3 Daerah Di Johor Banjir 6 Pps Dibuka



3 daerah di Johor banjir, 6 PPS dibuka. Setelah sekian lama bumi Malaysia tidak tidak dibasahi dengan hujan, akhir-akhir ini dibeberapa tempat hujan turun dengan lebat sekali sehingga menyebabkan banjir seperti negeri Johor
Hari ini enam pusat pemindahan sementara (PPS) telah dibuka di Johor di tiga daerah setakat 1 tengah haselepas banjir selepas hujan sejak awal pagi tadi.
Pengerusi Jawatankuasa Pengurusan Bencana (JPBN) negeri Tan Sri Dr Azmi Rohani berkata, Kesemua PPS di Kluang, Kota Tinggi dan Segamat kini menempatkan 74 keluarga yang terdiri daripada 298 penduduk dari enam kawasan terjejas.
Beliau yang juga Setiausaha Kerajaan Negeri Johor berkata, semua PPS mula dibuka antara jam 11 pagi hingga 12 tengah hari.
“Dua PPS dibuka di Kluang, masing-masing di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Seri Perdana yang menempatkan tiga keluarga lapan penduduk Yap Tau Sah dan Sekolah Jenis Kebangsaan (SJK) (C) Ping Ming yang menempatkan enam keluarga. seramai 18 penduduk kampung Palembang.
“Manakala Di Kota Tinggi, PPS dibuka di Dewan Kampung Baru Sungai Mas dengan 41 penduduk Kampung Baru Sungai Mas yang melibatkan enam keluarga dipindahkan ke dewan,” katanya dalam satu kenyataan akhbar hari ini.
Menurutnya, di Segamat, seramai 104 penduduk Kampung Pekan Air Panas membabitkan 26 keluarga ditempatkan di Dewan Serbaguna Pekan Air Panas, manakala 19 keluarga terdiri daripada 68 penduduk Kampung Paya Merah ditempatkan di dewan serbaguna Kampung. Paya Merah.
“Satu lagi PPS di Segamat yang terletak di Dewan Kampung Sungai Gatom kini menempatkan 14 keluarga yang terdiri daripada 59 penduduk kampung terbabit,” katanya.
Sementara itu, menurut laporan Monsun Timur Laut (MTL) Jabatan Meteorologi Malaysia, Johor antara yang berada di bawah amaran bahaya dan kesukaran sehingga esok.
Kluang, Mersing, Kulai, Kota Tinggi dan Johor Bahru dilaporkan berada di bawah amaran bahaya dan dijangka menerima hujan lebat secara berterusan.
Sementara itu, Segamat, Batu Pahat dan Pontian menerima amaran buruk bahawa hujan lebat berterusan dijangka berlaku. Bagaimanapun, setakat jam 12 tengah hari ini, semua daerah di Johor mengalami hujan. – Metro
(Gambar) 3 daerah di Johor banjir, 6 PPS dibuka Preview (opens in a new tab) https://www.sistemguruonline.my/?p=81676&preview=true

Baca juga:
JPS KELUARKAN NOTIS 24JAM BANJIR UNTUK 6 NEGERI Murid Hadiahkan Cikgu Udang Besar Bawa Masuk Dalam Kelas Bantuan Kasih Suri Sebanyak RM480 ​​Setahun Nasihat dan maklumat banjir Banjir Memusnahkan Banyak Peringkat dan bukan sahaja menyebabkan gangguan ketara kepada perkhidmatan dan kerosakan harta benda, tetapi juga boleh membahayakan nyawa dengan cepat di rumah, di jalan raya dan semasa berada di luar rumah.
Berhati-hati dengan risiko banjir anda Sebagai langkah berjaga-jaga, pastikan anda mengetahui risiko banjir keluarga anda. Anda boleh melakukan ini dengan menyemak peta risiko banjir untuk sungai dan laut.
Anda juga boleh bersedia dengan membuat rancangan banjir , sekiranya berlaku kecemasan.
Apabila banjir tiba, keluarga boleh menyediakan rumah mereka lebih awal dengan memasang produk perlindungan banjir, seperti beg pasir dan penyangkut tandas di tandas di tingkat bawah untuk mengurangkan risiko kumbahan mengalir semula ke dalam rumah. Anda juga boleh meletakkan palam dalam singki dan tab mandi, menimbangnya dengan sarung bantal atau beg plastik yang diisi dengan tanah. Selain itu, putuskan sambungan peralatan yang menggunakan air, seperti mesin basuh dan mesin basuh pinggan mangkuk.
Ia juga dinasihatkan untuk mematikan air, gas dan elektrik di sesalur kuasa apabila air hampir memasuki hartanah anda. Bekalan gas hendaklah dimatikan di Injap Kawalan Kecemasan (yang biasanya terletak di sebelah meter gas). Anda harus menghubungi pembekal gas anda atau pembekal perkhidmatan kecemasan Gas Nasional, untuk memeriksa sama ada langkah-langkah sedang dilaksanakan untuk paras air yang meningkat.
Jika banjir telah diramalkan di tempat anda tinggal, dengar radio tempatan anda atau semak laman web Agensi Alam Sekitar dan Pejabat Met untuk mendapatkan kemas kini, untuk mengelakkan perjalanan ke kawasan banjir.
Semasa Apabila banjir berlaku, adalah penting untuk mencuba dan menjauhkan diri daripada air. Berikut adalah nasihat tentang cara mengatasi di rumah, semasa melancong atau di luar rumah.
Sekitar rumah Merupakan keputusan yang sukar untuk meninggalkan rumah anda, tetapi anda boleh membahayakan diri anda dengan cuba tinggal di sana semasa banjir. Pertimbangkan keseimbangan antara terperangkap atau berpindah ke tempat yang lebih selamat. Ia adalah bantuan sebenar untuk mengikuti panduan polis dan perkhidmatan kecemasan lain jika mereka meminta anda untuk pergi. Mereka mungkin tidak dapat menghubungi anda dengan cepat jika anda tinggal di rumah anda. Jika banjir menjejaskan rumah anda, dapatkan bantuan awal daripada pihak berkuasa tempatan anda.
Juga periksa jiran yang terdedah termasuk orang tua dan keluarga yang mempunyai anak kecil. Objek tersembunyi dan permukaan yang tidak rata dan licin akan menyukarkan untuk berjalan di dalam dan di luar rumah. Perjalanan, tergelincir dan terperangkap kaki adalah kebimbangan khusus. Direndam dalam air sejuk (di bawah 15°c) atau duduk di dalam rumah yang sejuk dan tidak panas boleh menyebabkan hipotermia dengan cepat, mengatasi keupayaan anda untuk bergerak, bertindak balas dan membantu diri anda.
Elektrik
Air dan elektrik tidak bercampur tetapi anda juga perlu mengambil tahu tentang isu dengan barangan elektrik yang boleh menyebabkan kebakaran. Jangan tergoda untuk memasangkan penjana mudah alih terus ke panel elektrik utama.
Jika terdapat air di dalam atau di sekeliling kotak fius, hubungi profesional dan jangan sentuh kotak fius untuk mematikan elektrik. Periksa sekeliling rumah dan keluarkan peralatan elektrik yang rosak. Alihkan mana-mana peralatan mudah alih dari kawasan banjir.
Bekalan elektrik dan gas tidak boleh dihidupkan semula sehingga anda mendapat nasihat profesional bahawa adalah selamat untuk berbuat demikian. Jangan pukul mancis atau pemetik api atau gunakan lilin untuk membimbing anda semasa memasuki hartanah. Selain itu, jangan gunakan sebarang peralatan elektrik berkuasa sesalur di kawasan yang dilanda banjir sehingga dinasihatkan oleh juruelektrik berdaftar bahawa ia adalah selamat untuk berbuat demikian, dan jangan sekali-kali menyentuh mana-mana pendawaian terdedah kerana ia mungkin masih hidup.
Karbon monoksida
Menggunakan pemanas atau penjana sementara untuk mengepam air keluar dalam ruang tertutup meningkatkan risiko keracunan karbon monoksida .
Penjana kuasa petrol atau diesel, penyahlembap dan mesin basuh tekanan tidak boleh digunakan di dalam rumah tanpa pengalihudaraan yang mencukupi kerana gas ekzosnya boleh terkumpul dan membunuh.
Haiwan peliharaan
Walaupun kucing berdikari, kebanyakan haiwan peliharaan tidak. Anjing khususnya, memerlukan senaman yang kerap dan mereka boleh menjadi agresif jika disimpan dalam ruang terkurung untuk masa yang lama. Jangan biarkan mereka bersendirian dengan kanak-kanak kecil dan orang lain yang mungkin terdedah.
Pencemaran air dan risiko kesihatan Disebabkan oleh pencemaran dan pencemaran, adalah penting anda tidak minum, memasak, mencuci atau membersihkan pinggan mangkuk dalam air banjir. Air yang tercemar boleh menimbulkan risiko kesihatan tertentu kepada orang yang lebih terdedah, seperti golongan muda dan orang tua. Jika anda mempunyai jiran yang lebih tua, pastikan mereka tidak menghadapi kesukaran.
Juga, atas sebab kebersihan, basuh dan nyah kuman tangan anda dan kawasan terdedah lain sebelum makan dan pergi ke tandas. Jika anda tertelan air banjir, hubungi GP tempatan anda.
Tekanan keadaan boleh memainkan peranannya kepada semua peringkat umur. Public Health England mempunyai lebih banyak nasihat dan maklumat.
Air kotor boleh menyembunyikan lubang dalam dan bahaya tersandung. Cuba elakka daripada melangkah ke dalam air apabila anda tidak dapat melihat bahagian bawahnya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.sistemguruonline.my/2023/01/3-daerah-di-johor-banjir-6-pps-dibuka.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mangsa Banjir Di Sabah Johor Berkurang Pahang Kekal

Mangsa Banjir Di Sabah Johor Berkurang Pahang Kekal

papar berkaitan - pada 29/1/2023 - jumlah : 89 hits
JUMLAH mangsa banjir di Sabah dan Johor merekodkan penurunan manakala Pahang kekal dengan 314 mangsa malam ini Di Sabah Jawatankuasa Pengurusan Bencana Negeri memaklumkan jumlah mangsa banjir direkodkan seramai 1 723 mangsa daripada 673 kel...
Jumlah Mangsa Banjir Di Rompin Kekal 314 Orang Di Tiga Pps Setakat Pagi Ini

Jumlah Mangsa Banjir Di Rompin Kekal 314 Orang Di Tiga Pps Setakat Pagi Ini

papar berkaitan - pada 29/1/2023 - jumlah : 105 hits
KUANTAN Jumlah mangsa banjir di Rompin kekal 314 orang daripada 96 keluarga yang berada di tiga pusat pemindahan sementara setakat jam 8 pagi hari ini Menerusi Info Bencana Jabatan Kebajikan Masyarakat daripada jumlah itu seramai 165 mangsa...
Risiko Banjir Kilat Dikeluarkan Untuk Johor Pahang Dan Sarawak

Risiko Banjir Kilat Dikeluarkan Untuk Johor Pahang Dan Sarawak

papar berkaitan - pada 28/1/2023 - jumlah : 196 hits
JABATAN Pengairan dan Saliran mengeluarkan notis kesiapsiagaan kemungkinan banjir kilat dalam tempoh 12 jam nbsp di beberapa nbsp daerah melibatkan nbsp Johor Pahang dan Sarawak sekiranya hujan lebat atau ribut petir yang signifikan terus b...
Mangsa Banjir Di Pahang Sabah Meningkat Johor Menurun

Mangsa Banjir Di Pahang Sabah Meningkat Johor Menurun

papar berkaitan - pada 27/1/2023 - jumlah : 265 hits
Keadaan rumah penduduk Kampung Ongkilan yang masih digenangi air berikutan banjir yang melanda kampung tersebut KUALA LUMPUR Jumlah mangsa banjir di Pahang dan Sabah terus meningkat manakala di Johor menurun dan Sarawak kekal setakat 8 mala...
Johor Beri Bantuan Rm300 Kepada Keluarga Terjejas Banjir

Johor Beri Bantuan Rm300 Kepada Keluarga Terjejas Banjir

papar berkaitan - pada 26/1/2023 - jumlah : 101 hits
SETIAP keluarga yang terjejas banjir di Johor akan menerima bantuan RM300 daripada kerajaan negeri supaya sedikit sebanyak dapat membantu mengurangkan beban mereka Menteri Besar Johor Onn Hafiz Ghazi memaklumkan demikian ketika melawat pusa...
Pitas Kota Marudu Daerah Terbaru Dilanda Banjir Di Sabah

Pitas Kota Marudu Daerah Terbaru Dilanda Banjir Di Sabah

papar berkaitan - pada 25/1/2023 - jumlah : 217 hits
Jawatankuasa Pengurusan Bencana Negeri Sabah memaklumkan jumlah mangsa banjir yang dipindahkan dijangka meningkat KOTA KINABALU Pitas dan Kota Marudu menjadi daerah terbaharu dilanda banjir dengan 79 mangsa daripada 21 keluarga dipindahkan ...
Lebih 12 000 Mangsa Banjir 4 Negeri Berlindung Di 84 Pps

Lebih 12 000 Mangsa Banjir 4 Negeri Berlindung Di 84 Pps

papar berkaitan - pada 27/1/2023 - jumlah : 134 hits
Di Johor jumlah mangsa kembali meningkat kepada 4 868 orang berbanding 4 575 malam tadi dengan Tangkak menjadi daerah kelapan dilanda banjir KUALA LUMPUR Seramai 12 090 mangsa banjir di empat negeri terjejas dengan bencana itu kini ditempat...
Mersing Daerah Terbaharu Terjejas Banjir Mangsa Melonjak 2 912

Mersing Daerah Terbaharu Terjejas Banjir Mangsa Melonjak 2 912

papar berkaitan - pada 25/1/2023 - jumlah : 98 hits
JUMLAH mangsa banjir di Johor terus melonjak kepada 2 912 orang setakat jam 12 tengah malam ini berbanding 1 703 yang direkodkan pada jam 8 malam tadi dengan Mersing menjadi daerah terbaharu terjejas bencana itu Jawatankuasa Pengurusan Benc...
Banjir Rendam Enam Daerah Di Aceh Bantuan Sandang Dan Pangan Mulai Disalurkan

Banjir Rendam Enam Daerah Di Aceh Bantuan Sandang Dan Pangan Mulai Disalurkan

papar berkaitan - pada 25/1/2023 - jumlah : 72 hits
Pemerintah Aceh melalui Dinas Sosial mengklaim telah menyalurkan bantuan masa panik kepada masyarakat di enam kabupaten terdampak banjir Daerah yang terendam banjir sejak Sabtu lalu itu meliputi Kabupaten Pidie Pidie Jaya Bireuen Aceh Utara...
Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Yoursay Don T Let Little Napoleons Hold Nation To Ransom

Europe S War Jitters

Menu Cadangan Hidangan Rumah Terbuka Hari Raya

Filem Sheriff

Sustainable Weekend Villa By Kanopea Architecture Studio And T3 Architects In Vietnam

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar

Senarai Wakil Piala Thomas Uber Cup Finals 2024 Chengdu



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Al Kisahnya Raya 2024

Pengasas Pbrs Joseph Kurup Meninggal Dunia

Manfaat Daun Kucai Untuk Kesihatan Yang Ramai Tak Tahu

Faisal Asahan Kau Bersalah Aku Mengalah Chord

Gugurnya Dosa Waktu Solat

Ai Team Subscribers April 18 2024