10 Syarikat Pilihan Popular Dikalangan Graduan Malaysia


Malayan Banking Bhd. (Maybank) Menjadi pilihan majikan dikalangan graduan yang ingin bekerja di sektor perkhidmatan perbankan dan kewangan di Malaysia. Menurut Utusan, pada ketika ini, syarikat mempunyai seramai 43,000 orang kakitangan.
Pada Jun 2017, Maybank kekal menjadi syarikat tersenarai awam terbesar di Bursa Malaysia dengan modal pasaran mencecah RM100 bilion, menja­dikannya sebagai syarikat pertama dalam bursa yang berjaya meraih angka tersebut.
Petrolium Nasional Berhad (Petronas) Syarikat 100% milik kerajaan yang ditubuhkan pada tahun 1974 ini popular dikalangan graduan kejuruteraan. Syarikat ini mempunyai hak keseluruhan terhadap sumber minyak dan gas di Malaysia.
Fortune Global 500 telah meletakkan Petronas sebagai antara syarikat terbesar di dunia. Ia juga meletakkan Petronas sebagai antara syarikat perbadanan paling banyak membuat keuntungan di Asia dan dunia.
Sejak diperbadankan, Petronas sudah membesar menjadi syarikat minyak dan gas dengan kepentingan perniagaan dalam 31 negara. Dikatakan Kumpulan Petronas mengandungi 103 anak syarikat, 19 syarikat milik sebahagiannya dan 57 syarikat bersekutu.
AirAsia Bhd Oh! macam mana AirAsia boleh jadi majlikan pilihan untuk kategori e-dagang? Rupanya, selain daripada penerbangan tambang murah, AirAsia juga merupakan sebuah syarikat Internet.
Syarikat penerbangan ini telah membentuk model bisnes e-dagang. Dimana, kawasan terasnya meliputi membeli-belah dalam talian dan permainan sosial. Syarikat ini mempunyai kepentingan di AAE Travel, Asian Aviation Centre of Excellence, Think Big Digital serta Tune Group (Tune Money, Tune Talk, Tune Hotels, Tune Product, Tune Labs etc).
Peranan internet adalah penting di dalam sebahagian besar operasi-operasi pelaburan tersebut. AirAsia Bhd juga menjadi penaja utama di ASEAN bagi penerbangan rasmi untuk Pertandingan Sukan Elektronik Dunia (WESG) bagi musim baharu 2018/2019.
Sunway Group Merupakan salah satu syarikat gergasi hartanah di Malaysia. Sunway Berhad (Sunway) merekodkan peningkatan pendapatan sebanyak 15.4 peratus kepada RM5.37 bilion bagi tempoh 12 bulan berakhir 31 Disember 2017 berbanding RM4.66 bilion bagi tempoh sama tahun sebelumnya.
Selain daripada sektor hartanah, mereka juga menceburi sektor pelaburan, pembinaan, hospitaliti, pendidikan, pusat membeli belah, taman tema, hospital, perdagangan dan pembuatan.
Bukan sahaja di Malaysia, mereka juga beroperasi di China, India, Cambodia, Vietnam, Australia dan Singapura.
IKEA Merupakan sebuah syarikat menjual perabot yang tidak perlu diterangkan lagi. Produk jualan syarikat ini popular dikalangan orang muda yang gemar rekabentuk moden, ringkas dan terkini.
Pada ketika ini, terdapat 3 buah gedung IKEA di Malaysia iaitu di Mutiara Damansara, Tebrau dan Cheras. Manakala 1 lagi di Pulau Pinang sedang dalam pembinaan.
Selain perabot, bebola daging dan karipap IKEA sememangnya digemari  dikalangan rakyat Malaysia. Oh, jangan dilupa, beg ikonik IKEA berwarna biru juga sangat popular.
AIA Berhad Merupakan antara syarikat insurans terkemuka di Malaysia. Syarikat yang beribu pejabat di Hong Kong ini mula menjalankan perniagaan sejak 1948.
Di Malaysia, AIA memiliki keteguhan kewangan, pengalaman, rangkaian pusat perkhidmatan serta pasukan yang terlatih seramai 2,000 orang anggota untuk berkhidmat kepada lebih 3 juta orang pelanggannya di seluruh negara. Sehingga 30 November 2017, jumlah aset AIA Bhd. bernilai RM51 bilion, dengan modal berbayar sebanyak RM1,451 juta
Nestle Malaysia Syarikat ini telah menempa kedudukan utuh di Malaysia sejak 1912. Nestle Malaysia dengan warganya berjumlah lebih 5,000 individu menghasilkan lebih 500 produk halal. Mereka juga mempunyai  8 kemudahan pembuatan di Malaysia yang terletak di Selangor, Negeri Sembilan, Sarawak dan Perak.
Syarikat berpangkalan di Switzerland itu, ternyata telah untuk menawan lagi hati masyarakat Malaysia. Antara produk popular keluaran syarikat ini ialah Milo, Sos Cili, Mee Segera Maggi dan Nescafe.
Shell ROYAL Dutch Shell Group telah diwujudkan pada Februari 1907 melalui penggabungan dua syarikat iaitu Royal Dutch Petroleum Company dari Belanda dan Shell Transport and Trading Company Limited dari United Kingdom.
Shell merupakan syarikat minyak dan gas multinasional yang berpangkalan di Belanda dan dikorporatkan di United Kingdom.
Shell merupakan antara syarikat terbesar dunia dari segi perolehan dan menjadi pernah tersenarai di tangga teratas dalam Fortune Global 500 sebagai syarikat terbesar di dunia.
Shell telah bertapak di Malaysia selama lebih 120 tahun.
Microsoft Merupakan antara syarikat perisian terbesar dunia dengan asset sebanyak RM935 bilion pada tahun 2018. Dianggarkan seramai 12 ribu kakitangan Microsoft telah bergelar jutawan dan 3 daripadanya telah bergelar bilioinare.
Pada asalnya Microsoft membantu Apple membangunkan computer mereka. Namun, keadaan berubah apabila Microsoft sendiri turut menghasilkan computer dan jenamanya sendiri.
PWC Malaysia Menjadi pilihan bagi graduan yang ingin bekerja di syarikat perakaunan dan perkhidmatan professional.  Syarikat ini merupakan antara syarikat audit terkemuka selain daripada Deloitte Malaysia, Ernst and Young Advisory Services Sdn Bhd dan KPMG Malaysia.
The post 10 Syarikat Pilihan Popular diKalangan Graduan Malaysia appeared first on Dennis G. Zill.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.dennisgzill.com/10-syarikat-pilihan-popular-dikalangan-graduan-malaysia/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Boxy My Menjadi Pilihan T Shirt Rakyat Malaysia

Boxy My Menjadi Pilihan T Shirt Rakyat Malaysia

papar berkaitan - pada 2/2/2020 - jumlah : 566 hits
Boxy Menjadi Pilihan Di Malaysia Sejujurnya nieyl memang susah nak cari T shirt yang plus size dan selesa untuk dipakai ketika sukan dan bersantai Kalau tengok dalam almari atau rak baju nieyl tu boleh di bilang dengan jari berapa helai saj...
Kenapa Restoran Mamak Menjadi Pilihan Tidak Kira Kaum Dan Bangsa Di Malaysia

Kenapa Restoran Mamak Menjadi Pilihan Tidak Kira Kaum Dan Bangsa Di Malaysia

papar berkaitan - pada 7/2/2020 - jumlah : 379 hits
Penulis percaya pasti ada diantara korang ada terfikir sama namun apa yang kita lihat boleh dikatakan restoran mamak ni tiada sikit pun nampak seperti rasis macam restoran kaum lain Restoran melayu hanya melayu restoran cina hanya cina kada...
Dari Kajang Malaysia Ke Padang Bukit Tinggi Supir Terbaik Pilihan Hati

Dari Kajang Malaysia Ke Padang Bukit Tinggi Supir Terbaik Pilihan Hati

papar berkaitan - pada 30/1/2020 - jumlah : 304 hits
Perkongsian gambar dari Naam client travel dari Kajang ni buat irda tersenyum gembira Keluarga bahagia bercuti bersama di Padang Bukit Tinggi Ada kawan irda tanya Apa yang best kat padang tu macam tempat makcik makcik shopping ja nak gelak ...
Jawatan Kosong Suruhanjaya Syarikat Malaysia

Jawatan Kosong Suruhanjaya Syarikat Malaysia

papar berkaitan - pada 31/1/2020 - jumlah : 498 hits
Jawatan Kosong Suruhanjaya Syarikat Malaysia Portal kerja kosong ingin berkongsi maklumat peluang pekerjaan yang kini dibuka di Suruhanjaya Syarikat Malaysia dan kepada Warganegara Malaysia yang berminat serta berkelayakan dipelawa untuk me...
Syarikat Perniagaan Di Malaysia Kurang Menaja Sukan

Syarikat Perniagaan Di Malaysia Kurang Menaja Sukan

papar berkaitan - pada 14/2/2020 - jumlah : 399 hits
Pada 30 Januari 2020 yang lalu berlangsung satu acara yang sangat penting dalam perkembangan sukan negara apabila adik Muhammad Azeem Mohd Fahmi 16 tahun diangkat sebagai Ikon Pelajar BSN Pelajar tingkatan 4 dari Sekolah Menengah Kebangsaan...
Kadar Bayaran Tempat Letak Kereta Di Mitsui Outlet Park Klia Sepang Selangor Malaysia

Kadar Bayaran Tempat Letak Kereta Di Mitsui Outlet Park Klia Sepang Selangor Malaysia

papar berkaitan - pada 2/2/2020 - jumlah : 347 hits
Mommy bertanya Berapakah kadar bayaran letak kereta di Mitsui Outlet Park Tedi dengan selamba jawab RM 4 tapi setelah menyelidik melalui laman web ternyata jawapan Tedi tu tak benar hahaha TarikhKomenSumber2 Julai 2016Tempat letak kereta lu...
Jemaah Malaysia Lelaki Berpakaian Wanita Di Makkah Polis Bagi Amaran

Jemaah Malaysia Lelaki Berpakaian Wanita Di Makkah Polis Bagi Amaran

papar berkaitan - pada 3/2/2020 - jumlah : 997 hits
BUKAN sahaja rakyat Malaysia sebaliknya isu jemaah lelaki yang berpakaian seperti wanita ketika mengerjakan umrah khabarnya mendapat perhatian pihak berkuasa di Makkah Perkara tersebut dikongsi oleh peserta Pencetus Ummah Amin yang kini ber...
Mercu Baru Malaysia Reka Bentuk Merdeka 118 Persis Tangan Tunku Abdul Rahman Laung Merdeka

Mercu Baru Malaysia Reka Bentuk Merdeka 118 Persis Tangan Tunku Abdul Rahman Laung Merdeka

papar berkaitan - pada 2/2/2020 - jumlah : 487 hits
Sememangnya tidak dinafikan bahawa setiap negara mempunyai keinginan untuk membina menara pencakar langit yang menjadi tumpuan dunia Dengan ketinggian yang mencakar langit Malaysia juga tidak terkecuali untuk tersenarai Antara menara yang t...
5 Sekawan Dipenjara 36 Tahun 12 Sebatan Kerana Bunuh

Eugene Levy S Toronto

Ringgit Has Been Unfortunate Unfairly Assessed Vs Us Dollar Bnm

Ringgit Closes Almost Unchanged As Opr Remains At 3

Asal Usul Coca Cola

10 Penyanyi Berentap Dalam The Hardest Singing Show 2024 Kreativiti Luar Limitasi

Lumira Eka Heights Epitome Of Contemporary Living

Perbadanan Kemajuan Negeri Pahang Kenal Pasti Potensi Pembangunan Sekitar Stesen Ecrl



Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal


Makan Makan Bersama Adik Adik Tersayang

Kenapa 9 Mei Digelar Hari Bodoh Semalaysia Ini Kah Sebabnya

Pelamin Anganku Musnah

How Niacinamide Benefits To Your Skin

Old Town White Coffee Old Town Asam Laksa Sedap

Nostalgia Raya Di Legoland Malaysia Resort