22 Tuntutan Berkait Skandal 1mdb Difail Terhadap Beberapa Entiti Individu


Staff Writers  MALAYSIA NOW
Kerajaan menjamin untuk meneruskan usaha sehingga mereka yang terlibat dengan skandal 1MDB dan SRC dipertanggungjawabkan sepenuhnya.

1MDB dan SRC memfailkan 22 tuntutan terhadap beberapa entiti termasuk institusi kewangan dan individu bagi pemulangan asetnya. Gambar: AFP 1MDB dan SRC International Sdn Bhd disahkan telah memfailkan 22 tuntutan sivil pada 7 Mei 2021 terhadap beberapa entiti termasuk dan individu yang didakwa melakukan pelbagai kesalahan termasuk termasuk pelanggaran kewajipan kontrak dan pengkayaan tidak wajar.
Dalam sebuah kenyataan hari ini, kementerian kewangan berkata writ yang difailkan itu termasuk enam oleh 1MDB dan 16 lagi oleh SRC International telah difailkan pada 7 Mei lalu untuk pemulangan aset dengan jumlah keseluruhan melebihi RM96.6 bilion (AS$23 bilion), termasuk kira-kira RM300 juta tuntutan terhadap pelbagai pihak tempatan.
Tuntutan yang difailkan oleh 1MDB 1MDB ini adalah terhadap sembilan entiti termasuk dua institusi kewangan asing dan 25 individu atas pelbagai kesalahan termasuk pelanggaran kewajipan kontrak, statutori, fidusiari, pecah amanah, konspirasi, bantuan tidak jujur dalam penyelewengan dana, kecuaian, penerimaan dengan pengetahuan dan pengkayaan tidak wajar.
Mereka yang difailkan oleh SRC International 15 individu dan lapan entiti atas pelbagai kesalahan termasuk penyalahgunaan kuasa, pelanggaran kewajipan fidusiari di jawatan awam, pecah amanah, konspirasi, bantuan tidak jujur, pelanggaran kewajipan secara frod; penerimaan dengan pengetahuan, salahlaku dan penukaran salah.
“Berikutan kejayaan penyelesaian yang signifikan terhadap Goldman Sachs, AmBank Group dan Deloitte PLT, usaha kerajaan kini difokuskan untuk membawa ke muka pengadilan pesalahlaku lain yang telah menyebabkan kerugian kepada 1MDB dan/atau SRC semasa pelaksanaan tugas mereka, sebagai pihak yang terlibat secara langsung atau tidak langsung dalam pelbagai operasi dan urus niaga 1MDB dan/atau SRC.
“Seperti yang telah dinyatakan sebelum ini, kerajaan akan meneruskan usaha sehingga semua pihak yang terlibat dipertanggungjawabkan sepenuhnya atas kesalahan kepada negara melalui penglibatan mereka dalam 1MDB dan/atau SRC,” kata Menteri Kewangan Tengku Zafrul Aziz.
Pada Oktober tahun lalu, Goldman Sachs bersetuju untuk membayar penalti sebanyak AS$2.9 bilion bagi menyelesaikan pertuduhan jenayah dalam skandal 1MDB, penalti terbesar yang pernah AS keluarkan dalam kes rasuah.
Goldman Sachs turut membantu mengumpulkan kira-kira AS$6.5 bilion untuk dana tersebut. Jabatan Kehakiman AS (DOJ) berkata lebih dari AS$4.5 bilion dicuri dari 1MDB oleh pegawai atasan dana itu dan sekutunya antara tahun 2009 dan 2015.
Sementara itu, pada bulan Februari, AMMB Holdings Bhd bersetuju untuk penyelesaian global tuntutan tertunggak bernilai RM2.83 bilion dan beberapa tindakan berkaitan penglibatan AmBank Group dalam urusan 1MDB.
Jumlah penyelesaian itu juga adalah tambahan kepada penalti berjumlah RM53.7 juta yang diarahkan Bank Negara Malaysia dan dibayar oleh AmBank Group.
Pada Mac lalu, Deloitte PLT bersetuju untuk penyelesaian sejumlah RM324 juta bagi semua tuntutan berkaitan kewajipan fidusiari dalam pengauditan akaun-akaun 1MDB dan SRC International untuk tempoh 2011-2014.
Kementerian hari ini menegaskan bahawa kesemua hasil daripada usaha pemulangan aset 1MDB termasuk penyelesaian masa depannya dimasukkan ke dalam Akaun Amanah Pemulangan Aset di seliaan jagaan Jabatan Akauntan Negara Malaysia.
“Penyelesaian ini tidak menjejas atau mengkompromi tuntutan Malaysia terhadap pesalahlaku lain yang telah menyebabkan kerugian kepada 1MDB dan SRC, dan mereka akan tetap dihadapkan ke muka pengadilan melalui sistem perundangan jenayah dan sivil.”


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2021/05/22-tuntutan-berkait-skandal-1mdb-difail.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Skandal 1mdb Zafrul Sahkan K Jaan Runding Dengan Kpmg

Skandal 1mdb Zafrul Sahkan K Jaan Runding Dengan Kpmg

papar berkaitan - pada 13/5/2021 - jumlah : 123 hits
MALAYSIAKINI Menteri Kewangan Tengku Zafrul Abdul Aziz hari ini mengesahkan bahawa kerajaan sedang mengadakan rundingan dengan KPMG berkaitan skandal 1MDB Ini selepas Ahli Parlimen Damansara Tony Pua mempersoal kenapa Putrajaya tidak menghe...
Beraya Di Jalan Raya Tuntutan Warganet Terhadap Pn

Beraya Di Jalan Raya Tuntutan Warganet Terhadap Pn

papar berkaitan - pada 15/5/2021 - jumlah : 193 hits
MALAYSIAKINI Warganet mengambil peluang menggunakan ucapan Hari Raya Aidilfitri untuk menyuarakan tuntutan terhadap kerajaan Perikatan Nasional Dalam suasana lebaran mereka membuat hantaran dengan slogan seperti buka parlimen tamat darurat ...
Paragon Jalankan Beberapa Program Peningkatan Kapasitas Untuk Dukung Kemajuan Pendidikan Di Indonesia

Paragon Jalankan Beberapa Program Peningkatan Kapasitas Untuk Dukung Kemajuan Pendidikan Di Indonesia

papar berkaitan - pada 3/5/2021 - jumlah : 212 hits
Dalam momentum Hari Pendidikan Nasional 2021 Paragon jalankan tiga program peningkatan kapasitas meliputi Lecturer Coaching Movement Inspiring Lecturer Paragon dan Wardah Inspiring Teacher
Hari Pertama Larangan Mudik Antrean Kendaraan Terpantau Di Beberapa Gerbang Tol

Hari Pertama Larangan Mudik Antrean Kendaraan Terpantau Di Beberapa Gerbang Tol

papar berkaitan - pada 6/5/2021 - jumlah : 255 hits
Antrean terjadi karena ada pemeriksaan Surat Izin Keluar Masuk sekaligus dokumen hasil tes negatif Covid 19
Saya Tak Kenal Pun Neelofa Mereka Beli Beberapa Permaidani Dengan Harga Keseluruhan Rm10 000 Hussein

Saya Tak Kenal Pun Neelofa Mereka Beli Beberapa Permaidani Dengan Harga Keseluruhan Rm10 000 Hussein

papar berkaitan - pada 6/5/2021 - jumlah : 213 hits
Saya tak kenal pun Neelofa mereka beli beberapa permaidani dengan harga keseluruhan RM10 000 HusseinLelaki yang berselfie dengan pasangan selebriti Neelofa dan suaminya Haris Ismail ketika membeli karpet di Nilai 3 mengakui dia sebenarnya t...
Kerajaan Negeri Pahang Mendakwa Vaksinasi Pekerja Genting Ambil Kira Beberapa Faktor

Kerajaan Negeri Pahang Mendakwa Vaksinasi Pekerja Genting Ambil Kira Beberapa Faktor

papar berkaitan - pada 30/4/2021 - jumlah : 202 hits
KUANTAN Jawatankuasa Pengurusan Bencana Negeri Pahang menjelaskan pemberian vaksin kepada pekerja industri perhotelan dibuat atas beberapa faktor termasuk kluster melibatkan Genting Highlands selain pertambahan jumlah vaksin yang diterima n...
5615 Isu Ppim Dan Beberapa Plaintif Lain Saman Kkm Ppim 27 04 2021

5615 Isu Ppim Dan Beberapa Plaintif Lain Saman Kkm Ppim 27 04 2021

papar berkaitan - pada 28/4/2021 - jumlah : 507 hits
Saksikan video penjelasan dari toqqi mengapa PPIM terpaksa mengambil tindakan sedemikian PPIM berjuang demi Pengguna Jom sertai Channel Telegram PPIM Ayuh bersama kami dalam perjuangan ini Sumbangan anda untuk Tabung Perjuangan PPIM akan me...
Individu Dibawa Pulang Dari India Perlu Dikuarantin 21 Hari

Individu Dibawa Pulang Dari India Perlu Dikuarantin 21 Hari

papar berkaitan - pada 15/5/2021 - jumlah : 205 hits
Seramai 132 individu yang dibawa pulang dari India pada 12 Mei lalu menjalani ujian RT PCR setibanya mereka di KLIA dan tujuh daripada mereka disahkan positif Covid 19 PETALING JAYA Kementerian Kesihatan melanjutkan tempoh kuarantin 14 hari...
Are Malaysian Consumers Missing The Target In Anti Israel Boycotts Of Western Brands

Siri Iqoo Z9 Yang Dikuasakan Oleh Snapdragon 7 Gen 3 Kini Dilancarkan Di Malaysia

Uitm Ijn Gave Assurance On Surgery Course S Diversity Say Foreign Advisers

Hantar Anak Ke Sekolah Tidak Pakai Topi Keledar

Projek Perumahan Lumira Di Eka Heights Menawarkan Sentuhan Moden Dan Tema Reka Bentuk Avant Garde

Shanghai Dim Sum Dan Big Bowl Noodles Di Dorsett Grand Subang

Lirik Lagu Mati Matian Mahalini

Zim Zim Ala Kazim



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Suburban Villa By Nach Zel Architekti In Prague Czech Republic

14 Tahun Solo Raja Azura Kembali Bersuami

Cops To Release Photofit Of Suspect Who Splashed Footballer With Acid

Kkb Result Shows More Malays Backing Govt Says Selangor Mb

Japan Crowned Champions In Sultan Azlan Shah Cup For First Time

Jangan Salah Ambil Vitamin C Ini Yang Terjadi Nanti