3 Operasi Musnah Pencerobohan Hutan Simpan Dilaksana Tahun Ini


 ainulillia
Lebih banyak operasi diadakan selepas dapat persetujuan kerajaan negeri, JPNP RAUB – Sebanyak tiga operasi bersepadu pemusnahan hutan simpan kekal yang diceroboh di Raub berjaya dilaksanakan dalam tempoh tujuh bulan tahun ini.
Pegawai Pejabat Hutan Daerah (PHD) Raub, Shahril Mohamad berkata, dua Operasi Musnah dan satu Operasi Pamah, dilaksanakan dengan kerjasama Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Raub.
Ia membabitkan kebun durian Musang King dan pisang yang diusahakan secara haram.
“Operasi musnah pertama pada April lalu dilakukan terhadap Kompartmen Satu, Hutan Simpan Kekal Sempam, membabitkan lebih 16.2 hektar ditanam 4,000 pokok durian Musang King dan 1,300 Duri Hitam, selain pelbagai jenis pisang.
“Operasi musnah kedua pada Jun lalu dilakukan terhadap Kompartmen 48, Hutan Simpan Kelau membabitkan kawasan seluas lebih 12 hektar.
“Kawasan itu ditanam dengan lebih 4,000 pokok pisang pelbagai jenis dan kira-kira 350 pokok durian Musang King berusia antara enam bulan hingga tiga tahun,” katanya seperti dilapor BHOnline.
Manakala, Operasi Pamah bermula 3 Julai lalu hingga kini membabitkan kawasan Hutan Simpan Kekal Batu Talam seluas lebih 101 hektar.
Operasi itu merupakan kemuncak pada usaha kerajaan negeri, Jabatan Perhutanan Negeri Pahang (JPNP) dan PHD Raub menyekat pencerobohan hutan simpan kekal di daerah ini.
“Kegiatan menceroboh hutan simpan kekal di daerah ini lebih kepada untuk aktiviti menanam pokok durian Musang King dan beberapa durian klon terkenal lain seperti Duri Hitam, IOI, D24, Tekka dan beberapa jenis lain.
“Sebelum pokok durian mengeluarkan hasil pekebun mengusahakan tanaman kontan seperti pisang, terdapat juga di kalangan mereka menanam pokok petai, nangka dan cempedak,” katanya.
Katanya, selepas operasi menebang pokok durian dan pisang dilakukan, kerja menanam pokok hutan segera dilakukan Pejabat Pembangunan Hutan Pahang Barat dalam usaha mengekalkan kawasan hijau di hutan simpan kekal berkenaan.
“Di Kompartmen Satu, Hutan Simpan Kekal Sempam kita menanam kira-kira 10,000 pokok hutan dan di Hutan Simpan Kekal Batu Talam sebanyak 20,000 kini sedang ditanam,” katanya.
Dalam pada itu, Shahrul berkata, tidak mustahil lebih banyak operasi musnah akan diadakan selepas ini susulan mendapat persetujuan kerajaan negeri dan JPNP.
“Kita tidak akan berkompromi dengan mana-mana pihak yang menceroboh hutan simpan kekal di daerah ini, mereka yang berada dalam hutan simpan kekal boleh didakwa mengikut Akta Perhutanan Negara (APN) 1984,” katanya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2021/07/3-operasi-musnah-pencerobohan-hutan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kawalan Pga Lancar Operasi Tebang Musnah Ladang Durian Hutan Simpan Batu Talam Raub

Kawalan Pga Lancar Operasi Tebang Musnah Ladang Durian Hutan Simpan Batu Talam Raub

papar berkaitan - pada 8/7/2021 - jumlah : 313 hits
RAUB Operasi tebang dan musnah ladang durian haram dalam Hutan Simpan Batu Talam di sini berjalan lancar hari ini susulan kehadiran anggota polis daripada Briged Tenggara Pasukan Gerakan Am Sebelum ini provokasi melampau pekebun yang mencer...
Jika 20 Tahun Penerokaan Hutan Simpan Tak Di Sedari Apa Pejabat Hutan Buat Selama Ini

Jika 20 Tahun Penerokaan Hutan Simpan Tak Di Sedari Apa Pejabat Hutan Buat Selama Ini

papar berkaitan - pada 12/7/2021 - jumlah : 261 hits
RAUB Orang ramai tertanya tanya dengan kenyataan yang dibuat oleh Pegarah Jabatan Perhutanan Negeri Pahang Datuk Dr Hizamri Mohd Yassin bahawa penerokaan tanah haram musang king dalam kawasan seluas 101 hektar di Hutan Simpan Kekal Batu Ta
Operasi Bersepadu Penguatkuasaan Hutan Tidak Semudah Pelabur Menanam Durian

Operasi Bersepadu Penguatkuasaan Hutan Tidak Semudah Pelabur Menanam Durian

papar berkaitan - pada 7/7/2021 - jumlah : 152 hits
OPERASI BERSEPADU PENGUATKUASAAN HUTAN TIDAK SEMUDAH PELABUR MENANAM DURIAN Saya terlintas difikiran untuk menulis mengenai penguatkuasaan hutan berikutan viral mengenai operasi penguatkuasaan ke atas peneroka haram durian Musang King dalam...
Kedai Keranda Berusia Hampir 100 Tahun Belum Sedia Tutup Operasi

Kedai Keranda Berusia Hampir 100 Tahun Belum Sedia Tutup Operasi

papar berkaitan - pada 7/7/2021 - jumlah : 389 hits
Yeap Chin Boon di kedainya di George Town GEORGE TOWN Pada awal abad ke 20 Lebuh Carvarvon di Pulau Pinang menjadi tempat perarakan pengebumian kerana banyak kedai keranda beroperasi di sana yang memanfaatkan jarak tempat itu dengan terusan...
Lelaki Ceroboh Hutan Simpan Ditahan Bersama 22 Durian Musang King

Lelaki Ceroboh Hutan Simpan Ditahan Bersama 22 Durian Musang King

papar berkaitan - pada 11/7/2021 - jumlah : 247 hits
Dakwa tidak sengaja masuk kawasan larangan RAUB Seorang lelaki ditahan bersama 22 biji durian Musang King kerana menceroboh Hutan Simpan Batu Talam Lelaki berusia 42 tahun itu ditahan anggota Unit Penguat kuasa Jabatan Perhutanan Negeri Pah...
Operasi Musnah Kebun Haram Musang King Dimulakan

Operasi Musnah Kebun Haram Musang King Dimulakan

papar berkaitan - pada 5/7/2021 - jumlah : 240 hits
Laporan polis dibuat susulan pencerobohan kawasan hutan simpan kekal Tangkap layar video di mana ADUN Tras Chow Yu Hui mendakwa pekebun ada kebenaran mahkamah untuk masuk ke kebun RAUB Jabatan Perhutanan Negeri Pahang memulakan operasi memu...
Adun Teratai Serta 29 Individu Lain Di Tahan Ceroboh Hutan Simpan Di Cameron Highlands

Adun Teratai Serta 29 Individu Lain Di Tahan Ceroboh Hutan Simpan Di Cameron Highlands

papar berkaitan - pada 19/7/2021 - jumlah : 209 hits
KUANTAN KUANTAN Ahli Dewan Undangan Negeri Teratai Bryan Lai Wai Chong antara 29 individu yang ditahan pagi tadi kerana memasuki Hutan Simpan Ulu Jelai Lipis tanpa permit Pengarah Jabatan Perhutanan Negeri Pahang Dr Mohd Hizamri Mohd Yasin ...
Keputusan Tebang Pokok Durian Musang King Ialah Kerana Status Hutan Simpan Kekal

Keputusan Tebang Pokok Durian Musang King Ialah Kerana Status Hutan Simpan Kekal

papar berkaitan - pada 12/7/2021 - jumlah : 221 hits
KUANTAN Keputusan kerajaan negeri Pahang menebang pokok durian musang king yang ditanam secara haram dalam kawasan Hutan Simpan Kekal Batu Talam Raub kerana mengambil kira status kawasan itu sebagai HSK Menteri Besar Pahang Datuk Seri Wan R...
Bahan Pdpr Matematik Tahun 5 Nombor Bulat Dan Operasi

Bahan Pdpr Matematik Tahun 5 Nombor Bulat Dan Operasi

papar berkaitan - pada 14/7/2021 - jumlah : 394 hits
Bahan PDPR Matematik Tahun 5 Nombor Bulat dan Operasi ini boleh digunakan sebagai bahan semasa sesi pengajaran dan pembelajaran Pada masa yang sama boleh menjadi latihan atau ujian bagi menguji tahap penguasaan murid terhadap topik ini Baha...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Hospital Kuala Pilah

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Patut Tak Boleh Daftar

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


Data Analytics In Business Decisions

Lirik Lagu Berdamai Ghea Inderawani

Drama Sebiru Hujung Borneo

Iddah Bercerai Panduan Pengiraan Tempoh Iddah Untuk Wanita Bercerai

Tvet Tahfiz Mara Bidang Pengajian Syarat Kemasukan

Den Manjo Feat Eda Ezrin Adik Jando Abe Dudo Raya Chord