4303 Tidak Menolak Mungkin Ada Gelatin Dalam Wang Kertas Ppim Sinar Harian 22 09 2019



SHAH ALAM - Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) tidak menolak kemungkinan terdapat gelatin dalam wang kertas Ringgit Malaysia (RM) memandangkan bahan itu kebiasaannya digunakan dalam setiap penyediaan barangan yang dihasilkan termasuk cat, gam dan dakwat.
Ketua Aktivisnya, Datuk Nadzim Johan berkata, dalam apa-apa bancuhan memang ada gelatin, tetapi yang menimbulkan keraguan sama ada gelatin itu daripada bahan yang halal atau haram.
Menurutnya, dakwaan yang mengatakan terdapat lemak babi dalam wang kertas RM boleh dilihat sebagai satu proses kesedaran yang perlu ada dalam diri setiap konsumer.
"Konsumer itu sendiri kena faham barangan dipakai termasuk gelatin yang digunakan dalam penyediaan kapsul atau bahan-bahan lain termasuk kek.
"Penggunaan gelatin ini akan menjadikan bancuhan berkenaan kelihatan sempurna.
"Sebagai contoh apabila kita bancuh air buah, apabila dibiarkan seketika keladaknya akan kelihatan, tetapi keadaan sedemikian tidak akan berlaku jika dicampur gelatin," katanya kepada Sinar Harian di sini hari ini.
Mengulas lanjut, beliau berkata, sudah menjadi kewajipan umat Islam untuk mencari sesuatu yang halal lagi menyucikan dan kerana itu ia patut dielakkan.
Justeru katanya pemain industri yang terlibat perlu mencari gelatin yang halal bagi mengelakkan sebarang unsur was-was.
"Bank Negara Malaysia (BNM) kena kajilah, contohnya jika BNM kata kepada pembuat duit supaya menggunakan gelatin yang halal maka pihak berkenaan kena carilah sebab itu adalah perniagaan dan daripada situ timbulnya keperluan.
"Dan apabila ia satu keperluan sudah pasti ia tidak menimbulkan keraguan maka segalanya berjalan lancar," katanya.
Sementara itu, Pendakwah, Prof Madya Datuk Dr Mohd Izhar Ariff Mohd Kashim berkata, hukum penggunaan wang kertas ringgit Malaysia (RM) masih dikira harus dan suci sehinggalah terdapat fatwa baharu yang mengatakan ia adalah haram atau najis.
Jelasnya, pihak yang mendakwa wang kertas RM mengandungi lemak babi perlu membuktikan bahawa ia wujud dan perlu disahkan secara tepat.
Menurutnya yang juga Pensyarah Fiqh Makanan dan Kepenggunaan Semasa, Pusat Kajian Fiqh Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), keputusan berkenaan hal tersebut juga wajib diajukan kepada jabatan mufti untuk ditentukan hukumnya oleh para mufti negeri-negeri jika disahkan ada.
"Jika pihak pendakwa yang mengatakan wujud lemak babi dalam wang kertas menerusi kaedah kajian makmal yang disahkan oleh kerajaan Malaysia dan telah dikenal pasti wujud jujukan kod babi, maka di sini tidak berlaku istihalah bahkan ia dikira sebagai istihalah naqisah.
"Sekiranya ia benar-benar wujud, maka penentuan hukum perlu dibuat oleh para mufti sama ada hendak meletakkan hukumnya harus disebab umum balwa atau alhajah yang tak dapat dielakkan buat ketika ini dan perlu mencari solusi lain pada masa akan datang," katanya menerusi satu kenyataan di sini hari ini.
Beliau berkata, secara dasarnya melihat kepada situasi sekarang perkara ini pastinya tidak berlaku lagi. Justeru gunalah wang kertas RM tanpa was-was dan sebarang unsur syak.
Dalam masa yang sama, beliau turut menasihati masyarakat Islam di negara ini supaya jangan mudah bersikap kelam kabut dalam isu ini.
"Nasihat saya kepada umat Islam jangan kelam-kabut dalam isu ini, tetapi serahkan isu ini kepada para mufti untuk menentukan hukumnya.
"Jangan cepat menghukum sebelum para mufti menentukan hukum setiap isu-isu yang bersifat semasa," katanya.
Sebelum ini, media melaporkan pensyarah daripada Pusat Pengajian Sains Farmasi Universiti Sains Malaysia (USM), Prof Dr Zhari Ismail mendakwa wang kertas RM didapati mengandungi lemak babi.
Katanya, beliau mendapat maklumat tersebut daripada salah seorang pemain industri itu sendiri yang mengatakan bahawa lemak babi ada digunakan dalam proses penghasilan wang kertas negara.
Walau bagaimanapun, BNM sedang mengkaji dakwaan tersebut selepas pihak Zhari memanjangkan isu tersebut kepada mereka untuk tindakan lanjut.

Artikel oleh: Sinar Harian
TIDAK MENOLAK MUNGKIN ADA GELATIN DALAM WANG KERTAS: PPIM
https://www.sinarharian.com.my/article/48884/BERITA/Nasional/Tidak-menolak-mungkin-ada-gelatin-dalam-wang-kertas-PPIM


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://ppim4u.blogspot.com/2019/09/4303-tidak-menolak-mungkin-ada-gelatin.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
4309 Caj Saja Rm100 Kalau Nak Untung Sangat Sinar Harian 25 09 2019

4309 Caj Saja Rm100 Kalau Nak Untung Sangat Sinar Harian 25 09 2019

papar berkaitan - pada 25/9/2019 - jumlah : 284 hits
SHAH ALAM Buat apa bank hendak sorok sorok caj 50 sen hingga RM2 caj terus RM100 kalau hendak untung sangat Demikian kata Ketua Aktivis Persatuan Pengguna Islam Malaysia Datuk Nadzim Johan kepada beberapa buah bank di negara ini bertindak m...
4295 Ppim Perkenal Aplikasi Sppz Harian Metro 19 09 2019

4295 Ppim Perkenal Aplikasi Sppz Harian Metro 19 09 2019

papar berkaitan - pada 20/9/2019 - jumlah : 309 hits
PERSATUAN Pengguna Islam Malaysia menyeru pembabitan semua pihak dalam memperkasa penggunaan aplikasi telefon pintar SPPZ yang diperkenalkan hari ini Ketua Aktivis PPIM Datuk Nadzim Johan berkata aplikasi itu menghimpun segala maklumat pern...
4288 Ppim Rombak Struktur Harian Metro 17 09 2019

4288 Ppim Rombak Struktur Harian Metro 17 09 2019

papar berkaitan - pada 18/9/2019 - jumlah : 456 hits
PERSATUAN Pengguna Islam Malaysia akan memberikan fokus kepada penyampaian maklumat kepenggunaan dengan cara yang lebih berkesan dalam usaha mengekang aktiviti penipuan di negara ini Menerusi perubahan struktur pengurusannya ia turut membab...
5259 Fitnah Terhadap Komuniti Muslim Sinar Harian 09 09 2019

5259 Fitnah Terhadap Komuniti Muslim Sinar Harian 09 09 2019

papar berkaitan - pada 11/9/2019 - jumlah : 327 hits
PENGUMUMAN Jemaah Kabinet menolak tindakan memboikot barangan keluaran pengusaha bukan Islam dan menyifatkan kempen itu sebagai tidak wajar adalah sangat menghairankan Ini menunjukkan kerajaan hari ini telah jauh daripada realiti masyarakat...
5275 Jualan Peniaga Islam Meningkat Tiga Kali Ganda Kerana Kempen Bmf Sinar Harian 13 09 2019

5275 Jualan Peniaga Islam Meningkat Tiga Kali Ganda Kerana Kempen Bmf Sinar Harian 13 09 2019

papar berkaitan - pada 13/9/2019 - jumlah : 681 hits
SHAH ALAM Sambutan luar biasa masyarakat negara ini terhadap Kempen Buy Muslim First membolehkan majoriti peniaga beroleh peningkatan hasil jualan mencecah tiga kali ganda sejak dua minggu lalu Ketua Aktivis Persatuan Pengguna Islam Malaysi...
Analisis Gelombang Elliott Pasangan Mata Wang Gbp Jpy Untuk 12 September 2019

Analisis Gelombang Elliott Pasangan Mata Wang Gbp Jpy Untuk 12 September 2019

papar berkaitan - pada 13/9/2019 - jumlah : 323 hits
Pasangan mata wang GBP JPY dilihat telah menguji sokongan penting jangka pendek pada tahap 132 65 tetapi gagal menembusi dan sekali lagi menguji rintangan pada tahap 133 36 Kami terus mencari tekanan yang lebih rendah di dalam gelombang mer...
4300 Bank Komplot Tagih Keuntungan Mesin Gedegang Tv Ppim 21 09 2019

4300 Bank Komplot Tagih Keuntungan Mesin Gedegang Tv Ppim 21 09 2019

papar berkaitan - pada 21/9/2019 - jumlah : 340 hits
Pujukan membuat pinjaman bank untuk pembelian mesin gedegang bagi menambah pendapatan Itulah taktik tipu daya bank yang bersekongkol bersama syarikat vending machine Anehnya taktik kuno ini dikitar semula bagi menipu warga pesara yang dikat...
4291 Pertubuhan Komuniti Sppz Bakal Jadi Rujukan Utama Muamalat Umat Islam Sidang Media Ppim 19 09 2019

4291 Pertubuhan Komuniti Sppz Bakal Jadi Rujukan Utama Muamalat Umat Islam Sidang Media Ppim 19 09 2019

papar berkaitan - pada 20/9/2019 - jumlah : 393 hits
Persatuan Pengguna Islam Malaysia telah memperkenalkan sebuah pertubuhan yang dinamakan Pertubuhan Komuniti Sokong Peniaga Pembayar Zakat Ketua Aktivis PPIM Nadzim Johan berkata matlamat utama Komuniti SPPZ ialah bagi menjadi sebuah platfor...
Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya

Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pm Political Stability Making Malaysia Valued Investment Destination

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Honor Lancar Empat Peranti Baharu Honor Pad 9 5g Honor X7b 5g Honor Magicbook X 16 Honor Band 9



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Wordpress Block Patterns Give You Superpowers

Video 2 Helikopter Bertembung Ketika Raptai Di Pangkalan Tldm Lumut

9 Tips Mengajar Murid Kelas Belakang

Status Puasa Qadha Puasa 6 Syawal

Pesawat Helikopter Tldm Di Lumut Terhempas

Lirik Lagu Kembali Pulang Feby Putri Ft Suara Kayu