5259 Fitnah Terhadap Komuniti Muslim Sinar Harian 09 09 2019



PENGUMUMAN Jemaah Kabinet menolak tindakan memboikot barangan keluaran pengusaha bukan Islam dan menyifatkan kempen itu sebagai tidak wajar adalah sangat menghairankan.

Ini menunjukkan kerajaan hari ini telah jauh daripada realiti masyarakat terutamanya penduduk beragama Islam. Malah saya cenderung menganggap kenyataan itu merupakan satu fitnah kepada komuniti Muslim di negara ini.Tidak ada kempen memboikot barangan keluaran usahawan bukan Islam atau non-bumi seperti yang cuba digambarkan oleh parti pemerintah.

Naratif kempen memboikot barangan bukan Islam atau barangan usahawan Cina adalah naratif DAP yang terdesak. Tidak pernah ada mana-mana organisasi berasaskan kepentingan Islam atau parti politik yang mengadakan kempen memboikot barangan bukan Islam.
Malah di luar sana juga belum ada lagi kedai bukan Islam yang ditutup atau hilang perniagaan.Ada beberapa pemimpin DAP pergi lebih jauh cuba mengaitkan kempen ini dengan UMNO dan Pas. Ini jelas membayangkan niat jahat memfitnah dan merosakkan imej komuniti Islam di negara ini.

Portal Malaysiakini cuba menjustifikasi dakwaan DAP ini dengan menerbitkan satu artikel berjudul 'Melihat kempen boikot perniagaan bukan Muslim.' Malangnya, dalam artikel yang disusun oleh Geraldine Tong dan M Fakhrull Halim ini, tiada satu bukti pun menunjukkan ada kempen 'boikot barangan bukan Islam'.Satu-satunya bukti kononnya ada kempen memboikot barangan keluaran bukan Islam ialah dengan memetik sebuah blog yang bernama BBCM (Boikot Barangan Cina DAP) yang aktif sekitar tahun 2013.

Blog ini timbul pun sebagai tindak balas sebahagian kempen warganet daripada masyarakat Cina ketika itu yang menyeru pemboikotan roti Gardenia hanya kerana sebahagian saham syarikat tersebut telah dibeli oleh Tan Sri Syed Mokhtar AlBukhari.

Kempen

Ada apa dengan kempen 'Buy Muslim Bumiputera First (BMBF)'? Asal usul kempen ini bermula daripada slogan 'Buy Muslim First' yang telah dilancarkan oleh Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) beberapa bulan lalu. PPIM melancarkannya sebagai langkah tindak balas terhadap penipuan sijil halal, penggunaan unsur-unsur Islam dalam restoran milik bukan Islam yang tiada sijil halal Jakim dan sebagai sebahagian usaha meningkatkan ekonomi orang Islam di negara ini.
Namun kempen ini telah diperbesarkan oleh warganet yang berasa kecewa dengan beberapa kontroversi membabitkan kepentingan orang Melayu dan agama Islam. Ini termasuklah tentangan terhadap pengajaran tulisan jawi, menghalau penceramah agama Islam Dr Zakir Naik dan beberapa pengumuman yang dilihat menghakis kepentingan bumiputera di negara ini.

Hasilnya muncul kempen BMBF. Kempen ini menggalakkan masyarakat bumiputera mengutamakan produk Muslim dan bumiputera ketika membuat pembelian. Perlu dijelaskan kempen ini berbeza dengan semangat kempen boikot. Dalam kes kempen boikot kita akan meminta orang berhenti membeli produk yang diboikot. Mereka yang membeli produk yang diboikot akan dimalukan, 'diherdik' dan diberi pandangan yang mencurigakan.

Namun ini tidak berlaku dalam kempen BMBF. Tidak ada unsur penghinaan kepada orang Islam yang masih menggunakan produk keluaran syarikat bukan Islam. BMBF bukan tindakan berasaskan perkauman atau rasis kerana ia tidak berasaskan bangsa Melayu menentang Cina atau bukan Melayu. Kempen BMBF merangkumi Islam yang ada pelbagai bangsa dan bumiputera yang turut terdiri daripada bukan Islam.

Masyarakat bumiputera, terutamanya orang Islam, merasakan mereka tidak lagi mempunyai kuasa dan pengaruh dalam pengurusan negara bagi menjaga kepentingan Islam dan bumiputera. Justeru gerakan massa dilancarkan merentasi batas politik, mazhab, geografi dan etnik. Ini adalah tindakan massa yang sangat indah membabitkan soal kelangsungan (survival) orang Islam dan bumiputera.

Orang Islam di negara ini sudah lama berada dalam keadaan selesa sehingga tidak begitu mengambil berat soal penguasaan ekonomi. Hari ini apabila diasak kami memilih untuk bangun membetulkan sesuatu yang telah lama terabai, yakni kekuatan ekonomi.

Kami mahu membuktikan perjuangan hari ini tidak perlu angkat senjata atau bergaduh di jalanan bagi mempertahankan hak. Jika kerajaan gagal berfungsi melindungi kepentingan kami, maka kami melakukan dari bawah.Percayalah kami juga tidak mahu 'membunuh' perniagaan bukan Islam. Kami hanya mahu menyusun kek ekonomi dengan lebih adil. Belum ada usahawan bukan Islam jatuh miskin kerana kempen ini. Apa yang berlaku hanya jualan mereka sedikit berkurangan. Apakah mereka begitu tamak sehinggakan setelah menguasai 70 peratus ekonomi negara pun masih mahu menggagalkan kempen kecil ini?

Jika ada yang bersalah dalam kemunculan kempen ini, ia adalah kesalahan DAP dan sebahagian usahawan pro-DAP yang begitu galak mempromosi agenda yang menghakis kontrak sosial kemerdekaan negara. Mereka telah menyedarkan orang Islam bahawa kuasa politik tidak lagi melindungi kami.* Abd Jalil Backer ialah Presiden Angkatan Karyawan Nasional (Akar)


Artikel oleh: Sinar Harian
FITNAH TERHADAP KOMUNITI MUSLIM
https://www.sinarharian.com.my/article/47100/KOLUMNIS/Fitnah-terhadap-komuniti-Muslim  

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://ppim4u.blogspot.com/2019/09/5259-fitnah-terhadap-komuniti-muslim.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Boikot Fitnah Terhadap Komuniti Muslim

Boikot Fitnah Terhadap Komuniti Muslim

papar berkaitan - pada 10/9/2019 - jumlah : 304 hits
oleh AB JALIL BACKER PENGUMUMAN Jemaah Kabinet menolak tindakan memboikot barangan keluaran pengusaha bukan Islam dan menyifatkan kempen itu sebagai tidak wajar adalah sangat menghairankan Ini menunjukkan kerajaan hari ini telah jauh daripa...
5275 Jualan Peniaga Islam Meningkat Tiga Kali Ganda Kerana Kempen Bmf Sinar Harian 13 09 2019

5275 Jualan Peniaga Islam Meningkat Tiga Kali Ganda Kerana Kempen Bmf Sinar Harian 13 09 2019

papar berkaitan - pada 13/9/2019 - jumlah : 679 hits
SHAH ALAM Sambutan luar biasa masyarakat negara ini terhadap Kempen Buy Muslim First membolehkan majoriti peniaga beroleh peningkatan hasil jualan mencecah tiga kali ganda sejak dua minggu lalu Ketua Aktivis Persatuan Pengguna Islam Malaysi...
Analisis Harian Bagi Pasangan Eur Aud Bagi 30 08 2019

Analisis Harian Bagi Pasangan Eur Aud Bagi 30 08 2019

papar berkaitan - pada 31/8/2019 - jumlah : 312 hits
Gambaran yang ditunjukkan di atas adalah carta harian bagi pasangan EUR AUD Garis hijau mewakili titik rintangan pada carta Harga menembusi garisan hijau pada bulan Ogos dan telah didagangkan secara sideway untuk tempoh satu bulan Carta jel...
5216 Nafi Terima Deposit Rm1 14j Tanpa Lesen Metrotv Harian Metro 27 08 2019

5216 Nafi Terima Deposit Rm1 14j Tanpa Lesen Metrotv Harian Metro 27 08 2019

papar berkaitan - pada 28/8/2019 - jumlah : 778 hits
AHLI perniagaan dihadapkan ke Mahkamah Sesyen Shah Alam hari ini atas dua pertuduhan menerima deposit tanpa lesen sah daripada orang ramai berjumlah lebih RM1 14 juta antara Januari 2016 hingga Februari 2017 Tertuduh Rosman Jamal 39 bagaima...
Fitnah Tak Jual Produk Muslim Bumiputera Econsave Buat Laporan Polis Beri Tempoh 48 Jam Untuk Minta Ampun

Fitnah Tak Jual Produk Muslim Bumiputera Econsave Buat Laporan Polis Beri Tempoh 48 Jam Untuk Minta Ampun

papar berkaitan - pada 3/9/2019 - jumlah : 469 hits
Pasar raya Econsave Cash Carry Sdn Bhd semalam membuat laporan polis terhadap beberapa akaun Facebook yang dipercayai menyebarkan fitnah mendakwa pasar raya itu tidak menjual produk produk Muslim dan Bumiputera Pengurus Besar Econsave Mas I...
5258 Bersatu Hati Beli Produk Muslim Kosmo 09 09 2019

5258 Bersatu Hati Beli Produk Muslim Kosmo 09 09 2019

papar berkaitan - pada 11/9/2019 - jumlah : 327 hits
EKONOMI merupakan kuasa penting dalam menentukan kekuatan sesebuah bangsa terutamanya di Malaysia yang mempunyai penduduk berbilang kaum Berdasarkan perangkaan yang dikeluarkan oleh Jabatan Perangkaan Malaysia jumlah penduduk bumiputera di ...
Taiwan Excellence Esports Cup 2019 Mendapat Sambutan Luar Biasa Komuniti Gamers Malaysia

Taiwan Excellence Esports Cup 2019 Mendapat Sambutan Luar Biasa Komuniti Gamers Malaysia

papar berkaitan - pada 9/9/2019 - jumlah : 265 hits
Taiwan Excellence Esports Cup 2019 Mendapat Sambutan Luar Biasa Komuniti Gamers Malaysia l Assalamualaikum Kalau sebut Dota League of Legend Counter Strike semua orang mesti tau kan Hatta orang yang bukan kaki game pun pasti akan tau Mana t...
4285 Cakap Serupa Bikin Isu Produk Muslim Tv Pertiwi 14 09 2019

4285 Cakap Serupa Bikin Isu Produk Muslim Tv Pertiwi 14 09 2019

papar berkaitan - pada 14/9/2019 - jumlah : 370 hits
PROMO Cakap Serupa Bikin 16 september 2019Jam 8 30 malam Hanya di Tv Pertiwi Whatsapp Facebook YouTube Sumber
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Restoran Rebung 2 Di Putrajaya

Effective Email Marketing Strategies

Konsert Melly Friends Kuala Lumpur 2024

Terbukti Pasukan Terengganu Berkualiti

Asan Lembu The Movie

Flavour Mushroom Dadah Baru Kegilaan Remaja Ini Kesan Buruknya