10 Pilihan Pelaburan Dalam Malaysia


10 Pilihan Pelaburan Dalam Malaysia | Savings atau investment apa yang korang dah ada sekarang? Kalau tak ada maybe korang dah boleh mula start buat simpanan sekarang.Ye la kan, sekarang mungkin korang ada gaji masuk tiap-tiap bulan. Tapi nanti bila dah tua, macam mana? Memang boleh bergantung pada anak bagi tapi lagi bagus kalau kite sendiri yang ada simpanan untuk kegunaan hari tua kita nanti. 
10 Pilihan Pelaburan Dalam MalaysiaJadi dalam entry kali ni, Fadzi nak kongsikan dengan korang tentang beberapa pilihan pelaburan yang korang boleh mula dalam Malaysia ni. Fadzi share 10 dulu. Kalau ada lagi nanti Fadzi tambah.
Baru-baru ni ada kenalan dalam Facebook Fadzi up status tanya pasal tempat simpanan yang sesuai untuk menyimpan selain Tabung Haji dan ASB. Tu dia, banyak lagi tempat lain yang low risk. 


Senarai 10 Pilihan Pelaburan Dalam Malaysia
1. Simpanan Di Bank - Yang ini semua orang InsyAllah ada kan. Semua gaji mesti masuk dalam akaun simpanan di bank tak kisahlah mana-mana bank pun. Tiap-tiap bulan mesti ada dividen yang korang dapat.
Masalahnya simpanan dekat bank ni, senang untuk keluar dan masuk. Susah nak konsisten simpan banyak banyak kalau senang nak keluarkan, betul tak? Tapi penting kot simpanan di bank untuk korang buat pembayaran macam-macam. 
2. Amanah Saham Bumiputera (ASB) - Ini rasanya ramai yang ada kan. Sebenarnya produk-produk investment macam ASB ada lagi yang lain contohnya macam  ASN, ASB2 dan ASD.
Kesemua produk ni adalah di bawah PNB -Permodalan Nasional Berhad. Setakat yang Fadzi tau, ASB bagi pulangan paling tinggi. Yang lain-lain, pulangan agak kurang daripada ASB. Tapi investment dalam ASB ni limit dia sampai 200k saja.
3. Tabung Haji (TH) - Untuk Tabung Haji ni Fadzi simpan lebih kepada simpanan untuk pergi Haji. Untuk pendaftaran pergi Haji korang kena ada paling minimum RM1300 dalam akaun dan amaun ini tak boleh diusik atau dikeluarkan.
Tapi kalau korang ada KWSP/EPF, korang boleh gunakan akaun tu untuk daftar Haji. Tak perlu pun ada RM1300 minimum dalam akaun Tabung Haji. Kira duit dalam Tabung Haji korang masih lagi boleh dikeluarkan kalau ada kecemasan. 
4. Amanah Hartanah Berhad (AHB) - Kalau korang pernah tengok iklan ada Neelofa ajak simpan duit tu, kemungkinan korang dah tau pun pasal AHB ni. Fadzi dah tau lama pasal AHB ni tapi sebab dah lama sangat, dah lupa pun.
Bila ada orang mention pasal AHB dalam status dekat atas, baru Fadzi macam berminat nak tengok semula. Salah satu sebabnya limit investment 500k, hibah 2 kali setahun dan pendapatan dah dizakatkan. 
5. Hartanah - Rasanya investment dekat hartanah ni paling menguntungkan. Bagi Fadzi lah sebab nilai hartanah semakin lama semakin tinggi. Kalau dulu korang beli rumah harga RM150k, mungkin sekarang nilai dia dah jadi RM350k.
Bila korang jual, pufff dalam keuntungan RM200k. Kalau nak buat sewa pun, berbaloi jugak. Beli rumah dengan harga yang murah. Sewa kan agak agak dapat untung beberapa ratus. Itu pun dah cukup.
6. Unit Trust - Fadzi dan Zul pernah jugak berkira-kira untuk invest dalam Unit Trust ni. Tapi kena tengok jugak. Kalau nak keuntungan tinggi, risk dia pun tinggi. Kalau risk rendah, keuntungan rendah juga.
Walaupun boleh je bergantung kepada agent yang uruskan UNit Trust ni, tapi Fadzi cadangkan sangat korang study jugak Unit Trust yang korang nak ambil tu. Dan korang ken alert juga disebabkan Unit Trust ni ada agent yang uruskan, maka keuntungan mungkin sedikit kurang sebab kena bayar caj caj yang tertentu.
7. Koperasi - Ayah Fadzi adalah salah seorang yang buat investment dalam koperasi. Tapi Fadzi dah tak ingat nama koperasi apa tapi jenis koeprasi perladangan lah. Koperasi lain, lain cara dapat keuntungannya. Keuntungan utama koperasi yang ayah Fadzi invest tu Fadzi tak tau. 
Tapi setiap kali ayah Fadzi pergi mesyuarat mesti akan dapat sedikit elaun. Dan setiap kali Fadzi dan adik beradik dapat anugerah apa-apa masa belajar, dapat keputusan cantik masa exam besar dan masuk universiti, mesti dapat duit. Untung kan?
8. Emas - Nilai emas tak semestinya sentiasa naik. Ramai orang cakap emas adalah pelaburan yang terbaik. Tapi dari apa yang Fadzi faham, pelaburan terbaik tu berdasarkan komisen yang dieorang dapat kalau dapat jual emas kepada downline bawah diaorang.
Tapi tak salah nak invest dalam emas sebab untuk long term nilai emas tak akan susut. Maksudnya kalau lah terjadi nya inflasi, emas masih boleh dipakai dan ada nilai. Duit pula, nilainya menyusut kalau berlaku inflasi.
9. Stock Market/Pasaran Saham - Fadzi tak tahu dan tak pernah nak ambil tahu pasal saham ni. Tapi kalau ikut apa yang Fadzi baca, keuntungan yang diperolehi adalah berdasarkan prestasi syarikat.
Pasaran saham ni risiko dia tinggi. Jadi keuntungan yang boleh didapati daripada saham pun tinggi. Tapi itu lah, Fadzi tak berani nak join sebab ilmu tak ada. Silap hari bulan, rugi besar.
10. Real Estate Investment Trust (REIT) - REIT adalah pelaburan hartanah yang sama macam pelaburan saham amanah (Unit Trust). REIT ini dijual beli melalui Bursa Malaysia.
REIT? IPO? Apa kaitan? Serius, Fadzi dah cuba baca banyak kali pasal REIT ni tapi tak faham-faham. Jadi Fadzi senaraikan je dekat sini incase korang nak tahu lebih kan Kalau nak tahu lebih lanjut korang kena cari info sendiri atau tanya je orang yang lebih pakar.
Setakat hari ni, Fadzi cuma ada ASB, Tabung Haji dan Akaun Semasa untuk diri sendiri dan suami.  

Untuk Anas dan Aneeq pulak, Fadzi dah buka kan akaun Tabung Haji dan ASB untuk diaorang. Semua duit-duit yang dapat masa dieorang lahir dan masa Hari Raya, semua Fadzi letak dalam akaun tu.

Dan dalam masa yang sama, Fadzi letak jugak RM50 sebulan dalam setiap akaun diaorang. InsyaAllah besar nanti tak payah dah lah nak susah susah buat pinjaman untuk sambung belajar.

Tapi, selain daripada akaun simpanan semasa, ASB dan Tabung Haji, korang ada ke invest dekat tempat lain? Sebelum ni Fadzi ada berkira-kira nak buat investment tempat lain jugak tapi memikirkan tempat-tempat yang Fadzi nak letak duit tu agak high risk, jadi tak bukak lah.

Korang ada investment apa sekarang? Ada tak investment yang lain daripada apa yang Fadzi senaraikan dekat atas? Share sikit, mana tau Fadzi boleh buat jugak kan.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.fadzirazak.com/2019/04/10-pilihan-pelaburan-dalam-malaysia.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cuckoo Pressure Multi Cooker Pilihan Terbaik Di Malaysia

Cuckoo Pressure Multi Cooker Pilihan Terbaik Di Malaysia

papar berkaitan - pada 8/4/2019 - jumlah : 415 hits
Pada zaman moden yang sangat pantas dan mementingkan masa ini Pressure Multi Cooker adalah pilihan terbaik paling bagus kerana cara penggunaannya sangat mudah dan amatlah menyenangkan bagi golongan suri rumah untuk menyiapkan kerja kerja me...
Mid Term Pelaburan Di Bursa Malaysia Keuntungan 30

Mid Term Pelaburan Di Bursa Malaysia Keuntungan 30

papar berkaitan - pada 22/3/2019 - jumlah : 376 hits
Apa yang perlu kita tahu adalah 1 PE Ratio 2 Dividen Yield 3 NTA 4 Quarter Report 5 Bandingkan harga tertinggi tahun sebelum dan terendah tahun semasa 1 PE Ratio 12 Good 2 Div Yield 4 Good 3 NTA lebih current price Good 4 Quarter Report ken...
Ulangtahun Ke 5 Boat Noodle Restoran Street Food Thai Pilihan Rakyat Malaysia

Ulangtahun Ke 5 Boat Noodle Restoran Street Food Thai Pilihan Rakyat Malaysia

papar berkaitan - pada 25/3/2019 - jumlah : 483 hits
Siapa yang tak kenal Boat Noodle kat Malaysia ni Tambahan peminat0peminat Thai street food atau makanan jalanan Thai Restoran pilihan untuk pelbagai lapisan umur termasuk la Cik Sue si penggemar segala mee tomyam sup dan teh ais Thai tu heh...
Pm Malaysia Tidak Isytihar Perang Perdagangan Terhadap Eu

Pm Malaysia Tidak Isytihar Perang Perdagangan Terhadap Eu

papar berkaitan - pada 27/3/2019 - jumlah : 278 hits
Malaysia tidak melancarkan perang perdagangan terhadap Kesatuan Eropah tetapi hanya memaklumkan kepada dunia tentang masalah dihadapi Malaysia berikutan keputusan blok itu untuk melarang penggunaan minyak sawit dalam biofuel kata Perdana Me...
Timbalan Perdana Menteri Nz Selamat Tiba Di Malaysia

Timbalan Perdana Menteri Nz Selamat Tiba Di Malaysia

papar berkaitan - pada 27/3/2019 - jumlah : 368 hits
Winston Peters yang merupakan Timbalan Perdana Menteri New Zealand kini dilaporkan telah tiba di Malaysia bagi lawatan kerja selama dua hari Beliau akan mengadakan pertemuan dengan Timbalan Perdana Menteri Malaysia Datuk Seri Dr Wan Azizah ...
Pelancaran Huawei P30 Di Malaysia Bakal Berlangsung Pada 2 April

Pelancaran Huawei P30 Di Malaysia Bakal Berlangsung Pada 2 April

papar berkaitan - pada 27/3/2019 - jumlah : 329 hits
Huawei hari ini telah pun melancarkan siri telefon pintar Huawei P30 secara rasminya Berkongsi lanjut mengenainya wakil Huawei Malaysia mengatakan kepada kami yang mana siri Huawei P30 dijadualkan untuk pelancaran tempatan pada 2 April 2019...
Jasa Kerajaan Pakatan Harapan Kepada Rakyat Malaysia Selepas 10 Bulan Memerintah

Jasa Kerajaan Pakatan Harapan Kepada Rakyat Malaysia Selepas 10 Bulan Memerintah

papar berkaitan - pada 27/3/2019 - jumlah : 702 hits
Malaysia Baru Selamatkan Malaysia Apa Yang Baru Dan Apa Yang Dah Selamat Dalam kempen PRU 14 untuk menjatuhkan kerajaan Barisan Nasional pimpinan Datuk Seri Najib Razak puak2 Pakatan Harapan jadikan slogan Malaysia Baru dan Selamatkan Malay...
Punca Kematian Tidak Diketahui Pelajar Malaysia Dijumpai Maut Di Tasik Serpentine London

Punca Kematian Tidak Diketahui Pelajar Malaysia Dijumpai Maut Di Tasik Serpentine London

papar berkaitan - pada 27/3/2019 - jumlah : 364 hits
Kota London sangat terkenal dalam kalangan masyarakat Malaysia sebagai salah sebuah negara yang maju daripada pelbagai aspek contohnya pendidikan Berikutan itu ramai yang memasang niat dan bercita cita untuk menyambung pembelajaran di perin...
Beranikah Dap Tinggalkan Gagasan Malaysian Malaysia

Beranikah Dap Tinggalkan Gagasan Malaysian Malaysia

papar berkaitan - pada 27/3/2019 - jumlah : 344 hits
Yunus TasimOrang Melayu melihat gagasan Malaysian Malaysia mencabar dan bertentangan dengan Perkara 153 perlembagaan Malaysia dan DAP yang memperjuangkannya sebagai sebagai menolak perlembagaan Orang Melayu memang sensitif tentang isu bangs...
Reviving Abandoned Housing Projects Is Turning Nightmare To Hope

8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Lunch Di Don Kari Kepala Ikan Seksyen 16 Shah Alam Shah Alam Selangor

Lotter Sumandak Cantik Chord

Selangor Ph To Continue Working With Bn Despite Likely Mca Mic Polls Snub

Mahb S Sacking Of Staff With High Medical Bill Unlawful Court Rules

Decision On Sabah Pkr Chief To Be Made Soon Says Anwar

Moira World Tour 2024 Malaysia Dipilih Sebagai Lokasi Pertama