15 Manfaat Black Garlic Untuk Kesihatan


15 Manfaat Black Garlic Untuk Kesihatan – Black garlic (bawang hitam) merupakan bawang putih segar yang telah difermentasi. Tempoh waktu fermentasi bawang ini bergantung kepada alat yang digunakan. Jika disimpan di kawasan tertutup dengan suhu 60-70%C waktu fermentasi yang diperlukan antara 30 hingga 90 hari.



Namun, jika suhu untuk membuatnya melebihi dari 70% celcius, waktu fermentasi yang diperlukan lebih singkat.
Bawang hitam penawar penyakitApabila bawang putih menjadi black garlic, maka antioksidannya meningkat 2 kali ganda dari bawang putih biasa. Proses fermentasi juga membuat protein yang terkandung dalam bawang putih biasa terurai menjadi asam amino, karbohidratnya terurai menjadi fruktosa dan elemen nutrisinya meningkat dua kali ganda.


Bawang hitam mempunyai sejarahnya yang tersendiri. Seorang petani bawang putih di United Kingdom mendakwa pada tahun 2009, dia menggunakan resepi Korea yang berusia 4000 tahun untuk membuat black garlic.


Ada yang mengatakan kisahnya bermula pada abad ke-20. Namun, pada tahun 2004 seorang Korea mempatenkan alat untuk membuat black garlic dan menyatakan bahawa “Tidak kira apa yang anda dengar, bahawa black garlic bukanlah makanan kuno dari Korea. Saya membuatnya dan mempunyai tiga paten untuk proses kepunyaan saya”.


Terdapat juga pandangan dari keluarga Jepun dan Korea bahawa mereka telah membuat dan menggunakan black garlic selama berabad-abad. Kemungkinan semua ini adalah kisah asal yang masih diterima.
Beli Black Garlic Murah DisiniProf. Dato’ Dr. Noordin Darus merupakan pengasas black garlic di Malaysia. Banyak kajian sudah dilakukan bagi menghasilkan perubatan semulajadi dan berkhasiat berasaskan black garlic.  Pada tahun 2001, beliau berjaya mengahasilkan produk tersebut apabila beliau sendiri berjaya menguji penyakit yang dihidapinya.
15 Manfaat Black Garlic Untuk Kesihatan

Antara manfaat Black Garlic ialah:1. Kaya dengan nutrisi
Black garlic merupakan ubat semulajadi atau herba yang mengandungi banyak kandungan nutrisi untuk tubuh badan. Black garlic bisanya memenuhi keperluan harian untuk vitamin C (71%), kalsium (25%), zat besi (13%), karbohidrat (15%), serat (11%).


2. Sumber antioksidan
Black garlic berperan seperti buah-buahan. Sama seperti jeruk, kiwi, blueberry dan lain-lainnya. Ia  juga merupakan sumber antioksidan yang baik dan dapat mencegah berbagai penyakit seperti virus, dan bakteria.


3. Mengurangkan gula dalam darah
Satu kajian telah membuktikan bahawa manfaat black garlic dapat menurunkan kadar gula dalam darah. Hal ini kerana ia dapat membantu meningkatkan produksi insulin yang berguna untuk mengurangkan kadar gula dalam darah dan menstabilkannya.


4. Menurunkan kolesterol
Dapat menurunkan kolesterol dalam tubuh. Satu kajian membuktikan bahawa menjadikan black garlic secara rutin harian dapat mengurangkan kadar kolesterol dalam darah di tubuh hingga mencapai 15%.


5. Mencegah kanser
Satu kajian mendapati, bahawa kandungan diallyl sulfida yang terdapat di black garlic dipercayai mampu mencegah pertumbuhan sel kanser dalam tubuh dan dapat membantu menurunkan pertumbuhannya.
Beli Black Garlic Murah DisiniOleh itu, bolehlah kita mencuba black garlic ini yang rasanya menyerupai buah Perun. Banyak manfaat yang boleh diperolehi dengan amalan memakannya. Äkal yang sihat daripada tubuh badan yang sihat!


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://beritaomg.blogspot.com/2021/03/15-manfaat-black-garlic-untuk-kesihatan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Black Garlic 10x Lebih Khasiat Buang Angin Kuatkan Antibodi

Black Garlic 10x Lebih Khasiat Buang Angin Kuatkan Antibodi

papar berkaitan - pada 2/3/2021 - jumlah : 322 hits
Black Garlic 10X Lebih Khasiat Buang Angin Kuatkan Antibodi Bawang hitam adalah dari asalnya dari bawang putih yang menerusi proses penapaian dalam pemanasan pada suhu tertentu yang dikaitkan dengan reaksi Maillard Pertama kali digunakan se...
Khasiat Dan Kelebihan Black Garlic Bawang Hitam

Khasiat Dan Kelebihan Black Garlic Bawang Hitam

papar berkaitan - pada 1/3/2021 - jumlah : 586 hits
Khasiat dan Kelebihan Black Garlic Bawang Hitam Menjadikan satu amalan memakan bawang putih amat di galakkan untuk meningkatkan imunisasi tubuh dari serangan virus Black Garlic atau Bawang Hitam adalah di hasilkan dari bawang putih tunggal ...
Trk 27 Pemeriksaan Kesihatan Aina Di Klinik Paedatrik Hospital Putrajaya

Trk 27 Pemeriksaan Kesihatan Aina Di Klinik Paedatrik Hospital Putrajaya

papar berkaitan - pada 4/3/2021 - jumlah : 273 hits
Hari ini Nor Aina ada temujanji dengan doktor di Hospital Putrajaya Kami tiba di Hospital Putrajaya agak lewat iaitu sekitar jam 10 30 pagi hingga jam 11 pagi maka Master terpaksalah meletakkan kereta di satu kawasan lapang di antara Hospit...
12 Khasiat Petai Kepada Kesihatan

12 Khasiat Petai Kepada Kesihatan

papar berkaitan - pada 4/3/2021 - jumlah : 662 hits
Tahukah anda apakah nutrisi yang terdapat di dalam petai dan kebaikannya kepada kesihatan kita Artikel ini akan membincangkan mengenai khasiat kesihatan yang ada pada petai Pengenalan Petai atau nama saintifiknya Parkia speciosa adalah seje...
Kementerian Kesihatan Arab Saudi Wajibkan Vaksinasi Untuk Jemaah Haji 2021

Kementerian Kesihatan Arab Saudi Wajibkan Vaksinasi Untuk Jemaah Haji 2021

papar berkaitan - pada 4/3/2021 - jumlah : 228 hits
Menteri Kesihatan Arab Saudi Tawfiq Al Rabiah telah mengeluarkan arahan bahawa untuk MEWAJIBKAN suntikan vaksinasi C0VID 19 bagi setiap jemaah haji Mereka yang tidak berbuat demikian tidak akan dibenarkan mengerjakan ibadah haji Sebelum ini...
Cara Cara Nak Minum Madu Agar Ia Berkesan Untuk Kesihatan Anda

Cara Cara Nak Minum Madu Agar Ia Berkesan Untuk Kesihatan Anda

papar berkaitan - pada 7/3/2021 - jumlah : 281 hits
Minumlah madu dicampur air sebagaimana yang disebut oleh Ibnul Qayyim dalam Kitab nya bahawa Bila kita campur Madu dengan air ikatan kimianya jadi seperti ini sahabat C6H12O6 Air Oksigen Menghasilkan Asid Glukonik Hidrogen Peroksida inilah ...
Kajian Menunjukkan Cara Pemakanan Akan Mengubah Kesihatan Mental

Kajian Menunjukkan Cara Pemakanan Akan Mengubah Kesihatan Mental

papar berkaitan - pada 8/3/2021 - jumlah : 232 hits
KAJIAN MENUNJUKKAN CARA PEMAKANAN AKAN MENGUBAH KESIHATAN MENTAL Terdapat banyak kajian yang mengkaitkan pemakanan dan kesihatan mental Antara yang menarik adalah kajian yang menunjukkan diet Mediterranean dapat merendahkan tahap kemurungan...
3 Polis Tolak Vaksin Sebab Masalah Kesihatan

3 Polis Tolak Vaksin Sebab Masalah Kesihatan

papar berkaitan - pada 12/3/2021 - jumlah : 234 hits
Lebih 95 anggota polis di seluruh negara sudah menyatakan kesediaan untuk menerima vaksin IPOH Lebih 95 polis di seluruh negara sudah menyatakan kesediaan untuk menerima vaksin Covid 19 kata Ketua Polis Negara Abdul Hamid Bador Beliau berka...
13 Petua Sihat Oleh Pakar Kesihatan

13 Petua Sihat Oleh Pakar Kesihatan

papar berkaitan - pada 12/3/2021 - jumlah : 234 hits
13 Petua Sihat Oleh Pakar Kesihatan Makanan berminyak berlemak serta lambakan jenis manisan di pasaran menjadi petanda awal dunia bakal kehilangan spesis manusia dalam tempoh lebih cepat Mungkin kedengaran sungguh kasar tetapi ia hanya kias...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools

Zus Ice Watermelon Latte