15 Khasiat Misai Kucing Dan Cara Membuat Teh Misai Kucing


Bolehkah guna Misai Kucing dalam perubatan tradisional? Penggunaan pelbagai tumbuhan herba dalam perubatan tradisional amat sinonim dengan budaya masyarakat di Asia Tenggara. Malaysia khususnya merupakan negara yang kaya dengan khazanah alam kerana memiliki lebih 20,000 spesies tumbuhan dengan 2000 spesies adalah herba ubatan yang telah diwartakan.
Tambahan, tumbuhan herba dipercayai memberi sumbangan signifikan kepada penemuan ubat-ubatan moden. Salah satunya ialah pokok Misai Kucing yang semakin popular dan mendapat tempat dalam kalangan rakyat Malaysia kerana khasiatnya yang tinggi.
Misai Kucing Baik Untuk Kesihatan Pelbagai kajian telah dilakukan oleh para penyelidik di seluruh dunia untuk mengenalpasti potensi Misai Kucing dalam mengubati dan mencegah penyakit. Namun sebelum itu, mari kita kenali terlebih dahulu herba tempatan yang unik ini dengan lebih lanjut.
Apakah itu Misai Kucing? Bahagian stamen bunga yang menyerupai Misai Kucing Misai Kucing (Bahasa Inggeris: Cat’s Whiskers) atau nama saintifiknya ialah Orthosiphon stamineus, merupakan tumbuhan herba daripada Famili Lamiaceae yang lazim dijumpai di Indonesia, Malaysia dan Thailand. Pokok ini mempunyai daun yang berbentuk tirus di hujung dan berjereja di bahagian tepi. Permukaan daun adalah licin dan tersusun secara berpasangan.
Batang pokok Misai Kucing berwarna kemerahan dan tumbuh secara menegak dan bercabang. Bunganya pula berwarna putih atau keungu-unguan dan mempunyai bahagian stamen yang halus seakan-akan misai kucing. Pokok ini boleh tumbuh sehingga mencapai ketinggian 1.5 meter.
Fakta Ringkas Berkenaan Misai KucingIanya sering ditanam sebagai pokok hiasan kerana faktor bunganya yang cantik. Ianya juga boleh dijumpai dengan banyak di tepi jalan dan kawasan tanah terbiar sama ada tanah tinggi atau rendah. 15 Kelebihan Misai Kucing Terdapat banyak kelebihan Misai Kucing dari sudut pandangan kesihatan. Berikut adalah 15 kelebihan yang anda boleh ketahui berkenaan Misai Kucing:
Menggalakkan penghasilan air kencing (bersifat diuretik). Melancarkan sistem perkumuhan. Mengelakkan penghasilan batu karang dalam ginjal. Menyingkirkan jangkitan dalam pundi dan saluran kencing. Membantu mengurangkan kesan inflamasi pada tubuh badan. Mempunyai sifat antioksidan tinggi yang mampu merencatkan pertumbuhan sel-sel kanser. Membantu dalam pengawalan berat badan. Mengawal tekanan darah tinggi. Merawat masalah kulit kering dan jangkitan kulat. Meredakan gusi yang bengkak. Melegakan sakit gigi. Mengawal kandungan gula dalam darah. Merawat batuk dan asma. Mengurangkan demam panas, edema, influenza, rheumatism dan hepatitis. Menyokong kesihatan dan fungsi hati. Pengambilan Misai Kucing dalam Kehidupan Harian Secara amnya, daun Misai Kucing yang dipetik boleh dijadikan sebagai teh atau minuman herba. Sehubungan itu, daun ini turut disajikan sebagai ulam-ulaman yang enak selain digunakan sebagai perencah dalam masakan seperti nasi goreng, nasi kerabu dan nasi ulam. Tidak kurang juga, tumbuhan ini diproses dan dijadikan sebagai suplemen tambahan dalam bentuk kapsul.
Cara Mendapatkan Misai Kucing Anda boleh membeli daun Misai Kucing yang telah dikeringkan di kedai-kedai herba. Namun, harga Misai Kucing agak mahal di pasaran. Oleh itu, anda boleh cuba menanam Misai Kucing di rumah kerana ianya mudah diurus dan tumbuh sepanjang tahun.
Berikut adalah tutorial menanam Misai Kucing di rumah anda sahaja:
Cara Membuat Teh Misai Kucing Bagi anda yang ingin membuat sendiri teh Misai Kucing, mari ikuti cara-caranya yang sangat mudah:
Ambil dua genggam daun Misai Kucing. Daun tersebut dikeringkan selama empat hingga tujuh hari. Daun yang telah kering dikisar halus. Serbuk daun direbus dengan sukatan tiga mangkuk air. Teh Misai Kucing sedia dihidang! Anda digalakkan untuk mengambil teh ini tanpa gula pada siang hari untuk melancarkan sistem perkumuhan. Dengan perkongsian ini, diharapkan dapat memberi manfaat kepada anda terutama golongan tua yang amat digalakkan mengamalkan Misai Kucing.
Soalan FAQs Berkenaan Misai Kucing Di mana kita boleh dapatkan Misai Kucing? Anda boleh membeli daun Misai Kucing yang telah dikeringkan di kedai herba atau menanam sendiri tumbuhan ini di rumah.
Apakah keistimewaan Misai Kucing? Ianya mempunyai kesan diuretik, mampu mengelakkan penghasilan batu karang serta menyingkirkan jangkitan dalam pundi dan saluran kecing.
Apakah nama saintifik Misai Kucing? Nama saintifiknya ialah Orthosiphon stamineus.
Adakah baik minum teh misai kucing? Ya, kerana teh Misai Kucing mempunyai kesan detoks yang melancarkan sistem perkumuhan.
Misai kucing merupakan tumbuhan jenis apa? Ianya merupakan tumbuhan herba daripada Famili Lamiaceae.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.sistemguruonline.my/2023/12/misai-kucing.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cara Pekerja Swasta Membuat Pinjaman Mudah Di Bank Secara Personal

Cara Pekerja Swasta Membuat Pinjaman Mudah Di Bank Secara Personal

papar berkaitan - pada 8/12/2023 - jumlah : 170 hits
Anda ingin tahu bagaimana cara membuat pinjaman peribadi bagi pekerja swasta Saya boleh membantu anda dengan memberikan beberapa maklumat dan panduan yang berguna Berikut adalah beberapa langkah yang anda perlu ikut untuk memohon pinjaman p...
Cara Membuat Rayuan Permohonan E Wallet Madani Boleh Rayu Sekarang

Cara Membuat Rayuan Permohonan E Wallet Madani Boleh Rayu Sekarang

papar berkaitan - pada 8/12/2023 - jumlah : 175 hits
Permohonan E Madani adalah satu inisiatif kerajaan untuk membantu rakyat Malaysia yang terjejas akibat pandemik COVID 19 Permohonan boleh dibuat secara dalam talian melalui portal rasmi E Madani Sekiranya permohonan ditolak anda boleh membu...
Risau Duit Booking Rumah Lesap Ini 4 Cara Elak Duit Booking Rumah Hilang Macam Tu Je

Risau Duit Booking Rumah Lesap Ini 4 Cara Elak Duit Booking Rumah Hilang Macam Tu Je

papar berkaitan - pada 8/12/2023 - jumlah : 151 hits
Siapa yang tak penat bekerja teruk pagi petang siang dan malam kumpulkan duit untuk membeli rumah idaman kan Apabila duit booking beli rumah hilang macam tu je rasa marah pun ada Tetapi orang kepercayaan pun hilang sama dengan duit booking ...
Ic Hilang Cara Mohon Dokumen Diperlukan Dan Kadar Bayaran Denda Hilang Kad Pengenalan Terkini

Ic Hilang Cara Mohon Dokumen Diperlukan Dan Kadar Bayaran Denda Hilang Kad Pengenalan Terkini

papar berkaitan - pada 7/12/2023 - jumlah : 170 hits
Banyak kes IC hilang dikalangan rakyat Malaysia terjadi Hilang kad pengenalan diri adalah salah satu kehilangan besar sehingga menyukarkan seseorang itu melakukan apa apa urusan dalam kehidupan harian Kehilangan IC juga akan dikenakan denda...
Cara Tukar Kad Debit Tamat Tempoh Secara Online Tak Perlu Ke Bank

Cara Tukar Kad Debit Tamat Tempoh Secara Online Tak Perlu Ke Bank

papar berkaitan - pada 8/12/2023 - jumlah : 90 hits
Tahun ni katanya ramai yang kena tukar kad debit Maybank kerana akan tamat tempoh dan lepas pada tarikh tu dah tak boleh nak guna dah kad debit tu Kalau nak pergi bank mesti kena buat temujanji dahulu Kalau tak urusan akan menjadi lebih lam...
3 Cara Buat Semula Geran Kenderaan Hilang

3 Cara Buat Semula Geran Kenderaan Hilang

papar berkaitan - pada 8/12/2023 - jumlah : 164 hits
Nak renew roadtax tetapi geran kenderaan pula cari cari belum jumpa Tarikh untuk renew roadtax dah semakin dekat Macam mana nak buat ni Lagipun dokumen ni sangat penting selain daripada urusan renew roadtax seperti claim insurans proses jua...
Tekanan Darah Rendah Punca Simptom Dan Cara Untuk Atasi

Tekanan Darah Rendah Punca Simptom Dan Cara Untuk Atasi

papar berkaitan - pada 8/12/2023 - jumlah : 262 hits
Adakah anda sering alami pening kepala selepas bangun tidur Ini merupakan antara simptom tekanan darah rendah Ia boleh berlaku kepada sesiapa sahaja Bergantung kepada punca dan simptom ia perlulah ditangani dengan baik bagi mengelakkan masa...
Doa Dan Cara Ruqyah Untuk Diri Sendiri

Doa Dan Cara Ruqyah Untuk Diri Sendiri

papar berkaitan - pada 8/12/2023 - jumlah : 199 hits
Doa Ruqyah Untuk Diri Sendiri Merawat sakit ada banyak caranya Dan kebiasaan kita akan pergi berjumpa doktor jika demam atau sakit yang berlarutan Selain dari sakit yang memerlukan kita makan ubat ada juga sakit yang datangnya dari gangguan...
Cara Mendaftarkan Imei Iphone Yang Dibeli Di Luar Negeri

Cara Mendaftarkan Imei Iphone Yang Dibeli Di Luar Negeri

papar berkaitan - pada 7/12/2023 - jumlah : 123 hits
Jika Anda termasuk penggemar produk Apple tentu Anda tidak ingin melewatkan peluncuran iPhone terbaru yang selalu menarik perhatian Namun bagaimana jika Anda membeli iPhone di luar negeri apakah bisa digunakan di Indonesia Jawabannya adalah...
Apa Itu Wang What Is Money

Transit Aliran Automatik Di Putrajaya Percuma Selama Tiga Bulan

Rumah Terbuka Wld Raya 2024

Pramugari Malaysia Airlines Meninggal Dunia Tak Sempat Pulang Ke Tanah Air

Beyond Lettuce Wraps Unleash The Power Of Low Carb Bread

Doubletree By Hilton Presents Signatures Across The State A Makan Kitchen Showcase

Dapsy Open Up Uitm S Cardiothoracic Surgery Post Grad To Non Bumi To Prepare For Ageing Population Challenges

Buasir Otak Tv Telefon Apa Kuat Mencarut Be Like



10 Fakta Biodata MK K Clique Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Gandingan Erysha Emyra Yang Beristerikan Siti Hajaar Syeikh Nordin

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria


Benarkah Orang Yang Syahid Tidak Merasakan Sakit Mati

Sama Nama Kitabnya Beda Ulama Penulisnya

Definisi Umur Warga Emas

Pangkat Tentera Darat Malaysia Lencana

Sebutkan Satu Ayat Tentang Rahasia Yahudi By Dr Hm Rakib S H M Ag

Ai Team Subscribers Mei 21 2024