38 Sebab Kenapa Muhyiddin Mesti Pecat Dan Siasat Lembaga Pengarah Th



Laman blog ini ada menulis secara ringkas bagaimana barisan Lembaga Pengarah Tabung Haji (TH) sekarang tidak layak dan tidak sepatutnya berada di barisan Lembaga Pengarah TH kerana mereka semua adalah lantikan politk yang membawa agenda peribadi dan 'penaja' mereka (BACA DI SINI).

Jauh dari tanggungjawab sebenar untuk membangun dan memajukan TH, malah kehadiran mereka di kerusi Lembaga Pengarah telah membuatkan TH berada dalam keadaan yang cukup tenat.

Seperti yang dijanjikan dalam posting yang lepas, kali ini akan disenaraikan secara terperinci salah laku yang dilakukan oleh Lembaga Pengarah TH yang jelas melanggar dasar pengurusan, dasar perakaunan dan peraturan yang telah ditetapkan MESTI dipatuhi oleh sesiapa sahaja termasuk Lembaga Pengarah TH :


1. Pelantikan Ketua Strategi dan Ketua Staf tidak melalui proses yang betul.

2. Pelantikan perunding luar iaitu Ernst & Young, Perunding Perhubungan Awam, tidak melalui proses yang betul.

3. Pemindahan aset ke Kenderaan Tujuan Khusus (Urus Jamaah Sdn Bhd (UJSB), SPV, tanpa jaminan kerajaan.

4. Penghapusan jawatankuasa pelaburan yang mengakibatkan penyalahgunaan kuasa oleh Lembaga Pengurusan.

5. Penciptaan pekerjaan / jawatan untuk memenuhi kroni mereka sehingga menyebabkan pertindihan kerja.


6. Tidak ada pelaburan baru yang mampu menghasilkan pendapatan baru.

7. Penutupan cawangan TH untuk mengurangkan kos sehingga kehilangan pekerjaan bagi kakitangan-kakitangan.

8. Menggunakan dana bukan syariah (haram) untuk menaja makanan untuk barisan hadapan ketika pandemik Corona Covid 19.

9. Menggunakan dana zakat untuk menaja badan profesional sebagai contoh Institut Akauntan Malaysia yang ada melibatkan Zaiton dan Nik.

10. Mencadangkan penghapusan subsidi Haji mengikut persetujuan Lembaga Pengarah dan kabinet sebelumnya.

11. Memburu dan mencari salah hingga menggantung penggantungan anggota-anggota pengurusan lama dari dahulu hingga kini.

12. Mencadangkan untuk memansuhkan jaminan pemerintah dengan perubahan Wadiah Yadhaman menjadi Wakala.

13. Pengambilan banyak kakitangan berpangkat tinggi dari luar yang sama dengan kekuatan kakitangan semasa.

14. Minit Lembaga Pengarah hanya menunjukkan keputusan dan bukan perbincangan. Ini adalah usaha untuk menyembunyikan kesalahan.

15. Penangguhan biasiswa untuk kakitangan TH dan pendeposit.

16. Menafikan hak kakitangan yang bersara daripada mendapatkan imbuhan yang wajar.
17. Meminda had kuasa untuk memenuhi keperluan pengurusan baru itu sendiri.



18. Menjadikan TH untuk beroperasi dan menjadi seperti bank.

19. Menolak kakitangan TH daripada melaksanakan tugas haji dan sebaliknya menawarkan kepada kakitangan Bank Islam.

20. Ketua Pegawai Eksekutif dianggap sebagai pejabat swasta dan bukannya pejabat awam untuk melayani orang ramai kerana panggilan telefon, e-mel tidak dilayani.

21. Anggota Lembaga Pengarah tertentu mempunyai kuasa terhadap anggota Lembaga Pengarah yang lain dengan kes khususnya seperti Zaiton.

22. Permainan pemecatan konstruktif untuk pengurusan lama kerana mereka ditangguhkan untuk jangka masa yang tidak ditentukan.

23. Kakitangan difitnah dan mereka diugut dari menyuarakan rungutan mereka.

24. Arahan yang diberikan harus dipatuhi dan tidak boleh dipersoalkan.

25. Meletakkan TH sebagai pusat perhatian yang teruk menyebabkan pengeluaran dana yang besar berjumlah RM5b dan saiz dana menyusut menjadi RM68b (Dis 2019) dari RM75b (2018).

26. Menetapkan Pengarah tertentu mengendalikan (mengaktifkan) segalanya, hingga tidak ada pemisahan tugas antara Pengurusan dan Lembaga Pengarah.

27. Penyalahgunaan penggunaan media dan Perunding Perhubungan Awam untuk memberi gambaran buruk kepada Lembaga Pengarah TH dan Pengurusan sebelumnya

28. Pengurusan Baru tidak mengikuti prosedur yang betul dalam laporan polis sehingga tidak ada keadilan yang wajar diberikan kepada staf yang terlibat.

29. Pengurusan baru mendedahkan perkara-perkara sulit kepada Strait Times Singapura untuk memfitnah / memfitnah mereka.



30. Pelantikan kroni sebagai kakitangan tanpa proses yang betul dan justifikasi yang tepat mengenai penciptaan jawatan itu, banyak jawatan berlebihan yang dibuat yang membazirkan pendapatan sukar diperoleh TH.

31. Menerbitkan dividen dari keuntungan Sukuk yang belum direalisasikan yang mana mungkin tidak dapat dilaksanakan pada masa akan datang dan menyebabkan TH mengalami kerugian besar kemudian.

32. Tidak ada penilaian yang tepat terhadap pemindahan aset yang telah diketengahkan oleh Ketua Audit Negara dalam Laporan Audit 2018.

33. Masalah TH Plantation memanipulasi laporan penilaian oleh Penilai Kerajaan dan memaksa aset dijual dengan harga lebih rendah daripada penilaian kerajaan.

34. Pengurusan dan BOD baru gagal menjalankan tugas fidusiari mereka untuk menjana pendapatan untuk TH, tetapi sebaliknya masa yang dihabiskan untuk mencari salah tidak menghasilkan saluran pelaburan baru untuk pendapatan masa depan.

35. Sukuk diciptakan untuk menutup ketidakcekapan mereka dalam menguruskan dana dan hanya melakukan 'window dressing' yang bukan merupakan penyelesaian sebenar bagi TH, tetapi hanya memindahkan masalah tersebut ke badan pemerintah lain.

Ini bukan penyelesaian jangka panjang dan mereka tidak benar-benar menyelamatkan atau membersihkan TH, tetapi hanya menyapu masalah kepada entiti lain untuk sementara waktu. Sekiranya UJSB gagal menghasilkan nilai aset yang dipindahkan, UJSB tidak akan dapat membayar TH dan TH akan mengalami kerugian yang lebih besar.

36. Tidak ada alasan yang tepat dan tepat untuk janji temu :

Zaiton pernah mempromosikan sukuk TH Offshore dan mengakibatkan kerugian TH sebanyak RM40 juta, kerugian BIMB sebanyak RM50 juta namun dia masih dilantik sebagai ahli Lembaga Pengarah TH.

37. Mohd Nor gagal dalam dua entiti, di mana dia adalah pengerusi iaitu MAS dan Khazanah namun Dr Mahathir dan Daim masih melantiknya sebagai Pengerusi TH.

38. Zaiton secara terang-terangan berbohong kepada orang ramai semasa sesi wawancara di TV Hijrah berkenaan dengan jaminan kerajaan terhadap sukuk ketika dia sedar sepenuhnya bahawa tidak akan ada jaminan pemerintah.



TH ditubuhkan adalah untuk membantu dan menguruskan umat Islam di Malaysia menunaikan ibadah haji dan bukannya untuk kepentingan peribadi pihak-pihak tertentu.
Pelbagai penyelewengan, salah guna kuasa dan kemusnahan kepada Th telah dilakukan oleh Lembaga Pengarah TH yang ada sekarang.
Memandangkan kontrak lantikan mereka semua sudah sampai ke penghujung, maka adalah menjadi tanggungjawab Muhyiddin selaku Perdana Menteri untuk menamatkan kontrak Lembaga Pengarah dan tubuhkan Suruhanjaya Siasatan Di Raja untuk menyiasat serta membongkar hingga ke akar umbi segala kesalahan yang mereka lakukan dan menggantikan dengan barisan ahli Lembaga Pengarah yang baharu.
Mungkin dahulu rakyat cuma melihat dan memerhati tetapi kurang memahami apa yang berlaku.
Tetapi dalam dunia maklumat tanpa sempadan, rakyat kini bukan sahaja melihat dan memerhati, malah rakyat juga memahami.
Sekiranya Muhyiddin mahu terus menjadi 'abah' di hati rakyat, Muhyiddin mesti memberi perhatian dan keutamaan terhadap masaalah yang menjadi perhatian rakyat.
Kalau tidak lupakan sahaja kerana rakyat akan melihat Muhyiddin sama seperti Dr Mahathir!!!




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://theunspinners.blogspot.com/2020/07/38-sebab-kenapa-muhyiddin-mesti-pecat.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Lembaga Pengarah Tabung Haji Mesti Di Pecat Dan Di Siasat

Lembaga Pengarah Tabung Haji Mesti Di Pecat Dan Di Siasat

papar berkaitan - pada 15/7/2020 - jumlah : 578 hits
Di samping membantu masyarakat Islam menunaikan fardu haji antara tujuan utama Tabung Haji ditubuhkan adalah untuk membantu ekonomi masyarakat Melayu Islam dengan menambah pegangan ekuiti masyarakat Melayu Islam dalam kek ekonomi negara Tab...
Mengapa Umno Pas Abai Proses Siasatan Bekas Pengerusi Ahli Lembaga Pengarah Tabung Haji

Mengapa Umno Pas Abai Proses Siasatan Bekas Pengerusi Ahli Lembaga Pengarah Tabung Haji

papar berkaitan - pada 15/7/2020 - jumlah : 257 hits
MALAYSIA DATELINE Ahli Parlimen Baling Datuk Seri Abdul Azeez Abdul Rahim yang dilihat lantang di Parlimen adalah antara orang yang bertanggungjawab atas kegagalan Tabung Haji sebelum ini kata Ketua Pemuda AMANAH Tenggara Ridhuan Esa Menuru...
Muhyiddin Ditolak Oleh Umno Bersatu Mesti Sedia Ditinggal Nanar Sendirian

Muhyiddin Ditolak Oleh Umno Bersatu Mesti Sedia Ditinggal Nanar Sendirian

papar berkaitan - pada 5/7/2020 - jumlah : 252 hits
Nampaknya kecenderungan pemimpin tertentu dalam UMNO dan Pas mahu menamakan Muhyiddin Yassin sebagai Perdana Menteri selepas PRU15 akan datang tidak mendapat sambutan yang diharap harapkan Ahli MT UMNO merangkap Setiausaha Agung BN Annuar M...
Sektor Ekonomi Kembali Rancak Tetapi Sop Mesti Dipatuhi Kata Muhyiddin

Sektor Ekonomi Kembali Rancak Tetapi Sop Mesti Dipatuhi Kata Muhyiddin

papar berkaitan - pada 21/7/2020 - jumlah : 262 hits
Seorang anggota masyarakat mengikuti siaran langsung ucapan khas Perdana Menteri Muhyiddin Yassin berhubung perkembangan pelaksanaan PKPP hari ini PETALING JAYA Kadar tempahan hotel yang semakin tinggi dan jumlah kenderaan yang meningkat di...
20 Filter Instagram Mesti Cuba Agar Tampil Stand Up Di Ig Stories

20 Filter Instagram Mesti Cuba Agar Tampil Stand Up Di Ig Stories

papar berkaitan - pada 23/7/2020 - jumlah : 284 hits
Wow cantiknya kulit dia flawless siap ada blink blink lagi Hah jangan terpedaya dengan ig stories yang glowing glowing itu kadangkala adalah hasil effect daripada filter di Instagram Stories yang boleh digunapakai bagi memeriahkan gambar ga...
Tugas Kerajaan Pastikan Rakyat Mesti Dibela Pm Jawab Soalan Ketua Pembangkan Dengan Bergaya

Tugas Kerajaan Pastikan Rakyat Mesti Dibela Pm Jawab Soalan Ketua Pembangkan Dengan Bergaya

papar berkaitan - pada 13/7/2020 - jumlah : 213 hits
Selepas berbulan bulan lamanya Persidangan Dewan Rakyat tidak diadakan akibat wabak pandemik Covid 19 hari ini telah bersambung semula dan pastinya banyak persoalan dan isu yang akan dibangkitkan pihak pembangkang yang kini diketuai oleh An...
Menarik Di Kuala Lipis Pahang Tempat Tempat Yang Mesti Dilawati

Menarik Di Kuala Lipis Pahang Tempat Tempat Yang Mesti Dilawati

papar berkaitan - pada 24/7/2020 - jumlah : 510 hits
Kuala Lipis adalah satu bandar lama di negeri Pahang Jika sebelum ni hanya mendengarkan namanya tetapi kali ini saya berjaya menjejaki kaki kesana melawat ke tempat menarik di Kuala Lipis Kuala Lipis pernah menjadi ibu negeri kepada Negeri ...
Keputusan Terbaik Untuk Keadaaan Sekarang Umno Pas Setuju Muhyiddin Terus Jadi Pm Lepas Pru15

Keputusan Terbaik Untuk Keadaaan Sekarang Umno Pas Setuju Muhyiddin Terus Jadi Pm Lepas Pru15

papar berkaitan - pada 3/7/2020 - jumlah : 289 hits
Untuk mendapat mandat rakyat perlu ada PRU 15 lebih cepat lebih baik kerana sekarang PH sedang gila berperang sama sendiri Populariti Mahathir jatuh merundum Anwar pula rakan PH pun tak nak dia jadi PM Penyokong mereka jadi macam bodoh kena...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Senarai Cerita Filem Terbaru 2024 Di Pawagam

Habiskan Duit Bayar Kepada Pakar Yang Pandai Beri Penjelasan Cara Dia Hilangkan Masalah

Restoran Rebung 2 Di Putrajaya

Effective Email Marketing Strategies

Konsert Melly Friends Kuala Lumpur 2024