128 150 Syarikat Dibenar Operasi Masa Lockdown Azmin Kata Bukan Hanya Miti Tentukan


Oleh UtusanTV MOHAMED AZMIN ALI./ Gambar Fail FB MITI bertarikh 18 Feb 2021 SEBANYAK 128,150 syarikat melibatkan 1.57 juta pekerja memperoleh kelulusan untuk beroperasi semasa sekatan penuh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) 3.0 yang berkuat kuasa kelmarin hingga 14 Jun ini.
Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali berkata, ini diluluskan setelah mengambil kira 60 peratus kehadiran fizikal di tempat kerja.
Katanya, jumlah yang diluluskan untuk tempoh lockdown ini juga hanya kira-kira 20 peratus atau satu perlima daripada syarikat yang berdaftar dengan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI).
“Terdapat 586308 syarikat telah mendaftar dengan Covid-19 Intelligent Management System (CIMS) 3.0, dengan gabungan tenaga kerja sebanyak 10.2 juta.
“Ini adalah pengurangan drastik jumlah tenaga kerja,” katanya pada sidang media hari ini seperti dipetik daripada laporan portal The Star.
Walaupun syarikat-syarikat ini berdaftar dengan MITI, Azmin berkata, kelulusan diberikan oleh kementerian masing-masing yang bertanggungjawab di setiap sektor.
Azmin berkata, terdapat 15 kementerian yang menggunakan sistem CIMS dan setelah kementerian masing-masing meluluskan permohonan untuk beroperasi, syarikat-syarikat dapat mencetak surat kelulusan.
Salah sebuah pusat membeli belah lengang dan sunyi selepas ditutup pada hari pertama Pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) secara penuh atau total lockdown di sekitar Lorong Tuanku Abdul Rahman, Kuala Lumpur, kelmarin. Menurut MITI, kira-kira satu perlima syarikat dibenar beroperasi dalam tempoh 1-14 Jun 2021. GAMBAR: Abd Razak Aid “MITI bukanlah satu-satunya penentu dalam menentukan sama ada sektor perniagaan dianggap sebagai sektor penting atau sebaliknya,” katanya.
Pada 31 Mei, Majlis Keselamatan Nasional (MKN) memutuskan bahawa kelulusan bagi syarikat di bawah sektor ekonomi yang dibenarkan beroperasi semasa MCO akan diperoleh melalui CIMS 3.0, yang dikoordinasikan oleh Miti.
Di bawah penutupan dua minggu yang bermula pada 1 Jun, syarikat diminta untuk memohon surat kelulusan baru agar pekerjanya boleh melakukan perjalanan ke tempat kerja.
Beberapa pihak sebelum ini membangkitkan mengenai jumlah syarikat yang dibenar beroperasi sepanjang lockdown ini yang dibimbangi tidak mencapai matlamat sekatan penuh pergerakan dilakukan.
Ketika ini, jumlah kes baharu COVID-19 melebihi 7,000 penularan sehari manakala kes kematian semalam tertinggi pernah dilaporkan melibatkan 126 kes.
Sehubungan itu, sekatan pergerakan penuh dilaksanakan kerajaan mulai 1 Jun lalu sebagai langkah mengekang penularan wabak itu.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2021/06/128150-syarikat-dibenar-operasi-masa.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
128 150 Syarikat Melibatkan 1 57 Juta Pekerja Dibenarkan Beroperasi Ketika Lockdown Setakat Pagi Tadi

128 150 Syarikat Melibatkan 1 57 Juta Pekerja Dibenarkan Beroperasi Ketika Lockdown Setakat Pagi Tadi

papar berkaitan - pada 4/6/2021 - jumlah : 285 hits
Sebanyak 586 308 syarikat mendaftar di bawah COVID 19 Intelligent Management System 3 0 setakat pukul 7 30 pagi tadi Pendaftaran syarikat syarikat tersebut yang turut melibatkan 10 2 juta tenaga kerja itu adalah bagi memohon kebenaran berop...
Hanya 16 Pemohon Dibenarkan Bekerja Semasa Sekatan Pergerakan Penuh Kata Azmin

Hanya 16 Pemohon Dibenarkan Bekerja Semasa Sekatan Pergerakan Penuh Kata Azmin

papar berkaitan - pada 4/6/2021 - jumlah : 234 hits
Miti hanya bertanggungjawab memberi kelulusan beroperasi kepada syarikat di bawah 15 kementerian Hampir keseluruhan sektor ekonomi tidak dibenarkan beroperasi dalam sekatan pergerakan penuh di bawah perintaha kawalan pergerakan Daripada 10 ...
Azmin Just Over 20 Of Miti Registered Firms Cleared To Operate During Lockdown

Azmin Just Over 20 Of Miti Registered Firms Cleared To Operate During Lockdown

papar berkaitan - pada 3/6/2021 - jumlah : 261 hits
International Trade and Industry Minister Datuk Seri Azmin Ali speaks during a press conference on CIMS 3 0 at Menara Miti June 3 2021 GLENN GUAN The StarKUALA LUMPUR About one fifth of companies registered with the International Trade and ...
Miti Grafik Senarai Sektor Dibenar Beroperasi Sepanjang Total Lockdown Palsu

Miti Grafik Senarai Sektor Dibenar Beroperasi Sepanjang Total Lockdown Palsu

papar berkaitan - pada 29/5/2021 - jumlah : 264 hits
Semalam tular beberapa grafik mengenai senarai sektor dibenarkan beroperasi sepanjang tempoh total lockdown susulan pengumuman pelaksanaan perintah kawalan pergerakan penuh yang akan bermula 1 hingga 14 Jun ini KUALA LUMPUR Kementerian Perd...
Amk Pulai Desak Azmin Ali Dedah 95 142 Syarikat Yang Dibenarkan Beroperasi Sepanjang Pkp Total Lockdown

Amk Pulai Desak Azmin Ali Dedah 95 142 Syarikat Yang Dibenarkan Beroperasi Sepanjang Pkp Total Lockdown

papar berkaitan - pada 3/6/2021 - jumlah : 220 hits
FAEZUDDIN PUAD 1 Sepatutnya dengan pelaksanaan darurat PKP 2 0 dan PKP 3 0 kerajaan akan berjaya menurunkan kes tapi yang berlaku sekarang ini adalah sebaliknya Angka paling tinggi pernah direkodkan ialah 9 020 kes baharu dan kes kematian s...
Najib Kata Kalau Dengar Cakap Azmin Pasti Kilang Boleh Beroperasi

Najib Kata Kalau Dengar Cakap Azmin Pasti Kilang Boleh Beroperasi

papar berkaitan - pada 30/5/2021 - jumlah : 232 hits
May 29 2021 Bekas perdana menteri Najib Razak mengingatkan kerajaan supaya tidak menyerahkan kuasa penuh kepada Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri untuk membuat keputusan senarai sektor yang dibenar beroperasi dalam tempoh pe...
Total Lockdown Bukan Jalan Penyelesaian Terbaik Ketika Ini Kata Mtuc

Total Lockdown Bukan Jalan Penyelesaian Terbaik Ketika Ini Kata Mtuc

papar berkaitan - pada 21/5/2021 - jumlah : 308 hits
MTUC mencadangkan beberapa langkah agar Total Lockdown tidak perlu diperkenalkan antaranya SOP diperketatkan dengan lebih jelas dan konsisten PETALING JAYA Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia berpendirian pelaksanaan perintah kawalan pergerak...
Pertengkaran Panas Antara Menteri Tercetus Selepas Miti Benar 95 000 Syarikat Beroperasi

Pertengkaran Panas Antara Menteri Tercetus Selepas Miti Benar 95 000 Syarikat Beroperasi

papar berkaitan - pada 3/6/2021 - jumlah : 254 hits
FMT ReportersPETALING JAYA Pertengkaran panas melibatkan beberapa menteri tercetus baru baru ini berhubung tindakan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri membenarkan kira kira 95 000 syarikat beroperasi walaupun perintah kawalan...
Ulangtahun Kelahiran Dak Kakak Dan Gerakan Reformasi

Perlis Issues Fatwa First State To Declare Gisbh A Deviant Group

Spinning The Wheel Of Fortune A Deep Dive Into Online Roulette Strategies

Gadis Diarah Tanggal Pakaian Sebagai Bukti Bukan Lelaki

Brand Names Case Studies

Aktiviti Kunjungan Gerakan Daerah Barat Daya Pulau Pinang Ke Ppim Ppim 20 09 2024

Terlalu Padu Eagles Menyerang Balik

Penyelewengan Akidah Pemimpin Gisb Dakwa Mampu Hubungi Nabi Dalam Sedar Bekas Ahli


echo '';
10 Fakta Biodata Ustaz Wadi Annuar Wadi Anuar Termasuk Kisah Kahwin Bercerai Dan Bekas Isteri

Biodata 30 Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Astro Warna

Biodata Ojen Aiwah Usahawan Kunafa Terkenal Personaliti TikTok Dan Penyanyi Lagu Hubb

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Slot Akasia TV3

10 Drama Melayu Terbaru TV3 2024 Best Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Tips Atasi Rambut Gugur Lepas Bersalin

Nikmat Tanam Pokok Mulberry

Cirit Birit Dan Muntah

Terengganu Peniaga Didakwa Hina Islam Di Facebook Dipanggil Polis

Pm Umum Bantuan Banjir Rm10 Juta Buat Kedah

Kelantan Isytihar Gisbh Sesat Jika Ciri Ciri Sama Dengan Al Arqam