3 Posisi Pelaburan Emas Yang Patut Anda Tahu


Nak tahu apa 3 posisi pelaburan emas? Pada masa ini ramai yang berminat nak melabur emas dengan harapan dapat menjana keuntungan daripada pelaburan yang dibuat. Namun, ramai yang masih keliru bagaimana nak jana keuntungan daripada pelaburan emas.
Sebelum pergi lebih jauh, di sini saya kongsikan makna pelaburan emas yang saya dapat daripada guru saya.
Apa Makna Pelaburan Emas? Pelaburan emas merujuk kepada perbuatan membeli dan memegang emas bagi tujuan menjana keuntungan atau memelihara kekayaan. Emas telah digunakan sebagai bentuk mata wang dan simpanan nilai selama beribu-ribu tahun dan dianggap sebagai aset selamat, terutamanya semasa ketidaktentuan ekonomi dan politik.
Apakah Cara Melabur Emas? Ada beberapa cara untuk melabur dalam emas, termasuk membeli emas fizikal dalam bentuk syiling, bar, atau barang kemas, melabur dalam dana dagangan bursa emas (ETF), atau melabur dalam saham perlombongan emas. Setiap kaedah mempunyai kelebihan dan risikonya sendiri, dan pelabur harus mempertimbangkan dengan teliti matlamat pelaburan dan toleransi risiko mereka sebelum memilih kaedah tertentu.
Apakah Faktor Turun Naik Harga Emas? Harga emas boleh dipengaruhi oleh pelbagai faktor, termasuk penawaran dan permintaan, peristiwa geopolitik dan turun naik dalam nilai mata wang. Seperti mana-mana pelaburan, terdapat risiko yang terlibat dengan pelaburan dalam emas, dan pelabur harus mendapatkan nasihat profesional kewangan sebelum membuat sebarang keputusan pelaburan.
Ramai pelabur emas yang hanya faham tentang beli harga rendah dan jual balik bila harga emas tinggi atau dalam bahasa Inggeris “buy low, sell high“.
Bagaimana Cara Dapat Untung Pelaburan Emas? Ada juga yang bertanyakan peluang pelaburan emas yang boleh memaksimumkan keuntungan duit yang ada dalam jangka masa yang cepat. Mereka mahu platform pelaburan emas seperti jual beli saham. Mereka nak melabur emas dengan duduk saja di depan komputer dan pernah join platform seperti online trading dengan harapan dapat menjana pendapatan sampingan (residual income).
Pentingnya Ilmu Emas Tanpa ilmu, saya hampir-hampir rugi beribu Ringgit. Pada masa itu, saya dah daftarkan kad kredit saya dalam akaun online trading tersebut. Namun, syukurlah saya dapat balik modal dan terus jual balik cepat-cepat dan padam maklumat kad kredit dalam akaun tersebut.
Asalnya sebelum ada ilmu emas, memang saya tak tahu langsung pasal emas dan posisi dalam pelaburan emas. Masa itu yang saya tahu kalau emas fizikal hanyalah barang kemas dan beranggapan emas ini mahal dan tiada faedah beli dan berpendapat emas hanya untuk kaum wanita pakai dan sekadar nak tunjuk-tunjuk sahaja.
Namun, bila saya baca buku-buku pasal ilmu emas, barulah saya sedar bahawa ada banyak lagi manfaat emas. Bukan setakat beli masa harga rendah dan jual balik masa harga tinggi iaitu “buy low, sell high“.
Saya pernah berjumpa dengan seseorang yang berpendapat seperti berikut:
“Nak dapat untung melabur emas, kena jual emas bila harga tinggi.
Tapi kalau jual hari ni, esok harga emas naik lagi, rugi la..
Kalau jual esok pulak, tahun depan harga naik lagi, rugi jugak..
Jadi bila nak jual emas dan dapat untung dalam pelaburan emas ni?”
Macam pernah berfikir masalah yang sama bila nak mula libatkan diri dalam pelaburan emas?
Untuk menjawab persoalan di dalam pelaburan emas seperti di atas, apa yang saya belajar daripada guru pelaburan emas saya ialah kita perlu tahu posisi sebenar supaya kita boleh maksimumkan keuntungan.
Sama ada kita berada di dalam posisi penyimpan, pelabur atau peniaga emas? 
Jom, saya beritahu anda ciri-ciri supaya anda boleh mengenalpasti anda di kategori yang mana :
1) Posisi penabung emas Fokus kepada pertambahan gram emas. Ada sahaja duit lebih untuk tabungan emas jangka panjang tukarkan kepada gram emas. Tidak kisah harga naik atau turun yang penting kepingan emas atau gram emas bertambah. Apabila harga emas turun waktu itulah bonus untuk memborong emas dengan harga diskaun.
Pengalaman saya, sejak mula kenal emas, saya dah kaji pelbagai platform akaun tabungan emas sama ada di bank atau di kedai emas. Saya dapati setakat ini Gold Accumulation Program Akaun Emas Fizikal di Public Gold yang paling saya suka.
Anda boleh layari Panduan Buka Akaun Tabungan Emas di sini.
2) Posisi pelabur emas Fokus kepada nilai RM dan bukan gram emas. Pelabur emas akan membeli emas dan apabila harga emas naik mereka akan jual untuk mendapat keuntungan. Untuk menjadi pelabur emas, kita perlu memiliki modal yang tinggi sekurang kurangnya untuk membeli emas 100 gram dan ke atas.
Contoh modal RM25,000 untuk mulakan belian emas, dapat 100g emas. Setelah berlaku kenaikan harga emas, harga emas mencecah kenaikan 15% iaitu RM27,500 dan mencapai target keuntungan, maka terus jual.
Pelabur emas akan dapat keuntungan RM2,500 melalui pusingan tadi. Selepas itu pelabur akan ulang balik langkah yang sama bagi memaksimakan keuntungan. Dengan kata lain, anda hanya dapat sekitar RM208 sahaja sebulan. Itu pun kalau ada kenaikan berlaku dalam tempoh setahun.
Dalam pasaran emas dunia, naik atau turun harga emas ini nak tunggu bila berlakunya kenaikan harga emas lebih 15% dalam setahun pun tiada siapa yang boleh tahu.
Itu pun jika ada kenaikan dalam harga emas dengan mendadak seperti masa COVID-19 iaitu RM304/g 9 Ogos 2020 atau masa kes penutupan Bank Silicon Valley di Amerika Syarikat iaitu mencecah RM308/g pada 19 Mac 2023.
3) Posisi peniaga emas / Dealer emas Bagi sesiapa yang hendak menambah gram sekaligus memaksimumkan RM, posisi terbaik adalah menjadi dealer atau ejen syarikat emas. Dealer emas, dapat menambahkan simpanan emas dan menjana RM hasil dari perniagaan emas. Emas bertambah, duit pun makin bertambah.
Pesan pakar kewangan Malaysia, Tuan Azizi Ali dalam buku best selling Jutawan dari Planet Jupiter, tidak ada mana-mana pelaburan yang boleh menandingi keuntungan daripada perniagaan.
Kalau dalam pelaburan, keuntungan 20 peratus setahun dah dirasakan sebagai satu pencapaian yang sangat banyak. Sebaliknya dalam perniagaan, pulangan 200 hingga 400 peratus setahun itu biasa sahaja!
Kalau modal tak seberapa tetapi mahu kembangkan kekayaan dengan pantas, jangan buang masa dengan melabur duit anda dalam pelaburan. Keuntungan daripada pelaburan kebiasaannya hanyalah sekitar 5 hingga 15 peratus setahun sahaja di Malaysia.
Layari Panduan Menjadi Peniaga Emas untuk menjana pendapatan pasif sehingga 4 hingga 5 angka sebulan dalam tempoh tiga tahun.
Dalam setiap posisi yang dipilih, tentukan matlamat dan penetapan fokus adalah penting. Fokus yang betul dan tepat akan membantu kita mencapai matlamat yang diimpikan dengan cepat dan jayanya. Yang menjadikan kita kaya bukan emas, tetapi ilmu emas.
Download E-Book 5 Minit Emas Secara Percuma Oleh kerana terlalu ramai yang menghubungi saya untuk memulakan pelaburan emas, di sini saya hadiahkan E-Book 5 Minit Emas yang bernilai RM99 untuk dibaca sampai habis dahulu. Di samping itu saya juga akan menghantar e-mel ilmu emas selama 32 hari berturut-turut. Tekan gambar E-Book 5 Minit Emas sekarang!
E-Book 5 Minit Emas bernilai RM99 (boleh download PERCUMA!)The post 3 Posisi Pelaburan Emas Yang Patut Anda Tahu first appeared on Pelaburan Emas Tips Mudah Melabur Emas.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.pelaburanemas.org/3-posisi-pelaburan-emas-yang-patut-anda-tahu/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=3-posisi-pelaburan-emas-yang-patut-anda-tahu

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Simpan Gadaian Dan Pelaburan Emas Patuh Syariah Dengan Quantum Metal

Simpan Gadaian Dan Pelaburan Emas Patuh Syariah Dengan Quantum Metal

papar berkaitan - pada 14/4/2023 - jumlah : 426 hits
GANDAKAN SIMPANAN EMAS ANDA Kami adalah pasukan pakar usahawan profesional pemasaran rangkaian dalam Quantum Metal QM salah satu pengedar jongkong emas dan pembekal sistem emas terbesar di Malaysia Perniagaan Quantum Metal menyediakan produ...
Masa Itu Emas

Masa Itu Emas

papar berkaitan - pada 9/4/2023 - jumlah : 227 hits
Perubahan adalah nyata China mengimport 1 343 tan emas pada 2022 tertinggi sejak 2018 Bank pusat telah membeli emas selama empat bulan berturut turut Tahun lepas mereka bertemu dengan pelbagai bank untuk membincangkan strategi melindungi as...
Gold Accumulation Program Akaun Emas Fizikal

Gold Accumulation Program Akaun Emas Fizikal

papar berkaitan - pada 8/4/2023 - jumlah : 216 hits
Gold Accumulation Program bertujuan memudahkan orang ramai untuk membuat tabungan emas dengan modal serendah RM100 sebulan Program ini disokong 100 oleh emas fizikal berketulenan 999 9 Program akaun tabungan emas fizikal Sehubungan dengan i...
Cara Jual Emas Untuk Dapat Duit Tunai Dengan Harga Tinggi

Cara Jual Emas Untuk Dapat Duit Tunai Dengan Harga Tinggi

papar berkaitan - pada 6/4/2023 - jumlah : 293 hits
Cara Jual Emas Perhiasan Anda nak jual emas perhiasan seperti rantai gelang cincin emas 916 atau emas 999 untuk dapat duit tunai dengan harga yang tinggi Jika anda tiada sijil atau surat emas pun tidak mengapa Dulu ada masa harga emas semas...
Kedai Emas Murah Sakeenah Nadeerah Di Perak

Kedai Emas Murah Sakeenah Nadeerah Di Perak

papar berkaitan - pada 11/4/2023 - jumlah : 300 hits
KEDAI EMAS SAKEENAH NADEERAHKedai emas murah Sakeenah Nak tahu tak kat mana mestilah kedai emas murah di Ipoh Wanita dan emas memang tak boleh dipisahkan Emas dambaan setiap wanita tak cantik takpa janji ada emas di badan Penah dengar orang...
Bila Waktu Terbaik Nak Beli Emas

Bila Waktu Terbaik Nak Beli Emas

papar berkaitan - pada 6/4/2023 - jumlah : 185 hits
Bagi saya waktu terbaik untuk saya beli emas adalah waktu harga emas tengah jatuh Tapi macammana nak tau harga emas tengah jatuh Ha jadi hari ini saya nak kongsi cara macammana nak tau harga emas tengah murah tu Baca sampai habis okay Bila ...
Video Kapolri Mau Bikin Polisi Jadi Emas 24 Karat Usai Geger Kasus Sambo Dan Teddy

Video Kapolri Mau Bikin Polisi Jadi Emas 24 Karat Usai Geger Kasus Sambo Dan Teddy

papar berkaitan - pada 12/4/2023 - jumlah : 109 hits
Kapolri Jenderal Listyo Sigit Prabowo menyadari pelayanan untuk masyarakat masih belum maksimal Kepercayaan publik juga sempat turun akibat sejumlah kasus besar melibatkan personel Polri Tiga kasus besar yang disorot publik yakni kasus pemb...
Video Bongkar Kasus Emas Batangan Rp189 T Bea Cukai Mahfud Bentuk Satgas Tppu

Video Bongkar Kasus Emas Batangan Rp189 T Bea Cukai Mahfud Bentuk Satgas Tppu

papar berkaitan - pada 13/4/2023 - jumlah : 85 hits
Ketua Komite Koordinasi Nasional Pencegahan dan Pemberantasan Tindak Pidana Pencucian Uang Mahfud MD segera membentuk satuan tugas TTPU Pembentukan Satgas guna menelusuri transaksi janggal senilai Rp349 triliun di Kementerian Keuangan
Mayat Warga Emas Terjun Jambatan Ditemui Selepas 28 Jam

Mayat Warga Emas Terjun Jambatan Ditemui Selepas 28 Jam

papar berkaitan - pada 13/4/2023 - jumlah : 137 hits
FARAHWAHIDA AHMADMAYAT warga emas ditemui oleh pasukan bomba selepas terjun dari jambatan dipercayai dalam cubaan membunuh diri di Jambatan 1 Sungai Muar Bandar Maharani Muar Johor MUAR Mayat warga emas yang nekad terjun dari jambatan diper...
Nicol David Wanita Asia Pertama Digelar Ratu Skuasy Dunia

E Jamin Judiciary Bar Agree On Proposal To Reinstate Similar E Bail System

Video Suspek Serang Balai Polis Ulu Tiram Maut Ditembak

Adakah Batuk Membatalkan Solat Ust Azhar Idrus

Kelebihan Berpuasa Hari Putih

Buasir Otak Tv Hadiah Hari Guru Ikut Kerja Bapa Be Like

Ppim Sedia Bantu Cari Penyelesaian Harian Metro 17 05 2024

More Than 20 Ji Members In Johor Igp



Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia


10 Tips Untuk Meningkatkan Rekaan Kad Perniagaan Anda

Xiaomi Pad 6s Pro 12 4 Idea Besar Pada Skrin Yang Lebih Besar

Honor Menawarkan Program Beta Android 15 Kepada Pembangun Untuk Honor Magic6 Pro Dan Honor Magic V2

Lebih Gempar Dua Ditahan Cuba Masuk Istana Negara Bawa Parang Dalam Kereta

Apa Aku Buat Sekarang Ni

Pas Showing It Should Lead Pn Says Analyst