15 Amalan Gandakan Pahala Di Bulan Ramadan


Marhaban Ya Ramadan
Bulan Ramadan adalah bulan yang paling istimewa bagi seluruh umat Islam.

Bukan sahaja hanya dipertemukan setahun sekali, namun beragam amalan di bulan Ramadan ini untuk gandakan pahala.

Justeru itu, semua umat Islam selalu berusaha untuk meningkatkan ibadahnya di bulan Ramadan ini.


1. Berpuasa

Sepertimana yang kita ketahui puasa adalah kewajiban bagi umat Islam. Namun, di bulan Ramadan, puasa bukan sahaja menambah pahala dan menyihatkan badab, malah boleh menghapus dosa di masa lalu.

2. Bersahur

Waktu makan sahur seringkali dianggap biasa, tetapi melaksanakan makan sahur akan mendapatkan keberkahan dari Allah. Hal ini didukung oleh berbagai hadist terpercaya. Makanya, agar puasamu mendapatkan berkah dari Allah, usahakan untuk melaksanakan makan sahur setiap kali berpuasa.

3. Mengakhiri sahur

Bangun untuk makan sahur memang terkadang terasa malas. Tidak perlu hairan banyak yang makan sahur sebelum tidur atau pada tengah malam. Pada dasarnya, makan sahur sebelum pukul 3 pagi ini masih dianggap makan malam walaupun dengan mengucapkan niat makan sahur atau niat berpuasa kerana makan sahur harusnya dilakukan di penghujung malam. Makanya, mengakhiri makan sahur iaitu menjelang imsak adalah hal yang sangat dianjurkan, terlebih lagi untuk menghindari dari meninggalkan solat Subuh.

4. Menyegerakan berbuka puasa

Berbeza halnya dengan hukum waktu sahur yang disunnahkan menjelang waktu imsak, waktu berbuka puasa pula sangat disarankan untuk disegerakan setelah mendengar azan. Walaupun hanya sekadar makan kurma atau hidangan sederhana lainnya, tapi menyegerakan waktu berbuka pada dasarnya sangat dianjurkan dan pendapat ini didukung oleh berbagai hadist dan ulama.

5. Solat lima waktu

Seperti yang dipercayai umat Islam, solat adalah tiang agama. Jika kamu melaksanakan solat tepat waktu dan juga tanpa putus saat bulan Ramadan, bukan hanya pahalanya sahaja yang berlipat ganda, tapi, satu rakaat solat di bulan Ramadan ini lebih berkah dibandingkan seribu rakaat di bulan lainnya.

6. Solat tarawih

Selain solat wajib lima waktu, solat tarawih menjadi amalan juga di bulan Ramadan. Selain memperoleh pahala, solat tarawih juga sangat disarankan untuk menjalin silaturrahim dengan sesama manusia, terutama saat mengikuti ibadah solat tarawih berjemaah di masjid atau surau yang berdekatan dengan rumah kita.

7. Membaca Al-Quran

Membaca Al Quran akan membuat bulan Ramadan terasa lebih istimewa kerana Al Quran sendiri pertama kalinya turun pada bulan suci Ramadan. Makanya, sangat dianjurkan untuk membaca Al Quran sebagai amalan bulan Ramadan. Bahkan, satu huruf Al Quran yang kita baca dihitung sebagai satu kebaikan.

8. Bersedekah

Bagi umat Islam, bersedekah merupakan hal yang sangat dianjurkan untuk membersihkan hartanya. Bersedekah di bulan Ramadan merupakan amalan Ramadan yang dilipatgandakan, boleh terbebas dari api neraka dan mempermudahkan jalan menuju syurga.

Baca juga : Kelebihan Malam Lailatul Qadar
9. Berzikir

Berzikir boleh saja dilakukan dimana pun kita berada. Oleh kerana itu, saat bulan Ramadan, cubalah memperbanyak berzikir kerana menurut hadist, berzikir di bulan Ramadan lebih afdhal dari seribu bacaan tasbih di bulan lainnya.

10. Memberi makan orang berbuka

Tidak hanya berpuasa untuk diri sendiri, namun bersedekah kepada orang lain yang berpuasa juga merupakan suatu amalan baik di bulan Ramadan yang sangat dianjurkan, contohnya dengan berkongsi juadah berbuka untuk sesama umat Islam yang juga melaksanakan puasa terutamanya jiran-jiran dan juga anak-anak yatim.

11. Berdakwah.

Sangat dianjurkan untuk memperbanyak menyebarkan amalan atau ajaran mengenai agama Islam kepada orang lain kerana tindakan tersebut merupakan seruan untuk kebaikan dan menghindari hal yang dilarang. Berdakwah tidak seharusnya dengan jumlah masyarakat yang banyak. Kita boleh mulai dengan menyebarkan ajaran agama Islam dari mulut ke mulut.

12. Iktitaf

Kenikmatan bulan Ramadan yang paling ditunggu-tunggu umat Islam adalah merasakan malam Lailatul Qadar, iaitu malam yang lebih baik dari seribu bulan. Malam Lailatul Qadar ini datang pada 10 hari menjelang berakhirnya bulan Ramadan dan biasanya akan datang pada malam ganjil. Makanya, menjelang 10 hari berakhirnya Ramadan sangat dianjurkan untuk beri’tikaf, iaitu berdiam diri di masjid untuk melakukan ibadah sebanyak mungkin dan juga mendekatkan diri dan memfokuskan diri kepada Allah.

13. Mengerjakan umrah

Bagi mereka yang mampu, usahakanlah untuk berangkat Umrah pada bulan Ramadan kerana nilanya setara dengan haji bersama Rasulullah SAW. Dengan merasakan Ramadan di Mekkah, pasti setiap orang akan lebih berfokus dan lebih mendekatkan diri kepada Allah.

14. Bertaubat

Ramadan merupakan bulan suci yang penuh keampunan. Sangat dianjurkan untuk bertaubat di bulan suci Ramadan ini. Bahkan, untuk mereka yang bersungguh-sungguh akan diibaratkan sebagai bayi yang baru lahir, iaitu suci tanpa dosa. Bertaubat memang boleh dilakukan bila-bila masa saja, namun tidak ada salahnya untuk memohon keampunan kembali pada saat bulan Ramadan ini.

15. Zakat fitrah

Meskipun sudah melakukan puasa Ramadan dengan semaksima mungkin, namun terkadang masih ada kata-kata yang salah yang mengurangkan pahala puasa. Oleh kerana itu, amalan saat Ramadan yang dapat menyempurnakan puasa kita adalah zakat fitrah yang wajib dilakukan oleh setiap umat Islam untuk menutupi kesalahan kata-kata dan perbuatan yang sia-sia.

Puasa itu mengajar kita erti sabar, iaitu sabar menahan ujian hidup dan sabar menggunakan nikmat dariNya ke jalan kebaikan

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.maurelaxjer.com/2019/05/15-amalan-di-bulan-ramadan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
9 Amalan Mudah Untuk Menghidupkan Bulan Ramadan

9 Amalan Mudah Untuk Menghidupkan Bulan Ramadan

papar berkaitan - pada 29/4/2019 - jumlah : 392 hits
Tidak lama lagi kita akan didatangi oleh tetamu istimewa iaitu bulan Ramadan Ramadan adalah bulan yang di dalamnya terdapat seribu satu keistimewaan dan ganjaran yang Allah S W T sediakan buat hamba hamba Nya Berikut 9 amalan pengisian yang...
Ciri Ciri Orang Yang Mendapatkan Lailatul Qadar Di Bulan Ramadan

Ciri Ciri Orang Yang Mendapatkan Lailatul Qadar Di Bulan Ramadan

papar berkaitan - pada 15/5/2019 - jumlah : 262 hits
Orang yang mendapatkan malam Lailatul Qadar akan merasakan ketenangan dan ketentraman serta lapang dada pada saat malam tersebut lebih banyak dari yang didapatkannya pada malam malam selain malam Lailatul Qadar
Bagi Penderita Diabetes Waspadai Gula Darah Rendah Selama Bulan Ramadan

Bagi Penderita Diabetes Waspadai Gula Darah Rendah Selama Bulan Ramadan

papar berkaitan - pada 30/4/2019 - jumlah : 286 hits
Selama Ramadan terjadi peningkatan insiden hipoglikemia yang signifikan pada pasien DMT2 Hal ini karena pasien DMT2 mengalami kekurangan zat gula dari makanan yang dicerna dan diserap sehingga kadar gula dalam tubuh menurun secara drastis k...
Tip Jimat Masa Bulan Ramadan Siap Awal 29 Lauk Ibu Hanya Guna 15 Minit Memasak

Tip Jimat Masa Bulan Ramadan Siap Awal 29 Lauk Ibu Hanya Guna 15 Minit Memasak

papar berkaitan - pada 30/4/2019 - jumlah : 359 hits
Bulan Ramadan masa untuk menyediakan masakan berbuka pendek bagi ibu ibu bekerja Idea diutarakan ibu ini boleh menjimatkan masa Anak suami juga gembira makan air tangan ibu Menyediakan sajian keluarga sendiri memberikan kepuasan lebih terja...
Sudah Setahun Memeluk Islam Sering Berpuasa Di Bulan Ramadan Michael Ang Sah Masuk Islam

Sudah Setahun Memeluk Islam Sering Berpuasa Di Bulan Ramadan Michael Ang Sah Masuk Islam

papar berkaitan - pada 30/4/2019 - jumlah : 592 hits
Sudah Setahun Memeluk Islam Sering berpuasa di bulan Ramadan Michael Ang sah masuk Islam Siapa sangka pelakon dan pengarah Michael Ang hari ini telah mengesahkan dia sudah memeluk agama Islam lebih setahun lalu Perkara tersebut disampaikan ...
Ramadan Bulan Kawal Nafsu Kata Dr Mahathir

Ramadan Bulan Kawal Nafsu Kata Dr Mahathir

papar berkaitan - pada 5/5/2019 - jumlah : 296 hits
Ramadan bulan kawal nafsu kata Dr Mahathir Dikemas kini 36 minit yang lalu Diterbitkan pada 5 May 2019 8 26PM
Terkini Tinjauan Cerapan Anak Bulan Ramadan Di Menara Kuala Lumpur

Terkini Tinjauan Cerapan Anak Bulan Ramadan Di Menara Kuala Lumpur

papar berkaitan - pada 5/5/2019 - jumlah : 408 hits
Mufti Wilayah Persekutuan Datuk Dr Zulkifli Mohamad Al Bakri melakukan cerapan anak bulan menggunakan teleskop bagi menetapkan bulan Ramadan di Menara Kuala Lumpur MalaysiaGazette com Online News Portal Follow US Now Or visit www malaysiaga...
Adik Kena Puasa Nanti Tak Dapat Duit Raya 6 Cara Latih Anak Kecil Berpuasa Di Bulan Ramadan

Adik Kena Puasa Nanti Tak Dapat Duit Raya 6 Cara Latih Anak Kecil Berpuasa Di Bulan Ramadan

papar berkaitan - pada 15/5/2019 - jumlah : 610 hits
Sedangkan kita yang telah dewasa ini pun bertarung dengan nafsu makan rasa letih sepanjang hari mengantuk dan mudah marah apa lagi kanak kanak yang baru belajar berpuasa kan Untuk anda yang nak melatih anak berpuasa tu bolehlah ikut tip ni
Reviving Abandoned Housing Projects Is Turning Nightmare To Hope

8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Afidivit Sokong Tahanan Rumah Najib Razak Ada Kesilapan

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade



Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik

Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix


Malaysia Lokasi Pertama Moira World Tour 2024

Unboxing Series Amgras Tripod S01 Pro

Manusia Tidak Mengetahui Akhir Sesuatu Hanya Allah Yang Maha Mengetahui

Moira Dela Torre Artis Filipina Pilih Kuala Lumpur Sebagai Hentian Pertama Moira World Tour 2024

Dap Lagi Ambil Tindakan Begini Meggajarnya

Mengopi Buttercream Latte Di Simpol Cafe Alor Setar