Himpunan Resepi Sardin Telur Pecah Resepi Sahur Mudah Dan Ringkas


Resepi sardin telur pecah! Menyambut bulan puasa, ramai yang mencari idea juadah sahur yang mudah, cepat dan mengenyangkan untuk memulakan hari dengan tenaga berlebihan. Himpunan Resepi Sardin Telur Pecah ini menawarkan pilihan sajian ringkas yang pasti memuaskan selera anda pada waktu sahur.
Jangan lepaskan peluang mencuba resepi sambal sardin telur pecah yang lembut, pedas dan bermotifkan rasa masam manis ini pada bulan Ramadan ini. Dengan artikel ini, anda akan mempunyai lebihan pilihan resepi sahur mudah tetapi mengenyangkan untuk dinikmati sepanjang bulan.
Berkenaan Panduan Ringkas Resepi Sardin Telur Pecah Terdapat beberapa resepi sardin telur pecah yang boleh anda lakukan dirumah, ikuti langkah demi langkah untuk hasil yang sedap! Berikut adalah;
1. Resepi Sardin Telur Pecah Khairul Aming Kredit Resepi : Khairul Aming
Bahan-bahan: 1 tin sardin dalam tin (185g), buang kuahnya 3 biji bawang besar, dihiris halus 4 urat bawang putih, dihiris halus 5-6 biji cili merah, dihiris halus (laras kepedasan mengikut selera) 3 sudu besar kicap manis 1/2 sudu teh garam 1/2 sudu teh gula 2 biji telur ayam 1 genggam daun ketumbar (pilihan) 2 sudu besar minyak untuk menumis Cara Penyediaan: Goreng ikan sardin tanpa menggunakan kuahnya sehingga rangup. Ketepikan dahulu. Panaskan minyak dalam kuali, tumis bawang besar, bawang putih dan cili sehingga naik bau. Masukkan sedikit air (1/4 cawan) ke dalam tumisan dan kacau sebati. Masukkan ikan sardin yang telah digoreng ke dalam kuali bersama kicap manis, garam dan gula. Gaul rata. Pecahkan 2 biji telur ke dalam kuali dan biarkan seketika tanpa dikacau supaya putih telur masak sedikit. Kacau perlahan-lahan untuk mencampurkan telur dengan ikan sardin. Tutup kuali sebentar untuk masak telur. Tambah daun ketumbar (jika guna), kacau rata dan perasakan lagi dengan garam/gula jika perlu. Angkat dan hidangkan Sardin Telur Pecah panas-panas dengan nasi putih. Sedap dimakan bersama sambal belacan atau jeruk untuk menambah lagi kenikmatan! Selamat mencuba.
2. Resepi Sardin Telur Pecah Pedas Kredit Resepi : Melina Fathiah
Bahan Kisar Halus: 1/2 inci halia 4 ulas bawang merah 1 biji bawang besar 7-8 batang cili kering (tambah jika mahu lebih pedas) 3 ulas bawang putih Bahan Masak: 3 sudu besar minyak masak 2 biji kentang, dikupas dan direndam dalam air garam 4-5 batang cili padi, dihiris bulat 1 tin sardin dalam tin (185g) 2 sudu besar sos tomato 1 sudu besar sos tiram 2 sudu besar air asam jawa 1/2 sudu teh garam (atau perasakan) 1 sudu teh gula 2-3 biji telur ayam Cara Penyediaan: Kisar bahan kisar halus seperti halia, bawang merah, bawang besar, cili kering dan bawang putih sehingga lumat. Keluarkan ikan sardin dari tin, asingkan dengan kuah sardin. Panaskan minyak, goreng kentang yang telah dihiris bulat sehingga garing. Angkat dan toskan. Goreng cili padi sebentar hingga layu. Angkat dan toskan. Goreng ikan sardin sehingga rangup. Angkat dan toskan. Tumis kisar bahan halus sehingga naik bau dan pecah minyak. Masukkan sos tomato, sos tiram, air asam jawa, garam, gula, ikan sardin dan kuah sardin. Gaul rata. Biarkan mendidih dan masak sehingga pecah minyak. Pecahkan 2-3 biji telur ke dalam kuali. Biarkan seketika supaya putih telur masak sedikit, kemudian kacau perlahan agar kuning telur kekal lembut/lembik. Taburkan kentang dan cili padi goreng ke atas masakan. Gaulkan rata dan angkat. Hidangkan panas-panas bersama nasi putih dan sambal belacan/jeruk. Catatan:
Jika gemar lebih pedas, boleh tambah cili kering atau cili padi. Ikan sardin dijamin rangup dan pedas berkapten apabila digaul dengan rempah dan sos. Selamat mencuba dan menikmati Sardin Kentang Telur Pecah Pedas yang sedap!
3. Resepi Sardin Pecah Telur Simple Kredit Resepi : Boss Reen
Bahan-bahan: 4 biji telur 1 tin sardin dalam tin (185g) 4 ulas bawang putih, dihiris kasar 1 bawang besar, dihiris kasar 1 1/2 sudu besar cili kisar 2 sudu besar sos bawang putih Mahsuri 2 sudu besar sos cili pedas 1/2 sudu teh serbuk perasa (aji-no-moto/ayam) 1/4 sudu teh garam 1/2 sudu teh gula 1 sudu besar minyak untuk menumis Cili padi hiris bulat (secukup rasa) Cara Penyediaan: Panaskan minyak dan tumis bawang putih dan bawang merah yang dihiris kasar sehingga naik bau. Masukkan 1 1/2 sudu besar cili kisar dan tumis sekejap lagi. Masukkan satu tin sardin berserta kuahnya ke dalam kuali. Tambah sedikit air (1/4 cawan) untuk menghasilkan lebih kuah. Hancurkan sedikit ikan sardin dengan menggunakan sudu supaya berkepingan tetapi tidak terlalu hancur. Masukkan 2 sudu besar sos bawang putih Mahsuri dan 2 sudu besar sos cili pedas. Kacau rata. Perasakan dengan serbuk perasa, garam dan gula secukup rasa. Pecahkan 4 biji telur satu persatu ke dalam kuali sambal sardin. Taburkan cili padi hiris di atasnya. Tutup kuali dan biarkan selama 2-3 minit supaya telur masak sedikit tetapi kuning masih lembut/lembik. Angkat dan hidangkan Pecah Telur Sardin Pedas bersama nasi panas. Selamat mencuba! Hidangan ini pasti lezat, berkapten dan mampu membangkitkan kasih sayang keluarga anda.
Soalan FAQs Berkenaan Resepi Sardin Telur Pecah Bolehkah saya ganti sardin dengan ikan bilis/ikan tongkol? Ya, boleh menggantikan sardin dengan ikan bilis atau ikan tongkol jika ingin kelainan. Goreng ikan terlebih dahulu supaya rangup sebelum dicampurkan ke dalam sambal.
Bolehkah saya tambah sayur-sayuran lain dalam resepi ini? Anda boleh menambah sayur-sayuran lain seperti cendawan, bawang bombe, kobis atau lain-lain untuk menambah nutrisi dan rasa dalam hidangan ini. Sayuran hendaklah ditumis bersama bahan kisaran terlebih dahulu.
Berapa lama perlu ditutup kuali selepas telur dipecahkan? Tutup kuali selama 2-3 minit supaya putih telur masak sedikit tetapi bahagian kuning telur masih kekal lembut/lembik. Pehatikan statusnya dan laraskan masa menutup kuali mengikut kegemaran anda.
Adakah saya perlu mengikut jenis sos yang disenaraikan atau boleh guna jenama lain? Jenis sos seperti sos bawang putih dan sos cili hanyalah cadangan. Anda boleh menggantikannya dengan jenama lain atau sos seperti sos tiram, kicap, ABC sos mengikut citarasa anda.
Apakah jenis cili kisar yang paling sesuai digunakan? Anda boleh menggunakan kisar cili merah kering atau cili merah segar mengikut citarasa kepedasan yang diingini. Untuk rasa yang lebih pedas, guna kombinasi cili merah dan cili padi.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.sistemguruonline.my/2024/03/resepi-sardin-telur-pecah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Himpunan Resepi Ayam Goreng Berempah Juadah Sahur Mudah Dan 5 Tips Ayam Goreng Crispy

Himpunan Resepi Ayam Goreng Berempah Juadah Sahur Mudah Dan 5 Tips Ayam Goreng Crispy

papar berkaitan - pada 20/3/2024 - jumlah : 92 hits
Resepi ayam goreng berempah Dalam dunia masakan yang kaya dengan pelbagai tradisi dan budaya terdapat sebuah hidangan yang telah memikat selera dan hati ramai orang iaitu Sebuah hidangan sederhana yang awalnya dimulakan oleh generasi terdah...
Himpunan Resepi Ayam Kicap Pedas Guna 3 Bahan Mudah Untuk Menu Berbuka Puasa

Himpunan Resepi Ayam Kicap Pedas Guna 3 Bahan Mudah Untuk Menu Berbuka Puasa

papar berkaitan - pada 22/3/2024 - jumlah : 110 hits
Tertanya tanya menu berbuka yang mudah tapi sedap dan mengenyangkan Jangan risau dengan Himpunan Resepi ini anda boleh menyediakan hidangan lazat hanya dengan 3 bahan mudah Ayam kicap sememangnya menu kegemaran ramai untuk waktu berbuka Ia ...
Himpunan Resepi Popia Kacang Mudah Untuk Hari Raya

Himpunan Resepi Popia Kacang Mudah Untuk Hari Raya

papar berkaitan - pada 17/3/2024 - jumlah : 118 hits
Himpunan Resepi Popia Kacang Mudah untuk Hari Raya 4 merupakan resepi yang sangat mudah untuk dibuat sempena hari raya Aidilfitri Popia kacang hanya memerlukan beberapa bahan sahaja untuk penyediaannya Popia kacang juga merupakan sejenis ma...
Himpunan Resepi Roti John Menu Iftar Mudah

Himpunan Resepi Roti John Menu Iftar Mudah

papar berkaitan - pada 21/3/2024 - jumlah : 144 hits
Apabila waktu berbuka puasa menjelma ramai yang terpikat untuk menikmati menu yang mudah tetapi berkoordinasi dan mengenyangkan adalah antara pilihan tepat kerana ia mengandungi pelbagai unsur zat seperti karbohidrat protein sayur sayuran D...
15 Resepi Makanan Sihat Untuk Sahur Ringkas Dan Bebas Minyak

15 Resepi Makanan Sihat Untuk Sahur Ringkas Dan Bebas Minyak

papar berkaitan - pada 14/3/2024 - jumlah : 155 hits
Masuk sahaja bulan Ramadan psati ramai yang mula merancang hidangan untuk bersahur dan berbuka Disebabkan waktu sahur singkat biasanya orang akan makan apa sahaja yang ada di rumah Namun ini boleh membuatkan kita kekurangan tenaga untuk leb...
Ini Resepi Mudah Solok Lada Buat Mereka Yang Baru Belajar

Ini Resepi Mudah Solok Lada Buat Mereka Yang Baru Belajar

papar berkaitan - pada 10/3/2024 - jumlah : 77 hits
Solok lada merupakan salah satu hidangan yang cukup terkenal dan digemari oleh masyarakat berasal daripada pantai timur Malaysia Menjadi lauk pilihan untuk dimakan bersama nasi kerabu solok lada ini diperbuat dari lada hijau yang telah dibe...
Himpunan Resepi Gulai Ikan Tongkol Kelantan Idea Menu Berbuka Puasa Khairul Aming

Himpunan Resepi Gulai Ikan Tongkol Kelantan Idea Menu Berbuka Puasa Khairul Aming

papar berkaitan - pada 25/3/2024 - jumlah : 125 hits
Pecinta masakan tradisional Kelantan jangan lepaskan peluang untuk mendapatkan Himpunan Kelantan Idea Menu Berbuka Puasa terbaru oleh Chef Khairul Aming Dalam artikel ini mengumpulkan pelbagai resepi gulai ikan tongkol turun temurun yang me...
12 Resepi Sahur Sedap Tambat Selera Anak Bersahur

12 Resepi Sahur Sedap Tambat Selera Anak Bersahur

papar berkaitan - pada 18/3/2024 - jumlah : 172 hits
Biasalahh Bila tiba bulan puasa mak mak mesti pening dan buntu memikirkan menu untuk sahur dan berbuka nak nak lagi bagi mak mak yang ada anak anak kecil yang baru nak belajar berpuasa Menu masakan sahur yang dimasak perlu kreatif sedap dan...
Menu Berbuka Puasa 5 Resepi Udang Yang Ringkas Dan Cepat

Menu Berbuka Puasa 5 Resepi Udang Yang Ringkas Dan Cepat

papar berkaitan - pada 6/3/2024 - jumlah : 119 hits
Menu Berbuka Puasa 5 Resepi Udang Yang Ringkas dan Cepat 7 memang menjadi kegemaran dan kesukaan penduduk Malaysia Tambahan lagi pada Bulan Ramadhan yang Berkat ini pasti ramai yang terfikir apakah masakan yang mudah dan cepat disediakan se...
Kanak Kanak Usia 3 Tahun Sudah Boleh Diajar Berdikari Tahu Urus Diri Sudah Cukup Baik

Asal Usul Coca Cola

Lumira Eka Heights Epitome Of Contemporary Living

Unleashing The Miracle Of Retinol For Your Skin

Ikan Buntal Risiko Dan Gejala Keracunan

Sejarah Hitam Bola Sepak Berulang

Takut Ditangkap Khalwat Pecut Kereta Hingga Terbabas

Hukuman Masyarakat Sangat Berat Jika Anda Punya Pendapat Berbeza Dari Mereka



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Nak Rasa Musim Sejuk Jom Bawa Anak Ke Immersive Winterland Tarikan Terbaharu Di I City Shah Alam

Buaya Jantan 5 Meter Tersangkut Pada Pukat

Lori Tanah Jatuh Gaung Wanita Maut Suami Patah Tangan

Nga Asks Saifuddin To Halt Probe On Teoh Beng Hock S Family

Sudah Bersedia Terima Surat Bersatu Apapun Terjadi Tetap Sokong Kepimpinan Pm

Umno Pas Bersatu Amanah Mengail Dalam Kolam Yang Sama