Doktor Kontrak Perlu Bersyukur Graduan Lain Sengsara



Doktor kontrak perlu bersyukur, graduan lain sengsara
NASIB seorang graduan perakaunan seperti saya beginilah, selepas terima skrol tiada kerja tersedia. Terpaksa cari di sana sini siang dan malam. Berbeza betul dengan kawan-kawan graduan perubatan, habis belajar, keluar dari universiti sudah ada jawatan. Masing-masing dapat gelaran doktor. Gaji lebih tinggi berbanding graduan lain seperti kami graduan perakaunan, kejuruteraan, sains sosial dan sebagainya.
Sebab itu saya terpanggil meluahkan rasa apabila doktor berstatus kontrak cuba melawan arus dan mencabar pemerintah. Mereka tuntut setiap daripada mereka diserapkan ke jawatan tetap segera.
Yelah, siapa tak mahu dapat kerja. Apatah lagi kalau kerja itu berstatus tetap yang banyak kelebihan seperti pencen di hari tua. Kalau zaman datuk nenek kita dahulu mungkinlah orang tak suka kerja ‘gomen’. Tapi zaman sekarang sudah berbeza. Jawatan kosong ada 100 tempat, yang meminta pula cecah 50,000 orang permohon.
Pandangan peribadi saya sepatutnya golongan doktor kontrak ini terimalah apa yang kalian sedang dapat sekarang. Nama saja kontrak, tapi kemudahan dan kelebihan hampir serupa dengan mereka yang tetap.
Walaupun kontrak, gaji setiap bulan masih ada dan masuk ke dalam akaun bank secara automatik. Tak perlu susah-susah hujung bulan ‘panjat’ bahagian kewangan meminta gaji atau buat tuntutan.
Ada slip gaji sama seperti mereka yang tetap. Kalau rasa nak beli kereta atau telefon bimbit canggih, masih boleh selagi mampu. Kalau terasa nak cuti, peruntukan untuk bercuti sentiasa diberi tiap-tiap tahun seperti yang berjawatan tetap. Kemudahan perubatan pun tersedia sama seperti yang berstatus tetap. Nak apa lagi?
Jika nak dibandingkan dengan jawatan kontrak skim lain, rasanya ‘jauh panggang dari api’. Contohnya perjawatan kontrak MyStep yang sekarang ini banyak terpakai di mana-mana agensi kerajaan. Sudahlah kadar upah gaji itu terlalu kecil hingga ke paras kemiskinan tegar, tiada pula lain-lain elaun dan keistimewaan.
Mesejnya senang saja, terima seadanya dan bersyukurlah dengan apa yang kita dapat. Beratus ribu lagi yang berada di luar sana mengharapkan dapat kerja dalam sektor kerajaan kerana mereka tahu kelebihannya. Kalau dapat kontrak pun mereka sanggup bekerja, asalkan ada daripada tiada.
Sebaliknya para doktor kontrak sekarang mahu mendesak kerajaan untuk beri jaminan diserap tetap ke dalam perkhidmatan pula. Mungkin boleh ditetapkan, tetapi mustahil sekali gus dan di buat dalam masa terdekat.
Setahu saya ia bukan kuasa mutlak Kementerian Kesihatan. Ia melibatkan Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA), Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) dan Kementerian Kewangan juga. Walaupun seorang yang kerajaan ambil sebagai anggota tetap, implikasi kewangannya sampai ke hujung usia. Wang yang kita perlukan besar dan berpanjangan.
Kalau dapat disambung kontrak tahun ke tahun pun bersyukurlah banyak-banyak. Kenanglah nasib orang sekeliling terutama graduan bidang lain yang lebih sengsara mahu bekerja dalam bidang yang dipelajari, tetapi tak dapat walau sudah mohon 10 tahun.
Tak mustahil jika kita terus bersyukur dan buat kerja dengan ikhlas, rezeki tak terduga akan sampai kepada kita suatu hari nanti. Tetapi jika kita bertindak melawan arus dan cuba berkeras, jangan dikesali nanti kerajaan mengambil tindakan terhadap kita.
Pada waktu itu, menyesal tak sudah. Mungkin kontrak anda tak disambung lagi dan nama anda akan disenaraihitamkan dalam perkhidmatan awam sampai bila-bila. Tak kesiankah kepada pasangan dan anak pinak?
Jangan sampai yang dikejar tak dapat, yang dikendong berciciran. Sekadar memberi nasihat.
Syahmi Aiman Nasaruddin, graduan perakaunan IPTA
Doktor kontrak perlu bersyukur, graduan lain sengsara
Baca Artikel Menarik :
Guan Eng mahu Rais ganti Takiyuddin Kempen bendera hitam sohor kini di media sosial Pemuda lari PKPD langgar kawat duri Hantar pelacur kepada pelanggan, taktik terbaru PKP Mangga miyazaki berharga RM1,000 sebiji Resepi sambal tumis sotong petai Layari Laman Facebook MYKMU
Polis Buru Doktor Palsu Suntik 812 Orang Guna Air

The post Doktor kontrak perlu bersyukur, graduan lain sengsara appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2021/07/04/doktor-kontrak-perlu-bersyukur-graduan-lain-sengsara/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tak Perlu Ugut Kenakan Tindakan Disiplin Pada Doktor Kontrak Lancar Mogok Kata Puad

Tak Perlu Ugut Kenakan Tindakan Disiplin Pada Doktor Kontrak Lancar Mogok Kata Puad

papar berkaitan - pada 29/6/2021 - jumlah : 207 hits
FMT Reporters June 29 2021 Puad berkata terdapat lebih kurang 23 000 doktor berstatus kontrak pada masa ini yang mahu pembelaan dilantik ke jawatan tetap PETALING JAYA Ahli Majlis Kerja Tertinggi Umno Puad Zarkashi menggesa kerajaan membuka...
Walk Out Jalan Akhir Sekiranya Tuntutan Tidak Dipenuhi Kata Penganjur Hartal Doktor Kontrak

Walk Out Jalan Akhir Sekiranya Tuntutan Tidak Dipenuhi Kata Penganjur Hartal Doktor Kontrak

papar berkaitan - pada 1/7/2021 - jumlah : 166 hits
Tindakan akan dilakukan sekiranya perbincangan dengan pihak pihak terlibat temui jalan buntu Petugas kesihatan awam yang menjadi barisan hadapan negara berdepan risiko setiap hari Hampir 23 000 doktor kontrak dilaporkan sedang berkhidmat de...
Kerajaan Diminta Selesai Segera Isu Serap Doktor Kontrak

Kerajaan Diminta Selesai Segera Isu Serap Doktor Kontrak

papar berkaitan - pada 28/6/2021 - jumlah : 188 hits
Sekumpulan pegawai perubatan mahu lancar mogok pada 26 Julai ini BANGI Kerajaan mesti mengemukakan penyelesaian tuntas terhadap isu membabitkan pegawai perubatan kontrak yang mahu melancarkan protes bermula 1 Julai ini tegas Timbalan Presid...
Cuepacs Saran Mogok Doktor Kontrak Tidak Diteruskan

Cuepacs Saran Mogok Doktor Kontrak Tidak Diteruskan

papar berkaitan - pada 28/6/2021 - jumlah : 301 hits
Cuepacs bersedia menjadi penghubung bagi menyelesaikan masalah dihadapi oleh pegawai perubatan muda berkenaan isu penyerapan dalam perkhidmatan Petugas kesihatan memberikan vaksin kepada warga emas di Hospital Pakar KPJ Tawakkal Kuala Lumpu...
Serapkan Doktor Kontrak Ke Pekhidmatan Awam Pemuda Ph

Serapkan Doktor Kontrak Ke Pekhidmatan Awam Pemuda Ph

papar berkaitan - pada 27/6/2021 - jumlah : 197 hits
Serapkan doktor kontrak ke pekhidmatan awam Pemuda PHOleh June 27 2021Pemuda Pakatan Harapan mengkritik layanan kerajaan terhadap doktor berstatus kontrak yang tidak disahkan sebagai kakitangan tetap hospital kerajaan meskipun telah 5 tahun...
Isu Doktor Kontrak Dibawa Ke Kabinet Kkm

Isu Doktor Kontrak Dibawa Ke Kabinet Kkm

papar berkaitan - pada 1/7/2021 - jumlah : 158 hits
Tunggu keputusan jemaah menteri setelah kertas kerja siap Dr Adham Menteri Kesihatan Datuk Seri Dr Adham Baba PUTRAJAYA Isu pegawai perubatan kontrak yang belum diserap ke jawatan tetap akan dibawa ke Mesyuarat Kabinet kata Menteri Kesihata...
23 000 Doktor Kontrak Mahu Mogok

23 000 Doktor Kontrak Mahu Mogok

papar berkaitan - pada 29/6/2021 - jumlah : 316 hits
PETALING JAYA Sekumpulan pegawai perubatan kontrak yang mewakili 23 000 kalangan perjawatan itu memberi kata dua kepada kerajaan untuk melakukan mogok pada akhir Julai ini sekiranya masih tidak menyelesaikan isu mengenai penempatan tetap me...
Habis Rm1 Juta Kerja Doktor Lima Tahun Tapi Masih Kontrak

Habis Rm1 Juta Kerja Doktor Lima Tahun Tapi Masih Kontrak

papar berkaitan - pada 1/7/2021 - jumlah : 273 hits
Habis RM1 juta kerja doktor lima tahun tapi masih kontrak Doktor kontrak dalam kalangan anak Felda yang membabitkan kira kira 3 000 orang daripada 23 000 doktor kontrak di negara ini kecewa dengan skim perjawatan mereka yang masih terumbang...
Takde Tempat Lain Ke Kau Nak Lepak Telur Kena Gigit Ular Sawa Albino Milik Jiran Yang Terlepas

Takde Tempat Lain Ke Kau Nak Lepak Telur Kena Gigit Ular Sawa Albino Milik Jiran Yang Terlepas

papar berkaitan - pada 6/7/2021 - jumlah : 417 hits
Seorang lelaki digigit ular sawa milik jiran di bahagian kemaluannya selepas ular itu terlepas dan melarikan diri melalui longkang yang kemudian muncul di tandasnya Mangsa berusia 65 tahun dari Graz Austria cedera digigit haiwan reptilia it...
Kanak Kanak Usia 3 Tahun Sudah Boleh Diajar Berdikari Tahu Urus Diri Sudah Cukup Baik

Asal Usul Coca Cola

Ikan Buntal Risiko Dan Gejala Keracunan

Unleashing The Miracle Of Retinol For Your Skin

Sejarah Hitam Bola Sepak Berulang

Hukuman Masyarakat Sangat Berat Jika Anda Punya Pendapat Berbeza Dari Mereka

Takut Ditangkap Khalwat Pecut Kereta Hingga Terbabas

Pharmaniaga Komited Pulih Kewangan Keluar Status Pn17



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Hantar Anak Ke Sekolah Tidak Pakai Topi Keledar

Nak Rasa Musim Sejuk Jom Bawa Anak Ke Immersive Winterland Tarikan Terbaharu Di I City Shah Alam

Buaya Jantan 5 Meter Tersangkut Pada Pukat

Lori Tanah Jatuh Gaung Wanita Maut Suami Patah Tangan

Nga Asks Saifuddin To Halt Probe On Teoh Beng Hock S Family

Sudah Bersedia Terima Surat Bersatu Apapun Terjadi Tetap Sokong Kepimpinan Pm