5 Bahan Murah Boleh Hilangkan Perut Kembung


Kredit; The Vocket ‘Bagaimana nak keluarkan angin dalam badan?’ Saya di sini untuk membantu anda!
Angin Punca Perut Kembung Masalah perut kembung bukanlah satu masalah yang baru dalam kalangan rakyat Malaysia. Mana tidaknya, dengan diet kita yang kaya dengan minyak dan lemak, pastinya ada saja masalah angin terperangkap hingga menyebabkan badan menjadi lesu dan paling teruk sekali, membuatkan perut kembung dan kelihatan besar.
Namun begitu, tak bermakna bahawa masalah angin dan perut kembung ini tiada penawarnya. Apabila anda membuat carian dalam talian, anda akan temui pelbagai ubat dan penawar untuk perut kembung. Malangnya, rata-rata ubat yang dipromosi atau disyorkan memerlukan anda mengeluarkan wang yang agak banyak.
Jangan tertipu dengan ubat-ubat tersebut! Dengan 5 bahan yang anda sudah ada di dalam dapur dan tak perlu mengeluarkan wang yang banyak untuk menghilangkan masalah perut kembung dan angin ini.
Waktu Yang Tepat! Alang-alang kita baru usai menyambut sambutan perayaan Tahun Baru Cina dua minggu lalu, memang sesuailah untuk anda menggunakan kesempatan ini untuk ‘meringankan’ badan anda daripada angin-angin yang terperangkap akibat pemakanan anda yang semestinya penuh dengan lemak, minyak dan kalori tinggi.
Jadi, mari kita sama-sama lihat apakah bahan-bahan di dapur anda yang boleh menghilangkan masalah angin dan perut kembung dengan berkesan.
Halia Halia ialah sejenis rempah berakar dengan rasa pedas, yang memiliki sifat perubatan dan manfaat kesihatan. Halia merupakan antara bahan versatil yang boleh ditambahkan dalam minuman smoothie,, sayuran, kari atau kuah, sup mahupun teh halia. Satu sudu kecil halia segar mengandungi 4.8 kalori, 1.07 gram karbohidrat, 0.12 gram serat diet, 0.11gram protein, 0.05 gram lemak dan 0.1 gram gula.
Pastinya soalan yang anda fikir sekarang adalah, ‘bagaimana halia dapat membuang angin?’ jawapannya mudah saja. Sifat halia yang ‘panas’ membuatkan angin yang terperangkap di dalam badan menjadi panas dan seterusnya menolak angin keluar dari badan. Penjelasan secara saintifik masih lagi tak dapat menjelaskan bahan yang terkandung dalam halia yang membuatkan bahan ini sebagai pembuang angin yang berkesan tapi itu tak penting pun, betul tak?
Lemon Lemon merupakan buah yang sangat versatil. Lemon sedap untuk dijadikan minuman, ejen pembersih bagus untuk membuang angin kerana keasidan lemon yang tinggi membuatkan keasidan perut mencapai kadar optimum untuk pencernaan makanan yang teratur dan seterusnya menolak angin keluar dari badan. Menarik, kan?
Namun begitu, jangan fikir semua buah sitrus boleh membuang angin dalam badan. Buah sitrus seperti oren mengandungi sorbitol iaitu sejenis gula beralkohol yang boleh menyebabkan penghasilan gas yang banyak berlaku semasa proses pencernaan di dalam perut.
Tembikai kredit: healthyliving.hub.net Seterusnya, bahan makanan yang boleh mengeluarkan angin dalam badan dengan mudah dan berkesan ialah tembikai. Saya tahu mungkin ada sesetengah daripada anda sedang berfikir, ‘Tembikai sejuk, jadi bagaimana boleh keluarkan angin?’ Saya akan beri jawapannya.
Buah tembikai mempunyai ciri diuretik semula jadi ataupun ciri-ciri melawas selain menjadi sumber kalium yang bagus. Keseimbangan antara kandungan natrium dan kalium penting untuk mengawal penghasilan angin dalam badan hingga menyebabkan kembung perut.
Bawang Putih Siapa yang tak tahu kuasa membuang angin bawang putih sememangnya tak pernah makan bawang putih. Sesungguhnya anda dalam kerugian yang besar. Bawang putih dapat mengeluarkan angin yang terperangkap dalam badan ekoran kandungan kanji di dalamnya yang membuatkan bawang putih mengambil masa untuk mencerna. Oleh itu, lebih banyak asid akan dikeluarkan perut yang kemudiannya menolak angin keluar.
Namun begitu, pastikan anda makan bawang putih mentah untuk kesan yang lebih baik dan kalau dah makan bawang putih, minta duduklah jauh daripada orang ramai, ya.
Serai Untuk bahan terakhir dalam senarai bahan murah untuk mengeluarkan angin dalam badan secara berkesan, saya telah senaraikan serai. Serai merupakan bahan yang mempunyai ciri-ciri yang sama seperti halia. Namun begitu, cara pembuangan angin antara kedua-dua bahan ini adalah berbeza.
Sementara halia menolak angin keluar dengan meningkatkan kadar keasidan perut untuk pencernaan, serai pula menenangkan otot usus dan membolehkan angin keluar dengan mudah. Jadi, bagi yang suka tahan kentut dan sendawa, elakkan daripada makan serai apabila di khalayak ramai.
Resepi Bonus untuk Anda! Bahan-Bahan:
2 cawan susu1 inci halia, dihiris nipis-nipis
Cara-Cara:
Dalam periuk, panaskan susu bersama halia atas api kecil. Biar susu mereneh selama 15 minit.Apabila susu dah mendidih, padamkan api dan tuang susu ke dalam cawan. Minum sementara masih panas untuk kesan serta-merta. Buang Angin, Lega Badan Bagaimana? Adakah anda sudah cuma kelima-lima bahan ini untuk membuang angin yang terperangkap? Kalau ya, baguslah. Lebih bagus lagi kalau anda boleh berkongsi dengan saya bahan-bahan membuang angin yang lain. Kalau ada, bolehlah berkongsi dengan saya dengan meninggalkan komen di bawah atau kunjungi laman Facebook dan Instagram kami untuk perbualan yang lebih intim.
Apapun selamat mencuba, jaga kesihatan dan paling penting, jangan tahan kentut!

The post 5 Bahan Murah Boleh Hilangkan Perut Kembung appeared first on Butterkicap.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.butterkicap.com/kitchen-lab/ingredients/5-bahan-murah-boleh-hilangkan-perut-kembung

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cara Mudah Hilangkan Jeragat Muka Gelap Bawah Mata Guna 2 Bahan

Cara Mudah Hilangkan Jeragat Muka Gelap Bawah Mata Guna 2 Bahan

papar berkaitan - pada 13/2/2020 - jumlah : 906 hits
CARA MUDAH HILANGKAN JERAGAT MUKA GELAP BAWAH MATA GUNA 2 BAHAN Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua Semalam umi mengadu katanya muka penuh dengan jeragat bintik bintik hitam Hmm macam mana nak hilangkan ni Mungkin sebab umi jenis ya...
Selalu Makan Sosej Boleh Meningkatkan Risiko Kanser Perut

Selalu Makan Sosej Boleh Meningkatkan Risiko Kanser Perut

papar berkaitan - pada 16/2/2020 - jumlah : 290 hits
Walaupun pakar kesihatan sudah berkali kali mengingatkan kita tentang bahaya kerap mengambil daging yang sudah diproses seperti sosej atau naget Malangnya kerana rasa dari daging olahan ini sangat enak dan sangat mudah untuk diolah dengan c...
5 Cara Mengecilkan Perut Buncit Dengan Bahan Alami Pria Wajib Coba

5 Cara Mengecilkan Perut Buncit Dengan Bahan Alami Pria Wajib Coba

papar berkaitan - pada 18/2/2020 - jumlah : 341 hits
Biasanya para pria mengeluh mengapa pada bagian tubuh ini seringkali lebih maju daripada bagian anggota tubuh lainnya atau yang biasa disebut dengan perut buncit untuk mencegah hal tersebut simak tips 5 cara mengecilkan perut buncit dengan ...
Antara Amalan Dan Doa Murah Rezeki Yang Boleh Diamalkan

Antara Amalan Dan Doa Murah Rezeki Yang Boleh Diamalkan

papar berkaitan - pada 21/2/2020 - jumlah : 3110 hits
Sebenarnya banyak sahaja amalan dan doa murah rezeki yang diajar di dalam Islam Kita boleh amalkan setiap hari sehingga menjadi rutin harian kita semata mata kerana Allah dengan asbab untuk memperolehi rezeki berlimpah ruah Ingatlah Allah i...
Azahari Jangan Sentuh Obor Obor Beracun Boleh Bawa Maut

Azahari Jangan Sentuh Obor Obor Beracun Boleh Bawa Maut

papar berkaitan - pada 19/2/2020 - jumlah : 833 hits
KUANTAN Golongan nelayan di negeri ini dinasihatkan supaya tidak memegang obor obor api atau Portuguese Man O War jika hidupan air itu tersangkut pada pukat Pengarah Jabatan Perikanan Pahang Datuk Azahari Othman berkata racun yang terdapat ...
Xiaomi Mempatenkan Topeng Muka Pintar Yang Boleh Mengetahui Tahap Pencemaran Udara

Xiaomi Mempatenkan Topeng Muka Pintar Yang Boleh Mengetahui Tahap Pencemaran Udara

papar berkaitan - pada 19/2/2020 - jumlah : 468 hits
Pelbagai syarikat teknologi sering membangunkan dan mempatenkan teknologi baru yang mungkin dipasarkan mereka pada masa akan datang Terbaru Xiaomi dilihat telah pun menerima paten untuk topeng muka pintar Topeng muka pintar ini dilihat akan...
Samsung Dijangka Menggunakan Nama Keluarga Galaxy Z Untuk Portfolio Peranti Dengan Skrin Boleh Lipat

Samsung Dijangka Menggunakan Nama Keluarga Galaxy Z Untuk Portfolio Peranti Dengan Skrin Boleh Lipat

papar berkaitan - pada 19/2/2020 - jumlah : 246 hits
Samsung telah pun memperkenalkan Samsung Galaxy Z Flip sekaligus membuka kepada penggunaan nama keluarga peranti baru dibawah keluarga Galaxy Z Selari dengannya kini wakil Samsung dipetik mengatakan yang mana Samsung akan mula menggunakan s...
Lebai Kata Hotel Th Tutup Bilik Boleh Lagi Tempah

Lebai Kata Hotel Th Tutup Bilik Boleh Lagi Tempah

papar berkaitan - pada 19/2/2020 - jumlah : 355 hits
Via WhatsApp Sy cuba cari2 Hotel TH di Sabah Kedah Penang Terengganu melalui Agoda sbb lebai Pas kata hotel TH dah tutup tapi herannya kenapa hotel TH ni masih ada Utk harini pun masih boleh booking bilik Kalau dah tutup mesti dah tak blh b...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Pemilik Kafe Tanah Aina Fareena Nafi Terima Notis Rasmi Peringatan Penutupan Parkir Restorannya



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Linkedin Menjadi Mitra Plan Indonesia Buka Peluang Kerja Bagi 400 Pencari Kerja Baru Di Jawa Tengah

5 Hidden Features Of Wordpress Com

Hospital Kuala Pilah

From Gear To Gear Exploring The Mechanics Of Ram And Dodge Transmissions

Satisfy Your Pup S Cravings Exploring The World Of Natural Dog Treats