5 Cara Kawal Anak Daripada Ketagihan Gadget


AssalamualaikumBismillah
Zaman sekarang merupakan zaman moden di mana kanak-kanak awal usia mula didedahkan dengan pelbagai teknologi canggih seperti TAB dan IPad. Keadaan ini menyebabkan kanak-kanak mula ketagihan dan sukar untuk mengawal penggunaan gadget mereka

photo kredit to : http://www.cikgushare.com 
Namun, di sini aku akan kongsikan 5 Cara Kawal Anak Daripada Ketagihan Gadget. Ibu bapa perlu mengawal pengunaan gadget terhadap anak mereka kerana kanak-kanak awal usia belum mampu untuk mengawal diri sendiri. Sedangkan makan dan minum mereka pun perlu dikawal, inikan pula nak bagi 100% kebebasan menggunakan gadget tanpa sebarang kawalan

1. Elakkan Daripada Caj 100% Bateri PenuhElakkan daripada cas iPad/Tab sehingga penuh. Sekurang-kurangnya tinggalkan 15%-20% sahaja untuk sekali pakai. Hal ini akan dapat hadkan penggunaan gadget anak itu sendiri. 

Bateri yang penuh akan menyukarkan anak kita untuk melepaskan iPad ataupun Tab. 
2. Jangan Ajar Anak Unlock Password Jangan sesekali ajar anak kita untuk unlock password apa-apa sahaja sebarang gadget seperti laptop, smartphone, iPad ataupun Tab. Hal ini demikian kerana kebinasaan otak, pemikiran dan perlakuan anak selalunya bermula dari situ.

Apabila kita membiarkan mereka mendapat kebebasan penuh untuk buka kata laluan menunjukkan kita memberi sepenuhnya kuasa untuk anak kita menggunakan gadget tersebut bila-bila masa. 
Apabila anak-anak mula ada kuasa untuk membuka sendiri kata laluan maka secara langsung dia juga ada kuasa untuk tutup atau berhenti main gadget bila-bila masa yang dia mahu. Keadaan ini akan menyukarkan mereka untuk berhenti.

Bermula di saat kita memberi kuasa tersebut, anak-anak akan mula tidak mendengar cakap kita apabila kita suruh berhenti. Malah, mereka akan cenderung untuk membuka sendiri kata laluan tanpa pengetahuan ibu bapa. 
Apa sahaja jenis hiburan, pastikan kita yang berkuasa untuk memulakan dan memberhentikannya. Hal ini demikian kerana kita yang lebih berkuasa untuk mengawal pengunaan gadget tersebut, dan bukan sebaliknya.
3. Pastikan Anak Memahami Bahawa Gadget Adalah Kepunyaan Ibu BapaJangan sesekali mengajar anak-anak dengan mengatakan iPad atau Tab tersebut milik anak. Kebanyakkan ibu bapa sendiri yang menggalakkan anak-anak untuk menggunakan gadget dengan mendownload banyak games agar anak-anak dapat bermain apabila dalam keadaan bosan

Selain itu elakkan daripada bercakap:
"Adik, tolong ambilkan iPad adik tu" atau "Mama nak pinjam iPad adik boleh?" Keadaan ini seolah-olah memberitahu mereka bahawa gadget tersebut kepunyaan mereka.

Tegaskan kepada anak-anak bahawa gadget itu kepunyaan ibu bapa. Mereka hanya pinjam. Apabila pinjam, maka anak-anak tersebut akan memahami barang yang dipinjam harus dipulangkan semula bila-bila masa ibu bapa minta.
4. Gunakan iPad & Tab Sebagai Ganjaran PositifGunakan gadget sebagai ganjaran apabila anak-anak capai sesuatu. Sebagai contoh, apabila anak-anak dapat menyiapkan kerja sekolah, maka mereka akan diberi peluang untuk bermain gadget selama sejam.

Galakkan anak untuk buat lebih banyak benda baik kalau nak dapat peluang untuk berhibur. Tetapi bukan semua pencapaian yang bagus kita kena bagi gadget. Ganjaran positif boleh jadi macam-macam benda yang anak suka. Kalau boleh biarlah "gadget"menjadi pilihan terakhir.
5. Alihkan Perhatian Anak Daripada GadgetSetiap kali anak minta iPad atau Tab, cuba alih perhatian dia ke arah benda lain atau permainan lain. Ajak main puzzle,conteng-conteng, mewarna, masak-masak art atau kraf. Selagi boleh buat anak lupa gadget, buat.

Ini untuk mengurangkan tahap ketagihan anak terhadap penggunaan gadget. Apabila dibuat secara konsisten, lama-kelamaan minat dan hobi anak-anak akan berubah.
Cara-cara ini mungkin akan memakan masa. Oleh itu, ibu bapa harus kental dan jangan berputus asa. Ketagihan gadget jelas memberi lebih banyak impak yang negatif berbanding positif. Sebagai ibu bapa kita harus menunjukkan teladan yang baik kepada anak-anak. 
Kita banyak mengadu anak ketagih gadget tetapi kita sendiri handphone tidak pernah lekang dari tangan. Mengadu anak lewat tidur sebab layan iPad tetapi kita sendiri layan internet sampai terlelap. Kita nak anak jadi seorang yang baik tetapi kita sendiri tidak menunjukkan contoh yang baik.
Ingat, kanak-kanak lebih banyak meniru perbuatan kita berbanding mendengar apa yang ibu bapa katakan.
Tidak salah anak-anak bermain gadget, cuma yang merisaukan apabila tiada pengawalan dalam penggunaannya sehingga menyebabkan ketagihan terhadap gadget.

Jauhkan gadget secara perlahan-lahan daripada anak-anak bukan secara drastik. InsyaAllah lama-kelamaan mereka akan lupakan gadget mereka. 
Sumber : Adlil Rajiah 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.siinurul.com/2018/02/5-cara-kawal-anak-daripada-ketagihan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anak Baru Mula Bersekolah Ibu Boleh Cuba Cara Ini Untuk Galak Anak Mencapai Prestasi Yang Baik

Anak Baru Mula Bersekolah Ibu Boleh Cuba Cara Ini Untuk Galak Anak Mencapai Prestasi Yang Baik

papar berkaitan - pada 11/3/2021 - jumlah : 215 hits
Masih ingat lagi tak pada zaman persekolahan kita Pada hari pertama kita bangun dengan penuh semangat kerana teruja ingin berjumpa rakan rakan baru Atau memori pahit manis si ibu dan ayah perlu mengejutkan anak bersekolah terutamanya pada h...
Tak Ada Mainan Barang Mahal Pun Mahu Maream Hidup Sederhana Cara Farah Lee Didik Anak

Tak Ada Mainan Barang Mahal Pun Mahu Maream Hidup Sederhana Cara Farah Lee Didik Anak

papar berkaitan - pada 15/3/2021 - jumlah : 300 hits
Anak anak sememangnya harus dididik hidup bersederhana sejak kecil agar mereka lebih tahu erti kesusahan dan berjimat cermat Inilah yang cuba dikongsikan oleh Farah Lee dalam mendidik anak tunggalnya Maream Isabelle Kata Farah menerusi Inst...
Hiburan Bukan Aizat Tapi Eye Zac Zahirah Macwilson Ajar Netizen Cara Sebutan Yang Betul Untuk Nama Anak Sulungya

Hiburan Bukan Aizat Tapi Eye Zac Zahirah Macwilson Ajar Netizen Cara Sebutan Yang Betul Untuk Nama Anak Sulungya

papar berkaitan - pada 9/3/2021 - jumlah : 518 hits
Pelakon Zahirah MacWilson dan suami pelakon Aiman Hakim Ridza baru baru ini telah mendedahkan wajah serta nama anak sulung mereka yang baru sahaja dilahirkan iaitu Isaac Raees Sumber Instagram Zahirah MacWilson Selepas berkongsikan mengenai...
Mulakan Berpuasa 4 Jam Dalam Sehari Kemudian Tambah Waktu Jika Anak Dapat Bertahan Cara Latih Berpuasa Yang Berkesan

Mulakan Berpuasa 4 Jam Dalam Sehari Kemudian Tambah Waktu Jika Anak Dapat Bertahan Cara Latih Berpuasa Yang Berkesan

papar berkaitan - pada 9/3/2021 - jumlah : 235 hits
Kanak kanak yang masih belum mencapai akil baligh tidak diwajibkan menjalani ibadah puasa Walau bagaimanapun anda sebagai ibu bapa boleh memperkenalkan anak anda kepada ibadah puasa sewaktu mereka masih kecil supaya anak anda dapat menangan...
Ibu Tidak Benci Sang Anak Tetapi Tidak Reda Cara Sang Suami Pada Anaknya

Ibu Tidak Benci Sang Anak Tetapi Tidak Reda Cara Sang Suami Pada Anaknya

papar berkaitan - pada 15/3/2021 - jumlah : 508 hits
MASIH berterusan dengan kiasan di media sosial ibu Hannah Delisha kini memberi bayangan terbaharu mengenai konflik yang mungkin berlaku antara mereka Menerusi nukilan yang dikatakan sebagai epilog atau drama terakhir Noor Ashikin Ahmad kini...
Jangan Tersalah Pilih Ini Cara Pilih Rancangan Televisyen Sesuai Untuk Anak 0 7 Tahun

Jangan Tersalah Pilih Ini Cara Pilih Rancangan Televisyen Sesuai Untuk Anak 0 7 Tahun

papar berkaitan - pada 2/3/2021 - jumlah : 209 hits
Membiarkan anak menonton bukanlah satu kesilapan tetapi perlu berpada pada dan bijak memilih program yang bermanfaat untuk anak malah mampu merangsang perkembangan minda anak Menurut Terapi Cara Kerja memahami pelbagai masalah ibu bapa yang...
Salah Sikit Je Terus Merajuk Cara Anak Berekspresi Mak Ayah Perlu Bantu Alihkan Perhatian

Salah Sikit Je Terus Merajuk Cara Anak Berekspresi Mak Ayah Perlu Bantu Alihkan Perhatian

papar berkaitan - pada 5/3/2021 - jumlah : 232 hits
Anak terlampau kuat merajuk pastinya memeningkan kepala ibu dan ayah Melayan karenah si anak dengan rajukan setiap masa pastinya menjentik rasa kesabaran yang tinggi Soalnya mengapa anak terlampu suka merajuk setiap masa atau ini hanya seka...
Hiburan Lee La Cara Sebutan Lyla Amina Schawal Buka Akaun Instagram Anak Kedua

Hiburan Lee La Cara Sebutan Lyla Amina Schawal Buka Akaun Instagram Anak Kedua

papar berkaitan - pada 14/3/2021 - jumlah : 415 hits
Genap umur anak kedua pasangan serasi Scha Alyahya dan Awal Ashaari Lyla Amina kini sudah mempunyai akaun Instagramnya yang tersendiri Sumber Instagram Scha Alyahya Difahamkan lylaaminaa adalah nama akaun Instagram anak kedua yang telah dib...
Suhu Bilik Tidur Yang Tak Sesuai Punca Selesema Anak Susah Sembuh Pastikan Suhu Sesuai

Suhu Bilik Tidur Yang Tak Sesuai Punca Selesema Anak Susah Sembuh Pastikan Suhu Sesuai

papar berkaitan - pada 10/3/2021 - jumlah : 248 hits
Mana mana ibu bapa pasti akan rasa runsing dan kasihan jika si kecil menghidapi flu kerana tidak tahu cara hilangkan selsema bayi Mungkin jika ia terjadi pada individu dewasa mereka pasti boleh dan tahu cara menguruskannya namun lain pula c...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

Diabetes Bayi Pun Boleh Kena Jenis Penyakit Yang Tak Kenal Usia

How Did Afif Know Of Alleged Rm100m Payment For Pjd Link Asks Pj Mp

Memikirkan The Unknown

Produk Nestle Naik Harga Harga Milo Dan Nescafe Akan Meningkat Ikuti Senarai Produk Nestle Malaysia

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman



Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik

Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan


Warrant Woes In El Paso An Attorney Can Help You Get Back On The Road

Media Orang Ramai Diingatkan Tidak Sebar Video Nahas Helikopter Tldm

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Tak Perlis Lah Kalau Tak Makan Harumanis

Helikopter Terhempas 10 Dilaporkan Terkorban

Resepi Tortilla Wrap