3 Tips Usahawan Bangkit Berniaga Ketika Krisis


Assalamualaikum. Dewasa ini, kenaikan harga barang telah berlaku dalam Malaysia mengejutkan ramai usahawan.  Usahawan juga makin terjejas kerana harga barang daripada pembekal semakin meningkat. Begitu juga dengan mereka yang berada dalam industri makanan, bahan mentah dan lain-lain lagi.





Berikutan kenaikan harga barang, ramai usahawan kecewa namun terpaksa meneruskan perniagaan. Walaupun begitu, usahawan perlu bangkit berniaga pada tahun 2022 kerana peluang dan ruang sentiasa ada sekiranya usahawan mempunyai ilmu perniagaan. 


Berikut adalah 5 tips usahawan bangkit berniaga ketika krisis.




 Kenal Pasti Masalah Yang BerlakuMasalah yang berlaku dalam pasaran ekonomi negara kita mungkin tidak boleh dielakkan tetapi usahawan perlu mencari alternatif lain untuk terus berniaga. Datuk Wira Dr Azizan Osman berkongsi akan perkara yang dilihatnya beberapa minggu lalu.


“Banyak perkara saya kaji dalam tempoh 2 minggu lalu antaranya sentimen pasaran, kadar inflasi dengan kenaikan harga barang yang telah jangka malah sebut pada Ogos tahun lalu lagi.


Kenaikan sesetengah barang dilihat sekitar 30% hingga lebih 100% ketika ini.


Sebab itu, kritikalnya untuk anda semua ada kesedaran ini, terutama mereka yang sedang jalankan bisnes kerana bukan mudah pada tahun ini.”


 Kenali Sasaran Dan Lihat Pergerakan PasaranDatuk Wira Dr Azizan Osman berkongsi akan apa yang dilalui semalam. 




“Semalam, saya berpeluang bersama dengan kumpulan pemilik syarikat dan peniaga Cina bahawa memang banyak syarikat sedang tutup atau dah lingkup.


Walaupun peniaga ini ada kilang di China, mereka sudah tak nampak apa perlu dibuat, selain tak pandai soal pemasaran.


Saya juga sedar bahawa sebenarnya untuk mula semula bisnes dari kosong agak susah bila ditanya seorang usahawan dalam pembinaan, apa bisnes yang bagus ketika ini?


Pertama kali, saya tidak tahu memberikan jawapan apa.


Tapi saya sedar bahawa bagi mereka yang ada bisnes ketika ini dan kekal lakukan seperti biasa, maka dia akan 'mati'!


Apabila pasaran bergerak perlahan, orang tidak lagi membeli dengan mudah malah berkira-kira. Peniaga akan terkesan dan harus mencari strategi pemasaran yang lain dan yang lebih berkesan
Mulakan Apa Yang Ada Di Tangan, Ilmu Jangan Sia-SiakanTak perlu membazir untuk membeli atau mencari produk yang memerlukan kita keluarkan duit lebih banyak. Ini adalah masa krisis yang perlu kita tingkatkan lagi ekonomi diri, bukan untuk kita keluarkan duit lebih banyak lagi. Terdapat banyak platform percuma perniagaan yang boleh kita ceburi.


Ilmu juga jangan disia-siakan. Apabila berlaku krisis ekonomi, ilmu amat penting untuk buat bisnes bertahan dan terus maju




“Maka sebagai Titanium di bawah bimbingan saya, tak bersyukur jika anda tak buat betul-betul untuk berkembang.


Sedangkan ada sebahagian Titan yang sangat agresif, berjuang betul-betul untuk berkembang dan kekalkan momentum.


Saya ulang, pasaran kini perlahan dan orang lebih berjaga-jaga untuk membeli.


Kalau anda lagi slow dari pasaran maka tunggu saja untuk 'mati'.


Hargai apa yang anda ada sekarang, buat dengan lebih baik dan agresif lagi.


Bayangkan jika anda sendiri terpaksa mulakan bisnes baru dari kosong, apa yang boleh dibuat? Bagi yang dah ada bisnes, anda sudah tahu pasaran, cuma 'malas' nak engage lagi.


Bila pasaran perlahan maka anda perlu lebih pantas, guna semua platform yang ada. Jika takut-takut, anda akan ketinggalan.”


Itulah kata-kata dari Datuk Wira Dr Azizan osman.


Mentor Usahawan Bimbing Ramai Usahawan Proven Success
Usahawan 2022 bangkit bina perniagaan dengan mudah kerana ada ilmu dan tindakan yang terbukti berkesan. Oleh itu, mentor yang berjaya membimbing usahawan usahawan dari bawah sehingga ke tahap yang lebih tinggi adalah yang terbaik.




Doktor Azizan Osman adalah mentor usahawan nombor satu Asia Tenggara dan di Malaysia yang membimbing usahawan secara visual sejak tahun 2008 lagi. Datuk Wira Dr Azizan Osman juga telah diiktiraf sebagai jurulatih bertaraf dunia oleh International Trade dalam bidang perniagaan pemasaran kepimpinan dan penguasaan potensi diri.


Untuk pengetahuan anda, sejak 2015 lagi Datuk Wira Dr Azizan Osman telah menubuhkan program high network Wealth coaching bersama kumpulan Titanium dalam membimbing lebih dari 700 usahawan jutawan untuk meningkatkan pertumbuhan perniagaan mereka. Jumlah anggaran tahunan jualan usahawan kumpulan ini telah mencecah 1.5 Billion.


Jom Sertai Live Telegram Sesi Voice Chat (Ahad, 8 Pagi) Bersama Dr Azizan Osman

Datuk Wira Dr Azizan Osman telah menjemput para usahawan untuk menyertai telegram Voice Chat yang bakal diadakan pada hari ahad 8.00.


Program Live Session Telegram bersama Datuk Wira Dr Azizan Osman ini terbuka kepada semua usahawan yang ingin menimba ilmu pada tahun 2022. Usahawan juga bakal ketahui apakah 10 cabaran usahawan selepas pandemik dan pada tahun 2022.


Klik sini untuk mendaftar:


Program Live Session Datuk Wira Azizan Osman




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.izzatisuhaide.com/2022/02/3%20Tips%20Usahawan%20Bangkit%20Berniaga%20Ketika%20Krisis.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
605 000 Usahawan Bangkit Dari Pandemik Kejayaan Richworks 2021

605 000 Usahawan Bangkit Dari Pandemik Kejayaan Richworks 2021

papar berkaitan - pada 30/1/2022 - jumlah : 199 hits
605 000 Usahawan Bangkit Dari Pandemik Kejayaan RichWorks 2021 Cikza sebenarnya dari awal lagi suka mengikuti perkembangan RichWorks bukan apa sebab kagum ada bangsa melayu sanggup berhabis tenaga ingin membantu usahawan yang bermula dari b...
Ketahui Dan Kenali 10 Cabaran Bisnes Selepas Pandemik Untuk 2022 Khas Buat Usahawan Yang Ingin Bangkit Semula

Ketahui Dan Kenali 10 Cabaran Bisnes Selepas Pandemik Untuk 2022 Khas Buat Usahawan Yang Ingin Bangkit Semula

papar berkaitan - pada 12/2/2022 - jumlah : 711 hits
Di mana mana sahaja kita berjalan di sepanjang lebuhraya atau di tengah bandar bandar pasti terpandang papan billboard terpapar perkataan RICHWORKS Rasanya umum tahu apakah di sebalik papan papan billboard ni kan Tak apa lah kak ana jelaska...
Tips Berniaga 2022 Oleh Richworks

Tips Berniaga 2022 Oleh Richworks

papar berkaitan - pada 12/2/2022 - jumlah : 177 hits
Tips Berniaga 2022 oleh Richworks Rawlins kini berada di Melaka menghadiri bengkel yang dianjurkan oleh pejabat untuk perancangan bagi tahun 2022 Semalam setelah selesai makan malam Rawlins dan rakan rakan mengambil keputusan untuk bersiar ...
11 Mati Lemas Dihanyutkan Ombak Besar Ketika Sedang Lakukan Ritual Di Pantai

11 Mati Lemas Dihanyutkan Ombak Besar Ketika Sedang Lakukan Ritual Di Pantai

papar berkaitan - pada 15/2/2022 - jumlah : 189 hits
JAKARTA Sebelas orang maut selepas dihanyutkan ombak besar ke laut dari pantai selatan wilayah Jawa Timur Indonesia pada Ahad lapor Agensi Berita Xinhua memetik seorang pegawai pengurusan bencana tempatan Kemalangan berlaku kira kira 12 25 ...
Sanggup Susah Senang Bersama Isteri Tak Mengeluh Walaupun Naik Motor Ketika Hujan Buat Netizen Seb4k

Sanggup Susah Senang Bersama Isteri Tak Mengeluh Walaupun Naik Motor Ketika Hujan Buat Netizen Seb4k

papar berkaitan - pada 15/2/2022 - jumlah : 166 hits
Mencari pasangan yang susah senang bersama bukan lah satu perkara yang mudah Apatah lagi pada masa kini ramai yang memandang pangkat dan harta terlebih dahulu barulah hati hati budi masing masing Hal demikian kerana ramai yang inginkan hidu...
Masyallah Ajal Ketika Sujud Solat Dhuha

Masyallah Ajal Ketika Sujud Solat Dhuha

papar berkaitan - pada 15/2/2022 - jumlah : 188 hits
Keadaan arwah dalam posisi sujud ditemui rakannya awal pagi tadi KUALA LUMPUR Seorang lelaki menemui ajal ketika sedang menunaikan solat sunat Dhuha di kediamannya di Segambut di sini awal pagi tadi Menurut sumber Shukri Sulaiman 51 yang me...
Masalah Kering Atau Sakit Ketika Bersama Suami

Masalah Kering Atau Sakit Ketika Bersama Suami

papar berkaitan - pada 15/2/2022 - jumlah : 410 hits
Assalamualaikum Catatan 15 Februari 2022 13 Rejab 1443KERAS MACAM PATUNG TAHAN SAKIT DEMI JAGA HATI PASANGAN Cakap pun tak guna hanya yang lalui sahaja yang faham ini semua Kering Ketika Bersama SuamiMemerlukan Gel Pelincir Setiap Kali Bers...
Ketika Ph Johor Menerima Fdi Langsung Yang Banyak

Ketika Ph Johor Menerima Fdi Langsung Yang Banyak

papar berkaitan - pada 13/2/2022 - jumlah : 157 hits
PH ketika mentadbir Johor selama 22 bulan ada kelemahan dan kegagalan juga Fakta ini tidak dinafikan malah perlu diakui Tetapi PH berjaya dalam banyak perkara ketika mentadbir Johor kurang dua bulan untuk genap dua tahun Satu perkara yang m...
Jadi Bukan Guan Eng Lah Yang Menjual Aset Ketika Ph Memerintah Dia Ni Lah Orangnya

Jadi Bukan Guan Eng Lah Yang Menjual Aset Ketika Ph Memerintah Dia Ni Lah Orangnya

papar berkaitan - pada 12/2/2022 - jumlah : 120 hits
Dulu saling bercakaran kini dua orang penyamun duduk sebumbung dengan harmoni satu untuk kau satu untuk aku kembali kepada isu yang dibangkitkan Najib Membuktikan bahawa yang membuat segala keputusan menjual aset negara terletak dibawah Kem...
Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Pas Anggap Terlalu Awal Bincang Pertukaran Mb Perlis

Umno Explores Every Means Possible To Free Najib

Calon Bersatu Prk Kkb Tunggang Isu Kematian Teoh Beng Hock

100 Cawangan Kfc Tutup Dan Akur Kuasa Boikot

Perasaan Bila Orang Namakan Kucing Mereka Dgn Nama Anda

Bonus R 5000 Jogue Ca A T Queis Onlin

Kkb Polls Boycotting The Ballot Box Unproductive Says Yeoh



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Plaza Premium Group Expands Flight Club Dining Brand At Kuala Lumpur International Airport Terminal 1

Lumira Eka Heights Seremban Perumahan Gaya Hidup Moden

Siapa Nak Tahu Asal Usul Selfie

Lumira Di Eka Heights Kehidupan Bermakna Yang Dinantikan

Kes Denggi Meningkat

Jkt48 Heavy Rotation Chord