Ic Hilang Cara Mohon Dokumen Diperlukan Dan Kadar Bayaran Denda Hilang Kad Pengenalan Terkini


Banyak kes IC hilang dikalangan rakyat Malaysia terjadi. Hilang kad pengenalan diri adalah salah satu kehilangan besar sehingga menyukarkan seseorang itu melakukan apa-apa urusan dalam kehidupan harian. Kehilangan IC juga akan dikenakan denda oleh kerajaan.
Namun, tidak perlu bimbang kerana kes IC hilang boleh dibuat permohonan untuk mendapatkan kad pengenalan baharu dan boleh didapatkan secara mudah dan pantas. Ikuti penerangan prosedur mohon dan cara dapatkan kad pengenalan anda.
Ikuti Telegram Informasi SGO Tanggungjawab Anda Laporkan Segera dan Mohon Kad Pengenalan Gantian Segera Apa Yang Perlu Lakukan Sekiranya IC Hilang? Seseorang individu rakyat Malaysia serta pendudukan Malaysia adalah perlu untuk mengambil tindakan pantas untuk melaporkan kes kehilangan kad pengenalannya.Berdasarkan Peraturan 13, Peraturan-peraturan Pendaftaran Negara 1990(Pindaan 2007) setiap orang yang hilang kad pengenalannya hendaklah dengan segera memohon kad pengenalan gantian.
Oleh itu, perlu untuk mereka yang IC hilang segera membuat permohonan kad pengenalan gantian.
Apakah Syarat Permohonan Bagi Permohonan Kad Pengenalan Gantian atau IC Hilang? Untuk membuat permohonan kes IC hilang adalah perlu untuk mengikuti syarat-syaratnya. Berikut adalah syarat untuk permohonan bagi kad pengenalan gantian.
Pemohon perlu hadir dimana-mana kaunter JPN; atau Memohon gantian kad pengenalan hilang secara atas talian di laman web JPN melalui aplikasi “Sistem Gantian MyKad” bagi permohonan yang tidak melibatkan pertukaran gambar atau maklumat pemohon yang bertaraf Warganegara. Prosedur Cara Permohonan Kad Pengenalan Gantian Bagi mendapatkan kad pengenalan atas punca IC hilang, anda perlu mengikuti beberapa prosedur. Berikut adalah prosedur untuk membuat permohonan kad pengenalan gantian:
Pemohon perlu segera hadir ke mana-mana pejabat JPN yang berhampiran bagi permohonan gantian hilang kad pengenalan. Pemohon perlu untuk mengemukakan laporan polis sama ada bagi kes kehilangan kad pengenalan akibat: Jenayah (bagi kehilangan kali pertama dan seterusnya) ataupun Akibat kecuaian (diwajibkan bagi kes kehilangan kali kedua dan seterusnya). Di dalam laporan polis perlu menyatakan dengan jelas butir-butir kejadian serta menyebut butir-butir Kad Pengenalan anda yang hilang. Dokumen Sokongan (asal dan salinan) yang Diperlukan Semasa Proses Permohonan Kad Pengenalan Hilang
JPN meminta para pemohon untuk menyediakan dan melengkapkan beberapa dokumen sokongan semasa berurusan. Berikut adalah senarai dokumen sokongan yang diperlukan dan dibawa semasa membuat permohonan kad pengenalan gantian:
Surat pengesahan atau Kad Kebajikan dari Jabatan Kebajikan Masyarakat atau Surat pengesahan dari Jabatan Hal Ehwal Orang Asli atau Penghulu atau Ketua Kampung atau Ketua Kaum atau Pejabat Daerah atau Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung [bagi orang-orang miskin atau daif atau orang-orang kurang upaya (OKU)]; atau Surat pengesahan dari Jabatan Kebajikan Masyarakat atau Jabatan Bomba dan Penyelamat atau Penghulu atau Ketua Kampung atau Ketua Kaum atau Pejabat Daerah atau Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung [bagi orang-orang yang ditimpa bencana alam]; atau Bagi kehilangan Kad Pengenalan yang disebabkan kes rompakan, samun, kecurian, malapetaka dan seumpamanya,laporan polis perlu disertakan yang menyatakan dengan jelas mengenai butir-butir kejadian dan Kad Pengenalan yang hilang. Bagi pertukaran alamat, perlu mengemukakan Bil elektrik /bil air / bil pembentungan / bil utiliti / cukai pintu / cukai taksiran / borang taksiran cukai pendapatan/ perjanjian jual beli rumah/ perjanjian atau resit sewa rumah / dokumen sokongan dari Penghulu/ Ketua Kampung/ Tuai Rumah / ADUN / Ahli Parlimen / Majikan/ Angkatan Tentera Malaysia (ATM) atau lain-lain dokumen seumpamanya. (ASAL ATAU SALINAN YANG DISAHKAN) Sekiranya anda mendapati semua dokumen sokongan ini, anda boleh meneruskan permohonan kad pengenalan gantian atau baharu dengan segera. Berikut dikongsikan juga cara membuat permohonan dan mengatur permohonan kad pengenalan secara temujanji online.
Panduan Permohonan Kad Pengenalan di JPN dan Online Bagi kes mereka yang IC hilang anda boleh terus pergi ke JPN dengan melengkapkan beberapa dokumen sokongan atau boleh juga membuat permohonan melalui aturan temujanji secara online.
Cara Membuat Permohonan Kad Pengenalan Secara Temujanji Online Terdapat cara mudah untuk anda bagi membuat permohonan kad pengenalan secara temujanji online. Berikut adalah cara untuk mohon kad pengenalana melalui temujanji online:
Sila layari laman web JPN atau boleh terus scan kod QR dibawah. Paparan utama akan muncul dan klik butang ‘Mula Tempahan’. Pemohonan perlu mengisi butiran di semua ruang kosong. Sila pilih tarikh dan cawangan JPN bagi menentukan tarikh dan masa temujanji anda. Selepas itu, anda perlu screenshot atau simpan slip temujanji bagi kegunaan kepada pegawai JPN pada hari di kaunter anda mohon. Bayaran Kadar Denda Kad Pengenalan Hilang Terdapat bayaran yang akan dikenakan kepada mereka yang IC hilang atau kad pengenalan hilang. Mengikut JPN denda adalah dikenakan mengikut tahap dan berapa kali kehilangan kad pengenalan. Bayaran denda boleh dijelaskan di kaunter JPN.
Untuk pengguna ‘Sitem Gantian MyKad’ boleh jelaskan bayaran secara kad kredit sahaja. Bagi denda kehilangan kad pengenalan adalah berbeza mengikut kewarganegaraan.
Denda akan dikenakan kepada:
IC hilang kali pertama IC hilang kali kedua IC hilang kali ketiga dan seterusnya. Berikut adalah senarai harga denda yang akan dikenakan kepada individu kehilangan kad pengenalan:
Warganegara Bayaran IC Hilang untuk MyKad atau MyTentera Sahaja.
KehilanganBayaran Permohonan (RM)Bayaran Proses (RM)Jumlah Bayaran (RM)Kali Pertama10.00100.00110.00Kali Kedua10.00300.00310.00Kali Ketiga dan seterusnya10.001,000.001,010.00 Bukan Warganegara Bayaran IC Hilang bagi MyPR atau MyKAS sahaja.
KehilanganBayaran Permohonan (RM)Bayaran Proses (RM)Jumlah Bayaran (RM)Kali Pertama40.00100.00140.00Kali Kedua40.00300.00340.00Kali Ketiga dan seterusnya40.001,000.001,040.00 Bagi permohonan gantian hilang kad pengenalan yang sudah dijelaskan bayaran dan telah diproses, wang tidak akan dikembalikan sekiranya telah dijumpai semula.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.sistemguruonline.my/2023/12/ic-hilang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Risau Duit Booking Rumah Lesap Ini 4 Cara Elak Duit Booking Rumah Hilang Macam Tu Je

Risau Duit Booking Rumah Lesap Ini 4 Cara Elak Duit Booking Rumah Hilang Macam Tu Je

papar berkaitan - pada 8/12/2023 - jumlah : 141 hits
Siapa yang tak penat bekerja teruk pagi petang siang dan malam kumpulkan duit untuk membeli rumah idaman kan Apabila duit booking beli rumah hilang macam tu je rasa marah pun ada Tetapi orang kepercayaan pun hilang sama dengan duit booking ...
Adik Dedah Punca Kakak Dipukul Alif Teega Kad Memori Dashcam Tiba Tiba Hilang Kereta Itu Selalu Dibawa Perempuan Tu

Adik Dedah Punca Kakak Dipukul Alif Teega Kad Memori Dashcam Tiba Tiba Hilang Kereta Itu Selalu Dibawa Perempuan Tu

papar berkaitan - pada 30/11/2023 - jumlah : 138 hits
Adik kepada pensohor media sosial Aisyah Hijanah Amirul tampil membidas kritikan sesetengah individu yang menuduhnya sengaja membuka aib ahli keluarga sendiri susulan krisis rumah tangga yang berlaku antara kakaknya bersama suami Alif Teega
Emadani Mae Cara Tebus Buat Bayaran Guna E Dompet Rm100

Emadani Mae Cara Tebus Buat Bayaran Guna E Dompet Rm100

papar berkaitan - pada 30/11/2023 - jumlah : 280 hits
eMadani MAE Cara Tebus Buat Bayaran Guna e Dompet RM100 Apakah Itu eMadani Inisiatif eMadani adalah program kerajaan Malaysia yang menyediakan kredit e wallet sebanyak RM100 sekali gus kepada warganegara Malaysia yang layak Inisiatif ini di...
Cara Tukar Kad Debit Tamat Tempoh Secara Online Tak Perlu Ke Bank

Cara Tukar Kad Debit Tamat Tempoh Secara Online Tak Perlu Ke Bank

papar berkaitan - pada 8/12/2023 - jumlah : 90 hits
Tahun ni katanya ramai yang kena tukar kad debit Maybank kerana akan tamat tempoh dan lepas pada tarikh tu dah tak boleh nak guna dah kad debit tu Kalau nak pergi bank mesti kena buat temujanji dahulu Kalau tak urusan akan menjadi lebih lam...
3 Cara Buat Semula Geran Kenderaan Hilang

3 Cara Buat Semula Geran Kenderaan Hilang

papar berkaitan - pada 8/12/2023 - jumlah : 156 hits
Nak renew roadtax tetapi geran kenderaan pula cari cari belum jumpa Tarikh untuk renew roadtax dah semakin dekat Macam mana nak buat ni Lagipun dokumen ni sangat penting selain daripada urusan renew roadtax seperti claim insurans proses jua...
Cara Buat Kad Kahwin Digital Mudah Dan Percuma Melalui Canva Untuk Majlis Kahwin

Cara Buat Kad Kahwin Digital Mudah Dan Percuma Melalui Canva Untuk Majlis Kahwin

papar berkaitan - pada 5/12/2023 - jumlah : 145 hits
Trend terkini bakal pengantin adalah membuat kad kahwin digital Dengan capaian media sosial yang semakin meluas penggunaan kad kahwin elektornik ini semakin mendapat sambutan tinggi Dengan rekaan yang menarik dalam urusan penghebahan majlis...
Punca Sedu Simptom Cara Semula Jadi Untuk Menghilangkannya

Punca Sedu Simptom Cara Semula Jadi Untuk Menghilangkannya

papar berkaitan - pada 28/11/2023 - jumlah : 156 hits
Punca Sedu Simptom Cara Semula Jadi Untuk Menghilangkannya Sedu adalah antara gejala semula jadi apabila badan anda bertindak balas untuk mengeluarkan gas yang terkumpul dalam perut Jika sedu tidak berlaku gas yang terkumpul akan memberikan...
Belajar Cara Main Saham Dengan Modal Kecil

Belajar Cara Main Saham Dengan Modal Kecil

papar berkaitan - pada 27/11/2023 - jumlah : 175 hits
Saya pernah rugi RM800 membeli saham dan saya juga pernah untung RM8 000 juga dengan saham Saya mula belajar main saham pada akhir tahun 2020 akibat dipaksa oleh seorang kenalan di Facebook Saya gelarkan sahabat tersebut sebagai kawan dari ...
Ganjar Ungkap Cara Ciptakan Situasi Damai Di Papua

Ganjar Ungkap Cara Ciptakan Situasi Damai Di Papua

papar berkaitan - pada 28/11/2023 - jumlah : 60 hits
Mengatasi permasalahan Papua agar damai Ganjar menilai semua pihak harus terlibat
Kkb Polls Go Out To Vote With Peace Of Mind As Safety Assured Says Selangor Police

Kanak Kanak Usia 3 Tahun Sudah Boleh Diajar Berdikari Tahu Urus Diri Sudah Cukup Baik

Business Community Heaves Sigh Of Relief At Stable Opr

Bnm Fines Habib Jewels Rm96 250 For Anti Money Laundering Breach

Are Malaysian Consumers Missing The Target In Anti Israel Boycotts Of Western Brands

Pharmaniaga Komited Pulih Kewangan Keluar Status Pn17

Crisis Management 101

Takut Ditangkap Khalwat Pecut Kereta Hingga Terbabas



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Pas No Decision Yet On Pn S Pm Candidate But Bersatu Backs Muhyiddin

In Focus As Malaysia Corruption Dragnet Widens Pm Anwar S Political Payback Threatens To Hurt Business Sentiment

If Only

Aidil Fitri 1445h

Simpan Duit Kertas Rm5

Uitm Ijn Gave Assurance On Surgery Course S Diversity Say Foreign Advisers