15 Tanda Penting Bukti Ibu Sedang Awal Mengandung


15 Tanda Penting Bukti Ibu Sedang Awal Mengandung  (Tanda Awal Kehamilan) | Teruja nak tahu sama ada diri sendiri sedang mengandung? Sebenarnya penting juga mengetahui tanda awal kehamilan supaya kita dapat lebih bersedia. Tanda awal kehamilan atau tanda wanita hamil peringkat permulaan sememangnya sudah ada sebaik saja si ibu mula hamil. 

Tanda awal kehamilan ini akan menunjukkan yang si ibu sebenarnya sedang berbadan dua dan tanda awal mengandung ini boleh juga di anggap sebagai simptom semasa mengandung. Tanda-tanda awal kehamilan ini sememangnya sangat penting diketahui bagi setiap wanita sebagai calon ibu yang baik. 



Tapi tak dinafikan yang kadangkala tanda hamil ini mungkin agak susah untuk dikenali. Untuk mengetahui tanda dan ciri awal kehamilan , baca info selengkapnya di sini! Di sini akan daku kongsikan 11 tanda awal kehamilan untuk buat suami isteri yang sedang menunggu berita gembira. Tanda tanda mengandung ini pasti akan membuatkan bakal pa & ma teruja.


15 Ciri-Ciri Ibu Hamil (1 Ke 3 Bulan) Yang Wajib Pa&Ma Tahu
Ramai wanita yang baru hamil tidak mengalami sebarang simptom awal kehamilan. Sesetengah yang lain pula tidak perasan sebarang tanda kehamilan. Tanda-tanda hamil atau tanda awal mengandung ini berbeza untuk setiap wanita. Nak tahu hamil ke tak? Berikut ada 11 tanda yang boleh dilihat sedang berlaku pada si ibu.


#1 - Period Lewat Tanda-tanda mengandung minggu pertama memang sukar untuk di kesan. Namun si ibu boleh mula alert seandainya period lewat dari waktu yang sepatutnya. Period lambat seminggu dari kebiasaan boleh dijadikan sebagai tanda awal bahawa diri mungkin sedang hamil.
#2 - Payudara Makin BesarAntara tanda mengandung pada peringkat awal ini adalah payudara akan semakin membesar. Payudara kita boleh memberikan klu awal yang kita telah hamil seawal usia kandungan di minggu-minggu terawal kehamilan lagi.
#3 - Morning SicknessSecara umumnya, tanda kehamilan akan berlaku selepas beberapa minggu seperti wanita seringkali be semua wanita merasakan rasa mual dan ingin muntah sepanjang hari lebih-lebih di waktu pagi. Tidakmabuk pagi yang turut dikenali sebagai morning sickness ini secara berterusan, tetapi ia boleh dianggap sebagai salah satu tanda awal seseorang itu telah hamil

#4 - MengidamNafsu makan mula meningkat secara tiba-tiba hingga membuatkan rasa mengidam akan sesuatu makanan. Walaupun ia bukanlah tanda yang begitu pasti, namun ianya selalu terjadi kepada mereka yang baru hamil serta diikuti dengan beberapa tanda-tanda yang lain juga

#5 - StressPerubahan hormon dalam badan dan ianya sering berlaku atas faktor fizikal yang dialami. Seterusnya, ia boleh menyebabkan mereka mengalami tekanan perasaan atau stress mahupun tekanan darah rendah. Dinasihatkan agar berjumpa dengan doktor untuk membuat pemeriksaan.

#6 - Kerap KencingSekiranya hormon terhasil sebaik sahaja embrio wujud, para ibu selalunya akan mula rasa asyik mahu terkencing. Ibu perlu membuang air kecil dengan lebih kerap berbanding biasa turut boleh dijadikan sebagai tanda awal kehamilan akan kewujudan janin.
#7 - LesuPerubahan hormon yang tinggi akan membuat diri ibu berubah. Ibu akan mula berasa malas, penat dan lelah. Walaupun ia mungkin bukanlah tanda yang kukuh tanpa kehadiran tanda-tanda lain, namun ia adalah tanda penting awal kehamilan yang perlu turut di beri perhatian. 
#8 - Mood SwingPerubahan hormon yang ketara ketika mengandung boleh membuatkan perasaan atau mood si ibu jadi berubah-ubah. Ibu akan mula berasa lebih beremosi daripada biasa. Cara terbaik adalah untuk relaks. Ibu boleh berehat dan boleh juga ajak rakan mahupun bakal si ayah untuk keluar ambil angin bersama.  


#9 - SembelitIbu yang mengandung juga berpotensi untuk mengalami sembelit. Ianya berlaku kerana paras hormon progesteron yang tinggi menyebabkan fungsi usus besar terganggu dan makanan lambat dihadam. Siapa sangka sembelit juga boleh menjadi salah satu tanda awal mengandung.
#10 - Kembung PerutSebaik sahaja mula mengandung, ibu mungkin akan mengalami cramp atau kembung perut disebabkan oleh otot rahim yang meregang. Otot rahim meregang disebabkan oleh kehadiran janin, seolah-olah rahim mula berlatih untuk contraction.
#11 - Hilang SeleraAda sesetengah wanita mengatakan mereka akan merasa sedikit loya di mulut dan malah segelintir mengatakan mereka tidak dapat tahan rasa minuman atau makanan kegemaran mereka sendiri. Ada juga yang sensitif kepada bau yang menyebabkan mereka berasa mual dan ingin muntah.
#12 - Suhu Badan NaikIbu mengandung akan mengalami perubahan suhu badan. Suhu badan meningkat disebabkan oleh peningkatan aliran darah didalam badan & perubahan hormon yang mendadak. Ianya akan menyebabkan tubuh berasa panas dan terpaksa mandi dengan lebih kerap dan memilih untuk duduk di dalam bilik yang beraircond.
#13 - Anak Lain Makin ManjaJika kebetulan telah ada anak sebelum ini maka jangan terkejut seandainya anak tersebut akan jadi semakin manja secara tiba-tiba. Bagaikan ada sixth sense, si anak akan tahu bahawa dia bakal mendapat adik dalam masa yang terdekat.
#14 - KeputihanTanda awal mengandung yang terakhir ialah keputihan. Ada bakal ibu mengalami keputihan yang sangat banyak sehinga rasa merimaskan. Tapi si ibu tidak perlu risau jika keputihan yang keluar berwarna putih, tidak berbau dan tidak gatal. Namun seandainya keputihan itu berwarna selain putih dan gatal-gatal, atau mungkin juga keputihan itu sangat banyak berbanding biasa maka seeloknya di rujuk kepada doktor.
#15 - Pregnancy Test PositifLast but not least, of courselah pregnancy test. Hanya dengan harga beberapa ringgit sudah boleh dapatkan pregnany test dari mana-mana farmasi. Ternyata dengan melakukan ujian kehamilan dapat memberikan jawapan kepada persoalan yang lebih tepat. 

Itulah senarai 15 tanda awal kehamilan untuk pengetahuan bakal pa & ma. Setiap ibu seharusnya tahu ciri-ciri hamil agar kehamilan tersebut supaya dapat dikesan akan kehadiran baby dari awal. 

Tak hanya itu, si ayah juga boleh mengetahui tanda-tanda awal kehamilan ini supaya dapat mengetahui akan kehadiran bakal cahayamata setelah melihat akan perubahan yang berlaku pada isteri. 
Apakah ada dan boleh berlaku tanda awal kehamilan pada suami? Jawapannya ya boleh dan memang ada nama dan sebab mengapa tanda awal kehamilan isteri boleh turut berlaku pada suami. Suami alahan tika isteri sedang mengandung adalah ayat yang sering digunakan untuk perkara ini. 
Betul-betul ada tanda ciri-ciri di atas pada diri sendiri?! Tahniah diucapkan, besar kemungkinan benar sedang mengandung. Jangan lupa untuk segera ke hospital atau klinik untuk pengesahan dari doktor okay.  Take care!






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.sishawa.com/2019/05/15-tanda-awal-ibu-sedang-mengandung.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kuat Menyusu Meragam Tanda Bayi Sedang Membesar Berlaku 5 Kali Sebelum Usia Setahun

Kuat Menyusu Meragam Tanda Bayi Sedang Membesar Berlaku 5 Kali Sebelum Usia Setahun

papar berkaitan - pada 17/5/2019 - jumlah : 430 hits
Bayi anda tiba tiba sahaja berubah jadi kuat menyusu dan kuat meragam Kalau dulu dia senang ke nak tidur dan tidak kisah bermain sendirian kini dia berubah suka merengek cranky minum susu lebih banyak dan mudah menangis Kenapa ya ada kaitan...
Awal Perkahwinan Mampu Beli Tilam Barang Penting Je Dah Senang Jangan Lupa Isteri Yang Sanggup Bersusah Dulu

Awal Perkahwinan Mampu Beli Tilam Barang Penting Je Dah Senang Jangan Lupa Isteri Yang Sanggup Bersusah Dulu

papar berkaitan - pada 13/5/2019 - jumlah : 473 hits
Di awal perkahwinan memang setiap pasangan akan melalui kehidupan yang biasa dan mampu membeli barangan penting sahaja Boleh dikatakan 80 pasangan muda yang baru berkahwin akan merasai hidup yang agak sukar kerana kewangan yang kurang kukuh...
Selalu Terlupa Letak Kepala Terus Lelap Asyik Marah Tanda Ibu Terlebih Penat Buat Kerja

Selalu Terlupa Letak Kepala Terus Lelap Asyik Marah Tanda Ibu Terlebih Penat Buat Kerja

papar berkaitan - pada 22/5/2019 - jumlah : 421 hits
Kalau ditanya pada kaum ibu terutama yang bekerja pasti mereka tak menafikan penat Tapi apakan daya tanggungjawab sebagai ibu dan isteri harus juga diambil kira Mungkin bagi sesetengah ibu seawal 4 pagi perlu bangun untuk menyiapkan apa yan...
Isteri Dedah Bukti Kecuurangan Ammar Alfian Ketika Sedang Hamiil 6 Bulan

Isteri Dedah Bukti Kecuurangan Ammar Alfian Ketika Sedang Hamiil 6 Bulan

papar berkaitan - pada 20/5/2019 - jumlah : 938 hits
Isteri kepada pelakon Ammar Alfian Nelissa Nezam mendakwa suaminya cuuurang ketika dirinya sedang haamil enam bulan Pendedahan terbabit dibuat oleh Nelissa menerusi sebuah entri terbaru di akaun Instagram miliknya Nelissa memuat naik foto a...
Sebenarnya Cukup Bukti Atau Tak Ada Bukti Sampai Terpaksa Serbu Ibu Pejabat Deloitte Malaysia Wahai Tuan Peguam Negara

Sebenarnya Cukup Bukti Atau Tak Ada Bukti Sampai Terpaksa Serbu Ibu Pejabat Deloitte Malaysia Wahai Tuan Peguam Negara

papar berkaitan - pada 29/5/2019 - jumlah : 544 hits
Sehari dua ini cerita tentang Tommy Thomas kembali hangat diperkatakan di celah celah kehangatan dan kemarahan rakyat terhadap kenaikan tarif elektrik yang diterjemahkan dengan bil elektrik yang tinggi oleh TNB serta penjelasan TNB yang han...
Wtf Ibu Paksa Anak Angkat Mengandung

Wtf Ibu Paksa Anak Angkat Mengandung

papar berkaitan - pada 17/5/2019 - jumlah : 251 hits
Seorang ibu yang kejam telah memaksa anak angkatnya yang baru berusia 14 tahun menyuntik dirinya sendiri dengan sperma yang dibeli melalui internet hanya kerana wanita itu menginginkan anak sendiri Gambar hiasan Remaja itu dilaporkan masih ...
Dua Dua Sayang Selepas Papa Rafael Cinta Hati Mommy Mawar Seronok Jadi Ibu Usia Muda

Dua Dua Sayang Selepas Papa Rafael Cinta Hati Mommy Mawar Seronok Jadi Ibu Usia Muda

papar berkaitan - pada 15/5/2019 - jumlah : 359 hits
Kehadiran Raden Rafael menjadi pelengkap buat pelakon Mawar Rashid dan suaminya Raf Yaakob untuk menjalani kehidupan bahagia dalam sebuah keluarga yang lengkap Mesra dipanggil Anje oleh suami Mawar atau nama penuhnya Wan Mawar Shaputri Wan ...
Sempena Hari Wesak Ibu Pejabat Jpn Pulau Pinang Tutup

Sempena Hari Wesak Ibu Pejabat Jpn Pulau Pinang Tutup

papar berkaitan - pada 15/5/2019 - jumlah : 382 hits
Ibu pejabat Jabatan Pendaftaran Negara Putrajaya dan Pulau Pinang ditutup pada Sabtu ini bersempena sambutan Hari Wesak JPN dalam kenyataan hari ini berkata untuk sebarang pertanyaan orang ramai boleh menghubungi Unit Komunikasi Korporat Ib...
Ramadan Tanpa Adib Ibu Bapa Luah Rasa Rindu Yang Teramat Sangat

Ramadan Tanpa Adib Ibu Bapa Luah Rasa Rindu Yang Teramat Sangat

papar berkaitan - pada 16/5/2019 - jumlah : 329 hits
TANGGAL 17 Mei ini genaplah lima bulan pemergian Muhammad Adib Mohd Kassim Tempoh lima bulan pemergian Adib 25 tahun yang meninggal dunia akibat kecederaan ketika rusuhan Kuil Sri Maha Mariamman di USJ 25 Seafield Subang Jaya bermula 26 Nov...
Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Continuous Learning

Embark On The Journey Of Family Togetherness With Sharp This Parents Day

Pengangguran Hilang Kerja Dan Kerja Luar Bidang

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Lunch Di Kedai Makan Os Gerik Perak

Diperlakukan Buruk Oleh Kerabat Tetap Balas Dengan Kebaikan

Meneladani 3 Nilai Semangat Ki Hajar Dewantara Sebagai Bapak Pendidikan Indonesia

Beyond The Buzz Exploring The Science Behind Mushroom Gummie

Senandung Buruh Kasar

Dibunuh Kerana Tak Mahu Rujuk Selepas Bercerai Mayat Disumbat Dalam Bagasi