Kerajaan Negeri Pahang Mendakwa Vaksinasi Pekerja Genting Ambil Kira Beberapa Faktor


 

KUANTAN - Jawatankuasa Pengurusan Bencana Negeri Pahang menjelaskan pemberian vaksin kepada pekerja industri perhotelan dibuat atas beberapa faktor termasuk kluster melibatkan Genting Highlands selain pertambahan jumlah vaksin yang diterima negeri itu.
Jawatankuasa itu menerusi kenyataan hari ini memaklumkan antara faktor penting diambil kira ialah kluster Jalan Genting yang berlangsung selama dua bulan dan melibatkan 563 orang serta keperluan menjadikan hotel sebagai tempat kuarantin.
“Pemberian vaksin kepada 3,036 orang daripada sektor perhotelan termasuk tukang kemas (housekeepers), pencuci dan penyelenggaraan adalah melibatkan enam daerah di Pahang dan bukan hanya daripada pekerja Genting Group.
“Ia juga sebagai usaha menggerakkan sektor ekonomi dan sektor sokongan negeri iaitu pelancongan dan pengangkutan,” menurut kenyataan itu.
Jawatankuasa yang dipengerusikan Setiausaha Kerajaan Pahang Datuk Seri Dr Sallehuddin Ishak menegaskan inisiatif itu juga hanya dibuat selepas 32,156 petugas barisan hadapan kesihatan dan perkhidmatan penting, yang disasarkan sebagai penerima vaksin fasa pertama oleh kerajaan Persekutuan, selesai menerima vaksin mereka.
Katanya, Pahang kemudiannya menerima 5,319 dos tambahan dalam fasa pertama yang disasarkan kepada petugas barisan hadapan selain Kementerian Kesihatan (KKM) termasuk guru komobid dan sebagainya, dengan 3,820 orang guru telah menerima vaksin itu dalam dua fasa berbeza.
Jawatankuasa berkenaan memaklumkan sebanyak 5,600 dos tambahan vaksin Sinovac pula diterima untuk penerima daripada sektor pengangkutan, pihak berkuasa tempatan (PBT), perkhidmatan sokongan klinik (PSK) dan perkhidmatan sokongan hospital (PSH).
Menurut jawatankuasa itu, Badan Bertindak Imunisasi Covid-19 (CITF) Kebangsaan telah menggariskan vaksin Sinovac tidak sesuai untuk diberikan kepada golongan komobid.
Usaha mendapatkan penerima bagi vaksin Sinovac itu telah dimulakan sejak awal Mac lepas dengan 540 orang kategori PSH menerima temu janji vaksin berkenaan selain PSK (104 orang), sektor pengangkutan (1,726 orang), PBT (102 orang) dan perhotelan (3,036 orang).
“Jumlah agihan perancangan asal (untuk sektor perhotelan) ialah 1,575 dos sahaja, namun disebabkan kurang sambutan daripada penerima sektor pengangkutan yang layak walaupun pelbagai usaha dilakukan menyebabkan jumlah penerima sektor perhotelan dinaikkan kepada 3,036 orang,” menurut kenyataan itu.
Jawatankuasa itu juga menegaskan bahawa CITF negeri yang tertakluk kepada CITF Persekutuan komited dalam menjayakan Program Imunisasi Covid-19 Kebangsaan dan akan memastikan golongan sepatutnya menerima bekalan seperti digariskan.
Semalam, Menteri Penyelaras Program Imunisasi Covid-19 Kebangsaan Khairy Jamaluddin menafikan dakwaan tular di media sosial yang menyatakan sejumlah pekerja syarikat Genting Group menerima vaksinasi Covid-19 atas arahan beliau.
Khairy berkata CITF negeri telah membuat keputusan untuk memberikan vaksin kepada pekerja di sektor pelancongan dan CITF Persekutuan hanya mengetahui tentang keputusan tersebut selepas proses vaksinasi kumpulan berkenaan bermula. #sumber
http://www.pahangdaily.blogspot.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://pahangdaily.blogspot.com/2021/04/jawatankuasa-pengurusan-bencana-negeri.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed:+blogspot/LWFdy+(Pahang+Daily+Online)

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kerajaan Pahang Putuskan Vaksinasi Sektor Hotel Sebelum Jkjav Ubah Syor Penerima Sinovac

Kerajaan Pahang Putuskan Vaksinasi Sektor Hotel Sebelum Jkjav Ubah Syor Penerima Sinovac

papar berkaitan - pada 3/5/2021 - jumlah : 197 hits
PUTRAJAYA Menteri Penyelaras Program Imunisasi Covid 19 Kebagsaan Khairy Jamaluddin berkata Jawatankuasa Khas Jaminan Akses Bekalan Vaksin Covid 19 telah membuat perubahan berhubung penerima untuk vaksin Covid 19 Sinovac untuk memasukkan wa...
Kerajaan Negeri Pahang Belanjakan Rm56 Juta Salur Bantuan Untuk Ringankan Beban Rakyat

Kerajaan Negeri Pahang Belanjakan Rm56 Juta Salur Bantuan Untuk Ringankan Beban Rakyat

papar berkaitan - pada 6/5/2021 - jumlah : 193 hits
KUANTAN Kerajaan Negeri Pahang membelanjakan sebanyak RM56 juta bagi menyalurkan Bantuan Prihatin Pahang yang mula dilaksanakan awal tahun ini dalam usaha membantu meringankan beban rakyat di seluruh negeri Menteri Besar Datuk Seri Wan Rosd...
Khairy Nafi Dakwaan Arah Beri Vaksinasi Kepada Pekerja Genting Group

Khairy Nafi Dakwaan Arah Beri Vaksinasi Kepada Pekerja Genting Group

papar berkaitan - pada 28/4/2021 - jumlah : 271 hits
Khairy nafi dakwaan arah beri vaksinasi kepada pekerja Genting Group Dikemas kini 19 minit yang lalu Diterbitkan pada 28 Apr
Kisah Seram Pekerja Hotel Di Genting Highlands Diganggu Lembaga Misteri

Kisah Seram Pekerja Hotel Di Genting Highlands Diganggu Lembaga Misteri

papar berkaitan - pada 16/4/2021 - jumlah : 892 hits
Assalamualaikum dan salam sejahteraApa khabar pembaca dan peminat kisah seram semua Kembaki lagi dalam episod terbaru Kisah Seram Apa Minggu Ini Salam Ramadhan dan selamat menjalankan ibadah puasa Walaupun bulan Ramadhan kisah seram masih a...
Pkpd Di 9 Lokaliti Di Kelantan Pahang Dan Negeri Sembilan

Pkpd Di 9 Lokaliti Di Kelantan Pahang Dan Negeri Sembilan

papar berkaitan - pada 29/4/2021 - jumlah : 217 hits
April 28 2021 PETALING JAYA Perintah kawalan pergerakan diperketatkan akan dilaksanakan di sembilan lokaliti di Kelantan Pahang dan Negeri Sembilan mulai esok hingga 12 Mei ini Menteri Kanan Ismail Sabri Yaakob berkata dua daripada lokaliti...
Rentas Daerah Negeri Bagi Tujuan Vaksinasi Covid 19 Tak Perlu Surat Polis Kj

Rentas Daerah Negeri Bagi Tujuan Vaksinasi Covid 19 Tak Perlu Surat Polis Kj

papar berkaitan - pada 5/5/2021 - jumlah : 256 hits
By 4 May 2021Khairy Jamaluddin Abu BakarKUALA LUMPUR Individu yang perlu merentas daerah dan negeri bagi tujuan vaksinasi COVID 19 di Pusat Pemberian Vaksin di luar daerah tempat tinggal mereka tidak perlu memohon surat kebenaran daripada p...
Khairy Nafikan Sekumpulan Pekerja Syarikat Genting Quot Menerima Vaksin Quot Atas Arahannya

Khairy Nafikan Sekumpulan Pekerja Syarikat Genting Quot Menerima Vaksin Quot Atas Arahannya

papar berkaitan - pada 29/4/2021 - jumlah : 213 hits
nbsp PUTRAJAYA Menteri Penyelaras Program Imunisasi Covid 19 Kebangsaan Khairy Jamaluddin Abu Bakar menafikan sekumpulan pekerja syarikat Genting Group yang menerima vaksinasi Covid 19 atas arahannya Sebaliknya kata Khairy Badan Bertindak I...
Pn Lembab Beri Vaksin Kenapa Lengahkan Kerajaan Negeri Beli Vaksin

Pn Lembab Beri Vaksin Kenapa Lengahkan Kerajaan Negeri Beli Vaksin

papar berkaitan - pada 20/4/2021 - jumlah : 337 hits
Program Imunisasi Covid 19 Kebangsaan yang berjalan lembab menimbulkan desakan agar kerajaan Perikatan Nasional membuka proses penyediaan dan penyuntikan vaksin kepada Kerajaan Negeri atau syarikat swasta yang mampu melakukannya Ketua Pemba...
5548 Kesan Sampingan Vaksinasi Covid 19 Ppim Sedia Bantu Rakyat Buat Tuntutan Terhadap Kerajaan Samudera My 14 04 2021

5548 Kesan Sampingan Vaksinasi Covid 19 Ppim Sedia Bantu Rakyat Buat Tuntutan Terhadap Kerajaan Samudera My 14 04 2021

papar berkaitan - pada 16/4/2021 - jumlah : 255 hits
KUALA LUMPUR 14 April 2021 Persatuan Pengguna Islam Malaysia bersedia membantu penerima vaksin COVID 19 yang mengalami kesan sampingan selepas suntikan vaksinasi untuk membuat aduan dan menuntut ganti rugi terhadap kerajaan Bercakap dalam s...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


15 Easter Garland Designs To String Along The Spring Festivities

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Do You Know About Kuda Kepang Dance

Cukai Perkhidmatan 8 Hanya Ke Atas Golongan Berkemampuan

300 Extra Padu Registration Counters Opened

Nadma Remaining Water Storage Reserves In Four Dams In Johor Penang And Kedah At Critical Level