Ulasan 100 Hari Pertama Anwar Ibrahim


malaysiakini.com
Imlan Adabi
Diterbitkan: Mar 3, 2023 8:15 AM
ULASAN | Sejak 2018, rakyat Malaysia sudah pandai menilai dan membandingkan untuk melihat kerajaan mana yang lebih baik. Mereka tahu sosok yang gagal atau yang berjaya; bersungguh-sungguh atau sekadar melantunkan kata-kata bombastik kosong.

Rakyat sudah faham perdana menteri mana yang bininya boleh berkuasa besar dan ada pembantu berjawatan tetap. Rakyat juga kenal budak-budak tingkat empat yang mengawal ucapan dan perancangan tugas perdana menteri.

Terima kasih Najib Razak kerana membawa 1MDB kepada masyarakat yang kemudian mencetuskan skandal mega berskala dunia. Tanpa syarikat yang dikaitkan dengan seorang Cina tembam yang masih diburu itu, masyarakat tidak tahu 1MDB dan SRC International.

Sejak PRU ke-14, rakyat menolak BN dan memilih Dr Mahathir Mohamad sebagai perdana menteri selama 22 bulan selepas menjawat tugas itu 22 tahun sebelum itu.

Langkah Sheraton membawa Muhyiddin Yassin menggantikan Mahathir. Dia menjadi pemimpin bersama dengan sejarah darurat selama 18 bulan.

Rakyat boleh menilai dan membanding 60 tahun era BN, atau 22 bulan era Mahathir dan 18 bulan kerajaan bersalut darurat oleh Muhyiddin.

Lebih dua dekad menanti

Kemudian datang pula kerajaan Keluarga Malaysia ilham daripada Ismail Sabri Yaakob selama 14 bulan yang mencipta sejarah ada pemimpinnya berbahasa Melayu pada Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu di New York.

Kita tidak nampak legasi pentadbiran itu melainkan secebis dua. Misalnya rakyat 'diajar' mengenai jenama pakaian yang susah untuk dieja oleh orang kampung.

Empat perdana menteri sepanjang tempoh empat tahun (2018 - 2022) mengundang perbandingan yang mana baik atau yang mana tidak boleh diharapkan.

Pada PRU ke-15 kerajaan perpaduan wujud yang membolehkan Anwar Ibrahim ke Putrajaya sebagai perdana menteri selepas selama menanti lebih dua dekad.

Sama ada dia lebih bagus atau lebih buruk berbanding perdana menteri sebelumnya, ia sedang diperhatikan. Tempoh 100 hari adalah detik pemerhatian yang lazim ditetapkan orang.

Proses demokrasi moden ada kaitan dengan revolusi pemikiran dan cuaca politik sejak berabad-abad silam. Pemikiran dan revolusi industri mencerakinkan perubahan. Sama ada lebih baik atau lebih bobrok, ia bergantung kepada insan yang melaksanakan misi berkenaan.

Anwar lahir dan wujud selepas empat proses revolusi melanda dunia.
Revolusi Industri Pertama berlaku pada 1765 dengan penemuan arang batu dan tenaga wap. Manusia mula mengenal tugasan secara rasmi. Ada yang bergaji. Ramai juga menjadi buruh paksa.

Revolusi Industri Kedua pada 1870 pula bermula dengan wujudnya kuasa elektrik. Manusia mula mengenal sistem kerja yang lebih baik dari sebelumnya.

Kesatuan sekerja dan perkilangan menjadikan manusia lebih rakus. Kuasa pelayar dan penjelajah Eropah meneroka ke dunia timur, Afrika dan Amerika untuk menjarah.

Revolusi Industri Ketiga pada 1969 membawa manusia memaksimumkan tenaga nuklear. Selepas ledakan atom di Hiroshima dan Nagasaki pada 1945, nuklear dibangunkan untuk industri yang kononnya cekap tenaga.

Tanpa disedari negara yang mempunyai kuasa nuklear dianggap tuan baru. Ia berlaku walaupun ada rakyat yang menderita - seperti di Korea Utara, India dan Iran.

Pertikai kemampuan PM

Revolusi Industri Keempat melahirkan internet. Langit jadi terbuka dan sempadan negara diceroboh secara maya dan digital. Internet juga membantu gerakan reformasi pada 1998 apabila media tradisional secara totok dikuasai pemerintah.

Anwar beruntung kerana gerakan reformasinya dibantu oleh internet dan anak muda yang secara fizikal sanggup turun di jalan raya. Ruang internet seperti Mahazalim dan Laman Reformasi beransur-ansur memuatkan berita alternatif gerakan reformasi.

Ramai yang melihat Anwar dizalimi Mahathir. PAS pimpinan Fadzil Noor juga menyokong Anwar, berbeza dengan Abdul Hadi Awang yang hanya tahu mendendangkan dalil.

Kini Anwar sudah lebih 100 hari mentadbir negara. Momentum pemulihan ekonomi negara dilihat berterusan meskipun berdepan persekitaran luaran tidak menentu, termasuk gangguan rantaian bekalan dan konflik geopolitik.
Rakyat terbanyak tidak melihat faktor luaran kerana mereka juga terhimpit. Harga barangan yang meningkat menjadi bualan penyokong PN untuk mempertikai kemampuan Anwar.

Kaji Selidik Tinjauan Rakyat Malaysia 100 Hari Pentadbiran Kerajaan Perpaduan bagi Dis 2022 hingga Feb 2023 menunjukkan, daripada lebih 35,000 responden, 39 peratus melihat situasi ekonomi negara bertambah buruk, 38 peratus mengatakan bertambah baik dan 23 peratus responden lagi menganggap tiada perubahan.

Kaji selidik sama turut menunjukkan, orang Melayu di Semenanjung Malaysia paling ramai mengatakan ekonomi negara bertambah buruk, iaitu sebanyak 53 peratus.

Sebanyak 22 peratus pula berpendapat ekonomi bertambah baik dan 25 peratus melihat ekonomi Malaysia tidak berubah.

Keadaan itu berbeza pula dengan kaum lain apabila peratusan responden mengatakan ekonomi Malaysia bertambah baik adalah jauh lebih tinggi berbanding sentimen ekonomi negara lebih buruk.

Ia menunjukkan, orang India paling ramai mengatakan ekonomi negara bertambah baik iaitu sebanyak 70 peratus, dan hanya 11 peratus mengatakan sebaliknya, serta 19 peratus lagi merasakan tiada perubahan.

Kajian hanya petunjuk. Ia tidak semestinya mewakili pandangan awam keseluruhan. Tempoh 100 hari adalah angka awal untuk Anwar bergerak lebih baik.

Sebagai reformis, rakyat mengharapkan sesuatu yang lebih daripada Anwar dan kabinet. Kita masih menanti pembaharuan institusi yang lebih baik dan hak awam yang lebih terbuka.

Anwar tidak perlu dibebankan dengan masalah yang ditinggalkan oleh pemimpin sebelum ini. Dia perlu disokong untuk menjayakan agenda reformasi. Jika gagal, Anwar harus tahu risikonya!

IMLAN ADABI ialah wartawan yang pernah bertugas di beberapa organisasi media sejak 1986.

Tulisan ini tidak semestinya mencerminkan pendirian rasmi Malaysiakini.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2023/03/ulasan-100-hari-pertama-anwar-ibrahim.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tiada Apa Nak Dibangga 100 Hari Anwar Jadi Pm Kata Mahathir

Tiada Apa Nak Dibangga 100 Hari Anwar Jadi Pm Kata Mahathir

papar berkaitan - pada 5/3/2023 - jumlah : 156 hits
freemalaysiatoday com 04 Mar 2023 7 49pmBekas perdana menteri itu berkata Anwar hanya menabur janji sahaja untuk melakukan perubahan tetapi hasilnya belum nampak Dr Mahathir Mohamad berkata beliau memilih untuk menyertai Putra sebagai platf...
Hari Pertama Pun Anwar Sudah Gagal

Hari Pertama Pun Anwar Sudah Gagal

papar berkaitan - pada 1/3/2023 - jumlah : 320 hits
Sudah ada sejarah rekod buruk apabila berlaku pemusatan kuasa Dan untuk berulang beberapa skandal besar bukan mustahil Kuasa mutlak korup pun mutlak Kejayaan besar hanya datang dari satu pengagihan kuasa yang luas Dan team work yang datang ...
Kejayaan Kesilapan Anwar Sepanjang 100 Hari Jadi Pm

Kejayaan Kesilapan Anwar Sepanjang 100 Hari Jadi Pm

papar berkaitan - pada 4/3/2023 - jumlah : 130 hits
Ainin Wan SallehPETALING JAYA Hari ini genap 100 hari Anwar Ibrahim memegang jawatan perdana menteri selepas hampir tiga dekad menjadi ketua pembangkang Sejak mengangkat sumpah jawatan pada 24 Nov 2022 pelbagai usaha dilakukan Anwar dan ker...
100 Hari Kerajaan Pentadbiran Anwar Tidak Gambarkan Kegagalan Mahupun

100 Hari Kerajaan Pentadbiran Anwar Tidak Gambarkan Kegagalan Mahupun

papar berkaitan - pada 27/2/2023 - jumlah : 385 hits
Kerajaan Perpaduan dipimpin Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak menggambarkan kegagalan mahupun kejayaan dalam tempoh 100 hari pemerintahan Malah jelas Ahli Parlimen Kota Belud Isnaraissah Munirah Majilis berkata adalah satu yang...
Nearing 100 Days In Power Anwar Finally Gets Hassan S Praise

Nearing 100 Days In Power Anwar Finally Gets Hassan S Praise

papar berkaitan - pada 17/2/2023 - jumlah : 119 hits
Known for his outspoken manner in reprimanding anyone he feels has done wrong including his own party president Pasir Gudang MP Hassan Karim has changed his tune this time over the Pandora Papers investigation The PKR lawmaker said if he wa...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

Memikirkan The Unknown

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Dilaporkan 10 Orang Terkorban 2 Helikopter Atm Bertembung Di Udara

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Dap Leader Unsurprised By Mca S Decision To Not Campaign For Its Candidate

Lateefa Koya Negara Sudah Jadi Banana Republic Ketika Kamu Dedah Bualan Pemimpin Negara