13 Ayat Hari Jumaat


13 Ayat Berkenaan Hari Jumaat

Ayat Hari Jumaat 1 
 Abu Hurairah R.A meriwayatkan, bahawa Rasulullah SAW bersabda; “Sebaik-baik hari yang matahari terbit padanya adalah hari Jumaat; pada hari inilah Adam Alaihissalam diciptakan, pada hari ini (Adam as) dimasukkan ke dalam syurga, dan pada hari inilah juga Baginda dikeluarkan dari syurga. Dan tidaklah kiamat akan terjadi kecuali pada hari ini.” (HR Muslim)

Ayat Hari Jumaat 2 
 Allah SWT berfirman: “Wahai orang-orang yang beriman! Apabila diseru untuk menunaikan solat pada hari Jumaat, maka bersegeralah kamu kepada mengingat Allah dan tinggalkanlah jual beli; Yang demikian itu lebih baik bagimu Jika kamu mengetahui (hakikat yang sebenarnya).”(Surah Al-Jumaah 62: Ayat 9)

Ayat Hari Jumaat 3 
 Ibnu Abbas Radhiyallahu ‘anhu berkata, Rasulullah saw bersabda: “Hari ini adalah hari besar yang Allah tetapkan bagi Umat Islam, maka siapa yang hendak menghadiri solat Jumaat hendaklah mandi terlebih dahulu.”(HR. Ibnu Majah)

Ayat Hari Jumaat 4 
 Rasulullah SAW bersabda: “Sesiapa hadir solat Jumaat pada saat pertama, dia umpama berkorban seekor unta; Sesiapa hadir solat Jumaat pada saat kedua, dia seperti berkorban seekor lembu; Sesiapa yang menghadiri solat Jumaat pada saat yang ketiga, dia seperti berkorban seekor kibas; Sesiapa hadir solat Jumaat pada saat keempat, dia seperti memberi hadiah seekor ibu ayam, dan Sesiapa hadir solat pada saat kelima, dia seolah-olah memberi hadiah sebiji telur.”

Ayat Hari Jumaat 5 
Rasulullah SAW bersabda: “Pada hari itu terdapat suatu masa di mana seorang hamba Mukmin apabila meminta (berdoa) kepada Allah SWT sesuatu kebaikan, melainkan Allah SWT memakbulkan doanya atau ia meminta Allah SWT melindunginya daripada sesuatu kejahatan, melainkan Allah melindunginya daripada kejahatan.” (Hadis riwayat Tarmizi). Hari Jumaat adalah masa yang mustajab untuk berdoa terutama pada dua waktu terbaik iaitu di antara: a. Imam duduk di atas mimbar sehingga solat selesai Jumaat. b. Pada akhir waktu Asar. Ibnu Qayyim Al-Jauzi mengatakan: “Di antara sekian banyak pendapat ada dua yang paling kuat, sebagaimana ditunjukkan dalam banyak hadis yang sahih, pertama saat duduknya khatib sampai selesainya solat. Kedua, sesudah Asar, dan ini adalah pendapat yang terkuat dari dua pendapat tadi.” (Zadul Ma’ad Jilid I/389-390).

Ayat Hari Jumaat 6 
 Sabda Rasulullah SAW: “Solat lima waktu (sehari semalam) dan Jumaat hingga Jumaat merupakan penebus-penebus dosa (ketika itu) selama tidak dikerjakan dosa-dosa besar” (Riwayat Muslim) Salman Al Farisi berkata lagi, Rasulullah SAW bersabda: “Sesiapa yang mandi pada hari Jumaat, bersuci sesuai kemampuan, merapikan rambutnya, memakai minyak wangi, lalu berangkat ke masjid, dan masuk masjid tanpa melangkahi sesiapa, kemudian solat sesuai tuntutan dan diam tatkala imam berkhutbah, nescaya diampuni dosa-dosanya di antara dua Jumaat.” (HR. Bukhari).

Ayat Hari Jumaat 7 
 Ibnu Qayyim berkata: “Sedekah pada hari itu lebih utama dengan sedekah pada enam hari lainnya seumpama bersedekah pada bulan Ramadhan dibanding bulan-bulan lainnya.”

Ayat Hari Jumaat 8 
Aus bin Aus berkata: Rasulullah SAW bersabda: “Sesiapa yang mandi pada hari Jumaat, kemudian bersegera berangkat menuju masjid, dan berada di saf hadapan kemudian dia berdiam, maka setiap langkah yang dia ayunkan akan mendapat pahala puasa dan solat selama satu tahun, dan itu adalah hal yang mudah bagi Allah.” (HR. Ahmad dan Ashabus Sunan, Didakwa sahih oleh Ibnu Huzaimah).

Ayat Hari Jumaat 9 
 Abu Hurairah meriwayatkan bahwa Rasulullah SAW bersabda; “Kita adalah umat yang terakhir muncul tapi paling awal tiba pada hari kiamat, dan kita yang pertama kali masuk syurga, cuma mereka diberi Kitab sebelum kita sedangkan kita diberi Kitab setelah mereka. Kemudian mereka berselisih, lalu Allah memberi kita hidayah terhadap apa yang mereka perselisihkan. Inilah hari yang mereka perselisihkan, dan Allah berikan hidayah berupa hari ini kepada kita (Nabi صلى الله عليه وسلم menyebut hari Jumaat). Maka hari (Jumaat) ini untuk kita (umat Islam), esok (Sabtu) untuk umat Yahudi dan lusa (Ahad) untuk umat Nasrani.” (HR Muslim r.a.).

Ayat Hari Jumaat 10 
 Diriwayatkan oleh Ibnu Amru, bahawa Rasulullah saw bersabda: “Setiap muslim yang mati pada siang hari Jumaat atau malamnya, nescaya Allah akan menyelamatkannya dari fitnah kubur.” (HR. Ahmad dan Tirmizi, undian sahih oleh Al-Bani).

Ayat Hari Jumaat 11 
 Daripada Abdullah bin Amr, sabda Rasulullah SAW: “Tidak seorang Muslim yang mati pada hari Jumaat atau pun malam Jumaat, melainkan diselamatkan oleh Allah SWT daripada fitnah kubur.” (Hadis Riwayat Tarmizi)

Ayat Hari Jumaat 12 
 Dalam suatu hadis, Rasulullah SAW ada menyebut bahawa:“Pada hari Jumaat juga Kiamat akan berlaku. Pada hari itu tidaklah seorang yang beriman meminta sesuatu daripada Allah melainkan akan dikabulkan permintaannya.” (Hadis Riwayat Muslim r.a.) Dalam hadis lain, Rasulullah SAW bersabda : “Hari Yang Dijanjikan ialah Hari kiamat. Hari Yang Disaksikan ialah Hari Arafah, dan Hari Yang Menyaksikan ialah Hari Jumaat. Matahari tidak terbit dan tidak terbenam pada mana-mana hari yang lebih mulia dan afdal daripada hari Jumaat.” Sabda Rasulullah SAW: “Pada hari itu kiamat akan terjadi dan tidaklah seorang pun malaikat muqarrabun pun di sisi Allah Azzawajalla melainkan ia takut pada hari Jumaat, (tetapi) tidak langit dan tidak bumi melainkan ia merasa kasih pada hari Jumaat.” (Hadis Riwayat Ibnu Majah dan Al-Baihaqi)

Ayat Hari Jumaat 13 
 Firman Allah SWT; “Dan di sisi Kami ada lagi tambahan (limpah kurnia yang tidak terlintas di hati mereka).” (Surah Al-Jumuaah 50; Ayat 35) Seorang sahabat, Anas bin Malik dalam mengulas ayat 35 di atas : “Dan Kami memiliki pertambahannya’; Beliau mengatakan; “Allah SWT menampakkan diri kepada mereka setiap Hari Jumaat.”

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://infoterma.blogspot.com/2023/03/13-ayat-hari-jumaat.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Selamat Hari Lahir Ke 67 Ayah

Selamat Hari Lahir Ke 67 Ayah

papar berkaitan - pada 4/3/2023 - jumlah : 169 hits
Selamat Hari Lahir Ke 67 Ayah Assalamualaikum Hi korang Bersua lagi kita di pagi Jumaat penuh barakah ini Pagini KakYa nak citer tentang Ayah kesayangan KakYa aka Tokki Perfect 10 untuk anak anak KakYa Al maklum lah hari ni hari lahir ayah ...
Hadiah Hari Lahir

Hadiah Hari Lahir

papar berkaitan - pada 4/3/2023 - jumlah : 238 hits
assalamualaikum korang aku nak kongsi dengan korang semua hadiah yang aku terima sepanjang menjalani hari lahir pada februari tempoh hari kalau korang ada baca entri aku pergi makan di restoran haritu aku ada dapat kek tau kak dian ada tany...
Cedera Ditumbuk Hafidz Roshdi Rupanya Shuhada Baru Sambut Hari Jadi Beberapa Hari Sebelum Kejadian

Cedera Ditumbuk Hafidz Roshdi Rupanya Shuhada Baru Sambut Hari Jadi Beberapa Hari Sebelum Kejadian

papar berkaitan - pada 4/3/2023 - jumlah : 144 hits
Akibat ditumbuk sebanyak tiga kali oleh suami sendiri isteri Hafidz Roshdi Nurul Shuhada Mat Shukri terpaksa menanggung kesakitan dan kini mengalami cacat kekal pada wajahnya Menerusi luahan hatinya yang dimuat naik di Instagram story Shuha...
Kejayaan Kesilapan Anwar Sepanjang 100 Hari Jadi Pm

Kejayaan Kesilapan Anwar Sepanjang 100 Hari Jadi Pm

papar berkaitan - pada 4/3/2023 - jumlah : 131 hits
Ainin Wan SallehPETALING JAYA Hari ini genap 100 hari Anwar Ibrahim memegang jawatan perdana menteri selepas hampir tiga dekad menjadi ketua pembangkang Sejak mengangkat sumpah jawatan pada 24 Nov 2022 pelbagai usaha dilakukan Anwar dan ker...
Tiada Apa Nak Dibangga 100 Hari Anwar Jadi Pm Kata Mahathir

Tiada Apa Nak Dibangga 100 Hari Anwar Jadi Pm Kata Mahathir

papar berkaitan - pada 5/3/2023 - jumlah : 157 hits
freemalaysiatoday com 04 Mar 2023 7 49pmBekas perdana menteri itu berkata Anwar hanya menabur janji sahaja untuk melakukan perubahan tetapi hasilnya belum nampak Dr Mahathir Mohamad berkata beliau memilih untuk menyertai Putra sebagai platf...
Terima 10 Jahitan Shuhada Tak Sangka Hafidz Hadiahkan Penumbuk Pada Hari Lahir

Terima 10 Jahitan Shuhada Tak Sangka Hafidz Hadiahkan Penumbuk Pada Hari Lahir

papar berkaitan - pada 3/3/2023 - jumlah : 116 hits
Nurul Shuhada Mohd Shukri tidak sangka bahawa hadiah hari lahir yang disambut tahun ini sangat menakutkan apabila ditumbuk sebanyak tiga kali oleh suaminya Hafidz Roshdi sehingga mengalami kecederaan
Ulasan 100 Hari Pertama Anwar Ibrahim

Ulasan 100 Hari Pertama Anwar Ibrahim

papar berkaitan - pada 3/3/2023 - jumlah : 131 hits
malaysiakini comULASAN Sejak 2018 rakyat Malaysia sudah pandai menilai dan membandingkan untuk melihat kerajaan mana yang lebih baik Mereka tahu sosok yang gagal atau yang berjaya bersungguh sungguh atau sekadar melantunkan kata kata bombas...
Senarai Pasar Malam Sekitar Ipoh Perak Beserta Hari Beroperasi

Senarai Pasar Malam Sekitar Ipoh Perak Beserta Hari Beroperasi

papar berkaitan - pada 2/3/2023 - jumlah : 196 hits
Kepada peminat peminat pasar malam sekitar Ipoh korang boleh rujuk list dekat bawah ni senarai pasar malam beserta hari beroperasi Semua pasar malam ni start beroperasi dari jam 5 petang hingga jam 10 malam Pasar Malam Tasek Damai Jalan Taw...
Saya Dipukul Majikan Malaysia Setiap Hari Dakwa Bekas Amah Indonesia

Saya Dipukul Majikan Malaysia Setiap Hari Dakwa Bekas Amah Indonesia

papar berkaitan - pada 3/3/2023 - jumlah : 102 hits
FMT ReportersPETALING JAYA Sebelah telinga mengalami kecacatan empat gigi hilang dan parut di bibir atas antara peringatan buat Meriance Kabu terhadap pengalamannya bekerja di Malaysia selama lapan bulan Pengalaman pahit yang didakwa dilalu...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Berebut Kasih

Reaching Out

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq

How Much Longer For Mou On Allocations For Opposition Mps Says Syed Saddiq

Calon Pn Kuala Kubu Baru Ceo Syarikat Tutup



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Jetama Taja Sabah Fc Rm5 Juta Musim Ini

Legoland Malaysia Resort Empowers Teachers And Students To Conquer The Legoland School Challenge 2024

Prk Kkb Pertandingan Parti Atau Pertandingan Kaum

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Piza Potato Gnocchi Di The Spot By Chinoz Tiada Tandingan