Zon Ekonomi Khas Johor Singapura Formula Persekemakmuran Bersama




 
Perjanjian Zon Ekonomi Khas Johor-Singapura (JS-SEZ) yang ditandatangani kedua dua negara kelmarin merupakan persekemakmuran bersama kedua dua negara dan negeri untuk menghasilkan sinergi ekonomi ke tahap yang lebih tinggi.





Menteri Ekonomi, Rafizi Ramli berkata, MOU yang dimeterai tersebut selepas ini akan memandu rundingan di antara Malaysia dan Singapura untuk memperincikan bagaimana sebuah Zon Ekonomi Khas dapat diwujudkan bagi merancakkan ekonomi di Johor dan Singapura.





"Berdasarkan rundingan dipandu oleh MOU ini, Malaysia dan Singapura dijangka akan memuktamadkan satu perjanjian JS-SEZ menjelang akhir tahun ini.





"Saya melontarkan idea JS-SEZ ini Julai yang lepas. Alhamdullillah, ia disambut baik oleh Menteri Besar Johor dan Minister Desmond Lee (rakan sejawat saya dari Singapura) dan dipersetujui menjadi agenda ekonomi penting antara Malaysia dan Singapura," katanya dalam kenyataan.





Menurut Rafizi, Singapura mempunyai banyak kepakaran dalam perdagangan dan perkhidmatan. Negara itu juga memerlukan Johor yang mempunyai potensi tenaga kerja berkemahiran dan muka bumi yang luas untuk perindustrian.





Hal itu, katanya akan menjadi situasi saling lengkap melengkapi antara kedua negara dan negeri.





"Pertama, saling keterhubungan di antara Johor dan Singapura akan membolehkan pergerakan manusia, barang dan perdagangan yang lebih rancak di antara kedua-dua negara.





"Selain tujuan ekonomi, keterhubungan yang lebih licin akan membantu menyelesaikan isu kesesakan di Tambak Johor yang menyebabkan ratusan ribu rakyat Johor terpaksa bangun pagi untuk bekerja di Singapura.





"Saya membayangkan selain dari proses imigresen yang lebih mudah dan infrastruktur pengangkutan yang berkapasiti tinggi, peluang pekerjaan baru yang melibatkan syarikat Singapura dan antarabangsa di Johor akan meredakan tekanan pergerakan manusia ini di masa hadapan, kerana lebih ramai yang akan bekerja di Johor.





"Kita juga berpeluang untuk menarik lebih banyak pelaburan antarabangsa kerana pelabur-pelabur boleh menggunakan kemudahan yang ditawarkan di kedua-dua buah negara untuk membina operasi mereka, tanpa perlu melabur dua kali atau membuka dua syarikat," katanya.





JS-SEZ, kata Rafizi, dijangka akan meningkatkan permintaan kepada tenaga boleh baru (TBB) yang akan mempercepatkan pembinaan kapasiti TBB ke arah peralihan tenaga.





Kapasiti TBB yang ditawarkan oleh Johor dan Malaysia, katanya, akan menjadi daya tarikan utama pelabur antarabangsa untuk ke JS-SEZ dan Malaysia kerana tuntutan undang-undang di negara maju yang berkehendakkan penggunaan TBB.





"Saya tidak rasa saya akan melihat keseluruhan potensi zon ekonomi ini menjadi kenyataan kerana masa yang saya ada adalah terhad.





"Satu hari nanti, saya berdoa masyarakat antarabangsa merujuk mengenai JS-SEZ ini seperti mereka bercakap mengenai Shenzen-Hong Kong sebelum ini. Tetapi kerja untuk merealisasikan visi ekonomi itu bermula dari sekarang.





"Kita ada beberapa bulan untuk membawanya ke tahap yang seterusnya, teruskanlah berbakti untuk negara dan generasi akan datang," kata Rafizi lagi.

 



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2024/01/zon-ekonomi-khas-johor-singapura.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pusat Perkhidmatan Sehenti Di Johor Tingkat Aliran Dagang Singapura Malaysia

Pusat Perkhidmatan Sehenti Di Johor Tingkat Aliran Dagang Singapura Malaysia

papar berkaitan - pada 11/1/2024 - jumlah : 90 hits
Oleh Helmi Mohd Foad Sebuah pusat perkhidmatan dan pelaburan sehenti akan diwujudkan di Johor sebagai salah satu inisiatif utama dalam meningkatkan aliran rentas sempadan selaras dengan perjanjian mewujudkan Zon Ekonomi Khas Johor Singapura...
Misi Terjah Singapura A Day Trip To Singapore From Johor Bahru

Misi Terjah Singapura A Day Trip To Singapore From Johor Bahru

papar berkaitan - pada 12/1/2024 - jumlah : 275 hits
Bertemu kembali Kali ini nak cerita satu kisah yang agak kelakar dan kurang bijak Kadang kadang bila dikenangkan semula tindakan tindakan masa lalu yang dibuat tanpa perancangan iaitu atau lebih tepat disebut sebagai main terjah jer atau le...
Perkembangan Semasa Banjir Johor

Perkembangan Semasa Banjir Johor

papar berkaitan - pada 7/1/2024 - jumlah : 80 hits
Wakil Astro AWANI Muhammad Aiman Hakeem Awazmin memberi perkembangan semasa situasi banjir di Johor SUBSCRIBE now Astro Awani https www youtube com c astroawani sub confirmation 1 Berita lanjut di http grid astroawani com Astro AWANI LIVE
Fewer People At Relief Centres As Johor Floods Ease

Fewer People At Relief Centres As Johor Floods Ease

papar berkaitan - pada 6/1/2024 - jumlah : 206 hits
The flood victims at relief centres in Kota Tinggi Mersing Johor Bahru and Kluang KUALA LUMPUR The flood situation in Johor has improved with the number of flood victims at 12 relief centres dropping to 1 153 this evening compared to 1 428 ...
Continuous Rain Warning Issued For Pahang Johor Until Tomorrow

Continuous Rain Warning Issued For Pahang Johor Until Tomorrow

papar berkaitan - pada 7/1/2024 - jumlah : 126 hits
KUALA LUMPUR The Malaysian Meteorological Department issued a warning on Saturday of continuous heavy rain for eastern Pahang and Johor until Sunday In a statement issued on Saturday it also said there would also be strong winds and rough s...
Keadaan Banjir Di Johor Semakin Buruk

Keadaan Banjir Di Johor Semakin Buruk

papar berkaitan - pada 8/1/2024 - jumlah : 110 hits
BernamaJOHOR BAHRU Jumlah mangsa banjir di Johor meningkat mendadak kepada 3 322 orang yang ditempatkan di 45 pusat pemindahan sementara dengan Pontian menjadi daerah terbaharu dan yang keenam terjejas bencana tersebut setakat 8 malam ini P...
Mangsa Banjir Johor Meningkat 1 197

Mangsa Banjir Johor Meningkat 1 197

papar berkaitan - pada 6/1/2024 - jumlah : 115 hits
Jumlah mangsa banjir di Johor meningkat kepada 1 197 berbanding 1 153 malam tadi kata Agensi Pengurusan Bencana Negara KUALA LUMPUR Seramai 1 197 mangsa banjir di Johor berlindung di 12 pusat pemindahan sementara setakat 6 pagi tadi meningk...
Johor Floods Avoid Kota Tinggi Town Centre For Now Say Cops

Johor Floods Avoid Kota Tinggi Town Centre For Now Say Cops

papar berkaitan - pada 8/1/2024 - jumlah : 134 hits
Kota Tinggi district police chief Supt Hussin Zamora said several roads in the town centre such as Jalan Tun Seri Lanang leading to the bridge area as well as Jalan Abdullah and Jalan Niaga Utama are still submerged making it impossible for...
Floods Sabah Latest State To Be Hit Number Of Victims In Johor Pahang Dropped

Floods Sabah Latest State To Be Hit Number Of Victims In Johor Pahang Dropped

papar berkaitan - pada 14/1/2024 - jumlah : 169 hits
KUALA LUMPUR Sabah has become the latest state hit by floods with 75 victims from 29 families placed at three temporary flood relief centres in the Beluran district as of 8pm on Sunday According to the control centre of the National Disaste...
Nicol David Wanita Asia Pertama Digelar Ratu Skuasy Dunia

More Than Genetics How Life Experiences Shape Our Health

E Jamin Judiciary Bar Agree On Proposal To Reinstate Similar E Bail System

Is Anwar Ever Going To Release Najib

Video Suspek Serang Balai Polis Ulu Tiram Maut Ditembak

Kelebihan Berpuasa Hari Putih

Adakah Batuk Membatalkan Solat Ust Azhar Idrus

Ppim Sedia Bantu Cari Penyelesaian Harian Metro 17 05 2024



Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia


Govt To Continue Using E Jamin Bail System

Kdn Fc Berputih Mata Di Laman Sendiri

Gulai Udang Nenas

T18c24 Bayi Aina Muntah Susu Beku Macam Keju

Harris Alif Dari Idola Kecil Ke Selebriti Serba Boleh

Kerajaan Pahang Sumbang Rm8 000 Kepada Keluarga Allahyarham Konstabel Muhamad Syafiq