau bagaimanapun kemarahan rakyat Myanmar dilihat gagak dikekang apabila puluhan ribu penunjuk perasaan membanjiri jalanan di serata bandar di negara itu mengutuk rampasan kuasa yang berlaku selepas mengecapi demokrasi sejak 10 tahun lalu.
Orang ramai berarak dengan iringan bunyi hon kenderaan sambil membawa sepanduk dan kain rentang, termasuk tertera ‘Kami tidak mahu pemerintahan diktator oleh tentera’.
Pergolakan di Myanmar yang meruncing menyaksikan peserta demonstran membawa bendera merah parti Liga Nasional untuk Demokrasi (NLD) pimpinan Suu Kyi yang kini sedang ditahan.
Mereka berarak menunjukkan simbol tiga jari sebagai menentang rampasan kuasa oleh tentera selain memukul periuk dan kuali yang merupakan amalan tradisional mengusir semangat jahat.
Tentera Myanmar menjustifikasikan rampasan kuasa itu dengan mendakwa berlaku penipuan dalam pilihan raya, kira-kira tiga bulan lalu yang menyaksikan kemenangan besar parti NLD.
Susulan itu, pihak tentera mengisytiharkan darurat selama setahun, selain mendakwa akan mengadakan pilihan raya baharu






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/02/kerajaan-malaysia-kini-sama-seperti.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ds Najib Pernah Tawarkan Malaysia Yang Gah Dan Makmur Cuma Rakyat Yang Memilih Malaysia Seperti Yang Ada Hari Ini

Ds Najib Pernah Tawarkan Malaysia Yang Gah Dan Makmur Cuma Rakyat Yang Memilih Malaysia Seperti Yang Ada Hari Ini

papar berkaitan - pada 12/2/2021 - jumlah : 272 hits
RAKYAT TIDAK MELIHAT APA YANG ADA JAUH DI HADAPAN DS NAJIB TETAPI HANYA MEMILIH UNTUK MELIHAT DAN MENILAI APA YANG ADA DI SEKELILINGNYA Salah satu keistimewaan bekerja dengan perdana menteri adalah berpeluang untuk mendengar dengan telinga ...
Antara Muka Yang Tak Berfungsi Dalam Kerajaan Tebuk Atap Rakyat Seru Letak Jawatan

Antara Muka Yang Tak Berfungsi Dalam Kerajaan Tebuk Atap Rakyat Seru Letak Jawatan

papar berkaitan - pada 29/1/2021 - jumlah : 225 hits
Menteri Kesihatan dua timbalan makan gaji buta January 29 2021 Bekas menteri kesihatan Dzulkefly Ahmad menggesa penggantinya Dr Adham Baba dan dua timbalannya untuk mengambil tanggungjawab dalam pembuatan keputusan KKM atau mengundurkan dir...
Peningkatan Kes Membimbangkan Dasar Kerajaan Tiada Hala Tuju Buat Rakyat Semakin Takut

Peningkatan Kes Membimbangkan Dasar Kerajaan Tiada Hala Tuju Buat Rakyat Semakin Takut

papar berkaitan - pada 31/1/2021 - jumlah : 189 hits
DASAR kerajaan dalam menangani masalah pandemik Koronavirus dilihat seperti tiada hala tuju menyebabkan rakyat semakin hilang keyakinan dan takut Hal demikian dilihat terang terangan apabila kerajaan seperti tidak bersungguh melaksanakan Pe...
Bantuan Dari Ebit Liew Nampak Tapi Pelbagai Bantuan Dari Kerajaan Rakyat Tidak Hargai

Bantuan Dari Ebit Liew Nampak Tapi Pelbagai Bantuan Dari Kerajaan Rakyat Tidak Hargai

papar berkaitan - pada 28/1/2021 - jumlah : 322 hits
Setiap agensi kerajaan mempunyai saluran mengikut bidang kuasa masing masing untuk membantu rakyat di seluruh negara Setiap tahun agensi kerajaan menggunakan bajet yang mereka perolehi untuk membantu rakyat tanpa disedari oleh rakyat Malays...
Rakyat Sedang Menanti Tindakan Kerajaan

Rakyat Sedang Menanti Tindakan Kerajaan

papar berkaitan - pada 30/1/2021 - jumlah : 172 hits
Semalam 29 Januari 2021 kes positif COVID 19 sekali lagi memecahkan rekod kes harian tertinggi dengan kes baru sebanyak 5 725 kes Hal ini menjadikan jumlah kes aktif di negara kita adalah sebanyak 45 478 kes Ini adalah satu angka yang cukup...
Tesco Malaysia Kini Dikenali Sebagai Lotuss Store Malaysia Sdn Bhd

Tesco Malaysia Kini Dikenali Sebagai Lotuss Store Malaysia Sdn Bhd

papar berkaitan - pada 16/2/2021 - jumlah : 764 hits
Assalamualaikum dan salam sejahtera Tesco Malaysia secara rasmi menukar namanya kepada Lotuss Malaysia Proses penjenamaan semula itu adalah berikutan Tesco Group UK menjual operasinya di Thailand dan Malaysia kepada konglomerat Thailand Cha...
E Wallet Yang Selalu Digunakan Rakyat Malaysia

E Wallet Yang Selalu Digunakan Rakyat Malaysia

papar berkaitan - pada 13/2/2021 - jumlah : 205 hits
E Wallet Yang Selalu Digunakan Rakyat Malaysia Semenjak dunia diserang pandamik Covid 19 pelbagai alternatif dan cara yang di sarankan oleh kerajaan untuk tidak menggunakan apa apa traksaksi sentuhan terutama sekali menggunakan wang tunai d...
Rakyat Berbilang Agama Malaysia Tolak Dasar As Iktiraf Lgbtq

Rakyat Berbilang Agama Malaysia Tolak Dasar As Iktiraf Lgbtq

papar berkaitan - pada 13/2/2021 - jumlah : 156 hits
Dasar luar AS perlu menghormati amalan LGBTQ salah di Malaysia JOE Biden dalam masa beberapa jam setelah mengangkat sumpah sebagai Presiden Amerika Syarikat yang ke 47 menggantikan Donald Trump pada 20 Januari 2021 yang lalu telah menandata...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Taman Tema Genting Highland

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Asan Lembu The Movie

Hospital Kuala Pilah

Potong Ikan Keluar Api

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Mangkuk Correle 2024

Diy Toy For Toddler

Peristiwa Nuzul Al Quran Dan Bekalan Air

Swaylin Bechuanka Nuan Chord

Sanusi Henti Retorik Kxp Tumpu Projek Loji Rawatan Air

Attacks On Govt By Minority Groups Need To Be Curbed Zahid