20 Tips Jaga Rambut Supaya Cantik Dan Sihat Walaupun Bertudung


بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم  (Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

20 Tips Jaga Rambut Supaya Cantik dan Sihat Walaupun Bertudung | Ada orang kata. . Susah la jaga rambut kalau bertudung. MF pernah statement macam ni orang seorang yang bertudung kemudian dah tak bertudung.. Moga dia kembali bertudung.

Sebenarnya, bertudung lagi senang nak jaga rambut daripada rosak akibat terkena cahaya matahari atau pencemaran.

Melakukan 20 rutin ni lagi lah memudahkan kita jaga rambut kita daripada rosak dan rapuh serta gugur.



20 Tips Jaga Rambut Supaya Cantik dan Sihat Walaupun Bertudung 1. Cuci rambut secara berkala.  Disarankan selang sehari untuk cuci rambut. Tapi kalau rasa kulit kepala berminyak atau tak selesa... Boleh saja cuci setiap hari. Sambil cuci tu urut kulit kepala. Pasti rasa fuhh..  Me Time dalam bilik mandi gitu..


2. Pilihlah syampu dan perapi yang betul Pilih syampu dan perapi yang betul dan tepat ikut jenis rambut. Nak bagus pergi salon rambut.. Nanti dia akan cadangkan syampu dan perapi jenis apa yang sesuai dengan rambut kita.


3. Elakkan cuci rambut dengan air hangat/suam kerana ia menjadikan rambut kasar, kering dan susah untuk diurus. Bilas dengan air sejuk untuk melembutkan kutikel rambut.


4. Jangan pakai tudung ketika rambut masih basah.  Pastikan rambut betul-betulkering sebelum pakai tudung. Rambut yang bertutup dalam keadaan basah boleh menyebabkan kelemumur dan hujungnya bercabang. Malah kulit kepala yang tidak kering menyebabkannya berminyak.

MF tak kan basahkan rambut kalau nak pergi kerja. Balik kerja baru basahkan rambut.


5. Sikat rambut sebelum cuci rambut. Lepas buka tudung dan nak cuci rambut tu, sikat dahulu rambut dengan sikat bergigi lebar. Teknik ni bagus untuk elak rambut gugur begitu banyak ketika mandi.



6. Jangan terus cuci rambut lepas buka tudung. Lepas balik rumah... Penat-penat tu.. jangan terus cuci rambut. Buka tudung dan lepaskan rambut. Biarkan dahulu peluh pada liang kulit kepala kering sebelum dicuci.



7. Pilih anak tudung yang betul Sebaiknya anak tudung yang diperbuat daripada kapas. Dan elakkan anak tudung yang terlalu ketat menekup kepala.


8. Jangan pakai anak tudung yang sama sebelum dicuci.  Ye lah.. Kuman ke bakteria ke yang terperangkap pada rambut dan anak tudung tu... Tu yang buatkan rambut kita pun tak sihat.


9. Pilih gaya tudung yang tak terlalu tebal. Sekarang ni banyak fesyen tudung berlapis-lapis, tapi kalau nak jaga rambut, sebaiknya pilihlah gaya tudung yang tak tebal sangat lapisannya. Ini bagi membolehkan kulit kepala ruang bernafas dan mengelakkannya memerangkap banyak peluh dan minyak.



10. Ambil supplemen. Untuk mendapatkan kulit kepala yang sihat, diet yang baik juga sangat penting. Penjagaan dalaman! Ambillah makanan tambahan seperti biotin, silica, Vitamin B, C dan E, besi dan Omega-3.

20 Tips Jaga Rambut Supaya Cantik dan Sihat Walaupun Bertudung

11. Lepaskan rambut bila tidak bertudung. Sepanjang memakai tudung, biasanya rambut diikat ketat. Justeru, apabila berada di rumah, lepaskannya selama yang boleh. Rambut yang kerap diikat menjadikannya mudah gugur dan mengubah tekstur halusnya.



12. Elakkan mengikat rambut terlalu ketat.  Longgarkan ikatan getah rambut agar rambut mampu ‘bernafas’.


13. Trim hujung rambut sebulan sekali. Sebulan sekali, lakukan trim di hujung rambut untuk membuang bahagian yang bercabang atau merekah.


14. Gunakan pewangi rambut. Gunakan pewangi rambut untuk disembur ke serata rambut sebelum dan selepas memakai tudung sekirangnya ada bau yang kurang enak.


15. Serum rambut. Guna lah serum rambut, sebaiknya oleskan beberapa jam sebelum memakai tudung atau pakai sahaja pada waktu malam sebelum tidur.


16. Beri ruang dan peluang untuk rambut bernafas. Dalam masa bertudung itu, kalau ada peluang tanggalkan tudung (macam kat surau atau ketika ke tandas), bolehlah dilakukan urut ringan ke kepala untuk memberi kelegaan dan rasa relaks.


17. Rawatan di salon rambut. Sebulan sekali kunjungi salun rambut untuk mendapatkan rawatan rambut dan kulit kepala. Mengurut kulit kepala membantu melancarkan aliran darah agar rambut dapat tumbuh dengan sihat dan mengurangkan stres setelah seharian dipekup.


18. Pilih tudung yang berwarna cerah. Tahu tak, memilih tudung yang berwarna lembut mampu memberikan kesan sejuk kepada kulit kepala, seterusnya menggalakkan pertumbuhan rambut? Jadi, elakkanlah memakai tudung berwarna gelap.


19. Buat scrub rambut. Seperti juga kulit wajah, kulit kepala pun perlu sentalan atau eksfoliasi untuk singkirkan sel kulit mati.

Cara mudah, campurkan beberapa camca gula bersama syampu dan gosokkan ke kulit kepala. Gosok dengan hujung jari dengan lembut. Lakukannya seminggu sekali.


20. Pakai perapi selepas syampu. Selepas bersyampu, jangan culas memakai perapi rambut. Sapukan perapi hanya pada bahagian helaian rambut. Jangan terkena pada kulit kepala untuk mengelakkan kulit kepala berminyak.


Nak cantik kena lah usaha ye dak... Harap anak kecik dah lepas setahun dapatlah manjakan diri pula lepas ni...

DAh berusia kena bertambah cantik... bukan untuk siapa.. untuk diri sendiri dan untuk suami juga kan.. 

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.mariafirdz.com/2018/11/cara-jaga-rambut-bertudung.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Lab 11 Full Lift Shampoo Soft Mask Series Jadikan Rambut Lebih Sihat Dan Cantik

Lab 11 Full Lift Shampoo Soft Mask Series Jadikan Rambut Lebih Sihat Dan Cantik

papar berkaitan - pada 5/11/2018 - jumlah : 1099 hits
LAB 11 Full Lift Shampoo Soft Mask Series Jadikan Rambut Lebih Sihat Beralun Rambut diibaratkan sebagai mahkota tak kira lelaki ataupun perempuan tidak kira berhijab mahupun free hair Teruja apabila diperkenalkan dengan rangkaian penjagaan ...
5 Tips Sihat Cantik Cara Islam

5 Tips Sihat Cantik Cara Islam

papar berkaitan - pada 25/10/2018 - jumlah : 322 hits
5 Tips Sihat Cantik Cara Islam Islam agama yang lengkap Kalau kita ikut betul betul cara hidup Islam Insha Allah Kita akan sihat kuat dan cantik Salah satu tips mudah yang diajar Nabi s a w untuk sihat dan cantik ialah dengan cara menjaga m...
7 Tips Penting Pilih Hospital Bersalin Supaya Tenang Sebelum Semasa Dan Selepas Bersalin

7 Tips Penting Pilih Hospital Bersalin Supaya Tenang Sebelum Semasa Dan Selepas Bersalin

papar berkaitan - pada 3/11/2018 - jumlah : 403 hits
Alhamdulillah saya dah ada beberapa pengalaman check up dan bersalin di beberapa hospital Banyak pro dan cons yang saya nampak dan ambil kira bila buat pemilihan hospital bersalin So jom saya kongsikan tips yyang korang boleh gunakan juga
10 Tips Utama Untuk Memilih Pasangan Hidup Yang Betul Supaya Tidak Menyesal

10 Tips Utama Untuk Memilih Pasangan Hidup Yang Betul Supaya Tidak Menyesal

papar berkaitan - pada 4/11/2018 - jumlah : 368 hits
Assalamualaikum tidak dinafikan kita semua ingin memiliki keluarga yang diredhai Allah SWT dan demi untuk membina keluarga yang baik itu haruslah bermula dengan memilih pasangan yang baik juga Harus diingat yang kita perlu perlu melihat kri...
11 Tips Mudah Atasi Sakit Lutut Supaya Tak Perlu Bergantung Pada Painkiller Lagi

11 Tips Mudah Atasi Sakit Lutut Supaya Tak Perlu Bergantung Pada Painkiller Lagi

papar berkaitan - pada 7/11/2018 - jumlah : 768 hits
Anda sedang mengalami sakit lutut sehingga mengganggu aktiviti harian anda Anda boleh lakukan pelbagai cara untuk kurangkan sakit lutut sama ada akibat kecederaan yang baru dialami atau athritis yang telah lama anda deritai Fahami 11 petua ...
5 Tips Cantik Kendall Jenner Supermodel Termahal Di Dunia

5 Tips Cantik Kendall Jenner Supermodel Termahal Di Dunia

papar berkaitan - pada 5/11/2018 - jumlah : 265 hits
Tips cantik dan bugar Kendall Jenner supermodel termahal di dunia Rajin membersihkan muka skincare minimal untuk menjaga kulit sensitif tetap sehat masker lemon dan putih telur konsumsi probiotik untuk kulit bersinar serta olahraga kardio p...
Tips Mudah Supaya Lulus Menghadiri Panggilan Temuduga Dalam Sektor Awam Dan Swasta

Tips Mudah Supaya Lulus Menghadiri Panggilan Temuduga Dalam Sektor Awam Dan Swasta

papar berkaitan - pada 2/11/2018 - jumlah : 394 hits
Tips Menghadiri Panggilan Temuduga Woww Dapat panggilan Interview Ini bukan sesuatu yang mudah Setelah beberapa kali membuat permohonan akhirnya ia menampakkan sedikit hasil Kalau sebelum ini tiada sebarang jawapan ataupun maklum balas dari...
11 Tips Sihat Cara Nabi S A W

11 Tips Sihat Cara Nabi S A W

papar berkaitan - pada 26/10/2018 - jumlah : 1734 hits
11 Tips Sihat Cara Nabi s a w Kena buat checklist ni Walaupun sikit je Tapi mencabar nak buat Nak jauhi sifat marah tu Aduii Main dengan anak anak yang tengah membesar nih Aduhai Camne tu Apa pun Jom lah kita cuba dan amalkan ye Buat mana y...
3 Cara Mudah Atasi Masalah Rambut Berbau Bila Bertudung

3 Cara Mudah Atasi Masalah Rambut Berbau Bila Bertudung

papar berkaitan - pada 7/11/2018 - jumlah : 732 hits
SIAPA YANG NAK PUNYA RAMBUT BERBAU LEBIH LAGI KITA YANG BERTUDUNG NIE MENYEDUT BAUNYA BILA CABUT TUDUNG RASA NAK PITAM Jadi sebab itulah kita yang bertudung nie perlu menitik beratkan soal kebersihan dan penjagaan rambut dengan sebaik mungk...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

Kesarjanaan Yang Biasa Biasa Sahaja



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Masak Lemak Ikan Bawal Cermin Dengan Belimbing Buluh

Utilizing Crowdfunding For Business

Pemandu E Hailing Pengguna Muslim Wajiib Abaikan Grab Kenyataan Media Ppim 26 04 2024

Selamat Bersara Contoh Ucapan Hari Persaraan Poster

Juyaya Semun Ngintu Gawai Chord

Bahaya Kemiskinan By Dr Hm Rakib S H Pekanbaru Riau