10 Alternatif Sumber Terbuka Dan Percuma Bagi Perisian Komersial



‘Sumber Terbuka’ merujuk kepada sesuatu yang dapat diubah, dilakukan modifikasi terhadapnya, dan dikongsikan kerana rekaannya adalah dapat diakses secara bebas dan terbuka. Perisian sumber terbuka pula adalah perisian yang punyai kod sumber boleh diperiksa, diubah, dan ditambah baik oleh sesiapa sahaja.
Terdapat berbagai faedah yang dapat diperoleh secara langsung atau tidak apabila kita menggunakan perisian sumber terbuka. Secara ringkas, pengguna peroleh lebih kawalan, sekuriti, dan keyakinan terhadap perisian yang digunakan. Bagi mengupas faedah-faedah ini, artikel yang lebih panjang diperlukan.
Kali ini kita akan membicarakan mengenai alternatif perisian sumber terbuka kepada perisian komersial yang sekian lama digunakan. Mari kita mulakan dengan Nextcloud.
1. Nextcloud > Dropbox
Nextcloud adalah storan awan sumber terbuka, platform komunikasi dan perkongsian fail yang dihoskan sendiri. Anda boleh baca bagaimana cara mendapatkan storan permulaan percuma 10GB di sini: [Tips Dan Tutor] Cara Mendapatkan Storan Awan 10GB Dengan Nextcloud
Tidak seperti Dropbox (contoh), disebabkan ianya bersumber terbuka, maka pengguna boleh mengehoskan fail pada pelayan peribadi.
2. Signal > WhatsApp
Signal adalah aplikasi permesejan yang benar-benar menumpukan kepada sekuriti. Ia menggunakan protokol Signal, sejenis protokol yang moden, bersumber terbuka, dan mempunyai enkripsi yang sangat kuat. Ia juga menyokong fungsi SMS. WhatsApp juga menggunakan protokol signal dalam versi terbarunya, namun sejauh mana implementasi mengikut cara atau kaedah yang digunakan oleh aplikasi Signal itu sendiri tidak dapat dipastikan kerana ia memerlukan telemetri.
Jika anda mahu memasang Signal, bolehlah ke pautan ini: Signal.

3. Thunderbird > Outlook/Apple Mail
Sukar hendak menggantikan Outlook dengan lain-lain aplikasi pengurus emel dek kerana sudah terlalu biasa dengannya. Sama ada dari paparan antaramuka atau ciri, ia menjadi sebati dengan diri. Tetapi Thunderbird tidak mengecewakan. Selain percuma dan bersumber terbuka, ia mampu menguruskan pelbagai jenis emel dari pelbagai domain.
Mungkin ada ciri yang masih kurang, namun ia dapat ditampung oleh addon/extension. Apa yang pasti, jika anda ada kekeliruan atau masalah, komuniti di forum sedia membantu.
Muat turun: Thunderbird.

4. Brave > Firefox > Chrome
Rasanya tidak perlu lagi kami perkenalkan pelayar web ini kerana kami sudah pun menulis mengenainya. Anda boleh baca maklumat dan info terperinci tentang pelayar web Brave di sini: Brave Kini Berasaskan Chromium: Lebih Pantas Dan Menyokong Chrome Extension.
5. LibreOffice > Microsoft Office
Secara jujurnya, saya bukan peminat LibreOffice. Paparan antaramuka penggunanya yang tidak ‘menyumbang’ kepada mudahnya untuk beralih dari Microsoft Office (Word) menjadi penyebab utama. Namun bagi peminat tegar sumber terbuka, LibreOffice adalah alternatif paling menarik digunakan sebagai pengganti.
Saya pula? Saya memilih Kingsoft WPS Office 2016.
6. Linux > Windows
Secara teknikalnya Linux bukanlah aplikasi atau perisian, kerana ia adalah sistem operasi seperti Windows dan macOS. Namun ia dimasukkan ke dalam senarai kerana peminat sumber terbuka perlu tahu, perlu mahir, dan juga perlu fahami selok belok sistem operasi ini jika mereka hendak beralih secara penuh dari Windows/macOS.
Kami telah tuliskan pelbagai artikel tentang Linux. Anda boleh rujuk dan cari menggunakan kata kunci Linux di bar carian.
7. FreeCAD > AutoCAD
Sukar hendak mencari alternatif terbaik kepada AutoCAD. Perisian AutoCAD berada dalam kelasnya yang tersendiri. Namun buat anda yang baru hendak mulakan perniagaan, syarikat baru beroperasi, rasanya FreeCAD sudah memadai. Tak perlulah gunakan perisian AutoCAD yang cracked.
Info lanjut: FreeCAD.
8. GIMP > Photoshop
Sama seperti AutoCAD, Photoshop juga berada dalam kelasnya yang tersendiri. Saya tidak akan sesekali merendahkan taraf perisian ini, cuma jika anda mahukan sesuatu yang hampir menyamai ciri Photoshop tetapi percuma (dan sumber terbuka semestinya), GIMP adalah pilihan tepat.
Muat turun: GIMP.

9. OpenShot > EDIUS Pro 9
Saya adalah pengguna EDIUS Pro. Perisian ini memang sangat-sangat ‘berkuasa’ dalam menjadikan sesuatu tugas penyuntingan video lebih efisien. Tetapi apabila menggunakan Linux, perisian komersial seperti ini memerlukan alternatif yang setara dengannya.
Di sinilah hadirnya OpenShot.
OpenShot ialah perisian penyunting video percuma dan bersumber terbuka untuk Linux, Mac, dan Windows. Tampilannya tampak mudah untuk difahami, jika anda biasa menggunakan EDIUS Pro atau lain-lain perisian penyunting video.
Muat turun: OpenShot.

10. SMPlayer > MPC-HC
Asalnya, saya adalah pengguna MPC, kemudian beralih kepada UMPlayer, beralih lagi sebentar kepada VLC, dan akhirnya terus menggunakan SMPlayer sebagai pemain media video utama.
Ia mempunyai pelbagai ciri menarik, contohnya integrasi dengan OpenSubtitles, sokongan tema, dan strim video dari YouTube.
Muat turun: SMPlayer.

Baiklah, setakat ini sahaja perkongsian. Di artikel akan datang, mungkin saya akan cuba ulas mana-mana aplikasi atau perisian yang masih belum mendapat ulasan penuh.
Harap anda dapatlah manfaatkan kesemua perisian percuma dan sumber terbuka ini.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://omghackers.com/10-alternatif-sumber-terbuka-dan-percuma-bagi-perisian-komersial/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sumber Kod Kamera Chrome Os Kini Terbuka Gcam Untuk Chrome Os Semakin Hampir

Sumber Kod Kamera Chrome Os Kini Terbuka Gcam Untuk Chrome Os Semakin Hampir

papar berkaitan - pada 24/12/2018 - jumlah : 248 hits
Google Camera atau versi yang diport GCam adalah antara aplikasi kamera yang terbaik yang pernah wujud Ini kerana dengan satu lensa sahaja bokeh yang dihasilkan adalah menakjubkan Kehebatan Google Camera ini membuatkan Google menambah sokon...
Himpunan 812 Surat Terbuka Untuk Pesuruhjaya Tinggi United Kingdom

Himpunan 812 Surat Terbuka Untuk Pesuruhjaya Tinggi United Kingdom

papar berkaitan - pada 11/12/2018 - jumlah : 277 hits
Himpunan Daulat 812 telah membakarkan semangat bangsa Melayu untuk sedar yang kuasa politik majoriti sebenarnya jauh lebih dahsyat daripada sangkaan Para penganjur telah melaksanakan inisiatif ini dengan jayanya Maka mereka sepatutnya diber...
Surat Terbuka Tpnpb Untuk Pemerintah Indonesia Tuntutan Tawaran Dan Penolakan

Surat Terbuka Tpnpb Untuk Pemerintah Indonesia Tuntutan Tawaran Dan Penolakan

papar berkaitan - pada 11/12/2018 - jumlah : 187 hits
Surat Terbuka Tentara Pembebasan Nasional Papua Barat ditujukan kepada Pemerintah Republik Indonesia cq presiden Joko Widodo Melalui surat terbuka ini ada beberapa hal yang disampaikan oleh pihak Tentara Pembebasan Nasional terkait perang a...
Beli Yakult Dapat Kalender Bermagnet Percuma

Beli Yakult Dapat Kalender Bermagnet Percuma

papar berkaitan - pada 24/12/2018 - jumlah : 195 hits
Hari Yakult Lady datang hantar Yakult macam biasa Setiap hari isnin dia akan datang hantar Yakult ke rumah Saya memang ambil perkhidmtan Yakult Lady ni sejak beberapa tahun lalu Saya pun dah tak ingat Setiap kali ada perayaan mesti Yakult t...
Pengalaman Melancong Ke Bangkok Secara Percuma

Pengalaman Melancong Ke Bangkok Secara Percuma

papar berkaitan - pada 22/12/2018 - jumlah : 258 hits
Bangkok adalah kota yang sangat sibuk bagi saya Memang asalnya tiada dalam plan pun nak travel ke sana But it s planned by Shaklee dan ia adalah secara percuma Ya betul secara percuma dan ia adalah inisiatif yang ditawarkan untuk mereka yan...
Xiaomi Play Dikatakan Akan Ditawarkan Dengan 10gb Internet Percuma Sebulan

Xiaomi Play Dikatakan Akan Ditawarkan Dengan 10gb Internet Percuma Sebulan

papar berkaitan - pada 23/12/2018 - jumlah : 203 hits
Beberapa imej acah untuk Xiaomi Play telah dikongsi kepada umum Yang pasti ia akan dilancarkan pada 24 Disember hadapan Ia disahkan mempunyai skrin bertakuk kecil dwi kamera utama pada posisi menegak seperti Mi 8 dan penawaran warna cerun T...
Ph Charity Dinner Rasuah Terbuka Ala Malaysia Baru

Ph Charity Dinner Rasuah Terbuka Ala Malaysia Baru

papar berkaitan - pada 12/12/2018 - jumlah : 241 hits
Mohd Puad Zarkashi 12 12 18 Beberapa potret pemimpin PH seperti PM TPM dan Menteri dibida oleh towkey towkey kaya untuk sumbangan politik kepada PH sempena PH Charity Dinner ahad lalu Apakah ini rasuah terbuka atau rasuah halal Beberapa tow...
Terima Keputusan Dengan Terbuka Dan Rasional Tok Mat

Terima Keputusan Dengan Terbuka Dan Rasional Tok Mat

papar berkaitan - pada 13/12/2018 - jumlah : 258 hits
12 Disember 2018 7 25 PM SEREMBAN Timbalan Presiden UMNO Datuk Seri Mohamad Hasan mahu semua anggota parti menerima keputusan hampir kesemua anggota jawatankuasa badan perhubungan nege
Konvoi Kemenangan Persija Segera Dimulai Bp Sapa Fans Dari Transjakarta Atap Terbuka

Konvoi Kemenangan Persija Segera Dimulai Bp Sapa Fans Dari Transjakarta Atap Terbuka

papar berkaitan - pada 15/12/2018 - jumlah : 171 hits
Rencananya bus ini akan berangkat tepat pukul 09 00 WIB bersama para punggawa Persija Jakarta di dalamnya Di atas bus terlihat Bambang Pamungkas Maman Abdurrahman Renan dan sang pelatih Stefano Cugurra sudah mejeng menyapa para fans
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Tukar Kanta Mata Untuk Melihat Seni Politik Anwar

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Ukraine Approaching Total Collapse

Police Probe Chaos Incident Outside Mosque In Penang

Budaya Pot Luck Jimat Kos Makanan Lebih Banyak Pilihan

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally