10 Jenis Senaman Mudah Yang Boleh Dilakukan Sendiri Di Rumah


 10 Jenis Senaman Mudah Yang Boleh Dilakukan Sendiri Di Rumah.  Siapa yang masih lagi bekerja daripada rumah? Tahun 2021 ni belum seharipun lagi akak jejakkan kaki ke pejabat.  Masih lagi bekerja daripada rumah.  Kadang-kadang rasa tepu juga sebab dok bercakap sorang-sorang bila nak selesaikan isu customer.  Meeting pun tengok muka dan dengar suara di laptop aje.  Rindu kat kawan-kawan membawang, rindu nak gaduh-gaduh manja dengan team lain.  Sekarang ni dah PKPB tapi latar belakang kerja akak masih lagi dibenarkan bekerja dari rumah saja. Kat pejabat pun banyak urusan keluar masuk anggota sebab ada yang perlu buat sales berjumpa pelanggan, melawat lokasi pelanggan untuk isu-isu tertentu dan pelbagai lagi. So untuk team akak yang banyak bekerja sebagai support adalah lebih sesuai bekerja di rumah.  
Bila bekerja di rumah ni, macam-macamlah `gangguan' daripada isi rumah.  Betul-betul kena pandai manage masa.  Rasa lebih sibuk daripada bekerja di pejabat.  Tapi dalam sibuk-sibuk tu, kena juga cari masa buat senaman mudah.  Maklumlah kat rumah macam-macam godaan ada. Badan pun makin berisi dibuatnya. Akak bukan jenis yang rajin nak buat senaman berat-berat, yang ringan pun kadang-kadang culas.  Tapi kena jugalah ambil berat dan buat mana yang larat.  Bila dah bekerja dari rumah ni, semuanya nak kena pandai atur dan plan.  Kalau tak plan betul-betul tugasan daripada awal pagi sampai malam memang tunggang langgang jugak jadinya, tambahan sekarang ni adik wan dah mula sekolah semula.  Dari awal pagi memang dan ke sana ke sini dalam rumah, daripada buat sarapan, menghantar anak ke sekolah, sambung pulak dengan mengemas sikit-sikit dan berterusanlah sampai ke malam.  Eh boleh tak itu juga dikira sebagai senaman? Pandailah akak kan..nak mengelat ! 


10 Jenis Senaman Ringan Di RumahAntara azam yang renew setiap tahun ialah - tak mahu tambah berat badan.  Kalau dapat kurangkan ianya satu bonus, dapat kekalkan pun dah cukup baik.  Jadi cara nak kekalkan ialah selain daripada kawal pengambilan makan (yang ni selalu terbabas), kenalah juga keluarkan peluh.  Tak perlu lama, dapat buat 30 minit sehari pun dah cukup. Antara senaman mudah yang korang boleh cuba buat kat rumah sendiri atau ajak anak-anak sekali.  
1. Push UpTak kira lelaki atau wanita, boleh cuba buat push up ni.  Ianya boleh bantu tingkatkan daya tahan otot pada bahagian atas badan.  Boleh juga meningkatkan sistem kardiovaskular dan membaik pulih postur badan serta mengurangkan risiko sakit belakang.  Tak perlu paksa kalau badan tak boleh buat, boleh cuba dengan kiraan yang sedikit dulu.  
2. Mountain ClimbingAktiviti ini akan beri fokus pada otot kaki, otot belakang, pinggul, dada, bahu.  Ianya dapat meningkatkan kekuatan seluruh tubuh. 
3.  Wall Push UpPaling senang nak buat. Cari saja mana-mana dinding kat rumah dan korang boleh cuba senaman ini.  Senaman ini akan lebih fokus pada dada, tangan, bahu, triceps dan biceps.  Ianya boleh membantu menguatkan otot di bahagian tangan, meningkatkan kestabilan badan serta membina otot di bahagian dada dan bahu.

4. Bicycle CrunchAntara senaman yang akak suka. Senaman ini akan fokus pada bahagian perut, pinggang, peha dan bahagian belakang badan.  Ia dapat membina otot perut dan lebih cepat membakar lemak.  Mula-mula memang rasa lenguh tapi bila dah selalu buat hilang dah rasa lenguh-lenguh tu.

5. Sit UpKekerapan melakukans senaman sit up akan membantu meningkatkan kadar metabolisme dan lebih cepat membakar kalori. 
6. Leg RaisesSenaman ini sesuai untuk menguatkan pinggul dan kaki di samping memperbaiki postur badan.  Fokus adalah pada bahagian perut, otot kaki, punggung, belakang badan dan peha. Ianya juga membantu mengurangkan risiko sakit belakang

7. Jumping JackPergerakan ini boleh membantu menstabilkan pergerakan tubuh.  Salah satu senaman yang boleh mempercepatkan pembakaran kalori. Tapi pastikan anda mampu membuatnya.

8.  Aerobik & zumbaAntara senaman yang akak suka.  Bersenam sambil diiringi dengan alunan muzik memang sangat membantu pergerakan. Selain itu, senaman ini boleh dibuat bersama anak -anak dan ahli keluarga.  Luangkan sebentar masa petang dan bolehlah beraerobik bersama.  
9. Berjalan/naik tanggaBoleh juga bersenam di luar rumah. Bagi yang ada kawasan lama, boleh berjalan ulang alik atau tanam bunga dan kemas halaman. Ini juga boleh mengeluarkan peluh. Kalau rumah bertangga, boleh turun naik tangga.  Buat dalam 10-15 minit boleh dapat banyak langkah juga. Lakukan dua ke tiga kali sehari.
10. Lari SetempatBila bersenam ni pastikan ada iringan muzik rancak sekali baru rasa lebih bersemangat.  Senaman-senaman ringkas ini memang membantu mengeluarkan peluh dan membakar lemak.  Tak perlu ambil masa yang lama, 15 - 30 minit sehari pun cukup. Tambahan sekarang ni musim pendamik, beraktiviti dalam rumah pun adalah lebih baik daripada berada di luar.  Yang penting kita kena kekal fit.
Jom bersenam !!




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.azirahman.com/2021/03/10-jenis-senaman-mudah-yang-boleh-dilakukan-sendiri-di-rumah.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed:+azirahman/MVSY+(Journey+Of+Life)

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tefal Induction Cooker Mudah Memasak Dimana Sahaja Gadget Rumah

Tefal Induction Cooker Mudah Memasak Dimana Sahaja Gadget Rumah

papar berkaitan - pada 15/3/2021 - jumlah : 393 hits
Steamboat Grill sekarang di rumah je guna induction cooker Puas juju baca review sana sini tau kisah induction cooker mana yang terbaik Rata rata aku bacalah ramai beli brand Tefal ada juga brand lain itu pun bergantung kepada bajet masing ...
Cara Mudah Guna Kalkulator Tenaga Tnb Untuk Semak Penggunaan Elektrik Di Rumah

Cara Mudah Guna Kalkulator Tenaga Tnb Untuk Semak Penggunaan Elektrik Di Rumah

papar berkaitan - pada 16/3/2021 - jumlah : 1861 hits
Cara Mudah Guna Kalkulator Tenaga TNB Cuaca panas yang melanda negara ketika ini menyebabkan penggunaan elektrik yang tinggi antaranya disebabkan oleh penggunaan penyaman udara yang lebih kerap dan baru baru ini pendedahan dibuat oleh Tenag...
Mama Tak Malu Ada Anak Autisme Lagi Bangga Sebab Danish Boleh Berdikari Sendiri

Mama Tak Malu Ada Anak Autisme Lagi Bangga Sebab Danish Boleh Berdikari Sendiri

papar berkaitan - pada 30/3/2021 - jumlah : 326 hits
Dalam soal zuriat semua ibu bapa pastinya mengharapkan anak yang dilahirkan sempurna dan membesar dengan normal Namun jika Allah pilih kita untuk membesarkan anak istimewa pasti ada ganjaran pahala Betul cabaran membesarkan anak istimewa bu...
Cosmoderm Perfect Balanced Set 4 Langkah Mudah Penjagaan Wajah Sesuai Untuk Semua Jenis Kulit

Cosmoderm Perfect Balanced Set 4 Langkah Mudah Penjagaan Wajah Sesuai Untuk Semua Jenis Kulit

papar berkaitan - pada 11/3/2021 - jumlah : 515 hits
Cosmoderm Perfect Balanced Set 4 Langkah Mudah Penjagaan Wajah Sesuai Untuk Semua Jenis Kulit Sesekali kita bercerita tentang penjagaan diri pula Wanita dan kebersihan serta kecantikan memang selalu seiring tidak berpisah Siapa yang tak mah...
Emas Mengalami Kesukaran Untuk Naik Tetapi Boleh Turun Dengan Mudah Menjadi 1 500 1 600

Emas Mengalami Kesukaran Untuk Naik Tetapi Boleh Turun Dengan Mudah Menjadi 1 500 1 600

papar berkaitan - pada 20/3/2021 - jumlah : 217 hits
Emas mengalami kesukaran untuk terus mengimbangi antara pertumbuhan sementara dan penurunan yang lain Pakar prihatin terhadap turun naik seperti itu dan takut bahawa logam berharga akan meneruskan aliran menurunnya Dasar monetari semasa ban...
Elak Sapu Minyak Panas Dua Jenis Tuam Ni Boleh Surutkan Lebam Ikut Panduan Doktor Ni

Elak Sapu Minyak Panas Dua Jenis Tuam Ni Boleh Surutkan Lebam Ikut Panduan Doktor Ni

papar berkaitan - pada 24/3/2021 - jumlah : 254 hits
Adat anak yang sedang dan sedang lasak pasti berdepan masalah seperti lebam lebam dek kerana terjatuh atau terhantuk pada persekitan di rumah Pun begitu meletakkan anak dengan minyak panas bukanlah langkah bijak Menurut menuam anak samada d...
Main Sekejap Fokus Entah Kemana Mak Ayah Boleh Bantu Anak Buat Aktiviti Ni Di Rumah Boleh Uji Tahap Fokus Anak

Main Sekejap Fokus Entah Kemana Mak Ayah Boleh Bantu Anak Buat Aktiviti Ni Di Rumah Boleh Uji Tahap Fokus Anak

papar berkaitan - pada 20/3/2021 - jumlah : 442 hits
Membuat aktiviti aktiviti menarik di rumah bukan sahaja dapat mengeratkan lagi hubungan ibu bapa dan anak anak malah ia juga dapat membantu si kecil untuk belajar dan meneroka Namun pasti sukar untuk dapatkan fokus daripada mereka kan Ada y...
Tips Mudah Kumpul Duit Deposit Rumah

Tips Mudah Kumpul Duit Deposit Rumah

papar berkaitan - pada 18/3/2021 - jumlah : 359 hits
Tips Menabung Deposit Wang Pendahuluan Rumah AhlanWahsahlan teman teman Postingan gue kali ini ingin ngeshare berkenaan cara aku menabung duit untuk deposit rumah Nak beli rumah kenalah sediakan wang untuk bayaran pendahuluan 10 rumah Apa B...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan


5 Simptom Gerd Paling Umum Yang Perlu Korang Ketahui

Fostering Critical Thinking In Our Children

Pantang Larang Berbincang Buat Tafsiran Sendiri Ayat Ayat Al Quran Yang Dipegang Kuat

Golden Lounge International Kuala Lumpur International Airport An Overview

Karakteristik Generasi Z Memahami Cara Mereka Mendapatkan Informasi

Pertama Kali Guna Servis Cuci Karpet