11 Manfaat Kesihatan Telur Rebus Setengah Masak Ringkas Tapi Power




Kajian saintifik: Pasukan Dr Heben [drhealthbenefits.com]

Telur rebus setengah masak adalah salah satu makanan biasa yang mudah disediakan dan boleh didapati di mana-mana sahaja. Sebilangan daripada kita suka memakannya, tetapi sesetengah daripada kita tidak menggemarinya. Sebabnya adalah kerana telur rebus setengah masak mempunyai rasa yang sedikit berbeza daripada telur rebus. Sebab lain mengapa sesetengah orang tidak suka telur setengah masak adalah kerana ia tidak dimasak sepenuhnya dan masih ragu-ragu adakah telur rebus setengah masak itu selamat dimakan atau sebaliknya.

 

Oleh itu, adakah ia sihat untuk badan kita? Faktanya ialah telur rebus penuh atau separuh rebus ia adalah sihat untuk tubuh kita. Nutrien yang terdapat di dalam telur masih sama walaupun ia separuh rebus atau rebus sepenuhnya.


 





Sebilangan orang masih takut memakan telur setiap hari. Mereka takut pengambilan telur akan meningkatkan tahap kolesterol. Itu salah. Faktanya ialah pengambilan telur dapat menurunkan kadar kolesterol kita. Jadi, nutrien apa yang terdapat di dalam telur?

 



Makan telur membawa kepada peningkatan kadar lipoprotein berkepadatan tinggi (HDL), juga dikenali sebagai kolesterol "baik". Orang yang mempunyai tahap HDL yang lebih tinggi mempunyai risiko penyakit jantung, strok dan masalah kesihatan yang lebih rendah. Menurut satu kajian , makan dua biji telur sehari selama enam minggu meningkatkan tahap HDL sebanyak 10%.



Telur mengandungi nutrien penting seperti riboflavin, protein, dan selenium yang diperlukan oleh manusia, terutama untuk kanak-kanak. Oleh sebab telur mengandungi protein, banyak orang meletakkan telur sebagai menu sarapan mereka kerana dapat menghasilkan tenaga yang diperlukan untuk menghabiskan sepanjang hari. Sekarang kita sudah tahu apa nutrien penting yang terdapat di dalam telur. Adakah anda ingin mengetahui faedah kesihatan telur rebus setengah masak untuk badan kita? Dapatkan info seterusnya.

 

1. Diet Sokongan

Telur rebus setengah masak mengandungi asid amino yang tinggi. Asid amino yang masuk ke dalam badan kita mempunyai tanggungjawab sebagai sumber tenaga, sehingga dapat membantu membina otot dan kulit. Asid amino yang terdapat di dalam telur rebus separuh masak adalah sumber tenaga yang lebih baik daripada protein dan ia boleh membuatkan anda merasa kenyang lebih lama. Selain itu, 75% lemak yang terdapat di dalam telur adalah lemak tak jenuh sehingga dapat menyerap dengan lebih mudah.

 


2. Mencegah Penuaan Awal

Telur rebus separuh masak adalah sumber karotenoid, lutein, dan zeaxanthin yang baik yang melindungi tubuh kita dari penuaan. Bukan hanya untuk kulit, tetapi juga untuk organ-organ penting dan proses kerosakan sel dan tisu yang disebabkan oleh penuaan.

 

3. Imbuhan Sokongan

Manfaat kesihatan telur rebus yang lain adalah dapat menolong meningkatkan daya ingatan kita. Telur rebus setengah masak adalah sumber kolin [Choline] yang baik. Kolin diperlukan untuk meningkatkan daya ingatan kita dengan lebih baik.

 





4. Telur separuh masak kaya dengan nutrien

Mungkin ada di antara anda yang sudah mengetahui bahawa jika anda memasak makanan sehingga dimasak sepenuhnya, beberapa nutrien yang terdapat di dalamnya akan hilang. Kes yang sama juga berlaku pada telur. Sekiranya kita memasak sepenuhnya, sebahagian nutrien yang terdapat di dalam kuning telur akan hilang, sementara jika kita memasaknya separuh, nutrien di dalamnya akan selamat. Setelah membaca ini, mungkin ada di antara anda yang akan bertanya "jenis nutrien apa yang terdapat di dalam telur?"

 

Berikut adalah senarai nutrien telur rebus:

 

Lemak tepu 432 g

Kolesterol 186 mg

Natrium 122 mg

Kalium 55 mg

Lemak (Secara keseluruhan) 65 g

Serat 0 g

Gula 49 g

Protein 51 g

Karbohidrat (Secara keseluruhan) 49 g



 

5. Membantu Membina Otot

Siapa yang tidak mahu mempunyai otot yang baik, terutama untuk lelaki? Otot yang dibina dengan baik adalah simbol badan yang sihat dan bagi seorang lelaki ia adalah simbol kejantanan. Oleh itu, ramai lelaki di seluruh dunia ingin mempunyai badan yang berotot.

 

Namun tahukah anda, bahawa hanya dengan bersenam sahaja tidak cukup jika inginkan badan yang cantik berotot? Sekiranya anda ingin mempunyai badan yang sihat berotot, anda harus mengimbangkannya dengan memakan makanan yang menyokong program anda. Salah satunya adalah telur separuh masak.

 

Mungkin ada di antara kita yang tidak tahu bahawa telur separuh masak adalah salah satu sumber protein yang disyorkan oleh pembina badan jika anda ingin membina otot. Ya, telur separuh masak adalah salah satu makanan yang disarankan jika anda ingin membina otot kerana kaya dengan asid amino yang merupakan sumber tenaga yang lebih baik.

 

6. Jaga Kesihatan Mata

Ada banyak cara untuk menjaga kesihatan mata kita, salah satunya adalah dengan memakan makanan sihat yang mengandungi vitamin A di dalamnya. Salah satu makanannya ialah telur dan telur separuh masak mengandungi lebih banyak vitamin A daripada yang dimasak penuh. Jadi, memakan telur separuh masak jauh lebih baik daripada memakan telur yang dimasak penuh.

 


7. Mencegah Anemia

Darah mempunyai peranan penting dalam badan kita. Sama seperti elektrik yang kita perlukan dalam hidup kita, kita juga tidak dapat melakukan apa-apa tanpa darah. Oleh itu, sangat penting untuk menjaga kesihatan darah kita.

 

Salah satu penyakit darah adalah anemia. Anemia adalah keadaan apabila badan kita kekurangan sel darah merah. Anemia juga boleh berlaku apabila badan kita kekurangan vitamin B12. Adakah cara untuk menyembuhkannya atau mencegahnya? Ya, ada. Sekiranya anda tidak mahu minum ubat, anda boleh mencuba memakan makanan yang mengandungi vitamin B12, salah satunya adalah telur rebus.  Faedah kesihatan telur setengah masak boleh menjadi kaedah anda untuk mencegah anemia dan menyembuhkan anda daripadanya.

 

8. Membantu Metabolisme

Seperti yang sudah kita ketahui, telur rebus setengah masak mengandungi asid amino di dalamnya. Manfaat kesihatan asid amino yang lain adalah membantu meningkatkan metabolisme di dalam badan kita.

 

9. Membantu Sistem Imun

Manfaat kesihatan asid amino yang lain adalah membantu sistem imun kita. Mungkin, ada di antara kita yang tidak tahu bahawa asid amino mempunyai banyak komponen yang diperlukan untuk tubuh kita, salah satunya terlalu meningkatkan sistem imun kita. Oleh itu, jika anda mengambil telur separuh matang sebagai menu sarapan pagi anda, maka anda akan mengelakkan penyakit sepanjang hari.

 

10. Mudah Dimasak

Memang, setiap orang boleh menyediakan telur rebus setengah masak. Juga, ini adalah yang terbaik untuk makanan ruji atau lauk.

 


11. Sarapan pagi yang sihat

Sementara itu, telur separuh masak sangat sesuai untuk sarapan pagi kerana ia senang dimasak tambahan pula ia mempunyai banyak nutrien untuk memulakan hari anda selain itu ia  sedap dan sempurna dengan roti bakar.

 

Cara Memasak Telur Rebus Separuh masak Dengan Betul
Sekarang kita sudah mengetahui faedah kesihatan memakan telur setengah masak. Kita harus tahu cara memasaknya dengan betul. Sebenarnya, bagi mereka yang masih pemula, memasak telur rebus separuh masak agak sukar kerana anda harus tahu cara merebusnya dengan betul jika tidak telur separuh masak anda mengeras.

 




Berikut adalah dua cara memasak telur rebus untuk anda yang masih baru.

 

Menggunakan Air Sejuk

Pertama, masukkan telur ke dalam kuali atau periuk kecil. Kemudian tuangkan sedikit air sejuk ke dalamnya hingga telur tenggelam di dalam air.

Hidupkan dapur anda dan tunggu sehingga air mendidih. Setelah air mendidih, matikan api, ambil dan toskan telur. Langkah seterusnya, anda mesti menutup telur tadi menggunakan kain, dan tunggu sehingga tiga minit lagi. Kemudian, telur separuh rebus anda siap dihidangkan.

 

Rendam telur dalam air mendidih selama 6 minit

Cara lain untuk memasak telur rebus separuh masak adalah dengan memasak air terlebih dahulu sehingga mendidih.  Kemudian tutup api dan masukkan telur ke dalam air yang telah mendidih itu dan jangan lupa tutup periuk.  Biarkan selama 6 atau 7 minit minit dan keluarkan.



Kaedah kedua ini anda akan mengambil masa yang lebih lama untuk memasak dengan cara ini, tetapi kuning telur anda akan tetap cair. Itulah sensasi memakan telur rebus separuh masak.

Kajian saintifik: Pasukan Dr Heben [drhealthbenefits.com]


Info sampingan

Kebaikan Telur Separuh Masak Untuk Kesihatan Zakar

Dalam sebiji telur mempunya jumlah protien yang tinggi tidak kira sama ada putih telur atau kuning telur dan sangat baik untuk kesihatan zakar. Seperti yang sedia maklum bahawa air man,i majoritinya terdiri dari protien.



Jadi telur yang mempunyai banyak protein membantu untuk meningkatkan kepekatan air mani. Mengamalkan telur akan membantu dalam mengatasi masalah air mani kurang pekat dan juga memberi tenaga dalaman yang secukupnya ketika melakukan aktiviti di ranjang.






Telur sesuai dijadikan menu sarapan pagi setelah semalaman anda melakukan aktiviti di ranjang bersama pasangan kerana ia juga dapat memenuhi keperluan tenaga yang diperlukan untuk melakukan pelbagai aktiviti seharian untuk hari tersebut.* Menu sarapan yang sihat. Contohnya jika biasanya telur goreng memerlukan waktu masak 4-5 minit maka telur goreng setengah masak hanya memerlukan waktu 2 3 minit dalam memasaknya dan anda boleh menikmatinya bersama roti dan kaya. [sumber:hebathenjut.xyz]



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.orangmuo.my/2021/10/11-manfaat-kesihatan-telur-rebus.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Masak Mee Rebus Paling Sedap Resipi Kuah Dia Ni Memang Padu

Masak Mee Rebus Paling Sedap Resipi Kuah Dia Ni Memang Padu

papar berkaitan - pada 14/10/2021 - jumlah : 439 hits
Bagi penggemar sajian Mee Rebus pastinya tercari cari resipi yang mudah sedap dan yang kena dengan selera masing masing Salah satu resipi yang wajib dicuba adaah resipu Mee Rebus perkongsian saudari Mariana Zainal ni Kuah likat dan sedap Cu...
Chef Wan Makan Telur Rebus Dah Turun Berat 4 Ke 5 Kg No Rice Simple Meal Exercise

Chef Wan Makan Telur Rebus Dah Turun Berat 4 Ke 5 Kg No Rice Simple Meal Exercise

papar berkaitan - pada 14/10/2021 - jumlah : 251 hits
Selebriti cef terkenal Cef Wan mengamalkan pengambilan makanan sihat sebagai inisiatif untuk menjaga kesihatannya Menurut Cef Wan dia tidak kisah untuk menikmati hidangan yang mudah asalkan lengkap dengan nutrien yang diperlukan Antara juad...
Hiburan Dinner Makan Telur Rebus Dan Biskut Cef Wan Kongsi Tips Turun Berat Badan 4 5 Kilogram

Hiburan Dinner Makan Telur Rebus Dan Biskut Cef Wan Kongsi Tips Turun Berat Badan 4 5 Kilogram

papar berkaitan - pada 15/10/2021 - jumlah : 177 hits
Cef selebriti terkenal Redzuawan Ismail atau lebih dikenali sebagai Cef Wan khabarnya mengamalkan pemakanan sihat sebagai inisiatif untuk menjaga kesihatan tubuh badannya ARTIKEL BERKAITAN AdvertisementUjar Cef Wan dia tidak kisah memakan m...
Telur Ikan Mayong Masak Lemak Cili Padi

Telur Ikan Mayong Masak Lemak Cili Padi

papar berkaitan - pada 19/10/2021 - jumlah : 554 hits
Telur Ikan Mayong Masak Lemak Cili PadiBy Kak Wan ResipicitarasawanBahan bahan 500 gm telur ikan mayong1 biji limau nipis1 kotak santan 1 2 cawan air3 ulas bawang merah2 cm kunyit segar1 keping asam gelugor1 batang serai diketuk5 tangkai ci...
Rahsia Masak Kuah Mee Bandung Paling Cepat Tapi Sedap

Rahsia Masak Kuah Mee Bandung Paling Cepat Tapi Sedap

papar berkaitan - pada 20/10/2021 - jumlah : 168 hits
Terasa nak makan Mee Bandung tapi nak resipi paling mudah dan sedap Resipi perkongsian saudari Wafiza Amir ini tentunya yang anda patut cuba Bahan bahan digunakan sangat mudah ringkas dan hasilnya memang membuka selera Pendek kata tak rugil...
Menu Ringkas Tomyam Putih Ikan Siakap Mudah Je Nak Masak

Menu Ringkas Tomyam Putih Ikan Siakap Mudah Je Nak Masak

papar berkaitan - pada 15/10/2021 - jumlah : 187 hits
Biasa kalau sebut tomyam mesti dalamnya ada ayam kecil kecil hirisan daging udang sotong serai daun limau purut dan lain lain Kali ini kita masak tomyam putih ikan siakap yang mudah dan sedap sangat Hasil perkongsian resipi daripada Nurul J...
Hiburan Tular Individu Bernama Karen Enggan Pakai Pelitup Muka Di Klcc Kj Bagi Respon Ringkas Tapi Padat

Hiburan Tular Individu Bernama Karen Enggan Pakai Pelitup Muka Di Klcc Kj Bagi Respon Ringkas Tapi Padat

papar berkaitan - pada 28/10/2021 - jumlah : 411 hits
Sebelum ini tular sebuah video di media sosial memaparkan seorang wanita warganegara asing yang dilihat mengamuk kerana tidak dibenarkan memasuki sebuah premis ARTIKEL BERKAITAN AdvertisementHal itu selepas wanita itu dipercayai enggan meng...
Resipi Sup Cendawan Ala Thai Air Tangan Azlina Ina Ringkas Tapi Padu Terangkat

Resipi Sup Cendawan Ala Thai Air Tangan Azlina Ina Ringkas Tapi Padu Terangkat

papar berkaitan - pada 28/10/2021 - jumlah : 393 hits
Sebut sahaja sup anak anaklah paling suka Nasi putih dengan sup sememangnya kegemaran anak anak kecil kita Tak cukup sepinggan makin bertambah nasi anak anak Cikgu masakan yang cukup popular di media sosial tidak terkecuali turut menyediaka...
Menu Mudah Tapi Sedap Masak Asam Ikan Aya

Menu Mudah Tapi Sedap Masak Asam Ikan Aya

papar berkaitan - pada 11/10/2021 - jumlah : 208 hits
Sedapnya menu masak asam Terengganu Satu lagi resipi mudah tapi sedap Menerusi perkongsian daripada saudara Muliadi Ramli resipi ini boleh menggunakan ikan apa apa pun namun dia memilih ikan aya RESIPI MASAK ASAM IKAN AYABAHAN BAHAN Ikan ay...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Drama Anggun Mikayla

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Arul Rasheed Feat Shana Abella Gemersik Aidilfitri Chord

Hukum Berbuka Puasa Di Bulan Ramadhan Dan Cara Bayar Fidyah

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Di Ambang Inflasi Bagaimana Dow Jones Dan S P Bertindak Untuk Sesi Ketiga Berturut Turut



Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik

10 Fakta Biodata Siti Khadijah Halim Pelakon Drama Berepisod Wanita Syurga TV3 Gandingan Redza Rosli


Hari Ini 3 Lucu Di M Sia K Jaan Gagal Sayur Kisah Cinta

Boikot Kk Mart Bukan Speedmart

Bersahur Dengan Sup Ayam Simple Tapi Sedap

The Ultimate Home Cycling Adventure Beaches Mountains And Music

Potong Ikan Keluar Api

Kp Umno Tidak Perlu Layan Teguran Dari Sikitol Kluster Pengkhianat