3 Cara Mudah Untuk Membuat Rambut Tetap Sehat


Selalu mengikuti trend gaya rambut memang perlu dilakukan untuk menjaga penampilan. Tetapi, kadang mengikuti trend artinya rambut akan mengalami proses pewarnaan, blow dry, bleaching, atau smoothing. Tentunya semua proses ini menggunakan bahan kimia seperti pewarna rambut, atau menggunakan suhu tinggi misalnya penataan rambut dengan hair dryer atau catok. 
 


 
Hal ini akan dapat membuat rambut kehilangan kelembaban alaminya. Hasilnya rambut dapat menjadi kering, kaku, atau pecah-pecah. Untuk mengatasinya, Anda perlu merawat rambut agar tetap sehat. Simak 3 cara mudah untuk membuat rambut tetap sehat berikut ini.
 
1. Mencuci rambut dengan teratur
Mencuci rambut secara teratur penting untuk membuat rambut dan kulit kepala bebas dari kotoran dan minyak berlebih. Minyak dan kotoran pada rambut dapat menyebabkan masalah pada kulit kepala seperti ketombe. 

 
Tetapi, sebaiknya jangan terlalu sering juga mencuci rambut, karena dapat membuat rambut menjadi lebih kering. Untuk Anda yang memiliki rambut kering, sebaiknya mencuci rambut dilakukan dua kali dalam seminggu. 
 
Baca: 10 Moisturizer Untuk Kulit Kombinasi

 


 
Namun bagi Anda yang memiliki rambut yang berminyak, mencuci rambut dapat dilakukan lebih sering, misalnya tiga kali seminggu dan setelah berolahraga.
 
Saat mencuci rambut, pastikan Anda menggunakan jenis shampo yang tepat untuk rambut Anda. Sesuaikan sampo yang Anda pakai dengan kondisi atau masalah rambut Anda. Misalnya sampo dengan ekstra kelembaban untuk rambut kering, sampo untuk rambut berketombe, untuk rambut rontok, dan sebagainya. 


Setelah mencuci rambut, biasanya rambut akan lebih mudah patah dan rontok. Karena itu gunakan sisir yang bergigi renggang atau jarang untuk merapikan rambut setelah keramas.
 


 
Setelah mencuci rambut usahakan untuk mengeringkan rambut tanpa pemanasan. Anda dapat mengeringkan rambut dengan handuk hingga setengah kering lalu membiarkannya hingga kering. Gunakan hair dryer untuk mengeringkan rambut hanya saat diperlukan. Jika Anda mencuci rambut di malam hari, hindari tidur dalam kondisi rambut basah.



2. Memakai Kondisioner
Fungsi kondisioner pada rambut tidak hanya untuk membuat rambut lebih lembut dan lebih mudah diatur, tetapi juga untuk melindungi rambut dari efek polusi dan pemanasan. Kondisioner rambut mengandung bahan pelembut yang dapat membuat rambut lebih berkilau dan memudahkan penataan rambut. Sebaiknya pilihlah kondisioner yang terpisah dari shampo. 
 


 
Meluangkan dua menit setelah mencuci rambut untuk memakai kondisioner akan membuat rambut Anda lebih sehat dan lembut. Apalagi untuk Anda yang memiliki rambut yang diwarnai, atau yang menggunakan hair dryer atau catok rambut setiap hari. Memakai kondisioner setelah mencuci rambut adalah suatu keharusan. Jika tidak, rambut dapat menjadi kering dan rusak.


Saat memakai kondisioner, pastikan hanya mengoleskan secara merata hanya pada rambut hingga ujungnya, dan tidak pada kulit kepala. Diamkan selama 1 hingga 2 menit, lalu bilas hingga benar-benar bersih.


3. Memakai minyak alami
Salah satu cara mudah untuk merawat rambut adalah dengan menggunakan minyak alami untuk melembabkan rambut dan menjaga kesehatan kulit kepala. Minyak alami biasanya digunakan sebelum mencuci rambut. 


Memakai minyak alami disertai dengan pemijatan di kulit kepala akan melancarkan peredaran darah di kulit kepala, membuat otot menjadi lebih rileks, dan membuat rambut lebih lembut dan sehat berkilau.
 


 
Bagi yang Anda memiliki rambut yang diwarnai, memakai minyak alami sebelum keramas tidak akan merusak warna cat rambut Anda, justru akan melindungi rambut dari kekeringan dan kerusakan yang dapat ditimbulkan oleh cat rambut. Minyak alami juga dapat digunakan untuk mengatasi rambut kering, bercabang, ketombe, hingga rambut rontok.


Minyak yang baik digunakan untuk rambut diantaranya adalah minyak kelapa murni, minyak zaitun, minyak almond, atau minyak jarak. Anda juga dapat menambahkan minyak esensial seperti minyak lavender, minyak peppermint, minyak sereh, atau tea tree oil. 
 

 
 
Cara memakai minyak alami untuk rambut adalah dengan menambahkan beberapa tetes minyak esensial ke dalam minyak kelapa atau minyak zaitun, lalu oleskan merata pada rambut dan kulit kepala sambil dipijat. Diamkan 30 menit, lalu cuci.


Itulah 3 hal mudah dan sederhana yang dapat Anda lakukan untuk merawat rambut. Usahakan untuk menghindari bahan kimia berbahaya untuk merawat rambut. Selain mudah, cara di atas juga aman bagi rambut dan tidak memerlukan biaya yang mahal.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.nikkhazami.com/2020/11/cara-untuk-membuat-rambut-sehat.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cara Defrost Daging Ayam Dan Ikan Cepat Dan Mudah Tak Payah Rendam Air Dah

Cara Defrost Daging Ayam Dan Ikan Cepat Dan Mudah Tak Payah Rendam Air Dah

papar berkaitan - pada 28/10/2020 - jumlah : 1127 hits
Kerja memasak ni boleh jadi lambat masak disebabkan menunggu barang dapur bahan bahan basah beku macam daging ayam dan ikan cair selepas keluarkan dari dalam peti ais Betul tak Tak semena mena boleh jadi timbul sifat kemalasan sebab malas n...
Cara Perbaharui Insurans Kenderaan Atas Talian Paling Mudah Dan Jimat Masa

Cara Perbaharui Insurans Kenderaan Atas Talian Paling Mudah Dan Jimat Masa

papar berkaitan - pada 29/10/2020 - jumlah : 454 hits
Ketika dunia sedang dilanda pandemik covid19 sudah semestinya disarankan untuk kekal dirumah kecuali mempunyai urusan penting Namun tahukah kita kini hampir semua urusan sudah mula beroperasi diatas talian dan paling menarik ia boleh diurus...
Bagaimana Cara Untuk Jana Duit Online Dengan Mudah Lumayan

Bagaimana Cara Untuk Jana Duit Online Dengan Mudah Lumayan

papar berkaitan - pada 27/10/2020 - jumlah : 343 hits
Bagaimana Cara Untuk Jana Duit Online Dengan Mudah Lumayan Artikel kali ini akan berkongsikan dengan tuan puan semua bagaimana The post appeared first on
Cara Jana Income Dari Rumah Yang Mudah Dan Terbukti Lumayan

Cara Jana Income Dari Rumah Yang Mudah Dan Terbukti Lumayan

papar berkaitan - pada 27/10/2020 - jumlah : 464 hits
Cara Jana Income Dari Rumah Yang Mudah Dan Terbukti Lumayan Jika anda tercari cari cara jana income dari rumah atau mahu The post appeared first on
Bagaimana Cara Mudah Jana Pendapatan Di Rumah Sesuai Untuk Semua

Bagaimana Cara Mudah Jana Pendapatan Di Rumah Sesuai Untuk Semua

papar berkaitan - pada 27/10/2020 - jumlah : 624 hits
Bagaimana Cara Mudah Jana Pendapatan Di Rumah Sesuai Untuk Semua Ramai yang tercari cari bagaimana cara mudah jana pendapatan di rumah The post appeared first on
10 Cara Kawal Stress Tips Mudah Untuk Hilangkan Stress

10 Cara Kawal Stress Tips Mudah Untuk Hilangkan Stress

papar berkaitan - pada 29/10/2020 - jumlah : 607 hits
10 CARA KAWAL STRESS TIPS MUDAH UNTUK HILANGKAN STRESS Sesiapa sahaja sama ada kanak kanak remaja dewasa dan warga emas boleh mengalami stres Ianya tidak mengenal usia Umumnya tahap stres yang dihadapi oleh seseorang berbeza beza mengikut b...
Buat Agar Agar Cara Paling Mudah

Buat Agar Agar Cara Paling Mudah

papar berkaitan - pada 29/10/2020 - jumlah : 524 hits
Buat Agar Agar Cara Paling Mudah Assalamualaikum Hai hari ini Cik Ash nak berkongsi masakan dari dapurcikash Ni terajin nak tulis sebab cara buatnya paling mudah Cik Ash guna jer bahan bahan yang tersedia ada dekat rumah ni hihihi Agar agar...
Hanya Guna Sukatan Cawan Ini Cara Mudah Nak Buat Kuih Kaswi

Hanya Guna Sukatan Cawan Ini Cara Mudah Nak Buat Kuih Kaswi

papar berkaitan - pada 3/11/2020 - jumlah : 785 hits
Salah satu kuih yang menjadi kegemaran ramai adalah kuih kaswi Selain dijadikan sarapan pagi kuih ini juga sering dijadikan hidangan minum petang Bertambah enak bila dimakan bersama kelapa parut gabungan rasa manis masin yang cukup menyeler...
Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Effective Market Research On A Budget

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Tiga Lelaki Bakar Anak Kucing Diburu Polis

Pengalaman Menginap Di Grand Court Hotel Teluk Intan Dekat Dengan Menara Condong Teluk Intan



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Unveiling The Convenience Of Online Bookstore In Malaysia

Pilihan Allah Pasti Terbaik Kita Tidak Bisa Memaksa Pilihan Kita Kepada Allah

True Wallet Live22 Top 53 By Nellie Live22slot Fun 29 Jun 2024

Konfflik Irael Iran 3 Suasana Terkini

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Bercakap Dengan Jun