3 4 Hari Anak Belum Buang Air Besar Mungkin Sembelit Lakukan Cara Ini Sangat Berkesan


Sebagai ibu bapa, kita sering kali melihat dan memerhati setiap pergerakan bayi seperti ketawa, merengek dan menangis sebagai petunjuk tahap kesihatan mereka. Walau bagaimanapun, sesetengah petanda masalah kesihatan, seperti bayi sembelit, sukar untuk dikesan dan dilihat.
Simptom sembelit Bayi yang secara eksklusif menyusu susu ibunya sahaja, tidak akan mempunyai masalah seperti ini, kerana hampir semua nutrien dari susu ibu akan diserap.
Namun berbeza kepada bayi yang diberi susu formula, mereka mempunyai kemungkinan yang lebih tinggi untuk diserang masalah sembelit.
Malah masalah sembelit dalam kalangan bayi turut berlaku disebabkan makanan tertentu yang dimakan selepas makanan pepejal diperkenalkan.
Memahami tanda sembelit, pastinya dapat membantu mengatasi masalah kesihatan bayi sebelum ia bertukar menjadi masalah yang lebih besar.
Buang air besar
Kekerapan bayi akan membuang air besar pada setiap hari akan ada turun naik, terutama apabila anda memperkenalkannya makanan baru. Jika bayi anda tidak membuang air besar selama beberapa hari dan kemudian mempunyai najis yang keras, ia kemungkinan petanda mereka mengalami sembelit.
Sembelit bukan sahaja bergantung kepada jumlah kekerapan membuang air besar, tetapi juga kepada keadaan najis itu juga.
Menahan
Sekiranya berlaku perubahan wajah bayi anda ketika sedang membuang air besar, seperti kelihatan tegang atau berkerut, ia mungkin tanda sembelit. Bayi yang berdepan masalah ini biasanya akan menghasilkan najis seperti tanah liat yang sangat keras.
Najis keras boleh menyukarkan proses membuang air besar, bayi anda berkemungkinan akan menangis atau menjadi tegang.
Darah
Sekiranya anda terlihat garis-garis darah merah di atas najis bayi anda, ia adalah kerana bayi mengalami kesukaran ketika proses membuang najis dan menyebabkan kelukaan di sekeliling dinding dubur.
Perut keras
Perut keras boleh menjadi tanda sembelit. Kembung dan tekanan yang disebabkan sembelit boleh menyebabkan bayi anda cepat berasa kenyang.
Tidak mahu makan
Kehilangan selera pada bayi anda mungkin disebabkan ketidakselesaan yang dihadapinya. Malah perut yang kembung juga boleh menyebabkannya tidak mahu makan.


Rawatan
Beberapa strategi dan kaedah yang boleh anda cuba untuk melegakan keadaan sembelit yang dihadapi oleh bayi anda. Ini termasuk:
Menukar susu
Jika anda memberi bayi anda susu ibu, anda mungkin perlu untuk menyeimbangkan diet anda. Ini kerana bayi anda mungkin sensitif terhadap sesuatu yang anda makan dan mengakibatkan sembelit, walaupun kes seperti ini jarang berlaku.
Bagi bayi yang diberikan susu formula, anda boleh menukar kepada susu yang lain. Alahan kepada bahan-bahan tertentu yang terkandung dalam susu formula itu boleh menyebabkan sembelit.
Makanan pejal
Sesetengah makanan pejal boleh menyebabkan sembelit, tetapi hal ini boleh diperbaiki. Jika anda baru mencuba memberikan makanan pepejal kepada bayi anda, cuba tambahkan beberapa makanan serat tinggi seperti:
Brokoli Buah pear Buah prun Buah peach Epal tanpa kulit Kurangkan memberi bijirin yang diproses atau nasi, sebaliknya cuba berikan barli, oat atau quinoa. Roti atau biskut bijirin penuh, juga dapat membantu mengatasi sembelit.
Puri
Jika bayi anda berusia 6 bulan ke atas dan belum membuat peralihan kepada makanan pepejal, cuba beberapa jenis makanan yang disenaraikan di aras dalam bentuk puri. Buah-buahan dan sayur-sayuran mempunyai banyak serat semula jadi yang akan membantu pembuangan najis bayi anda.
Kuantiti air
Penghidratan yang betul adalah penting untuk melancarkan proses membuang air besar. Air dan susu sangat baik untuk mengelakkan bayi anda dari terhidrat. Untuk bayi lebih dari 6 bulan, jus prun atau pear boleh diberikan sekali-sekala untuk mempercepatkan kontraksi kolon bayi anda, sekali gus dapat membantu proses membuang air besar.
Jika jus terlalu manis atau kuat rasanya untuk bayi anda, tambahkan secawan air untuk mencairkannya. Bagi bayi yang di bawah usia 6 bulan, pastikan anda mendapat nasihat dan pandangan doktor sebelum memberikan apa-apa kepadanya selain susu ibu atau formula.
Banyakan pergerakan
Bayi yang banyak bergerak akan membantu mempercepatkan proses pencernaan, sekali gus membantu pergerakan benda di dalam usus. Sekiranya bayi anda masih belum berjalan, pergerakan basikal di kakinya (leg bicycles) pasti akan membantu.


Urutan
Lakukan urutan lembut di bahagian perut dan bawah perut bayi untuk merangsang pergerakan usus. Ulangi senaman beberapa kali sehari, sehingga bayi anda ada membuang air besar.
Masih tidak berjaya Melakukan perubahan dalam diet bayi anda (atau anda sendiri) pasti akan dapat membantu mengatasi masalah sembelit bayi anda. Namun jika masih tidak berjaya, terdapat beberapa teknik lain yang boleh anda gunakan.
Kebanyakan teknik ini boleh dilakukan di rumah, walau bagaimanapun jika anda tidak pernah mengamalkannya sebelum ini, anda perlu berjumpa dengan doktor anda terlebih dahulu untuk mendapat nasihat dan rundingan khusus.
Teknik-teknik ini termasuk:
Glycerin suppository
Jika bayi anda mempunyai tanda najis berdarah selepas membuang najis yang keras, glycerin suppository akan dapat membantu melancarkan proses pembuangan najis.
Ia boleh dibeli di farmasi dan digunakan di rumah. Ikuti arahan pada pakej jika ia untuk bayi anda yang berusia 2 tahun ke atas atau bertanyakan kepada doktor sebelum menggunakannya jika ia adalah untuk bayi anda dibawah usia 2 tahun.
Laksatif
Laksatif (laxative) diperbuat daripada ekstrak malt barli (Maltsupex) atau serbuk psyllium (Metamucil) yang dapat melembutkan najis bayi. Tetapi ia tidak disyorkan kepada bayi. Berbincang dengan doktor anda sebelum memberikan apa-apa laksatif kepada bayi di bawah umur 1 tahun.
Pakar pediatrik Sekiranya anda keliru atau merasa bimbang, jangan teragak-agak untuk berjumpa doktor kepada bayi anda. Dalam kebiasaan kes, masalah sembelit bayi anda akan dapat di atasi dengan sendirinya atau dengan rawatan semula jadi.
Jika strategi tersebut masih tidak berfungsi, sila dapatkan nasihat atau cadangan dari doktor anda untuk bantuan. Doktor anda juga akan dapat membantu melihat simptom atau tanda lain (seperti demam) yang boleh menjadi petunjuk masalah yang lebih besar yang mungkin memerlukan rawatan perubatan.
Sumber: Hello Doktor
 
The post 3-4 Hari Anak Belum Buang Air Besar Mungkin Sembelit. Lakukan Cara Ini Sangat Berkesan! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://majalahpama.my/3-4-hari-anak-belum-buang-air-besar-merengek-mungkin-sembelit-lakukan-cara-ini-sangat-berkesan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anak Di Deli Serdang Ini Tidur Selama 22 Hari Dokter Hingga Orang Pintar Belum Bisa Bangunkan

Anak Di Deli Serdang Ini Tidur Selama 22 Hari Dokter Hingga Orang Pintar Belum Bisa Bangunkan

papar berkaitan - pada 21/12/2018 - jumlah : 305 hits
Balita bernama Gilang Tama Alfarizi sudah 22 hari tidak terbangun dari tidurnya Diketahui balita tersebut berasal dari Deli Serdang Sumatera Utara Dilansir TribunWow com dari TribunMedan com tenaga medis menyatakan bahwa balita tersebut dal...
Pvmbg Pastikan Gunung Anak Krakatau Belum Menunjukkan Letusan Besar

Pvmbg Pastikan Gunung Anak Krakatau Belum Menunjukkan Letusan Besar

papar berkaitan - pada 23/12/2018 - jumlah : 193 hits
Pusat Vulkanologi dan Mitigasi Bencana mengimbau masyarakat agar tidak panik terkait isu yang beredar bahwa Gunung Anak Krakatau akan meletus dengan kekuatan besar
8 Amalan Ini Boleh Di Lakukan Dalam Masa 1 Minit Tetapi Ganjarannya Sangat Besar Rileks Media

8 Amalan Ini Boleh Di Lakukan Dalam Masa 1 Minit Tetapi Ganjarannya Sangat Besar Rileks Media

papar berkaitan - pada 12/12/2018 - jumlah : 395 hits
Di dalam kesibukkan dunia hari ini minit demi minit berlalu dengan cukup pantas Sehinggakan timbul rasa menyesal di dalam diri kita kerana gagal mencari waktu dan masa untuk beribadah kepada Tuhan Kita selalu merasakan diri kitalah yang ter...
Kurang Air Dalam Badan Anak Bahaya Jika Ubun Ubunnya Melengkung Ke Dalam Cepat Bertindak

Kurang Air Dalam Badan Anak Bahaya Jika Ubun Ubunnya Melengkung Ke Dalam Cepat Bertindak

papar berkaitan - pada 15/12/2018 - jumlah : 703 hits
Dehidrasi atau nama lain kehilangan sumber air dalam badan kurang dari paras normal yang akan menyebabkan gangguan pada keseimbangan garam galian dan akan menggangu sistem badan manusia lebih bahaya lagi lagi kepada kanak kanak Menurut perk...
Anak Takut Lihat Wajah Saya Muka Melecur Terkena Air Panas Steamer Ketika Menggunakan Khidmat Mobile Spa

Anak Takut Lihat Wajah Saya Muka Melecur Terkena Air Panas Steamer Ketika Menggunakan Khidmat Mobile Spa

papar berkaitan - pada 16/12/2018 - jumlah : 449 hits
Anak takut lihat wajah saya Muka melecur terkena air panas steamer ketika menggunakan khidmat mobile spaHajat mendapatkan perkhidmatan mobile spa menjadi tragedi apabila wajah wanita itu melecur teruk akibat terkena tumpahan air panas steam...
Hati Sentiasa Teringat Anak Dan Isteri 2 Cara Yang Diajarkan Rasullullah Kita Kena Contohi Suami Take Note

Hati Sentiasa Teringat Anak Dan Isteri 2 Cara Yang Diajarkan Rasullullah Kita Kena Contohi Suami Take Note

papar berkaitan - pada 20/12/2018 - jumlah : 359 hits
Sebaik baik perkara adalah sentiasa berbuat baik titipkan penuh kasih sayang pada anak dan isteri kita Inilah yang sepatutnya dilakukan oleh seorang suami buat keluarganya Nak pastikan hati sentiasa dekat dengan keluarga dan anak anak ada c...
Di Rumah Anak Banyak Cakap Bila Dekat Luar Atau Sekolah Senyap Mungkin Ciri Selective Mutism

Di Rumah Anak Banyak Cakap Bila Dekat Luar Atau Sekolah Senyap Mungkin Ciri Selective Mutism

papar berkaitan - pada 20/12/2018 - jumlah : 322 hits
Di rumah cakap banyak tapi bila di luar atau sekolah senyap Jika anak ada ciri ini mungkin Selective Mutism Menurut Patalogis Pertuturan Bahasa Selective Mutism biasanya berlaku ketika zaman kanak kanak Ia bisanya bermula sebelum kanak kana...
Ini 10 Perkara Yang Mungkin Korang Kena Hadap Jika Berkahwin Dengan Anak Bongsu Betul Tak

Ini 10 Perkara Yang Mungkin Korang Kena Hadap Jika Berkahwin Dengan Anak Bongsu Betul Tak

papar berkaitan - pada 6/12/2018 - jumlah : 508 hits
Ini 10 Perkara Yang Mungkin Korang Kena Hadap Jika Berkahwin Dengan Anak Bongsu Betul Tak Orang kata anak bongsu ni kerenah dia lain macam sikit Bukan la kata mereka tak baik cuma terlebih manja sikit je So untuk korang yang nak mengakhiri ...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Drama Anggun Mikayla

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Arul Rasheed Feat Shana Abella Gemersik Aidilfitri Chord

Hukum Berbuka Puasa Di Bulan Ramadhan Dan Cara Bayar Fidyah

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Di Ambang Inflasi Bagaimana Dow Jones Dan S P Bertindak Untuk Sesi Ketiga Berturut Turut



Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik

10 Fakta Biodata Siti Khadijah Halim Pelakon Drama Berepisod Wanita Syurga TV3 Gandingan Redza Rosli


Ceo Flutter 2023

Hari Ini 3 Lucu Di M Sia K Jaan Gagal Sayur Kisah Cinta

Boikot Kk Mart Bukan Speedmart

Bersahur Dengan Sup Ayam Simple Tapi Sedap

The Ultimate Home Cycling Adventure Beaches Mountains And Music

Potong Ikan Keluar Api