Syarikat Perniagaan Di Malaysia Kurang Menaja Sukan



Pada 30 Januari 2020 yang lalu berlangsung satu acara yang sangat penting dalam perkembangan sukan negara apabila adik Muhammad Azeem Mohd Fahmi, 16 tahun diangkat sebagai Ikon Pelajar BSN.

Pelajar tingkatan 4 dari Sekolah Menengah Kebangsaan Gunong Rapat, Ipoh, Perak ini terkenal dengan jolokan "Usain Bolt Malaysia". Beliau memberi keyakinan untuk mendapatkan bentuk fizikal yang mampu untuk memberi saingan kepada peserta lain dalam masa empat tahun lagi.
Remaja terpantas di dunia, Muhammad Azeem Mohd Fahmi meletakkan sasaran untuk menyertai temasya Olimpik Musim Panas 2024 yang akan diadakan di Paris, Perancis.
"Untuk tahun ini saya akan menyertai kira-kira lima atau enam kejohanan peringkat antarabangsa selain beberapa kejohanan peringkat tempatan. Sasaran saya adalah memecahkan rekod peribadi acara 100 meter(m) iaitu 10.57 saat(s) dan 200m 21.15s sebelum ini,"
Muhammad Azeem digelar remaja terpantas di dunia selepas mencatat 10.57s dalam acara 100m semasa Kejohanan Olahraga Terbuka BJSS-Innotex November lalu, selain menggegar trek 200m dengan masa 21.15s dalam Kejohanan Sekolah-Sekolah Sukan Thailand (TSSG) di Khon Kaen, Thailand, Ogos 2020 yang lepas.

Mengenai pemilihan sebagai Ikon Pelajar BSN yang pertama, Muhammad Azeem berkata ia akan menjadi pembakar semangat untuk dirinya terus berjaya dalam bidang akademik dan sukan.

Pada tahun 2013, kita juga mengetahui Sime Darby melalui Yayasan Sime Darby pernah menaja 2 orang atlet individu iaitu Azizulhasni Awang, pelumba basikal negara dan Fatehah Mustapa, atlet gimrama negara dengan nilai tajaan sebanyak RM2.85 Juta.
Usaha untuk mendapatkan tajaan daripada syarikat-syarikat konglomerat di Malaysia bukanlah sesuatu yang mudah untuk diperolehi.
Ada pelbagai faktor yang menyebabkan hal sebegini berlaku. Diantaranya adalah dasar kerajaan itu sendiri.
Diharapkan kerajaan hari ini akan lebih peka dengan urusan penajaan seperti ini demi untuk meningkatkan kualiti dan prestasi atlet di masa akan datang.
Dasar kerajaan untuk memberikan kemudahan kepada syarikat-syarikat yang menaja sukan seperti potongan cukai dan sebagainya mestilah dibuat tanpa sebarang urusan yang birokrasi.
Selain itu, pihak syarikat-syarikat perniagaan juga wajar mengambil kesempatan untuk menaja sukan untuk mendapatkan diskaun kepada pembayaran cukai perniagaan.
Sebagai contoh, sekiranya syarikat A harus membayar cukai sebanyak RM5 juta setahun kepada pihak kerajaan. Maka, mereka perlu membayar RM5 juta kepada pihak kerajaan sahaja.
Tetapi sekiranya syarikat A menaja sejumlah RM2.5 juta kepada sukan, maka baki RM2.5 juta syarikat tetap kena bayar kepada pihak kerajaan. Dan jumlah keseluruhan tetap kena keluar RM5 juta.
Akan tetapi, syarikat A mendapat 'highlight' daripada pihak media apabila mereka memberikan tajaan kepada sukan.
Justeru, secara otomatis ia mendapat iklan secara percuma khususnya di kalangan peminat sesebuah sukan yang ditaja.
Jadi, saya berharap agar lebih banyak lagi syarikat-syarikat perniagaan di Malaysia akan memberikan sokongan kepada penajaan sukan.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.zackzaihan.com.my/2020/02/syarikat-perniagaan-di-malaysia-kurang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
10 Syarikat Pilihan Popular Dikalangan Graduan Malaysia

10 Syarikat Pilihan Popular Dikalangan Graduan Malaysia

papar berkaitan - pada 9/2/2020 - jumlah : 308 hits
Malayan Banking Bhd Menjadi pilihan majikan dikalangan graduan yang ingin bekerja di sektor perkhidmatan perbankan dan kewangan di Malaysia Menurut Utusan pada ketika ini syarikat mempunyai seramai 43 000 orang kakitangan Pada Jun 2017 Mayb...
Jawatan Kosong Suruhanjaya Syarikat Malaysia

Jawatan Kosong Suruhanjaya Syarikat Malaysia

papar berkaitan - pada 31/1/2020 - jumlah : 497 hits
Jawatan Kosong Suruhanjaya Syarikat Malaysia Portal kerja kosong ingin berkongsi maklumat peluang pekerjaan yang kini dibuka di Suruhanjaya Syarikat Malaysia dan kepada Warganegara Malaysia yang berminat serta berkelayakan dipelawa untuk me...
Penyelidik Malaysia Berjaya Ubahsuai Headgear Sukan Rugby Sesuaikan Untuk Pemain Hoki Malaysia

Penyelidik Malaysia Berjaya Ubahsuai Headgear Sukan Rugby Sesuaikan Untuk Pemain Hoki Malaysia

papar berkaitan - pada 6/2/2020 - jumlah : 155 hits
Isu keselamatan merupakan elemen yang harus dititikberatkan dalam semua perkara termasuklah ketika bersukan Pelbagai perkara yang boleh terjadi jika ciri ciri keselamatan tidak dipatuhi Oleh itu satu projek inovasi telah dijalankan pada per...
Microsoft Pengguna Atas Talian Malaysia Semakin Kurang Ajar Pada Tahun 2019

Microsoft Pengguna Atas Talian Malaysia Semakin Kurang Ajar Pada Tahun 2019

papar berkaitan - pada 13/2/2020 - jumlah : 397 hits
Microsoft hari ini telah berkongsi penemuan mereka berhubung tinjauan Indeks Kesopanan Digital Tinjauan ini telah dijalankan pada 25 negara di seluruh dunia termasuklah Malaysia Berita baik bagi Malaysia ialah kita kini di tangga ke 4 dari ...
Senarai 30 Model Kereta Yang Paling Jimat Minyak Di Malaysia

Senarai 30 Model Kereta Yang Paling Jimat Minyak Di Malaysia

papar berkaitan - pada 6/2/2020 - jumlah : 465 hits
Kereta Paling Jimat Minyak Yang Boleh Di Beli Kat Malaysia Tengah berkira kira nak beli kereta Jadi apakah jenis kereta yang paling jimat minyak di Malaysia Jika di tanya secara direct begitu jawapanku adalah kereta kereta keluaran Perodua ...
Demam 3 Hari Wn Malaysia Di Kukar Diisolasi Di Rsud Am Parikesit

Demam 3 Hari Wn Malaysia Di Kukar Diisolasi Di Rsud Am Parikesit

papar berkaitan - pada 5/2/2020 - jumlah : 158 hits
Seorang pria warga negara Malaysia usia 39 tahun pekerja perusahaan kebun sawit di Kembang Janggut Kutai Kartanegara Kalimantan Timur masuk ruang isolasi RSUD AM Parikesit Selasa malam lantaran gejala demam 3 hari ini Pasien itu kini dalam ...
Misi Bawa Pulang Warga Malaysia Dari China Berjaya

Misi Bawa Pulang Warga Malaysia Dari China Berjaya

papar berkaitan - pada 5/2/2020 - jumlah : 293 hits
Meskipun pembangkang mendakwa kerajaan Pakatan Harapan tidak bertanggungjawab kerana tidak menyekat rakyat China daripada memasuki Malaysia namun semalam kerajaan membuktikan tanggungjawab besarnya membantu membawa keluar rakyat Malaysia ya...
First Coronavirus Recovery In Malaysia Chinese Girl Allowed To Return Home

First Coronavirus Recovery In Malaysia Chinese Girl Allowed To Return Home

papar berkaitan - pada 5/2/2020 - jumlah : 201 hits
CORONAVIRUS A four year old girl from China has recovered from the novel coronavirus infection at the Sultanah Maliha Hospital in Langkawi Kedah Previously one of the 10 cases in Malaysia Health Ministry director general Dr Noor Hisham Abdu...
Kenyataan Cukai Jalan Oleh Bjak

Kecewa Makanan Potluck Sekolah Anak Tak Disentuh Ikutlah Apa Budak Suka Makan Bukan Kita

Guideline Needed For Maintenance Of Old Trees In Kl Ft Minister

218 Fibonaci

Don T Let Renovations Ruin Your Home And Your Budget Or Some Tips For Choosing A Contractor

5 Tips And Ways That Can Help You To Reduce Body Fat

Faisal Halim Kini Di Icu Tangan Kiri Tiada Tindak Balas

Persediaan Awal Haji



Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri


Pusing Jalan

Pentingnya Muhasabah Diri

Huawei Announce Upcoming Launch Two Products On 13 May 2024

777 3 67 Slot777 Pg Slot777 Top 10 By Debora Punpro777 Us

Kisah Pemuda Bani Tamim Di Akhir Zaman

Strategic Alliances For Business