15 Resepi Makanan Sihat Untuk Sahur Ringkas Dan Bebas Minyak


Masuk sahaja bulan Ramadan, psati ramai yang mula merancang hidangan untuk bersahur dan berbuka.
Disebabkan waktu sahur singkat, biasanya orang akan makan apa sahaja yang ada di rumah. Namun, ini boleh membuatkan kita kekurangan tenaga untuk lebih produktif pada waktu siang.
Untuk membantu anda merancang dengan lebih baik, di sini kami ingin kongsikan 15 resepi makanan sihat untuk sahur yang anda boleh sediakan di rumah.
Bahan-bahannya juga mungkin sudah ada di dapur anda.
15 Resepi Makanan Sihat Untuk Sahur 1. Siakap Kengsom Bahan-bahan :
Ikan siakap 1 ekor Bawang besar 1 ulas Bawang putih 4 ulas Serai 1 batang Asam keping Kunyit 1 inci Cili merah 5 biji Sedikit belacan Nanas Kangkung Cara Memasak :
Kisarkan bawang merah, bawang putih, lada merah, belacan, kunyit dan serai. Masukkan bahan kisar ke dalam kuali, tambah air dan didihkan. Kemudian, masukkan ikan siakap. Seterusnya masukkan asam keping. Boleh juga gunakan air asam jawa. Setelah itu, masukkan buah nanas dan sedikit garam. Akhirnya bila sudah masak, masukkan kangkung dan tutup api. Sedia untuk dihidang. Sumber : Facebook Kamarul Ariffin Nor Sadan 2. Kerabu Sotong Bahan-bahan :
Sotong Kacang panjang Tomato ceri Cili padi Limau nipis Daun ketumbar Serai Cara Memasak :
Celur sotong. Jangan terlalu lama kerana ia boleh buatkan sotong liat untuk dimakan. Masukkan sotong dalam bekas. Campur serai yang sudah dipotong halus, cili padi, kacang panjang dan tomato ceri. Masukkan perahan limau nipis dan letakkan garam untuk seimbangkan rasa. Taburkan daun ketumbar yang sudah dicincang dan siap untuk dihidang. 3. Ikan Kukus Bahan-bahan :
Bawang merah 4 ulas Bawang putih 2 ulas Lada hitam Ikan merah 1 ekor Halia 1 inci Cili padi Perahan lemon Brokoli, lobak merah dan bunga kobis Daun bawang Cara Memasak :
Tumbuk bawang merah, bawang putih, halia serta lada hitam dan lumurkan pada ikan. Kemudian perahkan sedikit lemon dan sedikit garam. Kukus ikan sehingga separuh masak kemudian masukkan sayuran. Sambung kukus ikan sehingga masak. Taburkan daun bawang dan cili potong. Sedia untuk dihidang 4. Ayam Pandan Bakar Bahan-bahan :
Bawang merah 4 ulas Bawang putih 2 ulas Kunyit 1 inci Halia 1 inci Serai 1 batang Dada ayam 2 ketul Lada hitam Daun pandan Cara Memasak :
Kisar bawang merah, bawang putih kunyit, halia, serai, lada hitam dan sedikit garam. Lumurkan bahan yang telah dikisar pada dada ayam yang telah dipotong kiub (saiz kira-kira 1 inci). Perapkan selama 30 minit. Lilitkan daun padan pada ketulan ayam Bakar atas kuali atau pan.   Sedia untuk dihidang. 5. Burger Homemade Bahan-bahan :
Roti 2 keping Daging segar 2 ketul Bawang merah Lada hitam dan lada sulah Tomato Roti bun burger Telur Keju Salad Cara Memasak :
Campurkan daging, lada hitam, 2 keping roti, telur, lada sulah dan sedikit garam ke dalam satu mangkuk. Jika tiada roti, boleh ganti dengan tepung gandum. Kisarkannya tapi jangan terlalu hancul. Kemudian, gaul dan bentukkannya menjadi leper seperti daging burger. Bakar patty di atas pan sehingga masak. Letakkan sekeping keju dan angkat Potongkan roti ban dan letakkan patty yang sudah dibakar tadi. Kemudian, tambah salad dan tomato. 6. Tauhu Bakar Bahan-bahan :
Tauhu Sengkuang Timun Cili padi Lobak merah Taugeh Kicap Cara Memasak :
Panggang tauhu di atas pan atau bakar dalam air fryer/ oven. Belah kepada 2 bahagian, tetapi jangan sampai terpisah. Celur seketika taugeh dan hirisan lobak merah. Kemudian, sumbat taugeh dan lobak merah bersama hirisan timun Untuk membuat sambal kicap, tumbuk bawang putih dan cili padi. Campurkan sedikit kicap dan gula dan perahan limau. Tauhu bakar bersama kicap pedas sedia untuk dinikmati. 7. Sup Ayam Bahan-bahan :
Ayam segar dipotong kecil Lada hitam Halia 1 inci Sedikit garam Bawang putih Bawang merah 4 ulas Daun bawang Serai 2 biji cili merah diketuk Daun sup Rempah sup bunjut Tomato Lobak Kentang Sumber : Maggi Cara Memasak :
Rebuskan ayam sampai empuk Kemudian, masukkan halia, bawang merah dan bawang merah yang ditumbuk. Letakkan serai yang telah diketuk dan rempah sup bunjut. Masukkan lobak dan kentang Taburkan sedikit lada hitam. Ketika sudah hampir masak, masukkan garam secukup rasa. Taburkan daun bawang, daun sup dan letakkan sebiji tomato yang sudah dipotong Sedia untuk dinikmati. 8. Ikan Kukus Bahan-bahan :
Ikan kembung 1 biji bawang besar 1 biji lada hidup Cili padi Limau kasturi Setengah cawan asam jawa Tomato Belacan Cara Memasak :
Kukus ikan kembung Untuk buat air asam, campurkan bawang besar, tomato, lada hidup, cili padi, air asam jawa dan belacan. Boleh perahkan limau kasturi. Curahkan air atas di atas ikan yang sudah dikukus tadi. Sedia untuk dimakan 9. Salad Isi Ayam Bahan-bahan :
Bawang merah Capsicum Tomato ceri Isi ayam Minyak zaitun Daun salad Lemon Lada hitam Cara Memasak :
Potong dadu isi ayam dan rebuskannya. Kemudian, potong dadu bawang, capsicum, daun salad dan campurkannya dengna isi ayam dan tomato ceri. Renjiskan dengan minyak zaitun, air perahan lemon dan sedikit lada hitam. Sedia untuk dihidang. Sumber : nutritiouslife.com 10. Singgang Ikan Bahan-bahan :
Bawang merah 6 ulas Bawang putih 4 ulas Asam keping Lengkuas 1 inci Halia 1 inci Cili api Ikan kembung 3 ekor Serai 2 batang Cara Memasak :
Masukkan serai, asam keping, lengkuas, bawang merah dan bawang putih di dalam kuali. Tambahkan air dan panaskan sehingga mendidih. Masukkan ikan dan biarkan ia mendidih lagi. Tambahkan bendi dan tomato. Perisakan dengan garam secukup rasa. Masukkan cili api ikut cita rasa masing-masing. Makanan sihat untuk sahur ini sedia untuk dinikmati. 11. Sup Telur Fungus Bahan-bahan :
Telur Kentang Fucuk Suhun 2 ulas bawang putih 3 ulas bawang merah Lada hitam Fungus hitam Cili padi Daun sup ½ inci halia Daun bawang Cara Memasak :
Potong kecil kentang dan fungus, suhun dan fucuk pula direndam. Kemudian, tumbuk bawang merah, bawang putih, halia dan masakkan dalam periuk yang diisi air. Masukkan telur satu persatu dan masakkan tetapi jangan sampai pecah. Seterusnya, masukkan fungus, kentang dan fucuk. Masukkan suhun dan perisakan sup dengan sedikit garam dan lada hitam. Taburkan daun sup dan daun bawang yang telah dihiris. Boleh juga potong sedikit cili padi untuk rasa yang lebih pedas. Sedia untuk dihidang. 12. Tauhu Telur Bahan-bahan :
Bawang merah Bawang putih Lada merah Halia 1 inci Telur Daun sup Daun bawang Tauhu telur Cara memasak :
Cincang dadu bawang putih, bawang merah dan halia. Masukkan ke dalam periuk. Biarkan seketika dan masukkan air rebusan ayam dan sedikit sos tiram. Pecahkan sebiji telur dan biarkan masak seketika. Kemudian, masukkan tauhu telur secara perlahan kerana ia mudah pecah. Boleh masukkan sayuran yang anda gemari seperti cendawan, lobak merah dan pak choi. Masukkan sedikit garam, lada merah yang telah dihiris dan akhir sekali taburkan dengan daun sup dan daun bawang. Sedia untuk dihidang 13. Chicken Grill Bahan-bahan :
Bawang merah 4 ulas Bawang putih 2 ulas Lada hitam Dada ayam 2 ketul Kentang 2 biji Cendawan Susu rendah lemak Brokoli, lobak merah dan kobis bunga Cara memasak :
Sos Lada Hitam
Rebuskan 2 biji kentang dan hancurkan. Potong halus bawang besar dan bawang putih. Masukkan semuanya ke dalam periuk dan tambahkan susu rendah lemak. Letakkan lada hitam hancur. Campurkan air stok ayam, kacau dan masak sehingga likat dan sebati. Tambahkan sedikit garam. Chicken Grill
Lumurkan ayam dengan bawang merah dan bawang putih kisar serta sos lada hitam yang telah dibuat tadi. Perapkan selama 30 minit. Bakar ayam sehingga masak. Celur brokoli, lobak merah dan bunga kobis. Sedia untuk dihidang. Sumber : crunchycreamysweet.com 14. Oblong Ayam Bahan-bahan :
Bawang merah 4 ulas Bawang putih 2 ulas Lada hitam Dada ayam 2 ketul Cendawan Roti oblong Susu rendah lemak Kentang Salad Cara Memasak :
Sos Lada Hitam
Rebuskan 2 biji kentang dan hancurkan. Potong halus bawang besar dan bawang putih. Masukkan semuanya ke dalam periuk dan tambahkan susu rendah lemak. Letakkan lada hitam hancur dan cendawan. Campurkan air stok ayam, kacau dan masak sehingga likat dan sebati. Tambahkan sedikit garam. Oblong Ayam
Lumurkan dada ayam dengan bawang putih, bawang merah kisar dan sos lada hitam tadi. Perapkan selama 30 minit dan bakar ayam perapan sehingga masak. Hiris nipis dada ayam yang siap dibakar. Letakkannya di tengah roti oblong dan curahkan dengan lebihan sos lada hitam. letakkan hirisan bawang dan salad. Sedia untuk dimakan 15. Pizza Simple Bahan-bahan :
Bawang merah Bawang putih Tomato Isi ayam Keju topping Cendawan Roll-up wrap Serbuk oregano Capsicum Cara Memasak :
Potong dadu isi ayam dan rebuskannya. Simpan air rebusan. Potong kecil 3 biji tomato dan kisar halus. Masakkannya atas kuali dan campurkan bawang besar, bawang putih, oregani, air rebusan ayam dan sedikit garam. Sapukan sos pizza di atas wrap. Taburkan isi ayam, capsicum, cendawan dan keju. Masukkan ke dalam air fryer pada suhu 180 °C selama 8 hingga 10 minit. Sedia untuk dimakan. Sumber : garlicsaltandlime.com Rupanya terdapat banyak makanan sihat untuk sahur yang mudah untuk disediakan. Jika takut tak sempat, boleh saja sediakan sebelum tidur.
Dengan hidangan yang dicadangkan ini, anda boleh dapatkan khasiat yang lebih seimbang dan yang penting semuanya dihasilkan tanpa minyak.
Semoga resepi ini dapat memberi inspirasi kepada anda untuk hasilkan hidangan sahur yang ringkas dan berkhasiat. Selamat mencuba!
Sumber : Facebook Cawangan Pemakanan, Jabatan Kesihatan WP Kuala Lumpur & Putrajaya
Baca Juga : 12 Makanan Sahur Yang Mengenyangkan & Tahan Lama


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ecentral.my/makanan-sihat-untuk-sahur/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=makanan-sihat-untuk-sahur

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Himpunan Resepi Sardin Telur Pecah Resepi Sahur Mudah Dan Ringkas

Himpunan Resepi Sardin Telur Pecah Resepi Sahur Mudah Dan Ringkas

papar berkaitan - pada 18/3/2024 - jumlah : 98 hits
Resepi sardin telur pecah Menyambut bulan puasa ramai yang mencari idea juadah sahur yang mudah cepat dan mengenyangkan untuk memulakan hari dengan tenaga berlebihan Himpunan ini menawarkan pilihan sajian ringkas yang pasti memuaskan selera...
Bento Makanan Sihat Idea Lunch Box Ke Sekolah Pejabat

Bento Makanan Sihat Idea Lunch Box Ke Sekolah Pejabat

papar berkaitan - pada 19/3/2024 - jumlah : 84 hits
Menyediakan bento makanan sihat mempunyai banyak kelebihannya kepada kesihatan dan tenaga seharian untuk melakukan aktiviti setiap hari Artikel pada kali ini kami akan berkongsi kepada anda berkenaan dengan aneka resepi bento makanan sihat ...
12 Makanan Sahur Yang Mengenyangkan

12 Makanan Sahur Yang Mengenyangkan

papar berkaitan - pada 7/3/2024 - jumlah : 87 hits
Dah sedia untuk berpuasa pada Ramadan kali ini Pasti ramai yang sedang membeli stok makanan untuk dijadikan juadah sahur Jangan sebarang makan ya kerana jika tersilap pilih anda boleh jadi cepat lapar dan lesu pada siang hari Jadi apakah ma...
Menu Berbuka Puasa 5 Resepi Udang Yang Ringkas Dan Cepat

Menu Berbuka Puasa 5 Resepi Udang Yang Ringkas Dan Cepat

papar berkaitan - pada 6/3/2024 - jumlah : 117 hits
Menu Berbuka Puasa 5 Resepi Udang Yang Ringkas dan Cepat 7 memang menjadi kegemaran dan kesukaan penduduk Malaysia Tambahan lagi pada Bulan Ramadhan yang Berkat ini pasti ramai yang terfikir apakah masakan yang mudah dan cepat disediakan se...
30 Resepi Sahur Simple Sebulan Ramadan

30 Resepi Sahur Simple Sebulan Ramadan

papar berkaitan - pada 13/3/2024 - jumlah : 150 hits
30 Resepi Sahur Simple Sebulan RamadanResepi Menu Sahur Simple Untuk 30 Hari Puasa Hari pertama puasa ni dah pun pening kepala nak fikir masak apa untuk sahur Betul betul naik tingtong kepala ni nak fikir idea menu sahur Jadi untuk sahur bi...
Resepi Dan Idea Masak Lauk Sahur Bulan Puasa

Resepi Dan Idea Masak Lauk Sahur Bulan Puasa

papar berkaitan - pada 1/3/2024 - jumlah : 119 hits
Sempena memasuki bulan ramadhan yang mulia ini ramai yang mula cari idea masak lauk sahur Mungkin golongan isteri dan ibu mula pening kepala apa yang nak disediakan semasa sahur kan Kita ingin berikan menu yang terbaik untuk keluarga supaya...
Resepi Ikan Bilis Menu Sahur Cepat Sedap

Resepi Ikan Bilis Menu Sahur Cepat Sedap

papar berkaitan - pada 1/3/2024 - jumlah : 98 hits
Alhamdulillah lagi 10 hari lagi kita nak Semoga kita dipanjangkan umur diberikan kesihatan yang baik dalam menyambut menjalani ibadah Puasa nanti Normal bagi mak mak kaum ibu nak masuk bulan ramadan ni dalam kepala otak akan mula fikir list...
12 Resepi Sahur Sedap Tambat Selera Anak Bersahur

12 Resepi Sahur Sedap Tambat Selera Anak Bersahur

papar berkaitan - pada 18/3/2024 - jumlah : 172 hits
Biasalahh Bila tiba bulan puasa mak mak mesti pening dan buntu memikirkan menu untuk sahur dan berbuka nak nak lagi bagi mak mak yang ada anak anak kecil yang baru nak belajar berpuasa Menu masakan sahur yang dimasak perlu kreatif sedap dan...
Himpunan Resepi Ayam Goreng Berempah Juadah Sahur Mudah Dan 5 Tips Ayam Goreng Crispy

Himpunan Resepi Ayam Goreng Berempah Juadah Sahur Mudah Dan 5 Tips Ayam Goreng Crispy

papar berkaitan - pada 20/3/2024 - jumlah : 91 hits
Resepi ayam goreng berempah Dalam dunia masakan yang kaya dengan pelbagai tradisi dan budaya terdapat sebuah hidangan yang telah memikat selera dan hati ramai orang iaitu Sebuah hidangan sederhana yang awalnya dimulakan oleh generasi terdah...
5 Sekawan Dipenjara 36 Tahun 12 Sebatan Kerana Bunuh

Eugene Levy S Toronto

Ptptn Invites Stakeholders To Collaborate In New Scheme

Ringgit Opens Lower Ahead Of Bnm S Opr Release

Ringgit Has Been Unfortunate Unfairly Assessed Vs Us Dollar Bnm

Ge14 S Impact On State Federal Relations

Kaya Raya Bayar Rm17 Juta Secara Tunai Rumah Mewah Jennie Bp Didedahkan

Jangan Pandang Belakang 2



Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal


Bolehkah Nak Henti Ambil Ubat Tidur Lor Azepam

Kenapa Muhyiddin Kluster Mahkamah Mudah Dapat Passport

Unleashing The Miracle Of Retinol For Your Skin

Elak Menyerabutkan Fikiran Sendiri Dengan Mengamalkan 7 Perkara Ini

Lumira Eka Heights Epitome Of Contemporary Living

The Houston Hemp Flower Community Connecting With Like Minded Users