10 Tips Kebahagiaan Anak Anak Oleh Prof Dr Muhaya


10 Tips Kebahagiaan Anak-Anak Oleh Prof Dr Muhaya - Kebahagiaan anak-anak adalah keutamaan ibubapa, mana ada ibubapa yang mahu anaknya susah, derita, sakit dan sebagainya. Kalau boleh segala kesenangan duniawi nak bagi pada anak-anak. Anak adalah amanah Allah. Sewaktu lahir mereka ibarat kain putih. Kita yang mencorakkan warna apa mereka akan jadi. Insyaa Allah, berpeganglah kepada tali Allah, amalan sunnah dan hidup berpandukan al Quran.. hidup akan bahagia dunia akhirat.

Mari sama-sama kita renungi tip-tip kebahagiaan anak-anak seperti saranan Prof Dr Muhaya, yang boleh kita mula amalkannya sekarang. Belum terlambat untuk melaksanakan tip yang diberikan di bawah ini. Semoga dipermudahkan segala urusan kita.

Gambar credit Google
10 Tips Kebahagiaan Anak-Anak Oleh Prof Dr Muhaya
Jom amalkan 10 tip dibawah ini bermula dari hari ini juga

Sebenarnya diuji dalam nikmat ini amat memerlukan pertolongan Allah. Takut pula timbul sifat sombong, bangga diri, rasa hebat dan lain-lain. Hanya padaNya kita berserah setelah berdoa dan berusaha. Beberapa tip yang boleh kongsi bersama

1. Kalau tiba-tiba teringatkan anak kirimkan bacaan Al Fatihah. Sampai ke ayat "iyyakanakbudu waiyyakanastain" - yang ertinya "Hanya kepada Mu kami sembah dan hanya padaMU pohon pertolongan..", mintalah apa-apa hajat masa itu yang ada hubung kait dengan anak yang Kita ingat tu, habiskan bacaan surah Al Fatihah doakan semuga anak kita diberi kefahaman yang sebenarnya dalam urusan agamanya, memiliki ilmu yang bermanafaat Dan serahkan urusan anak kepada Allah untuk menjaganya.

Gambar credit Google
2. Pandang wajahnya semasa dia tidur ucapkan bahawa, ibu nak (nama anak) jadi anak yang soleh sayang!. Cubalah amalkan ( ustaz kata ini makna kita bercakap dengan rohnya ) Dan ucapan ini adalah DOA Dan Allah Maha mendengar lagi maha melihat

3. Masa bangun solat malam, solatlah hajat disisinya. Maksudnya Kita solat dalam bilik dia Dan dekat dengan dia. Jika Kita selalu buat Dan Kita juga selalu beritahu dia yang Kita sering doakan dia, dia akan rasa satu ikatan kasih sayang yang hakiki yang Kita amat sayangkan dia dan nak dia jadi anak soleh.Dia akan tahu Kita selalu solat hajat untuknya

4. Minta dikasihani. Ucapkan setiap masa bahawa kita ni sedang menunggu panggilan Allah. Jika Dia tak jadi anak soleh bermakna dia tak sayangkan kita dan tentunya kita akan merana di Alam Barzah nanti

5. Peluklah anak selalu walaupun dia sudah besar, sebagaimana Kita tatang dia masa kecilnya. Aura ciuman dan belaian ibu sambil bisikkan padanya yang kita bangga mempunyai anak sepertinya

6. Maafkan anak Kita setiap masa walaupun perbuatannya amat melukakan hati Kita. Muhasabbah diri mungkin kesilapan yang anak lakukan itu adalah kerana dosa-dosa kita dimasa lampau

7. Yang paling penting jaga tutur kata Kita, jangan sekali-kali ucapkan perkataan yang boleh melukakan hatinya. Jika ini berlaku juga kerana kita TER.. kata, cepat-cepat cari masa yang sesuai untuk Kita minta maaf padanya. Mengakulah padanya itu kelemahan Kita, Kita marah kerana dia buat salah,bukan bermaksud membenci.Ceritalah buat macam dramapun boleh

8. Amalkan membaca ayat 40 surah Ibrahim supaya Kita,anak Dan zuriat keturunan Kita termasuk dalam golongan orang-orang yang tetap mendirikan Solat.

[Wahai Tuhanku! Jadikanlah daku orang yang mendirikan sembahyang dan demikianlah juga zuriat keturunanku. Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doa permohonanku.]
9. Selalu ingatkan anak bahawa tak guna ada pangkat, belajar tinggi, hatta hafal Quran sekalipun jika tidak mempunyai peribadi yang mulia.Allah tak pandang wajah yang cantik tapi pandang hati yang cantik. Allah tak sayang, manusia tak suka

10. Masa basuh beras niatkan "Ya.. Allah lembutkanlah hati anak-anak ku sebut nama dia..... untuk faham agamanya", [kenapa Kita nak dia faham agama, kerana anak yang tak faham agama boleh bawa ibubapanya juga ke neraka] sebagaimana engkau lembutkan beras ini menjadi nasi ". Basuh beras lawan jam ( macam org tawaf ) sambil selawat kepada Nabi Muhamad S.A.W. Masa buat kerja ini hati jangan lalai..dan ingat kepada Allah selalu.

Gambar credit Google
Alhamdulillah

Jika anda rasa perkongsian tentang tips kebahagiaan anak-anak di atas amat bermanfaat, kongsikan pula kepada rakan-rakan yang lain sebagai amalan kebaikan kita di atas muka bumi ini. Jika anak-anak dah besar panjang, boleh sebarkan ke whatsapp keluarga pula agar anak-anak boleh memahami apa yang telah kita perbuat untuk kebahagiaan mereka dari kecil hingga dewasa. Sesungguhnya ilmu yang baik-baik datangnya dari Allah.. maka sebarkanlah kebaikan ini.

Wallahu'lam
Selamat membaca, Sebarkan bahagia


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.aynorablogs.com/2018/11/10-tips-kebahagiaan-anak-anak-oleh-prof.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
10 Tips Menjadi Ibubapa Terbaik Buat Anak Anak

10 Tips Menjadi Ibubapa Terbaik Buat Anak Anak

papar berkaitan - pada 26/2/2021 - jumlah : 98 hits
10 Tips Menjadi IbuBapa Terbaik Buat Anak Anak Dalam Islam Assalammualaikum Salam Jumaa Sebagai ibu bapa kita pasti inginkan yang terbaik buat anak anak kita dan oleh itu kita perlu tahu beberapa perkara yang seringkali kita tidak berapa pe...
8 Tips Menjaga Rumah Yang Diajarkan Oleh Imam Masjidil Haram Syeikh Sudais

8 Tips Menjaga Rumah Yang Diajarkan Oleh Imam Masjidil Haram Syeikh Sudais

papar berkaitan - pada 15/2/2021 - jumlah : 60 hits
Imam Masjidil Haram Syeikh Abdurrahman Sudais memberikan beberapa tips pada kita agar rumah yang menjadi tempat kita beristirahat senantiasa sehat dan aman dari gangguan Syeitan Berikut tips tips beliau Pertama Tiga hari sekali buka pintu d...
Marahkan Anak Bagaimana Caranya

Marahkan Anak Bagaimana Caranya

papar berkaitan - pada 13/2/2021 - jumlah : 89 hits
Marahkan Anak Bukan Cara Mendidik Bagaimana cara marahkan anak yang betul Bila waktu yang sesuai untuk marah dan tugas kita sebagai ibu bapa dalam keadaan yang amat mencabar sekarang Apakah perkara yang boleh dan tidak boleh dilakukan oleh ...
Alahai Anak Gara Gara Sebuah Buku Habis Baju Satu Mesin Melekat Kertas Hancur

Alahai Anak Gara Gara Sebuah Buku Habis Baju Satu Mesin Melekat Kertas Hancur

papar berkaitan - pada 13/2/2021 - jumlah : 69 hits
Apa perasaan anda sebagai ibu bila tengok baju yang dibasuh dalam mesin basuh penuh dengan kertas kertas hancur dan melekat pada semua pakaian Agak agak nak salahkan anak atau pun diri sendiri Seperti situasi yang berlaku pada Puan Syada Sy...
Puas Pujuk Masih Tak Mahu Makan Dari Kecil Kena Atur Jadual Tepat Baru Anak Terbiasa

Puas Pujuk Masih Tak Mahu Makan Dari Kecil Kena Atur Jadual Tepat Baru Anak Terbiasa

papar berkaitan - pada 13/2/2021 - jumlah : 77 hits
Makanan memainkan peranan yang besar dalam tumbesaran anak Begitu juga bagi menjadikan otak dan minda mereka berkembang menjadi lebih bijak dan cemerlang Semuanya datangnya daripada makanan yang sihat Namun memujuk anak yang tidak makan buk...
Sistem Imuniti Anak Jadi Kuat Ini 5 Resipi Mudah Guna Sayur Buah Sedapnya

Sistem Imuniti Anak Jadi Kuat Ini 5 Resipi Mudah Guna Sayur Buah Sedapnya

papar berkaitan - pada 13/2/2021 - jumlah : 103 hits
Sayur dan buah buahan sangat bagus diberikan kepada anak kita kerana ia mempunyai pelbagai nutrisi Setiap satu jenis sayur dan buah mempunyai kebaikannya tersendiri yang memberi manfaat kepada si manja Selain kaya dengan serat ia juga kaya ...
Ibu Tewas Bapak Dan 3 Anak Luka Usai Mobil Ditabrak Kereta

Ibu Tewas Bapak Dan 3 Anak Luka Usai Mobil Ditabrak Kereta

papar berkaitan - pada 13/2/2021 - jumlah : 61 hits
Pengemudi mobil itu diketahui bernama Budiono seorang pedagang warga Desa Sumber Kecamatan Sanankulon Kabupaten Blitar Ia mengalami luka di bagian jari tangan dan kaki Setelah kecelakaan ia juga dalam kondisi sadar
Resipi Cupcake Lobak Merah Labu Snek Anak Paling Ringkas Nak Sedia

Resipi Cupcake Lobak Merah Labu Snek Anak Paling Ringkas Nak Sedia

papar berkaitan - pada 13/2/2021 - jumlah : 72 hits
Ada waktunya kita buntu memikirkan apa menu terbaik untuk si kecil kita bagi menaikkan seleranya Tercari cari menu snek petang untuk anak apa kata cuba resipi kek cawan atau cupcake gabungan labu dan lobak merah yang pastinya cukup banyak k...
Why Hide Is Doing More Harm Than Good

Hampir Ragut Nyawa Sendiri Kisah Cikgu Luar Biasa Ini Patut Menjadi Inspirasi Buat Semua

Kerajaan Selangor Sedia Pengangkutan Percuma Jemput Siswa

Rasa Nak Cubit Je Lesung Pipit Tu Dah 5 Bulan Warganet Teruja Anak Zahirah Aiman Buat Muka Nakal

Lirik Tattoo Ailee

Seekor Budak Hitam

Lirik Lose Myself To You Ailee

Melaksanakan Pdpr Dengan Mudah Menggunakan Aplikasi Telegram



5 Kontroversi Terbesar Yang Dicetuskan Oleh Neelofa

Biodata Ian Haziq MacQuistan Anak Jasmin Hamid Pelakon Drama Kekasih Hati Mr Bodyguard

Chrislam Agama Baru Yang Menyatukan Ajaran Kristian dan Islam

Kisah Raja Ponteng Kerja Itali 15 Tahun Ponteng Tapi Gaji Jalan

Maxis Tawarkan Subsidi Sehingga RM300 60GB Internet Prihatin Sebulan Menerusi Kempen KauBoleh


Twitter Trials The Tip Jar Feature Can Send Money To Favorite Accounts

Unboxing Penasonic Hand Held Vacuum Clener Pvc 1000h

Allah Uji Mental Umat Islam

Hukum Sambut Hari Ibu Menurut Islam

Buah Kurma Punya Pasai

Azan Rumah Abah