10 000 Doktor Kontrak Mesti Diserap Ke Jawatan Tetap Anwar



Kontroversi mengenai penyerapan doktor kontrak sebagai kakitangan tetap Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) mendapat keutamaan dalam sesi perbahasan Belanjawan 2022 di Dewan Rakyat, pagi tadi.
Ahli Parlimen Datuk Seri Anwar Ibrahim (PH – Port Dickson) bertanya berkenaan nasib 10,500 doktor kontrak yang baru-baru ini mengadakan hartal membantah layanan KKM yang enggan mengambil mereka sebagai kakitangan tetap.
“Minta Menteri Kesihatan menyatakan berikutan kegagalan kerajaan untuk memastikan perjawatan tetap kepada doktor kontrak yang terdapat di negara ini.
“Apakah langkah kerajaan dalam menghadapi gelombang kedua hartal doktor kontrak nanti, dan halangan kepada kerajaan dalam mengambil mereka ke jawatan tetap serta berapa implikasi tambahan kewangan kementerian jika kerajaan menyetujui pengambilan mereka,” katanya.
Menteri Kesihatan Datuk Seri Khairy Jamaluddin menjawab bahawa keputusan kerajaan ialah bersetuju untuk meneruskan kontrak 10,500 kakitangan berkenaan untuk 2 tahun lagi.
Di samping itu satu jawatankuasa khas ditubuhkan untuk mengkaji kaedah atau keperluan doktor berkenaan diserapkan ke jawatan tetap dengan meminda beberapa akta.
Bagaimanapun Anwar bangun sekali lagi kerana jawapan yang diberikan kurang lengkap.
“Menteri belum jawab soalan implikasi kewangan. Ada tak? Saya sebut implikasi kewangan,” katanya.
Khairy menjawab daripada 10,500 pegawai yang tamat tempoh wajib (konrak) 4,186 pegawai telah pun dinilai dan boleh diperakukan kepada Jabatan Perkhidmatan Awam untuk lantikan tetap dengan implikasi kewangan sebanyak RM337 juta.
Bagaimanapun, Ketua Pembangkang menekankan perlunya 10,500 doktor kontrak tersebut diserapkan sebagai kakitangan tetap memandangkan jasa dan pengorbanan mereka sewaktu Covid 19 dan untuk meningkatkan kualiti perkhidmatan kesihatan.
“Saya mengalu-alukan ada keputusan dan kesungguhan untuk pelaksanaan. Cuma saya katakan di sini seluruh perisytiharan darurat dan belanjawan adalah terkait Covid 19. Belanjawan yang kita luluskan, termasuk belanjawan khas dan tambahan Covid itu mencecah puluhan bilion ringgit.
“Kelompok ini adalah kelompok barisan hadapan, keluhan mereka berlarutan. Sebab itu kita mendesak kerajaan supaya memberikan keadilan kepada mereka. Melantik mereka secara tetap dan implikasi kewangan itu saya tidak fikir menjadi satu alasan munasabah kerana ketirisan dan kebocoran dan perbelanjaan yang tidak berfaedah masih berterusan.
“Jadi saya ingin mendapat pengesahan daripada menteri, sementara ada sedikit kemajuan untuk pelantikan tetap, saya mahu jaminan menteri bahawa jawatankuasa ini menjamin melantik 10,500 (doktor kontrak ini) secara tetap,” tegasnya.
Menteri Kesihatan akhirnya berkata pendiriannya hampir sama dengan Ketua Pembangkang. Namun tidak dapat memberi penegasan kesemua kakitangan kontrak tersebut akan diserapkan.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suarapakatandaily.com/archives/33447

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kerajaan Sasar Belanja Rm377 Juta Lantik 4 186 Doktor Kontrak Ke Jawatan Tetap

Kerajaan Sasar Belanja Rm377 Juta Lantik 4 186 Doktor Kontrak Ke Jawatan Tetap

papar berkaitan - pada 9/11/2021 - jumlah : 134 hits
Kerajaan sasar belanja RM377 juta lantik 4 186 doktor kontrak ke jawatan tetap kata KJ Kerajaan bersedia membelanjakan lebih RM377 juta untuk 4 186 doktor kontrak ke jawatan tetap tahun depan kata Menteri Kesihatan Khairy Jamaluddin Beliau ...
4 186 Doktor Kontrak Ke Jawatan Tetap Tahun Depan Kj

4 186 Doktor Kontrak Ke Jawatan Tetap Tahun Depan Kj

papar berkaitan - pada 9/11/2021 - jumlah : 219 hits
KUALA LUMPUR Kerajaan bersedia membelanjakan lebih RM377 juta untuk melantik 4 186 doktor kontrak ke jawatan tetap tahun depan kata Menteri Kesihatan Khairy Jamaluddin Beliau berkata daripada jumlah itu 3 586 adalah pegawai perubatan 300 pe...
Hanya 4 2 Kontrak Doktor Ditawarkan Jawatan Kekal Sejak Akhir 2016 Kata Kkm

Hanya 4 2 Kontrak Doktor Ditawarkan Jawatan Kekal Sejak Akhir 2016 Kata Kkm

papar berkaitan - pada 10/11/2021 - jumlah : 185 hits
BERNAMA Khairy Jamaluddin berkata KKM sedang menyediakan unjuran berkenaan jumlah pegawai perubatan yang perlu dilantik secara tetap Doktor kontrak memegang plakad ketika mengadakan himpunan secara aman di Hospital Kuala Lumpur Julai lalu K...
Protes Hartal Doktor Kontrak Akan Diadakan Pengorbanan Melawan Covid 19 Sia Sia

Protes Hartal Doktor Kontrak Akan Diadakan Pengorbanan Melawan Covid 19 Sia Sia

papar berkaitan - pada 2/11/2021 - jumlah : 158 hits
Oleh MOHAMAD HAFIZ YUSOFF BAKRI SEKUMPULAN doktor kontrak dari Hospital Sungai Buloh ketika menyertai protes sempena Hartal Doktor Kontrak di Hospital Sungai Buloh Selangor pada 26 Julai 2021 UTUSAN AFIQ RAZALIPETALING JAYA Bantahan dan mog...
Doktor Kontrak Selepas Empat Tahun Lanjutan Kontrak Apa Akan Jadi

Doktor Kontrak Selepas Empat Tahun Lanjutan Kontrak Apa Akan Jadi

papar berkaitan - pada 2/11/2021 - jumlah : 258 hits
KUALA LUMPUR Doktor doktor lantikan kontrak dikatakan sudah menjangkakan Bajet 2022 yang dibentangkan kelmarin tidak memihak kepada mereka Kerajaan hanya tampil dengan penyelesaian bersifat jangka pendek seperti sebelumnya sekali gus menyeb...
Jawatan Ketua Menteri Syarat Dap Kepada Anwar Terima Dua Bekas Adun Umno

Jawatan Ketua Menteri Syarat Dap Kepada Anwar Terima Dua Bekas Adun Umno

papar berkaitan - pada 8/11/2021 - jumlah : 254 hits
AGENDA DAILY Syarat DAP kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim beri mereka jawatan Ketua Menteri jika mahu dua bekas ADUN UMNO bertanding atas tiket Pakatan Harapan Walaupun DAP keberatan menerima dua bekas Ahli Dewan Undangan Negeri UMNO sebagai ...
Pengorbanan Lawan Covid 19 Tidak Dihargai Hartal Doktor Kontrak 2 0 Akan Dilaksana

Pengorbanan Lawan Covid 19 Tidak Dihargai Hartal Doktor Kontrak 2 0 Akan Dilaksana

papar berkaitan - pada 2/11/2021 - jumlah : 129 hits
Gerakan Hartal Doktor Kontrak 2 0 akan dilaksanakan memandangkan kerajaan melalui pembentangan Belanjawan 2022 lalu langsung tidak menyelesaikan masalah doktor kontrak Sekretariat Gerakan HDK dalam kenyataannya menegaskan Menteri Kewangan S...
Dedahkan Kenamaan Syarikat Yang Terlibat Dalam Kontrak 5g Kata Anwar

Dedahkan Kenamaan Syarikat Yang Terlibat Dalam Kontrak 5g Kata Anwar

papar berkaitan - pada 2/11/2021 - jumlah : 154 hits
inderjeet Kaur November 1 2021 Anwar Ibrahim berkata kos pelancaran perkhidmatan telekomunikasi 5G dikatakan meningkat daripada RM11 bilion kepada RM28 bilion KUALA LUMPUR Kerajaan perlu menjelaskan kos sebenar perkhidmatan telekomunikasi 5...
Parlimen Isu Hartal Doktor Kontrak Tumpuan Hari Ini

Parlimen Isu Hartal Doktor Kontrak Tumpuan Hari Ini

papar berkaitan - pada 9/11/2021 - jumlah : 221 hits
Persidangan Dewan Rakyat hari ini antara lain akan mengupas isu berkenaan hartal doktor kontrak yang pernah mencetuskan mogok pada Julai lalu Menurut aturan urusan mesyuarat di laman rasmi Parlimen persoalan itu akan diajukan oleh Ahli Parl...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Pemilik Kafe Tanah Aina Fareena Nafi Terima Notis Rasmi Peringatan Penutupan Parkir Restorannya

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Penerima Zakat Untuk Fii Sabilillah Apakah Terbatas Hanya Pada Jihad

Salam Nuzul Alquran Kuiz Menguji Pengetahuan Tentang Al Quran

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Linkedin Menjadi Mitra Plan Indonesia Buka Peluang Kerja Bagi 400 Pencari Kerja Baru Di Jawa Tengah

5 Hidden Features Of Wordpress Com

Hospital Kuala Pilah